Jump to content

Hoe is jullie ervaring na lange tijd dampen

Recommended Posts

Posted

Ik ben sinds een paar weken aan het vapen. Ik rookte zo'n 20 sigaretten per dag. Nu nog hooguit een stuk of 10. Dat ga ik binnenkort ook verminderen. Ik wil compleet van het roken af. Ik koop het niet bij de sigarenboer, maar heeft een speciaal adresje die goeie spullen verkoopt. Ook ik zit op 12 mg en hoop dat in de toekomst ook te veranderen. Ik kreeg met roken COPD klachten. Heb het nog niet , maar ik hoop dat vapen er bij helpt. Er is namelijk geen verbranding meer en in vapen zit ook geen teer. Hoop dat het allemaal lukt. In COPD heb ik geen zin. Als vapen niet werkt tegen COPD dan stop ik helemaal. Wie weet dat? Volgens mij en de winkelier doet het niets met COPD en raak je dat weer kwijt door te sporten. Ga ik nu doen.

Gr. Anne

• Like 2
Posted (edited)

Copd is een chronische longaandoening. Dit is niet te genezen en raak je niet kwijt door te sporten.

het sporten en stoppen met roken kan er wel voor zorgen dat er minder klachten zijn.

hoe eerder je van de sigaretten af bent hoe beter het is.

met copd klachten heb/krijg je een tekort aan zuurstof in je bloed. 
je raad het al hoe meer zuurstof je inademt hoe minder last je hebt.

roken is de grootste boosdoener, je kan daardoor te veel co2 in je bloed krijgen.

met vapen zal je hier geen last van hebben. Wat je wel kan krijgen is slijm (kleine kans) maar dit verdwijnt weer als je zou stoppen met dampen. 

Edited by Maurice1974
  • Thanks 1
Posted

Ik damp +/- 15 jaar,ik hou het niet meer bij ,ik was echt een kettingroker en kon geen trap meer op ,stond op de rand van COPD. zei de dokter ,een drietal jaar nadat ik stopte en enkel dampte kon ik terug 10 km lopen en heb sindsdien ook geen bronchitis meer gehad ,heb een tijd DL gedampt maar nu terug MTL en ik voel me supergoed

• Like 6
Posted

Waarom zou je willen minderen met de nicotine?en vooral in het begin.

alleen maar meer kans dat je weer terugvalt op sigaretten.

damp zelf al minimaal tien jaar op 10 mg.

ook ooit begonnen met 12 mg.

als ik nog lager ga dan laat ik de damper nooit meer los.

iig veel succes.

• Like 1
Posted

Inderdaad, de nicotine is dan wel verslavend maar daar was je al aan verslaafd. Verder is het niet aangetoond schadelijk. Dat je de enorme hoeveelheid andere slechte stoffen niet meer binnen krijgt is je grote winst. Naar mijn mening kan je dus beter zorgen dat je tevreden blijft dampen ipv afbouwen.

• Like 1
Posted

Ik damp nu 3,5 jaar (dacht ik) en damp nu sinds 6 maanden nicotine vrij. Langzaam afbouwen. Zonder dampen gaat nog niet. Het is een gewoonte, maar nu ik zonder nic. damp merk ik dat het dampen vanzelf ook minder wordt.
Ik kan nu tenminste een hele verjaardag blijven zitten zonder even eruit te moeten. (niemand rookt of dampt in mijn vrienden kring)
En ja de voordelen merk je inderdaad. Ik piep `s nachts niet meer, en fietsen-trap lopen gaat weer geweldig. Nadeel is dat ik nu de hele dag trek heb. Ik kan van alles blijven eten; en eerlijk gezegd.... dat ga je ook zien aan je figuur.
En helaas dat lekkere trek blijft tot nu toe flink aanhouden.

• Like 1
Posted

Ik begrijp die "noodzaak" tot het afbouwen van nicotine niet zo goed? Waarom? Ik ben zelf allang blij dat ik van het roken zelf af ben. Niet alleen vanwege de gezondheidsproblemen, maar ook vanwege de "stank" en de rommel (als in volle asbak, peuken die je steeds moet opruimen etc.) Ik damp sinds 2021 en ben begonnen met 18 mg nicotine, daarna al snel naar 12 en toen naar 9 mg. Dat is soort van mijn sweetspot. (voor MTL.) Ik heb geen intentie te stoppen met dampen omdat ik weet dat ik dan uiteindelijk weer terug val op sigaretten. En dampen zonder nicotine is als het drinken van bier zonder alcohol 🤪

• Like 1
Posted

Het afbouwen van nicotine is niet noodzakelijk.

nicotine is echter alleen een verslavendmakende stof die zover we nu weten niet schadelijk is.

alleen als je ook wil stoppen met dampen is het handig om geleidelijk af te bouwen.
Hierdoor gaat het makkelijker omdat je lichaam er gewoon langzaam aan went,en geen last van afkickverschijnselen hebt.

blijf je dampen of wil je niet stoppen dan maakt het niet uit hoeveel nicotine je gebruikt 18mg is niet schadelijker of slechter dan 3mg.

• Like 1
Posted

Ik damp denk ik zo'n 15 jaar ik hou het eerlijk gezegd niet meer bij , stoppen ga ik eveneens ook nooit doen daar is het gewoon veel te lekker voor plus voel me beter nu als toen ik nog rookte.

Posted (edited)

@Moppersmurf aka Kutsmurf dat was 2013, dat weet ik nog zo goed want via een ander forum had je mijn interesse gewekt. En ben zelf ook gelijk begonnen met vapen.

Ik was de enige met interesse zoals je weet HAHAHA, iets met dierenarts en verslaafde HAHAHA

Edited by jackal_ut
  • Haha 1
Posted

Stoppen met roken en starten met vapen heeft voor mij de afgelopen 2 jaar echt talloze voordelen gehad, en nog steeds! Geen vervelende hoestjes of geuren meer en het sporten gaat zo veel beter! Echt enorm dankbaar voor de optie om te kunnen dampen en de vaste leverancier uit Frankrijk die dit allemaal nog steeds mogelijk maakt!

• Like 2
Posted
18 hours ago, jackal_ut said:

Ik was de enige met interesse zoals je weet

Bijna de enige, Mod Marianne dampt ook nog steeds sinds dat topic. Maar die wil maar niet geloven dat 3mg nic te weinig kan zijn dus rookt ze ook nog steds een peuk af en toe.

• Sad 1
Posted

Nou ik damp nog steeds sinds 2007, in het begin wel een paar peuken per dag erbij en heel langzaam nicotine afgebouwd .

Zit nu nog op 2 flesjes op een hele liter ,geen idee op hoeveel dat uitkomt maar merk wel dat je k daardoor meer damp en dus blaren aan de binnenkant van mn lippen heb , vet irritant haha.

Posted (edited)

Ik damp denk ik ongeveer 10 jaar.Het is lekker.Mijn conditie is een stuk beter al kort na de overstap.En het is een leuke hobby waarmee je een hoop geld bespaard.Vooral als  je zelf je juicjee mengt en ook zelf coiltjes draait natuurlijk,dan scheelt het nog meer en het ook nóg lekkerder.

Edited by richard-V
Posted (edited)

Mijn doel was volledig stoppen.  Nu zonder nicotine. Gewoon op Schiphol en de vlucht niet moeilijk hoeven doen, of ongemakkelijk in je vel zitten omdat je nicotine nodig hebt.
Ik heb dat altijd als vervelend ervaren. Naar buiten moeten bij hotels ect..  Nu damp ik nog omdat het lekker is en ook gewoon een gewoonte. Even van je werkplek af. Anders zit ik de hele dag achter mijn pc.
Nu even achter mijn bureau vandaan benen strekken en ander collega`s  weer even zien die onder het rookafdakje staan. Met storm en regen zien ze mij nu niet. 
Het is wel een verlichting dampen zonde nicotine. Maar de situatie is voor iedereen anders. Ik ben ook de enige in de familie die rookte en nu dus damp Dus ik ging als enige even naar buiten bij grote feesten.
Ook dat probleem heb ik niet meer in mijn eentje in de regen gaan staan.   Maar ieder zijn ding natuurlijk
Maar eerlijk is eerlijk zonder dampen kwam ik niet van het roken af na 40 jaar stevig paffen.

Edited by Blazer
aanpassing
  • Like 2
Posted

In 2007 begonnen en weer gestopt

2009 nog wat geprobeerd

Maar met de betere apparaten en tankjes ging i=het vanaf 2013 stukken beter

Sinds 2014 geen peuk meer aangeraakt

Damp nog op 3mg, en het bevalt me prima

Maak uiteraard mijn eigen sapjes (ben ooit zo slim geweest om 3 liter 48mg in te slaan), ben vrij eenkennig qua smaakjes

• Like 2
Posted

In 2020 een Aspire Zelos 2s Kit gekocht. Vandaag de dag nog steeds dezelfde hardware. Sindsdien nooit meer gerookt.

Fanatiek MTL vaper. Mijn favoriete smaak kan ik helaas niet meer aan komen dankzij de overheid (edge-heizen) Ik vape tegenwoordig Aisu - Blue raspberry.

Heel lang 1.8 ohm Aspire bvc coils gebruikt, tegenwoordig vind ik 0.7ohm fijner. Ik koop 50ml Shortfills van aisu met 0 mg nicotine, en gooi er een 10ml booster van 20mg nicotine in waardoor ik ong op 3mg nic uitkom. Het meeste waar ik toch voldoening uit haal tijdens het vapen is de throathit bij elke hijs.
Mijn vape was destijds blauw maar is nu zodanig versleten dat die grijs ziet en is dus toe aan vervanging. Doet het nog extreem goed maar is ruim tijd voor een nieuwe kit.

Binnenkort maar de Aspire Zelos M80 full black kit bestellen.😬 Ik zou ook niet weten welke coils de aspire overtreffen met MTL. Ik vind dat een coil minimaal een week goed moet blijven, de aspire blijft wel 2 weken goed, en begint dan wel met verkleuren merk ik. Mocht iemand zeer degelijke coils willen adviseren be my guest.

Posted
9 hours ago, G55 said:

In 2020 een Aspire Zelos 2s Kit gekocht. Vandaag de dag nog steeds dezelfde hardware. Sindsdien nooit meer gerookt.

Fanatiek MTL vaper. Mijn favoriete smaak kan ik helaas niet meer aan komen dankzij de overheid (edge-heizen) Ik vape tegenwoordig Aisu - Blue raspberry.

Heel lang 1.8 ohm Aspire bvc coils gebruikt, tegenwoordig vind ik 0.7ohm fijner. Ik koop 50ml Shortfills van aisu met 0 mg nicotine, en gooi er een 10ml booster van 20mg nicotine in waardoor ik ong op 3mg nic uitkom. Het meeste waar ik toch voldoening uit haal tijdens het vapen is de throathit bij elke hijs.
Mijn vape was destijds blauw maar is nu zodanig versleten dat die grijs ziet en is dus toe aan vervanging. Doet het nog extreem goed maar is ruim tijd voor een nieuwe kit.

Binnenkort maar de Aspire Zelos M80 full black kit bestellen.😬 Ik zou ook niet weten welke coils de aspire overtreffen met MTL. Ik vind dat een coil minimaal een week goed moet blijven, de aspire blijft wel 2 weken goed, en begint dan wel met verkleuren merk ik. Mocht iemand zeer degelijke coils willen adviseren be my guest.

Je hebt er nooit over gedacht om over te stappen naar een RTA? Sinds ik mijn eerste aanschafte heb ik eigenlijk nooit meer mijn "standaard" coils gebruikt. Ik heb de Aspire coils ook een tijdje gebruikt, daarna over gestapt op de Z-coils van Innokin en daarna dus mijn eerste RTA. (nu ondertussen iets van 7 verschillende met wisselende ervaringen.) Mijn favoriet op dit moment is de Diplomat (van Centenary mods.) en als goede tweede de MD-01 van GDmods.

Posted

@Joeri94 Ik heb destijds wel mn research gedaan over RTA. Maar vond het toen een beetje lastig eruit zien. Als jij een goede  instructie video weet aan te raden wil ik best wel weer even kijken of ik het aandurf. Vond je de Innokin Z coils trouwens beter dan de Aspire coils?

Posted
11 hours ago, G55 said:

@Joeri94 Ik heb destijds wel mn research gedaan over RTA. Maar vond het toen een beetje lastig eruit zien. Als jij een goede  instructie video weet aan te raden wil ik best wel weer even kijken of ik het aandurf. Vond je de Innokin Z coils trouwens beter dan de Aspire coils?

Het lijkt lastiger dan het is. Maar het verschil in smaak is flink. Ik keek voornamelijk de videos van NET vaper op youtube. Die heeft me soort van overgehaald om over te stappen. Ik heb de meeste RTA's die ik heb dan ook gebaseerd op zijn videos. Ik gebruik overigens ook voornamelijk NET smaken in mijn RTA's. Voor de fruitsmaakjes ben ik sinds een jaartje of wat over op de DotMod coils. Ik heb daarvoor een DotPod Max en een DotMod Apollo met de 0.3 coils. 

Posted (edited)
7 hours ago, Joeri94 said:

Het lijkt lastiger dan het is. Maar het verschil in smaak is flink. Ik keek voornamelijk de videos van NET vaper op youtube. Die heeft me soort van overgehaald om over te stappen. Ik heb de meeste RTA's die ik heb dan ook gebaseerd op zijn videos. Ik gebruik overigens ook voornamelijk NET smaken in mijn RTA's. Voor de fruitsmaakjes ben ik sinds een jaartje of wat over op de DotMod coils. Ik heb daarvoor een DotPod Max en een DotMod Apollo met de 0.3 coils. 

Cool zal even wat videos checken. Bestaat er ook een goede RTA voor MTL liefhebbers met een wat hoger coil ohm? Haha vast wel. Zit ook niet te wachten op veel damp/rook productie als DTL.

Edit: heb al wat video's gecheckt en de beste man is een MTL RTA liefhebber zo te zien haha.
Ben wel degelijk geïnteresseerd geraakt vooral omdat de smaak zo goed schijnt te zijn met RTA.
Ik moet alleen even researchen welk kant en klare coils en katoen ik moet hebben etc.
Dan koop ik wel een leuke RTA tank.

Edited by G55
Posted
On 8/19/2025 at 11:52 AM, G55 said:

Cool zal even wat videos checken. Bestaat er ook een goede RTA voor MTL liefhebbers met een wat hoger coil ohm? Haha vast wel. Zit ook niet te wachten op veel damp/rook productie als DTL.

Edit: heb al wat video's gecheckt en de beste man is een MTL RTA liefhebber zo te zien haha.
Ben wel degelijk geïnteresseerd geraakt vooral omdat de smaak zo goed schijnt te zijn met RTA.
Ik moet alleen even researchen welk kant en klare coils en katoen ik moet hebben etc.
Dan koop ik wel een leuke RTA tank.

Coils --> zoiets

Katoen, je kan eigenlijk alles nemen wat hier staat --> https://www.lepetitvapoteur.com/en/273-fibers-and-cotton (tis meer persoonlijk voorkeur en vooral ook experimenteren wat je het prettigst vind.) 

• Like 1
Posted (edited)
10 hours ago, Joeri94 said:

Coils --> zoiets

Katoen, je kan eigenlijk alles nemen wat hier staat --> https://www.lepetitvapoteur.com/en/273-fibers-and-cotton (tis meer persoonlijk voorkeur en vooral ook experimenteren wat je het prettigst vind.) 

Ik ga vandaag gewoon gek doen en lekker een RTA tankje scoren met wat coils en katoen 🤪 Thanks!

Update:
180 euro lichter maar dan krijg je ook wat.

Binnenkort op de mat:
Aspire zelos M80 kit
GDMODS MD-01 RTA 
YFTK flash e-vaper v4.5s+
1x Wotofo Clapton dual coil 0.9 ohm
1x Fumytech clapton 0.88 ohm
1x BP mods cotton
1x Tweezer

7x 0.7 ohm aspire coils

image.thumb.png.fb38d590a6acd082b0a3b7382e3cb85b.pngimage.png.af9b20564e469fd6a97cc3f8304a260e.pngimage.png.e1becbc43d586aac896e89635d049b35.png

Edited by G55
  • Like 2