Jump to content

Foto's coils


ikbat

Recommended Posts

On 7/31/2018 at 4:03 PM, Stoomboot said:

Vind ik ook ?,en die twisted coils wat is daar het voordeel van ten opzichte van wat ik nu heb?

kanthal a1 28G twisted dat waren mijn eerste coils die ik zelf had gemaakt, en heb dit principe voor rrn vrij langen tijd aangehouden  omdat de smaak echt goud is in vergelijkin met hoe makkelijk het is om die coil te maken.

 

Link to comment
Share on other sites

Gisteren was ik bezig om de OBS Engine RTA te voorzien van twee flatwire coils.

 

Ik dacht eerst een leuke shortcut te hebben gevonden, door een lang stuk van 24 AWG kanthal plat te slaan en daar twee coils uit te draaien. Je moet dan de uiteinden van de coils een kwartslag twist geven, zodat de schroefjes bij deze RTA weer tegen het platte deel aan drukken. Helaas, het spul breekt dan zeer gemakkelijk af, dus dan maar opnieuw beginnen op de normale manier.

 

Voor 3,5 wikkels, dit keer met 3,5 mm diameter, moet ik zo'n 4 cm rond draad platslaan tot een dikte van 0,11 a 0,13 mm, waarbij je de uiteinden voor in de posts rond laat. Weerstand van beide coils is 0,24 ohm.

 

LMqHRoi.jpg

 

Gloeit razendsnel op:

WWFlkGg.jpg

 

Wick erin:

9wc0XVw.jpg

 

en dampen maar!

10WgV2H.jpg

 

Achteraf is de keuze voor 3,5 mm niet zo handig in deze RTA, zelfs als hij strak gewickt is, blijft het wat vochtig. Dat zie je ook aan die mooie strakke streepjes die wegschieten bij het vuren. 't Was me al opgevallen dat des te minder daarvan, des te minder gesputter. 

 

Ik zit nu aan het derde tankje met deze coils op zo tussen de 80m en 100 wat en ik geloofde het eigenlijk niet, maar ze hebben een lange 'breaking in' periode nodig, zoals Morten Oen zegt. Moet hem nu gelijk geven. Ik ben erg benieuwd hoe het katoen zich houdt, of dit idd veel schoner blijft dan met reguliere coils. In een filmpje van Oen laat hij een watje zien na een week dampen en dat ziet er 100% als nieuw uit. Zo'n flatwire coil warmt niet alleen zeer snel op, hij koelt ook zeer snel weer af. Met mijn gebruikte NET e-liquid zal je altijd meer vervuiling krijgen, maar ik hoop op een langere levensduur.

 

Vandaag het mini rba'tje van de Melo III mini opnieuw gemaakt, nu met een wikkeltje minder, dus 7,5 wikkels op 2,5 mm met 26 AWG kanthal. Wel een enorm gepruts vandaag, wat het pootje van de positieve pool en de positieve kant van het coiltje mogen de behuizing niet raken anders heb je kortsluiting. Eenmaal de pootjes afgeknipt is het geen doen de boel weer uit elkaar te halen en anders te positioneren, dus dan maar weer opnieuw draaien. Keer of drie moeten doen vandaag terwijl het de vorige keren wel meteen lukte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nette coils @Raycoupe ! Dat spierwitte katoen na een week kan, maar dan moet je wel heel strak wicken en zorgen dat je ver bij een dryhit vandaan blijft, ook een hele goeie (gewoon veel) airflow is belangrijk.

 

Ik ga zometeen ni90 platmeppen, kijken of het dat leuk vind

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hier zijn ze dan, 22awg ni90 plat, 5 wikkelingen om 4mm, iets te los gewickt want het spul is boterzacht vergeleken met kanthal, 0.13 ohm, dampt best op 110 watt, maar niet overdonderd door smaak zoals van de week in de Goon.
Ramp-up is wel instant. Merkte bij het gloeien met de brander al dat dit spul heel snel op temperatuur komt.fb336a8657f85766ca6116aa1898e220.jpg

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Oomkobus Jij ook weer lekker bezig. Erg netjes dat setje van jou, de mijne zijn iets minder fotogeniek maar 't dampt er niet minder om schat ik.

 

Aangezien ik NET's damp, verwacht ik niet dat m'n katoen er na een dag nog spierwit uitziet, maar we gaan het zien, 'k laat het wickje wel even zitten tot ik iets merk in de smaak.

Ik dacht altijd dat je echte spaced coils dient te maken met flatwire, maar net als met gewoon draad effe de coil kietelen en de hotspot is weg.

Volgende setje platte coils worden hier wat bescheidener. Zit nu weer op 95 watt en wil een significante stap naar beneden.

 

Ik heb trouwens een lol met dat stomme Melo III mini rba'tje. Gaat als een tierelier op maar 27 watt nu. Een hele koele damp, maar best dikke wolken nog. Grappig hoe in de smaak van de NET weer hele andere tonen naar boven komen en veel meer zoet met dit opzetje. Het is echt alsof het twee compleet verschillende tabakssmaken zijn op 27 of op 95 watt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Doe eens gek. Probeer weer eens een parallel met ss316 na een dag ellende met om het uur wat anders, met twisted,fused,hive en wat voor exotische coils nog meer. Kan er niet aan wennen. Of te heet,of geen(of weinig) smaak. Blegh dag qua dampen. 

Eindelijk weer een normale damp,normale smaak op de valreep. Voorlopig niks “geks” meer voor mij. 

Of dit. Of simpel single wire of premade Claptons die ik heb(ook ss316...zou het daar aan liggen bedenk ik me nu?)

 

29958910558_ce22ff531e_b.jpg

 

29958910478_0ac9701152_b.jpg

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Doe eens gek. Probeer weer eens een parallel met ss316 na een dag ellende met om het uur wat anders, met twisted,fused,hive en wat voor exotische coils nog meer. Kan er niet aan wennen. Of te heet,of geen(of weinig) smaak. Blegh dag qua dampen. 
Eindelijk weer een normale damp,normale smaak op de valreep. Voorlopig niks “geks” meer voor mij. 
Of dit. Of simpel single wire of premade Claptons die ik heb(ook ss316...zou het daar aan liggen bedenk ik me nu?)
 
29958910558_ce22ff531e_b.jpg&key=3deca877a6c779836e7cc904e17f6ea70cd1302fa7b5597f6271738b7b256ff7  
29958910478_0ac9701152_b.jpg&key=8576ae74e9e6bfbaf37c490bdd7e184a7df0e070d757f72bba2b9bddfd171d94  
 
 
 
Weet je, al die exotische coils zijn leuk, zien er mooi uit, leuk om te maken en zo maar de damp wordt er echt niet (veel) beter van en dat is best een downer.
De buitendiameter, plaatsing van de coil en het oppervlak aan metaal bepaalt hoe die dampt, zet je coils maar eens een millimeter hoger of lager, poef, smaak weg, gek genoeg zijn het de simpelste dingen die het beste dampen

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Oomkobus said:

De buitendiameter, plaatsing van de coil en het oppervlak aan metaal bepaalt hoe die dampt, zet je coils maar eens een millimeter hoger of lager, poef, smaak weg, gek genoeg zijn het de simpelste dingen die het beste dampen

Zo waar. Moet wel zeggen dat dat afstanddingetje van de recurve wel spot on is!

alles wat erin zat vandaag was precies hetzelfde qua hoogte. 

En idd. Tot nu toe val ik steeds terug op de “simpele” coils. 

Wicken daarentegen...misschien nog wel belangrijker. Had ooit hier gelezen(dacht zelfs van jou,zo ja. Nog bedankt?) hoe strakker hoe beter. Nou, het zit bij mij zo strak dat er geen vezel meer tussen kan. Wickt als een malle. Goede damp en smaak en echt nooit,maar dan ook nooit knetteren oid. Geen spitback(alleen in het begin van Mn squonk carrière bij oversquonken.geen last meer van)Heerlijk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Sebas said:

Doe eens gek. Probeer weer eens een parallel met ss316 na een dag ellende met om het uur wat anders, met twisted,fused,hive en wat voor exotische coils nog meer. Kan er niet aan wennen. Of te heet,of geen(of weinig) smaak. Blegh dag qua dampen. 

Eindelijk weer een normale damp,normale smaak op de valreep. Voorlopig niks “geks” meer voor mij. 

Of dit. Of simpel single wire of premade Claptons die ik heb(ook ss316...zou het daar aan liggen bedenk ik me nu?)

 

29958910558_ce22ff531e_b.jpg

 

29958910478_0ac9701152_b.jpg

 

 

 

 

Elke exotische builds houden bijna altijd in dat je meer metaal toevoegt. De massa van de coil wordt steeds groter en om dat nog een beetje rap te laten gloeien, moet de weerstand omlaag en wattage omhoog. Hier ook zo'n moment waarop ik dacht het maar bij gewoon draad of een twisted draadje te houden, maar een enkel platgeslagen draadje wint hier toch terrein inmiddels. Meer oppervlakte ZONDER meer metaal en dezelfde weerstand.

 

Ik zoek daarom ook meer naar iets wat lekker dampt op lagere wattages, gewoon simpeler, tja en die OBS is daar nu eenmaal niet de meest geschikte RTA voor, kom ik toch altijd weer uit op wattages vanaf 80 watt. RTA met enkel coil besteld en 'k wil de rba'tjes van flatwire voorzien, zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor de rba's, waar je nog veel minder ruimte hebt om een beetje verdampingsoppervlakte te creëren en veel massa simpelweg niet past.

Edited by Raycoupe
typo's, zullen er nog wel tien staan.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Raycoupe said:

ik dacht het maar bij gewoon draad of een twisted draadje te houden, maar een enkel platgeslagen draadje wint hier toch terrein inmiddels. Meer oppervlakte ZONDER meer metaal en dezelfde weerstand.

Ik heb aandachtig mee zitten lezen bij jullie mbt platslaan. 

Maar dat zie ik mezelf(nog) niet doen. 

En dat meer of minder draad.....

dat zal me niet zoveel uitmaken. Rolletje draad is bijna gratis en dan is een parallel ook zo gemaakt. Meer oppervlakte en laag ohmage(rond de 0.3)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Sebas said:

Ik heb aandachtig mee zitten lezen bij jullie mbt platslaan. 

Maar dat zie ik mezelf(nog) niet doen. 

En dat meer of minder draad.....

dat zal me niet zoveel uitmaken. Rolletje draad is bijna gratis en dan is een parallel ook zo gemaakt. Meer oppervlakte en laag ohmage(rond de 0.3)

Ach 't lijkt moeilijker dan het is. Als je een hamer en een bankschroef hebt kun je 't eens proberen. Wat ik het lastigste vind ik dat in mijn geval de lengte van het platgeslagen stuk moet kennen en afstemmen op het aantal wikkels/dia. Dat platslaan zelf gaat vrij eenvoudig en je hebt er niet persé een uitdeukhamer en speciaal aambeeldje voor nodig hoor, plat is plat en 't lukt al snel om nettere coils te maken dan sommige youtubers met hun golfslagzwembadpatroon spaced coils.

 

Na het slaan meet ik het wel met een schuifmaatje, maar altijd is het meteen 0,11 a 0,13 en niet echt bij te werken, dus ook dat kan je gewoon overslaan. Maakt ook niet zoveel uit, de gebruikte draaddikte bepaald de weerstand en ietsje dunner of dikker hier en daar maakt niets uit. Iets minder oppervlakte hoogstens, maar geen hotspots of weerstandszwabbers.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dead rabbit SQ.
Heeft een enorme designfout, de luchtstroom staat veel te ver naar beneden gericht zodat wanneer je een 3mm coil plaatst, je hem niet kan zien door de luchgaatjes. Vorige keer had ik dit opgelost met een infinity coil, dampte goed maar er ging me te weinig katoen in.

Zie hier dé oplossing: parallel nichrome flatwire van flatwire.uk, 4 wikkelingen om 7 millimeter, komt op 0.25 Ohm.

Alsof de dead rabbit ervoor gemaakt is, pootjes komen precies uit, hoefde niet te buigen of de boel recht te trekken, gaat wel een hele streng cotton bacon in en dat betekent: één keer squonken is 30 hijsjes tot het droog is.
Heb m nu op de mech dus dat betekent 40-50 watt, straks eens op de gbox schroeven om te kijken hoever deze kan gaan.d0fb239b356e284740032c386350f05d.jpge39b11752a45ce6cc98096648ee28f92.jpg82a0b179af3f3fb402d066d4926f6527.jpg

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En vandaag eens een chain link geprobeerd. Deze is wel vrij los om een coil mee te draaien, je moet een wikkeling meer doen dan je wenst uit te komen omdat wanneer je hem los laat hij een beetje terug spint.

Gebouwd op de ammit dual coil, 7 wikkelingen id 35 0,35ohm

a7f76bd27df02503bbd79e872b14f101.jpg

7412a4cfa706fd566761666aa1fcc756.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mijn DROP rda binnen. Gelijk gebouwd en uitgeprobeerd. Heerlijk. En gelijk goed gelukt. 

 

Even chainvapen getest. Zo'n 20 a 25 puffs en daarna weer drippen. 

Niet slecht voor de 1e keer rda bouwen. 

20180814_131127-1512x2016.jpg

20180814_131451-1512x2016.jpg

Edited by DennisL
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Is ook afhankelijk van de RDA, een Drop/Drop Dead/Dead Rabbit kan je meer dan 1ml liquid in dumpen en dus ook langer dampen.

En de manier waarop je "zuigt" speelt ook een rol, lange vape van meer dan 3 seconden  of korte krachtige hijsen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nog eens een rda uit de schuif gehaald en dikke coils in gestoken.

Apocalypse rda, vandy vape ss flat clapton 26awg*18awg + 32awg. 2x 6 wraps rond 3,5 id. Komt uit op 0,12 ohm. Op power, 120 watt. Squonken met de drone, gevuld met raspberry douhgnut ?

 

2e49c180044982fca3251a81b4dc053a.jpg&key=95227361838f40beff44936f134e1c2f9d0569c876cb2b400c1d6fbaba6a6b8f

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 14-8-2018 at 21:50, vliegende.cisse said:

Nog eens een rda uit de schuif gehaald en dikke coils in gestoken.

Apocalypse rda, vandy vape ss flat clapton 26awg*18awg + 32awg. 2x 6 wraps rond 3,5 id. Komt uit op 0,12 ohm. Op power, 120 watt. Squonken met de drone, gevuld met raspberry douhgnut ?

 

2e49c180044982fca3251a81b4dc053a.jpg&key=95227361838f40beff44936f134e1c2f9d0569c876cb2b400c1d6fbaba6a6b8f

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 


Ik ben er nu al even nieuwsgierig over, maar kan je eens wat meer uitleggen wat "ss flat clapton 26awg*18awg + 32awg. 2x 6 wraps rond 3,5 id." Wil zeggen?

 

Wat ik er kan uithalen: je gebruikt SS draad. Je hebt 3 soorten draad ter beschikking (dikte 26awg, 18awg en 32 awg). Je combineert dit op de één of andere manier en met het totaalproduct doe je 6 wraps.

Wat ik nog niet versta: Flat clapton (soort draad of..?), wat wil de * zeggen, wat wil de + zeggen, wat wordt bedoeld met 3,5id?

 

Alvas bedankt!

Link to comment
Share on other sites


Ik ben er nu al even nieuwsgierig over, maar kan je eens wat meer uitleggen wat "ss flat clapton 26awg*18awg + 32awg. 2x 6 wraps rond 3,5 id." Wil zeggen?
 
Wat ik er kan uithalen: je gebruikt SS draad. Je hebt 3 soorten draad ter beschikking (dikte 26awg, 18awg en 32 awg). Je combineert dit op de één of andere manier en met het totaalproduct doe je 6 wraps.
Wat ik nog niet versta: Flat clapton (soort draad of..?), wat wil de * zeggen, wat wil de + zeggen, wat wordt bedoeld met 3,5id?
 
Alvas bedankt!

De AWG waarden zijn inderdaad de diktes. Flat clapton is de manier waarop deze draden bij elkaar zijn gedraaid, best eens op googlen om de verschillende types te onderscheiden. Id wil zeggen de inner diameter van 3,5 mm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Brambo said:


Ik ben er nu al even nieuwsgierig over, maar kan je eens wat meer uitleggen wat "ss flat clapton 26awg*18awg + 32awg. 2x 6 wraps rond 3,5 id." Wil zeggen?

 

Wat ik er kan uithalen: je gebruikt SS draad. Je hebt 3 soorten draad ter beschikking (dikte 26awg, 18awg en 32 awg). Je combineert dit op de één of andere manier en met het totaalproduct doe je 6 wraps.

Wat ik nog niet versta: Flat clapton (soort draad of..?), wat wil de * zeggen, wat wil de + zeggen, wat wordt bedoeld met 3,5id?

 

Alvas bedankt!

Geef me even een schop als ik het fout heb...

AWG is gewoon de Amerikaanse maat, ipv millimeters zoals het metrische systeem gebruikt.

 

26AWG * 32 AWG is de hoofddraad, dat zijn geen twee aparte draden maar is een platte draad, 26 AWG breed, 32 AWG dik. Daarom heen zit een 32 AWG draad gewikkeld. Die draad wordt om een stangetje gewikkeld van 3,5 mm dikte, 6 wikkels. Omdat het een dual coil RDA is, dit twee keer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Geef me even een schop als ik het fout heb...

26AWG * 32 AWG is de hoofddraad, dat zijn geen twee aparte draden maar is een platte draad, 26 AWG breed, 32 AWG dik. Daarom heen zit een 32 AWG draad gewikkeld. Die draad wordt om een stangetje gewikkeld van 3,5 mm dikte, 6 wikkels. Omdat het een dual coil RDA is, dit twee keer.

*schop*

[emoji4]

Bijna helemaal juist behalve dat de platte kern draad 26x18 is, niet 26x32 [emoji6]

Eigenlijk is hij veel te dik waardoor de weerstand heel laag wordt, naar mijn persoonlijke voorkeur dan.

Die 120watt is echt niet mijn ‘normale’ manier van vapen maar deze draad vraagt daar om.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...