cmj Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Ik hoop dat ik geen gelijk heb, maar krijg soms het idee dat "Gezondheid/medisch" gespamd wordt door tegenstanders van dampen. Ik zie soms door net nieuwe leden geplaatste berichten met vreselijke klachten die gekomen zouden zijn door het dampen, Dat kan natuurlijk, maar als er vervolgens niet op goed bedoeld advies gereageerd wordt, en nagenoeg hetzelfde bericht in een andere topic weer verschijnt, dan krijg ik argwaan. Nogmaals, ik hoop dat ik geen gelijk heb, maar als anderen mijn mening delen lijkt het mij misschien een idee om deze forum-rubriek alleen leesbaar te maken voor leden. Ik bedoel hiermee zoals de "Te koop aangeboden" rubriek pas zichtbaar is na ingelogd te zijn. Dan zou spammen geen zin hebben en kan ik en misschien ook anderen alle argwaan opzij zetten. Ik herhaal dat ik hoop geen gelijk te hebben, en ik denk niet dat dit op grote schaal plaatsvindt, maar het is mij de laatste paar dagen opgevallen. De rubriek "Gezondheid/medisch"is niet de allerbeste reclame voor onze hobby, maar wel belangrijk voor ons. Kunnen we het niet beter onder ons houden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Spaink Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Anderzijds: willen we zulke problemen verborgen houden voor mensen die overwegen om te gaan dampen, en die dus gaan googlen om gebruikerservanringen te vinden? et zou een beetje raar zijn als wij de problemen gaan verdoezelen, mdat anderen die steevast overdrijven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmj Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Karin ik zou helemaal met je eens zijn als ik dacht dat alle klachten echt waren, en ik geloof echt ongeveer 98% van wat ik lees. Ik las drie berichten van een persoon vanavond, allemaal iets verschillende klachten in verschillende topics. Toen heb ik dit bericht getypt, met de gedachte dat negatieve berichten over dampen onze tegenstanders heel goed uitkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Spaink Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Ik twijfel ook wel eens aan de eerlijkheid van zulke berichten. Maar er zijn wel degelijk mensen met klachten; ik had ze aanvankelijk ook. En ik zou er geen voorstander zijn om zulke klachten voor buitenstaanders te verdoezelen. Laten wij nou alsjeblieft weel eerlijk blijven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UGL Mirjam1207 Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 de rest mag (mijns inziens) absoluut niet 'lijden' onder de enkele met minder goede bedoelingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Diertje Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Cmj, ik deel je vermoeden en heb ook een opmerking in een van die draadjes gezet, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat alles wat gezondheid/medisch betreft open en bloot toegankelijk moet zijn. Verder zijn er geen conclusies aan de rubriek te verbinden.. dan zou er eerst een gedegen onderbouwt onderzoek op grotere schaal gedaan moeten worden toch. De enige conclusie die je kan trekken is dat het dampen niet voor iedereen werkt. Ik denk ook dat sommige mensen klachten , misschien niet eens bewust, aan het dampen toeschrijven die helemaal niks met dampen te maken hebben, wij zijn immers geen doktoren he Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmj Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Karin, Diertje en Mirjam1207, Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die weleens twijfelt hierover. Misschien is mijn voorstel ondoordacht en ik begrijp jullie bezwaren, maar ik denk dat we wel alert moeten blijven. Bedankt allemaal voor jullie reacties. Chris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Het is een openbaar forum en dat is prima. Dat elk forum zn trollen trekt is een vast staand gegeven. Gelukkig is het hier lang niet zo erg als bij bijvoorbeeld tros-radar. Laat alles lekker open blijven. Een zinnig mens prikt dr wel doorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PsyCorps Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 ben het er mee eens, houd de informatie open, alle info is immers info, en de uitzondering bevestigd de regel natuurlijk, er kan van alles gebeuren in/met je lijf als je stopt met roken en tegelijk begint met dampen, wat dan precies de schuldige factor is kun je vaak niet echt aangeven. Toch staat er hier inmiddels best een flink stuk info zo bij elkaar in verschillende topics, en dat vind ik als redelijke newbie toch wel heel prettig en handig! Zo kon ik ineens 2 weken nadat ik begon met dampen de marathon lopen, komt vast door het dampen (nah was het maar waar, 2 trappen op is al lastig...al gaat het wel al een stuk beter als toen ik nog op de a-tjes zat ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alive76 Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Ik twijfel ook wel eens aan de eerlijkheid van zulke berichten. Maar er zijn wel degelijk mensen met klachten; ik had ze aanvankelijk ook. En ik zou er geen voorstander zijn om zulke klachten voor buitenstaanders te verdoezelen. Laten wij nou alsjeblieft weel eerlijk blijven... Maar je kan met je eerlijkheid natuurlijk soms ook je eigen glazen ingooien. Volgens mij is het sowieso "gloves off" wanneer je moet vechten tegen Big Pharma, Big Tobacco en een overheid die alles bij elkaar zal liegen om haar inkomsten veilig te stellen. Vraag is, wil je dat dit een forum blijft in de, letterlijk, klassieke zin van het woord? Een plaats waar je vrij en open over dingen kan discussiëren? Of heb je liever dat een ieder elke zin driemaal afweegt omdat Big Brother wel eens mee zou kunnen kijken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
abctje0 Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Ook ik denk wel eens bij het lezen van die berichten " dat hun neus er nog niet vanaf valt is mij een raadsel " maar ook ik had kleine klachten Maar heb ze niet hier geplaatst maar ben naar de instantie gegaan die er voor geleerd heeft namelijk de huis arts En die vertelde me dat er meer dampers in zijn praktijk waren die dampen de schuld geven Maar deze klachten komen met name voor bij mensen die stoppen met roken En hij zei ik mag het eigenlijk niet zeggen maar damp lekker door als het jouw helpt Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmj Posted January 14, 2014 Author Share Posted January 14, 2014 Even ter verduidelijking, mijn voorstel is niet de rubriek medisch te schrappen, maar het alleen zichtbaar maken na ingelogd te zijn. Zo werkt het al voor 23 rubrieken hier nu. Een lijst van de 23 onzichtbaar (voor niet leden) rubrieken: Mededelingen Forumbeheer Vragen over het forum Forum Polls Incheck balie Forum Hints en Tips voor Nieuwe Leden. Jouw eerste E-sigaret vragen 14 rubrieken in E-rokers plaza Veiling Particulieren TE KOOP aangeboden Gevraagd Met ander woorden zo revolutionair of oneerlijk is mijn voorstel niet maar wordt al ruimschoots toegepast. Moppersmurf - Ja trolls niet spammers, daar kwam ik even niet op. PsyCorps - Met je eens, en vooral dat info. toeganglijk moet blijven voor leden. Alive76 - Maar je kan met je eerlijkheid natuurlijk soms ook je eigen glazen ingooien. Volgens mij is het sowieso "gloves off" wanneer je moet vechten tegen Big Pharma, Big Tobacco en een overheid die alles bij elkaar zal liegen om haar inkomsten veilig te stellen. Precies je schrijft het beter als ik! abctje0 - Ik denk dat jouw post hier, ook een goede toevoeging zou zijn in de rubriek - Gezondheid/medisch! (Ik wil ook even melden dat ik ook gezondheids klachten (keel pijn) heb gehad, die opgelost zijn mede door de uitstekende informatie die te vinden is in de rubriek Gezondheid/medisch.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koletzki Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Als iemand een account aanmaakt louter en alleen maar om hier te laten weten dat hij/zij ontzettend "ziek" is geworden van een e-sig, om daarna niet meer ter reageren op bezorgde en goedbedoelde reacties, dan is zo'n bijdrage mijn inziens volstrekte non-informatie waar niemand wat aan heeft en dat zo snel mogelijk zou moeten worden verwijderd. Op populaire engelstalige fora, die vanwege het veel grotere taalgebied ook veel meer last hebben van trollen en spammers, worden negatieve bijdragen van "Newbe's" niet alleen onmiddelijk verwijderd, maar dat account ook direct voor een dag of drie geschorst. Eerst aantonen dat je een serieuze en betrouwbare gebruiker bent van het forum voordat je ergens over mag gaan klagen of zeuren is op die fora een ijzeren wet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmj Posted January 14, 2014 Author Share Posted January 14, 2014 Rob Rochel, jouw reactie is heel duidelijk, alleen het werk van een moderator zou wel heel moeilijk worden. Wij moeten ook niet vergeten dat bijna alle medische vragen van newbies wel legitiem zijn. Ik ben meer bang voor knip & plak werk van de RIVM en de adviseurs van Rebel die een bericht uit context zouden kunnen gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Diertje Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Rob Rochel, jouw reactie is heel duidelijk, alleen het werk van een moderator zou wel heel moeilijk worden. Wij moeten ook niet vergeten dat bijna alle medische vragen van newbies wel legitiem zijn. Ik ben meer bang voor knip & plak werk van de RIVM en de adviseurs van Rebel die een bericht uit context zouden kunnen gebruiken. hahaha, dat zou wel echt slecht zijn! Daar hebben ze dit forum niet voor nodig hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Er zijn nou eenmaal mensen met allergieën. Doe je niks tegen en dr zullen gewoon mensen zijn die problemen met dampen hebben. Dat zijn dan misschien onbekende problemen maar bestaan kunnen ze! Zelf kan ik bijvoorbeeld ernstig ziek worden van vis en kiwi's. De keren dat ik tot aansteller werd uitgeroepen zijn ontelbaar. In het gunstigste geval zegt men oja je lust het niet. Sta gewoon open voor problemen. Ook als je ze niet herkent. Dampen is gewoon niet voor iedereen de oplossing. Maar wel voor velen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koletzki Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Natuurlijk moet je serieus bedoelde klachten serieus nemen. Maar niet elke klacht is een serieuze klacht. Als iemand een account opent om te klagen, maar hij/zij neemt de reacties die hij/zij krijgt niet serieus door daar serieus op te reageren, moet je zo'n klager dan wel serieus nemen en zijn topic laten staan? Je zou ook als regel kunnen invoeren dat als een account dat nog de status van "Newbe" heeft een topic start, en de topic starter reageert niet binnen 48 uur op de reacties die hij krijgt, het topic weer wordt verwijderd. Dit om vervuiling van het forum door spammers en trollen te voorkomen. Gelukkig heeft dit forum daar nog niet veel last van, maar hoe groter en bekender een forum wordt hoe strenger het deurbeleid moet zijn om de boel beheersbaar te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmj Posted January 14, 2014 Author Share Posted January 14, 2014 Diertje, helaas mis ik vertrouwen in de RIVM. Uit de bronvermelding van de beruchte "fact"sheet zie ik verschillende webshops maar ook; ECF 2013. E-cigarette forum. http://www.e-cigarette-forum.com/ forum/polls/6525-draws-puffs-per-ml-2.html Allemaal heel wetenschappelijk!!!!!!!!!!!!!! Moppersmurf, ik ben helemaal met je eens, ik bedoel alleen dat je eerst moet inloggen om Gezondheid/medisch te lezen. Rob Rochel, Je zou ook als regel kunnen invoeren dat als een account dat nog de status van "Newbe" heeft een topic start, en de topic starter reageert niet binnen 48 uur op de reacties die hij krijgt, het topic weer wordt verwijderd. Dit om vervuiling van het forum door spammers en trollen te voorkomen. Al vind ik dit heel redelijk klinken ik denk dat gezien de omvang van het "probleem" momenteel, we hiermee met een canon op een mug zouden schieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koletzki Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Al vind ik dit heel redelijk klinken ik denk dat gezien de omvang van het "probleem" momenteel, we hiermee met een canon op een mug zouden schieten. Als ik als "Full Member" van dit forum ergens op dit forum een grapje plaats, en een moderator vindt dat grapje niet leuk of overbodig, dan wordt het gewoon verwijderd. Als een newbe die nog nooit een serieuze bijdrage aan dit forum heeft geleverd direct een topic start waarmee hij/zij een knuppel in het hoenderhok gooit, om daarna nooit meer iets van zich te laten horen, moeten wij dit dan met z'n allen heel serieus nemen en die rommel laten staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
abctje0 Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Wat ik met mijn post wil aangeven is dat de klachten die men plaatst op dit forum hier met goed bedoelde adviezen beantwoord worden maar hier niet thuis horen maar bij een huisarts dus gewoon schrappen en in het dampen voor beginners info blad naar de huisarts verwijzen als mensen klachten krijgen Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mistig Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 en ik geloof echt ongeveer 98% van wat ik lees Is er dan een probleem? Ik heb niet de indruk dat er ontzettend veel dubieuze berichten worden geplaatst en je moet het ook niet groter maken dan het is; ik denk niet dat Big Tobacco hier meeleest en af en toe onder de nickname Truus of Piet een bericht plaatst over winderigheid of keelpijn. En als mensen niet meer reageren op hun eerste en enige vraag, so what? Dat mensen niet naar de huisarts gaan op het moment dat dat wellicht toch handig zou zijn.. tja.. niet handig! Maar laat iedereen gewoon vrij in wat hij of zij wel of niet doet. Ik ben een voorstander van transparantie. Blijf eerlijk tegen jezelf, alleen dan kun je ook eerlijk tegen anderen zijn. Best belangrijk. Dat gezegd hebbende, het kan natuurlijk geen kwaad om dat deel van het forum alleen voor ingelogde leden zichtbaar te maken. Maar wat heb je dan precies opgelost? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Diertje Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Diertje, helaas mis ik vertrouwen in de RIVM. Uit de bronvermelding van de beruchte "fact"sheet zie ik verschillende webshops maar ook; ECF 2013. E-cigarette forum. http://www.e-cigarette-forum.com/ forum/polls/6525-draws-puffs-per-ml-2.html Allemaal heel wetenschappelijk!!!!!!!!!!!!!! Oei das idd wel erg! Gelukkig geven ze onderhand wel schoorvoetend toe dat er meer onderzoek gedaan moet worden en dat de e-cig een 'gezonder alternatief' is.. Toch kan zo'n piepeltje van het rivm zich ook gewoon aanmelden op dit forum en quotes zoeken voor hun onderzoek, dat los je niet op door het achter het inlogvenster te zetten denk ik... dat kan je beter aanpakken door zo'n factsheet als van Acvoda bv Wat ik met mijn post wil aangeven is dat de klachten die men plaatst op dit forum hier met goed bedoelde adviezen beantwoord worden maar hier niet thuis horen maar bij een huisarts dus gewoon schrappen en in het dampen voor beginners info blad naar de huisarts verwijzen als mensen klachten krijgen Sent from my iPhone using Tapatalk Schuif je dan als gebruikers niet zelf het onderwerp 'gezondheid' onder een tapijt van mysteries en verdoezeling? Het is gewoon duidelijk dat het nog niet duidelijk is wat wel en wat niet met dampen gerelateerd kan worden.. daar is gewoon nog degelijk onderzoek naar nodig. En als iemand last heeft van een droge mond of een schrale keel omdat ze al drie weken met dezelfde coil werken moet daar gewoon openlijk over gepraat kunnen worden toch.. ook het onderwerp allergie, toch zou het wat allergie betreft wel handig zijn als we eens duidelijk kunnen krijgen wat nu de precieze symptomen zijn, maar dan kom je weer op dat onderzoek uit.. Trollen hou je inderdaad altijd wel, dat kan je nooit 100% dichttimmeren.. plus dat ze hier op het forum altijd wel redelijk snel naar boven komen drijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koletzki Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 En als mensen niet meer reageren op hun eerste en enige vraag, so what? We hoeven er beslist geen drama van te maken als iemand na 1 of 2 berichtjes niet meer reageert. Maar ik denk dat we er evenmin een drama van moeten maken dat een dubieuze bijdrage van iemand die daarna niet meer reageert gewoon wordt verwijderd omdat het een dubieuze bijdrage is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mistig Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Maar ik denk dat we er evenmin een drama van moeten maken dat een dubieuze bijdrage van iemand die daarna niet meer reageert gewoon wordt verwijderd omdat het een dubieuze bijdrage is. Dat lijkt me een slechte zaak zolang niet duidelijk is of die berichten waar of onwaar zijn. En laat dat nou net het probleem zijn, want daar kom je in de meeste gevallen gewoon niet achter. Wat er dan overblijft is achterdocht en wantrouwen, en als je je door dat laat leiden, dan ben je naar mijn mening erg verkeerd bezig. Kijk alleen hier maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cmj Posted January 14, 2014 Author Share Posted January 14, 2014 Citaat van: Mistig Dat gezegd hebbende, het kan natuurlijk geen kwaad om dat deel van het forum alleen voor ingelogde leden zichtbaar te maken. Maar wat heb je dan precies opgelost? Voor mij zou dan opgelost zijn dat ik mijn (zeldzaam) bedenkingen helemaal kan loslaten. De lijst van de 23 onzichtbaar rubrieken lijkt mij vrij willekeurig gekozen waarom dan niet een extra? Voorbeeld, Te Koop aangeboden is onzichtbaar, maar Te ruil aangeboden is wel zichtbaar. ????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts