Jump to content

Open discussie: Accreditatie en certificering

Recommended Posts

Open discussie over vernieuwde accreditatie en certificering

wat we willen doen (daarover later deze avond meer) is een accreditatie houden en toch de certificering deels loslaten

nog niet alles is 100% vast maar denk aan geen echte certificering maar een review systeem, daaraan zit geen status maar geeft een gebruikers impressie

ook gaan we iets soepeler om met shop maar anderzijds willen we niet overspoelt worden met shops die exact hetzelfde starters aanbod hebben (daar zijn er enorm veel van)

starters aanbod denk aan alleen CE4 stijl clearo's met een ego / evod batterij een fruitmandje liquids paar tabakjes en verder niets...

we denken dat dit type shop de markt overspoelt heeft, dus we willen dit voor nu even aanzien maar dit staat nog open

maargoed..jullie ideen en opmerkingen

ROEPT U MAAR :)

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Guest Diertje

Een verplichte contributie of het kunnen kopen van een banner op het forum of plekje bovenaan de lijst lijkt me echt geen goed idee, het forum moet (in mijn ogen dan) onafhankelijk zijn en voor de gebruiker, niet voor de shops..

Eens. Alleen zit er altijd een volgorde in een lijst (of je moet deze automatisch laten rouleren....). Dus wat is een eerlijke volgorde? Zolang een banner of hogere plek in de lijst (wat mij betreft staat er duidelijk "gesponsord" bij) maar geen waarde oordeel impliceert.....

Maar goed....we moeten verhuizen zag ik net....sorry voor deze laatste toevoeging ;-)

Ik denk dat je elke schijn van belangen moet vermijden,je kan de lijst inderdaad laten rouleren als dat eerlijker is en anders op alfabetische volgorde of wat ook een goed idee is om ze per vestigingsplaats te rangschikken :weetnie

Een verplichte contributie of het kunnen kopen van een banner op het forum of plekje bovenaan de lijst lijkt me echt geen goed idee, het forum moet (in mijn ogen dan) onafhankelijk zijn en voor de gebruiker, niet voor de shops..

Eens. Alleen zit er altijd een volgorde in een lijst (of je moet deze automatisch laten rouleren....). Dus wat is een eerlijke volgorde? Zolang een banner of hogere plek in de lijst (wat mij betreft staat er duidelijk "gesponsord" bij) maar geen waarde oordeel impliceert.....

Maar goed....we moeten verhuizen zag ik net....sorry voor deze laatste toevoeging ;-)

Ik denk dat je elke schijn van belangen moet vermijden,je kan de lijst inderdaad laten rouleren als dat eerlijker is en anders op alfabetische volgorde of wat ook een goed idee is om ze per vestigingsplaats te rangschikken :weetnie

enige waar ik minder vrolijk van wordt is alle shops erin zetten enig idee hoeveel dat er zijn... honderden

we zitten nu op 60 gaan vrij snel al naar 85, maar qua aanbod wordt het niet beter...overgrote deel is hetzelfde

enige waar ik minder vrolijk van wordt is alle shops erin zetten enig idee hoeveel dat er zijn... honderden

we zitten nu op 60 gaan vrij snel al naar 85, maar qua aanbod wordt het niet beter...overgrote deel is hetzelfde

Ja dat is inderdaad een probleem, er zijn er teveel voor elk een subforum...

Maar ja, hoe ga je daar mee om, ik bedoel, je kan moeilijk zeggen, ja nu is het vol...

Waarom deze shops niet eigenlijk? Dat de markt hierdoor overspoeld wordt, geeft aan dat er veel vraag naar is toch? Misschien niet relevant voor de doorgewinterde forumleden, maar wel voor nieuwe dampers die ook op dit forum komen. Om te beginnen met dampen had ik niet veel anders nodig dan een simpel startsetje en een simpel tabaksmaakje.....beviel me prima :-)

Waar je bestelt hangt zeker niet alleen af van het productaanbod....... Misschien bestel ik mijn MOD wel bij grote shop X, maar kom ik nog steeds bij shopje Y terug voor mijn standaard tabaksmaakje omdat ik shopje Y gewoon sympathiek vind oid.....

Als een shop zich bewust uitsluitend op beginnende dampers richt, is daar niks mis mee toch? Bovendien lijkt het me lastig steeds het wisselende aanbod te controleren en je zal ook steeds de classificatie van welk aanbod je wel en niet toelaat moeten aanpassen. Als een shop alleen een CE5 setje aanbiedt, maar wel 1 aparte smaak liquid heeft....wat dan?

Misschien kan je shops met een breed aanbod plaatsen in een aparte categorie.....maar ja, wat is een breed aanbod en wie zijn wij om ons te bemoeien met het businessplan van een shop? Al bieden ze 1 product aan....als het werkt en er is markt voor, prima toch?

Ik snap je punt verder wel hoor, alleen wat stof tot nadenken ;-)

Guest e-smoker

Ik denk dat jullie een heel wijze beslissing nemen, Datux.  :ja:wink

Accreditatie is simpel en eenvoudig, bepaalde voorwaarden waar aan voldaan moet worden, kan makkelijk in regels gegoten worden en daar weten jullie wel raad mee.

Gebruikersimpressies aan de hand van reviews: de beste en meest democratische oplossing, zonder de nodige rompslomp, en laat de wettelijke controleorganismes ook maar hun job doen, die worden daarvoor vet betaald.

De goede shops komen  vanzelf bovendrijven, want daar komen domweg goede reviews van en ook het omgekeerde is waar.

Hoe jullie dit inpassen (sterren als waardering of wat dan ook) daar acht ik het fbt ook bekwaam de makkelijkste en meest geschikte oplossing te verzinnen (kijk wat er technisch mogelijk is in smf en met 3 fbt-ict-nerds gaat dat ook wel lukken    :zoef  )

En dan moet inspekteur dekok niet meer op pad - dedjuh, nu verraad ik mezelf weer  :gek:fight

Guest e-smoker

Maar ja, hoe ga je daar mee om, ik bedoel, je kan moeilijk zeggen, ja nu is het vol...

Hoezo, je maakt een categorie aan in smf (de forumsoftware) met SHOPS, en daaronder boards per shops, is in smf een fluitje van een cent en per shop een minuutje werk, rechten aanpassen en klaar is kees.

Dan staan de shops niet op de voorpagina van et forum, maar een alfabetische lijst als je op de categorie shops klikt, elke met hun eigen subboard, net zoals ze het nu hebben....

Lijkt mij ook lastig om accreditering afhankelijk te maken van het assortiment van de shop.  Waarop baseer je dan je keuze van wie wel en wie niet. Denk inderdaad dat er op het ogenblik een ontzettende wildgroei aan shops is. Maar volgens mij is dit typisch iets dat door de markt vanzelf reguleert.

Persoonlijk zou ik graag zien dat het forum onafhankelijk blijft (voor zover financieel haalbaar) en dus geen betaalde reclame voert.

De rangorde zou bepaald kunnen worden op basis van de actieve deelname van de betreffende shop aan het forum.

Waarom deze shops niet eigenlijk? Dat de markt hierdoor overspoeld wordt, geeft aan dat er veel vraag naar is toch? Misschien niet relevant voor de doorgewinterde forumleden, maar wel voor nieuwe dampers die ook op dit forum komen. Om te beginnen met dampen had ik niet veel anders nodig dan een simpel startsetje en een simpel tabaksmaakje.....beviel me prima :-)

Waar je bestelt hangt zeker niet alleen af van het productaanbod....... Misschien bestel ik mijn MOD wel bij grote shop X, maar kom ik nog steeds bij shopje Y terug voor mijn standaard tabaksmaakje omdat ik shopje Y gewoon sympathiek vind oid.....

Als een shop zich bewust uitsluitend op beginnende dampers richt, is daar niks mis mee toch? Bovendien lijkt het me lastig steeds het wisselende aanbod te controleren en je zal ook steeds de classificatie van welk aanbod je wel en niet toelaat moeten aanpassen. Als een shop alleen een CE5 setje aanbiedt, maar wel 1 aparte smaak liquid heeft....wat dan?

Misschien kan je shops met een breed aanbod plaatsen in een aparte categorie.....maar ja, wat is een breed aanbod en wie zijn wij om ons te bemoeien met het businessplan van een shop? Al bieden ze 1 product aan....als het werkt en er is markt voor, prima toch?

uiteraard maar ik bekijk het nu even als gebruiker:

stel we hebben 250 shops waarvan 50 wat groter en diverser qua aanbod (speciaal zaken daar gelaten)

maar 200 met een 99% identiek aanbod (ja zo erg is het ) los van een keycordje roze of een liquid pindakaas het zelfde

dan is het voor een starter / gebruiker verschrikkelijk lastig om een keuze te maken (los van het werk wat FBT ermee heeft)

dan is de lijn zooo dun wat is dan de meerwaarde van de positie hier op het forum voor de gebruiker

tuurlijk ruime keuze e ngezonde concurrentie is goed maar het moet wel een beetje in verband tot elkaar staan en niet verzuipen

als je niet een rangorde wil hanteren of bepaalde "sterren" wil geven als beheer aan een shop

is de review deels een oplossing plus een uitgebreid zoekfilter op type assortiment maar dannog moet er (denk ikzelf) ergens een lijn getrokken worden

waar ja dat is nu de vraag

uiteraard maar ik bekijk het nu even als gebruiker:

stel we hebben 250 shops waarvan 50 wat groter en diverser qua aanbod (speciaal zaken daar gelaten)

maar 200 met een 99% identiek aanbod (ja zo erg is het ) los van een keycordje roze of een liquid pindakaas het zelfde

dan is het voor een starter / gebruiker verschrikkelijk lastig om een keuze te maken (los van het werk wat FBT ermee heeft)

dan is de lijn zooo dun wat is dan de meerwaarde van de positie hier op het forum voor de gebruiker

tuurlijk ruime keuze e ngezonde concurrentie is goed maar het moet wel een beetje in verband tot elkaar staan en niet verzuipen

als je niet een rangorde wil hanteren of bepaalde "sterren" wil geven als beheer aan een shop

is de review deels een oplossing plus een uitgebreid zoekfilter op type assortiment maar dannog moet er (denk ikzelf) ergens een lijn getrokken worden

waar ja dat is nu de vraag

Zo'n tweakers pricewatch, waar shophouders zelf producten toevoegen en prijzen, is dat te doen?

Ik zou bijna willen zeggen participatie buiten het eigen forum deel....

Dus geen berichten als kijk eens naar mijn weekaanbieding, maar shopeigenaren die in ruil voor de exposure actief vragen van forum-leden beantwoorden.

Volgens mij zou dit redelijk eenvoudig te filteren moeten zijn.

En tja, gezien wat ik tot nu toe gelezen heb....., worden shophouders die hier misbruik van maken vanzelf zachtjes gelynched :shock

Maar wat als een shopje alleen een simpel startsetje en een paar smaakjes aanbiedt? Als dat bewust de corebusiness is, moeten ze zich dan gedwongen gaan profileren als kenners terwijl ze het misschien niet zijn? En als ze geen kenners zijn en niet actief aan discussies mee kunnen/willen deelnemen? Is dat dan erg? Denk het niet....het kan een uitstekende shop zijn die alles weet van hun eigen assortiment met een super klantenservice, leveringssnelheid.....en die actief is op zijn eigen subforum. En die mag wmb gewoon op dit forum....maar wie ben ik? ;-)

Maar ik snap het probleem van de vele shops met hetzelfde assortiment....... Ik zou denk ik gewoon een lijst maken met alle shops, de wettelijke eisen checken, en dan de shops die bereid zijn actief te zijn op hun eigen subforum dat platform geven, ongeacht hun aanbod.

Maar wat als een shopje alleen een simpel startsetje en een paar smaakjes aanbiedt? Als dat bewust de corebusiness is, moeten ze zich dan gedwongen gaan profileren als kenners terwijl ze het misschien niet zijn? En als ze geen kenners zijn en niet actief aan discussies mee kunnen/willen deelnemen? Is dat dan erg? Denk het niet....het kan een uitstekende shop zijn die alles weet van hun eigen assortiment met een super klantenservice, leveringssnelheid.....en die actief is op zijn eigen subforum. En die mag wmb gewoon op dit forum....maar wie ben ik? ;-)

Maar ik snap het probleem van de vele shops met hetzelfde assortiment....... Ik zou denk ik gewoon een lijst maken met alle shops, de wettelijke eisen checken, en dan de shops die bereid zijn actief te zijn op hun eigen subforum dat platform geven, ongeacht hun aanbod.

Deze shops zijn dat toch uitstekend in staat om beginners op weg te helpen? Ook over simpele startsetjes valt voldoende uit te leggen...

Niet willen lijkt me een goede reden om iemand niet te accrediteren, voor de exposure die een shop krijgt mag toch een kleine tegenprestatie verwacht worden?

En de speciaalzaken (DIY, mods, etc.) kunnen weer op andere gebieden adviseren.

Pfoe... àlle shops?? lijkt me geen doen; vandaag beginnen ze, volgende maand geven ze de brui er weer aan. Laat de shops zelf maar aangeven of ze hier op de lijst willen, zodat in elk geval de accreditatie gebeurd.

Ook met alleen startsetjes lijkt het me wel wenselijk dat ze in elk geval bepaalde kennis hebben! Vaak is het gevolg dat men stopt (of probeert te stoppen) met roken, met allerlei mogelijke gevolgen en vragen waar de beginner mee kan komen te zitten. Van mechmods e.d. nee, daar hoeft een startsetshopje niet direct iets van te weten, maar a.u.b. wel een beetje 'gezond verstand'.

wat een optie is (en wederom denk ik nu hardop)

een webpagina met een lijst met een filter optie (eventueel later ook een review dingetje om beetje gebruikers impressie te zien)

deze lijst omvat het totaal bekende web aanbod (darnaast nog een "brick and mortar" lijst)

maar thats it korte screening eventueel maar niet noodzakelijk (bij gehoor van wettelijke overteding bv eruit)

dus geen board of interactie mogelijk

voor een eigen board moet de shop een aanvraag indienen voor accreditatie, mits voldoet een eigenboard, verplichte actieve participatie op het forum, voor reklame alleen in eigen board

bij inactiviteit (langere periode wordt board gesloten om overzicht te houden)

...mischien nog iets maar zo hou je zaken een beetje overzichtelijk en bied je shops een keuze ongeacht aanbod

Als ik het topic voor informatie voor nieuwe shops lees:http://www.elektrisch-roken.nu/index.php?topic=7877.0

Staat daar al vrij veel voor een goede accreditatie.

Belangrijk vind ik idd dat een webshop voldoet aan bepaalde voorwaarden, wat ik dan zelf eigenlijk nog mis in de "accreditatie voorwaarden" (of ik lees er overheen, geen idee of dit wettelijk verplicht is) is toch wel een bewijsstuk dat de shop ook een aansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten voor het bedrijf.

Zeker in deze business lijkt me dat toch wel een vereiste, om zowel de shophouder maar ook de klant te beschermen mocht er inderdaad iets fout gaan met bijv een ego of een liquid.

Ik geloof 2e reactie geeft het oude fbt nog aan :

"Update 13-10-2013 Shops kunnen pas na 3 maanden accreditatie aanvragen"

Ik geloof graag dat er een wildgroei is aan webshops op dit moment, als dit zo erg is als Datux aangeeft wellicht de accreditatie met 1 maand verlengen.

Eventueel als tijdelijke oplossing omdat er nu heel erg veel werk neer komt op het FBT.

Het forum gaan gebruiken als een tussenpersoon tussen de webshop en de klant is iets wat naar mijn mening absoluut niet moet gebeuren.

Er zijn genoeg bedrijven waar ondernemers een derde kunnen inschakelen als tussenpersoon (de zgn webwinkel keurmerken enz)

Ik als klant zie juist de meerwaarde van meningen van anderen over een bepaalde webshop wat naar mijn idee wel thuishoort op het forum.

Een sterren idee wat al vaker is aangekaart zou een goed systeem zijn waar wij als klanten onze mening van een shop kwijt kunnen.

Vanzelfsprekend ook in een eigen topic zoals dat nu eigenlijk ook het geval is.

Begrijp ook dat het lastig is als er idd 200 shops met dezelfde items zijn...maar dat moet in principe geen reden zijn ze niet te vernoemen op het forum als ze natuurlijk aan de voorwaarden hebben voldaan.

Als een nieuw forumlid met shop in die 3 (of 4) maanden niets onderneemt hier op het forum....tja dan geen accreditatie geven...voor wat hoort wel wat natuurlijk!

*zie de melding van Mirjam nog even langskomen.....vanzelfsprekend alleen als de shop er zelf om vraagt..... :ja

Pfoe... àlle shops?? lijkt me geen doen; vandaag beginnen ze, volgende maand geven ze de brui er weer aan. Laat de shops zelf maar aangeven of ze hier op de lijst willen, zodat in elk geval de accreditatie gebeurd.

Ook met alleen startsetjes lijkt het me wel wenselijk dat ze in elk geval bepaalde kennis hebben! Vaak is het gevolg dat men stopt (of probeert te stoppen) met roken, met allerlei mogelijke gevolgen en vragen waar de beginner mee kan komen te zitten. Van mechmods e.d. nee, daar hoeft een startsetshopje niet direct iets van te weten, maar a.u.b. wel een beetje 'gezond verstand'.

Ja, natuurlijk moeten ze bepaalde kennis hebben.... Maar ik snap dat niet elke shop gericht op starters een bijdrage kan/wil geven aan sommige onderwerpen... en de meer standaard onderwerpen, ach, moeten ze zich daar verplicht in mengen als andere leden ook al een antwoord geven? Natuurlijk is het leuk als shops dat wel doen, maar zou het zelf geen probleem vinden als ze het niet doen als ze geen uitzonderlijk inzicht kunnen geven ;-)

Alle shops is misschien niet te doen....aan de andere kant, als je op zoek bent naar een rijschool vind je ook talloze sites waar ze alle 6000 vermeld staan... De kunst is om het overzichtelijk weer te geven ;-)

Maar het is ook prima alleen shops te tonen die hier zelf om vragen. Alleen denk ik dat je ze dan alleen moet weigeren als ze of totaal niet actief zijn in hun eigen rubriek, of niet aan de wettelijke eisen voor koop op afstand voldoen. De rest zou ik aan de leden ter beoordeling over laten.

Hoezo, je maakt een categorie aan in smf (de forumsoftware) met SHOPS, en daaronder boards per shops, is in smf een fluitje van een cent en per shop een minuutje werk, rechten aanpassen en klaar is kees.

Dan staan de shops niet op de voorpagina van et forum, maar een alfabetische lijst als je op de categorie shops klikt, elke met hun eigen subboard, net zoals ze het nu hebben....

dat zal je nog vies tegen vallen ;)

wat een optie is (en wederom denk ik nu hardop)

een webpagina met een lijst met een filter optie (eventueel later ook een review dingetje om beetje gebruikers impressie te zien)

deze lijst omvat het totaal bekende web aanbod (darnaast nog een "brick and mortar" lijst)

maar thats it korte screening eventueel maar niet noodzakelijk (bij gehoor van wettelijke overteding bv eruit)

dus geen board of interactie mogelijk

voor een eigen board moet de shop een aanvraag indienen voor accreditatie, mits voldoet een eigenboard, verplichte actieve participatie op het forum, voor reklame alleen in eigen board

bij inactiviteit (langere periode wordt board gesloten om overzicht te houden)

...mischien nog iets maar zo hou je zaken een beetje overzichtelijk en bied je shops een keuze ongeacht aanbod

Ja, zoiets bedoelde ik ook idd.... Er zijn volgens mij wel wat gratis scriptjes die deze functionaliteit bieden. Desnoods in het begin alleen een lijst, functionaliteit kun je dan rustig uitbreiden.

Ik zie het nut er om eerlijk te zeggen niet van in om ALLE webshops te vermelden.

Je hebt tenslotte ook nog zoiets als google....

Lijkt mij dat een webshop zelf dit moet aanvragen, dan krijg je neem ik aan ook alleen webshop houders die een meerwaarde van dit forum zien en ook daadwerkelijk (al is het in het eigen topic) actief zijn.

Denk dat je dan al veel verder bent, de gouden gids vermeld mijn webshop ook niet hoor als ik daar niet om vraag en er voor betaal!

Vind niet dat je een webshop houder kan verplichten om bijdrages te leveren om bijv newbee's te helpen.

Mij lijkt de regel minimaal 1x per 2 weken actief zijn op het forum (al is het alleen in eigen topic) voldoende om de niet actieve shops te verwijderen!

<knip> Maar ik snap dat niet elke shop gericht op starters een bijdrage kan/wil geven aan sommige onderwerpen... en de meer standaard onderwerpen, ach, moeten ze zich daar verplicht in mengen als andere leden ook al een antwoord geven? Natuurlijk is het leuk als shops dat wel doen, maar zou het zelf geen probleem vinden als ze het niet doen als ze geen uitzonderlijk inzicht kunnen geven ;-)

:lol dat laatste; goed punt :-).

Verplicht inmengen, mwoah... niet als er al 15 reacties zijn en er is niets toe te voegen uiteraard.

Alle shops is misschien niet te doen....aan de andere kant, als je op zoek bent naar een rijschool vind je ook talloze sites waar ze alle 6000 vermeld staan... De kunst is om het overzichtelijk weer te geven ;-)

Maar het is ook prima alleen shops te tonen die hier zelf om vragen. Alleen denk ik dat je ze dan alleen moet weigeren als ze of totaal niet actief zijn in hun eigen rubriek, of niet aan de wettelijke eisen voor koop op afstand voldoen. De rest zou ik aan de leden ter beoordeling over laten.

Ten aanzien van de rijscholen; tja... we hoeven hier ook geen vervanger van een google-zoekpagina te zijn (wíllen we het fbt dat..)

nee ok alle die zich melden uiteraard we gaan google niet vervangen

maar zo heb je denk ik een beetje een gulden middenweg, het voornaamste is dat dit een gebruikers forum is uiteraard

wil je een board, dan participeer je ook mee dat is dan de deal

zo'n weblijstje met wat funties kunnen we redelijk makkelijk maken, dus dat is te doen, bied perspectief iig

(ook ff mn FBT collega's wakkerschudden om hier even te kijken :wink )