MarkN Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 In het analoge roken heb ik maar een hele korte tijd pijp gerookt. Hoewel het er interessant uitzag en ik de geur van zoete pijptabak heerlijk vond, ben ik nooit de rustige, bedachtzame pijproker geweest. En rust heb je bij een pijp nodig want al snel bleek ik zo frequent aan de pijp te lurken dat niet alleen de tabak zelf maar de hele pijpkop in brand vloog. Dat het verlangen naar een pijp mij blijkbaar nooit echt verlaten heeft bleek wel toen ik de eerste plaatjes zag van de e-pipes van de in Servie gemaakte Limelight Mechanics. Mooie moderne pijpvormen met zo te zien een prachtige afwerking. De eerste reviews die ik las waren ook gelijk lovend. Marko van Limelight maakt de verschillende modellen met de hand en de pijpen zijn ‘made-to-order’. Dat betekent dat je wel even geduld moet hebben want nadat ik de Meadow Mist half december bestelde, kwam de envelop pas begin februari in de bus. Op de facebookgroep van LM valt te lezen dat die van mij zelfs nog relatief vlot is geleverd want er zijn mensen die al zeven weken wachten totdat ze de order mogen betalen. Marko geeft je de betalingsdetails voor Paypal namelijk pas als de pijp ook daadwerkelijk klaar is. Dat is een stuk langer dan de drie weken die hij op de site aangeeft. [img width=400 height=300]http://img.tapatalk.com/d/14/03/09/a5umureb.jpg [img width=300 height=400]http://img.tapatalk.com/d/14/03/09/ubasy2y6.jpg Zoals gebruikelijk zit de batterij in de kop van de pijp die in notenhout is uitgevoerd. Ik koos als vorm voor de Meadow Mist omdat deze een moderne uitstraling heeft en voor mijn gevoel lekker in de hand zou liggen. Tijdens het bestellen kan je er voor kiezen om het hout met een natuurlijke was te laten beschermen of om deze mat of glanzend te laten lakken. Het voordeel van de lichte was waar ik voor koos, is dat je ook echt het hout in je hand voelt in plaats van een gladde laklaag. Daardoor hou je het warme gevoel van een natuurlijk materiaal. En daar ligt ook de grote uitstraling van de pijp. Iedereen die ‘m even gevoeld heeft is positief verrast door het fijne gevoel in je hand. Het materiaal voelt letterlijk aan als zijde en geeft gelijk een heel luxe gevoel. Daarnaast ligt de pijp vederlicht in de hand en dat is een heel verschil met bijvoorbeeld de Kamry K1000 die niet alleen koud is maar voor je gevoel vele malen zwaarder. [img width=400 height=300]http://img.tapatalk.com/d/14/03/09/7e5asypu.jpg Om bij de batterij te komen moet je de schakelaar met twee vingers losdraaien. De van aluminium gemaakte topschakelaar is al even mooi uitgevoerd als de pijp zelf. Er zit een lichte bolling in waarbij het middelste deel de schakelaar zelf is. Deze is echter zo perfect afgewerkt dat je het schakeldeel op gevoel niet kan onderscheiden van de rand. Pas als je goed kijkt zie je waar het schakeldeel zit. Het op- en afdraaien gaat probleemloos omdat er geen veer onder de batterij zit. Het schroefdraad is ook werkelijk prachtig gemaakt en piept nergens maar draait heel soepel. [img width=300 height=400]http://img.tapatalk.com/d/14/03/09/2ebuzegu.jpg Binnenin de kop zit de 18350 die niet wordt meegeleverd. Ik heb zowel flattops als batterijen met een button gebruikt en beiden passen prima. Ook hier is goed te zien dat het een prachtig kwaliteitsproduct is. De stroom wordt naar beneden doorgegeven door een dikke koperen of messing draad die prachtig in het hout is verwerkt. Onderin de schacht zit geen veer dus de Limelight Mechanics is zelfs niet op deze manier tegen kortsluiting beveiligd. In het deel waar je de tank op bevestigd zit wel een klein gaatje dat eventuele gassen af kan voeren en ik heb begrepen dat de witte voering van de schacht van kevlar is. Ik heb echter geen idee of dat een goede bescherming zou bieden tegen een oververhitte accu. Om er zeker van te zijn dat de tank goed verbinding maakt met de pijpkop is niet de centerpin zelf te bewegen maar draai je de tank eerst in een ring die je vervolgens weer op de pijpkop draait. Zo ben je altijd verzekerd van een goede connectie tussen de twee. Behalve de pijpkop zelf biedt Limelight Mechanics ook een aantal verschillende driptips. Ik heb voor de Honeysuckle Arc Long gekozen omdat ie een mooi en moderne geheel vormt met de rest van de pijp. Er kan gekozen worden voor een enkele rubber ring om vast te klemmen of een dubbele. Ik koos voor de dubbele en dat betekent dat het op sommige clearomizers echt moeite kost om ‘m los te krijgen. Aan de andere kant zorgt het wel voor een bijzonder stijf geheel. De van een aluminiumlegering gemaakte driptip voelt zowel qua vorm als qua mondgevoel perfect. De binnendiameter is een millimeter of drie en dat heeft wel een nadeel. Omdat de damp die je naar binnen zuigt door een relatief klein kanaal moet, is het best een sterke straal. Ik heb dan ook gemerkt dat als je lang achter elkaar met de pijp dampt die sterke straal pijn begint te doen op je tong. Een voordeel ten opzichte van de vergelijkbare driptip van de K1000 is wel dat deze veel minder lijkt te condenseren. Toch ontstaat er ook hier vocht dat je op een gegeven moment begint te proeven. Een zakje met ouderwetse pijpraggers is dan ook wel aan te bevelen. Een groter probleem was het vinden van de juiste verdamper. Op een ranke pijp moet je geen grote clearo of RBA zetten dus ben ik eigenlijk een groot gedeelte van de tijd bezig geweest met het vinden van een verdamper die er zowel optisch mooi op past als die een plezierige dampproductie geeft. Omdat ik als mijn allday vape een Oliespuitje met een grote Vivi Nova op 1,8 Ohm gebruik, was de Vivi Nova het meest logische startpunt. Hoewel deze zeker niet slecht presteert, viel het tegen ten opzichte van de allday vape. Ik heb daarna carto’s met smalle tanks geprobeerd en ook de Protank Mini 2. Allemaal kregen ze het predicaat ‘wel aardig’ maar nergens een echt perfecte beleving. Totdat ik in mijn lade met in onbruik geraakte clearo’s een beetje uit arre moede de Kanger UniTank Mini viste met een coil van 1,5 Ohm. Voor het eerst in weken had ik een combinatie gevonden die zowel mooi was als een behoorlijk goede dampervaring gaf. Het enige nadeel van deze setup is dat de driptip niet helemaal in de UniTank past en dat ie met de dubbele o-ringen werkelijk muurvast zit. [img width=400 height=300]http://img.tapatalk.com/d/14/03/09/a8utagu8.jpg Al met al is de Meadow Mist van Limelight Mechanics een goede aankoop geweest. Het grootste nadeel wat ik nu nog ervaar is dat ik wanneer ik de pijp de hele avond gebruik, mijn vingers wat verkrampt raken. De Meadow Mist is klein van stuk maar de schakelaar kost toch wat kracht om in te drukken. Door de vorm voelt het ook alleen maar goed om de schakelaar met de middelvinger te bedienen. Met je duim kan natuurlijk wel maar dan gaat tevens een deel van de charme van een pijp verloren. Die combinatie van vorm en benodigde kracht zorgt ervoor dat het ergonomisch niet helemaal goed voelt en ik moet er dus aan denken de pijp af en toe in een van het Oliespuitje gejatte standaard te leggen in plaats van ‘m de hele tijd in ‘m’n knuistje’ vast te houden. Mensen met grotere handen of langere vingers zullen dit na verloop van tijd dan ook als een echt nadeel gaan beschouwen. De Purple orchid, het vlaggenschip van Limelight heeft dit nadeel misschien wat minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a3 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Prachtige review van een prachtige pijp ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fusebox Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Hele mooie en duidelijke review van een erg mooi product. Die kevlar buis in combinatie met de venthole voor de batterij is wel een slimme extra beveiliging tegen Thermal Runaway trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
coen321 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Mooi spul en duidelijke review, staat op mijn verlanglijst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KritischeMassa Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Prachtig ding Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Mooie review! Ik ben geen pijproker, maar ik snap maar al te goed dat je deze gekocht hebt! Veel plezier ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Basmanoff Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Goede review Mark! Staat al een half jaar op mijn verlanglijstje. (sinds ik de site ontdekt heb ) Je verhaal over het bestellen is ook gelijk opgeslagen... Prachtig ding, ik twijfel zelf over de Golden Olive of de Purple Orchid I.c.m. een xplora (spheroid clone) met dezelfde tip trouwens. Zou jij opnieuw met dubbele o-ringen bestellen of toch een enkele? Veel plezier ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkN Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 jij opnieuw met dubbele o-ringen bestellen of toch een enkele? Veel plezier ermee! Ja, die dubbele o-ringen maken 'm wel ontzettend stevig. Dat ie toevallig niet diep genoeg gaat in de UniTank ligt meer aan de tank. Voor de rest is de stevigheid vooral een pre en slechts bij enkele clearo's wat lastig. Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alive76 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Ik ben jaloers! Zal ook mooi staan met een Euphoria of een kf 2.1 denk ik :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkN Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Er zit ergens tussen China en hier een Taifun GS kloon om op de LM te proberen Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chromys Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 prachtig ding. ben even gaan kijken op de site. njam njam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fog Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Prachtige review van een prachtige pijp ! Helemaal eens! Prachtige pijp Mark! Wat mij betreft schrééuwt de LimeLight om een Kayfun Mini. Mooi slank en symetrisch. De 17mm tank van de TGS zou ik te dik vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Route Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Naar aanleiding van jou review toch maar overstag gegaan en een limelight pijp besteld. Ik heb heel vroeger een hele tijd epijp gerookt, zelfs ooit een echte ruyan pijp aangeschaft in die tijd ( was toen het neusje van de zalm) maar het bleef er lomp uitzien. Dit ziet er echt prachtig uit ! Dank je wel dus voor deze mooie review, alleen mijn portemonnee is weer wat minder blij Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkN Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Wat leuk Route. Voor welk model ben je gegaan? Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Route Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 In blijde verwachting van de purple orchid. Marco mailde net dat hij met een batch bezig is du het zou snel kunnen gaan volgens hem. Ik ben benieuwd ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DianeV Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Wat ontzettend mooi :D Ze leveren gewoon aan NL toch? Ik wil paps verwennen met vaderdag......hij is prachtig :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkN Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Wat ontzettend mooi :D Ze leveren gewoon aan NL toch? Ik wil paps verwennen met vaderdag......hij is prachtig :D Dat zal paps vast fijn vinden. Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
nAffie Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Heb net van mams haar spuitje overgenomen zodat paps straks aan de pijp kan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkN Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 In blijde verwachting van de purple orchid. Marco mailde net dat hij met een batch bezig is du het zou snel kunnen gaan volgens hem. Ik ben benieuwd ..... Da's vlot. Zou mooi zijn. Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
DianeV Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 En besteld Order 414.....vast op tijd voor Vaderdag Pap blij, Naffi blij .....thanks voor de tip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Basmanoff Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Er zit ergens tussen China en hier een Taifun GS kloon om op de LM te proberen Sent from my iPhone using Tapatalk Ik zou graag een foto zien van deze combi met de lange driptip (als je hem niet voortijdig sloopt als hij weer eens vast komt te zitten ) Ben zeer benieuwd. Zit nog steeds te dubben over de verschillende (kleinere) RBA's: KF mini, TGS, Spheroid/Xplora... Besluiteloos... om gek van te worden De Limelight komt er wel, maar een mooie combinatie met een RBA (die enigszins verkrijgbaar is... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkN Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 [img width=400 height=300]http://img.tapatalk.com/d/14/03/26/u9epyzez.jpg Met Taifun GS met korte en wat stoerdere driptip en met lange van Limelight. De Limelight zit er maar met één rubber in omdat ik deze vanwege de luchtpijp er niet met de methode van RC uit zou kunnen krijgen. Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkN Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 Foto's met de GS Spheroid kan je komende dagen verwachten Sent from my iPhone using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Basmanoff Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Top! Dank voor de snelle reactie. Dit soort ervaringen zijn voor aspirant-kopers echt van waarde. Taifun GS valt me alleszins mee trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Route Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Aha dus daarvoor had je de spheriod gekocht Ik weet eerlijk gezegd niet of dit gaat werken, maar ben erg benieuwd. Ik ben bang dat door het systheem van de spheriod (kruising tussen cadrtridge en tank RBA) je niet voldoende liqued toevoer krijgt omdat het toch min of meer schuin op de pijp word gezet, maar ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben. Hoeveel diameter is de taifun GS die je er nu op hebt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts