Lamppie Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Daar ik een fan geworden ben van de Kayfun, leek het me wel leuk om eens wat verschillende Kayfun's onder de loep te nemen. Hier onder de foto's en de verdere afmetingen, gewichten en inhoud. Deze vier zijn het geworden, de verdere foto's zijn ook op deze volgorde gemaakt. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_18_21_21_Pro1.jpg Eerst maar eens begonnen met ze allemaal te demonteren. En op het eerste gezicht is er weinig verschil in het uiterlijk van de verschillende Kayfun's. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_22_09_23_Pro1.jpg Het lijkt allemaal 1 op 1 gekopieerd te zijn. maar toch zitten er hier en daar verschillen in. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_22_11_57_Pro1.jpg De basecap is van de bovenzijde allemaal identiek, de verschillen beginnen aan de onderzijde. Heb ze even wat dichter bij elkaar gelegd zodat je het ook kunt zien. Het origineel en de Tobeco hebben een netjes verzonken taps toelopend vul gaatje waar dan ook een taps toelopend schroefje in valt. De andere twee hebben een recht vul gaatje, waar dan ook een redelijk normaal recht schroefje in gaat, maar daar zit een rubbertje overheen om lekken te voorkomen. Daarnaast heeft de EHpro de stelschroef voor de lucht regulatie aan de onderkant van de base gemaakt. Heel onhandig want als deze niet gelijk zit met de base, dus iets uitsteekt, dan kan je de Kayfun niet recht op je mod krijgen en bij forceren krijg je dan hele vervelende dingen. En zeker in het begin om even je prettige lucht toevoer te vinden, moet je iedere keer je EHpro van je mod halen. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_22_13_07_Pro1.jpg De lucht toevoer gaatjes zitten allemaal rond de 1,5 mm, alleen bij de clone's zitten er hier en daar nog wat braampjes in de gaatjes en die veroorzaken het hinderlijke gefluit. De centerpin is bij alle vier makkelijk los te maken, zodat de + pool ook makkelijk te verwijderen is. Dit in geval van kortsluiting of vervanging van onderdelen. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_22_14_07_Pro2.jpg De verdampings kamer en schoorsteen. De kamer is identiek bij drie van de vier, de onbekende heeft een korte kamer en schoorsteen, de EHpro heeft een langere schoorsteen. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_22_17_53_Pro1.jpg] Hier zie je dan ook de hoogtes van de schoorsteen en verdampings kamer samen. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_22_28_19_Pro.jpg De midden secties zijn nagenoeg identiek, alleen de EHpro heeft een iced glaasje. (Allen kunststof, macrolon) Verder word er bij de KF's en clones een RVS middenstuk bij geleverd. Van de onbekende weet ik dat niet. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_22_23_22_Pro.jpg Dan de topcaps, daar zitten wezenlijke verschillen in. Het origineel en de Tobeco zijn identiek, het rubbertje voor de schoorsteen valt in een uit gefreesd stuk, maar bij de EHpro valt dit weer weg achter een minime verhoging in de topcap. bij de onbekende valt het rubbertje ook weg achter een stuk topcap, maar is de topcap zelf niet uitgefreesd. Dit zul je later ook wel zien aan het gewicht. [img width=400 height=224]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140331_22_24_34_Pro2.jpg De gewichten van de RBA's totaal en de verschillende onderdelen. Kayfun Svoemesto Tobeco clone EHpro clone China clone onbekent Totaal RBA 78 Gram 73 Gram 81 Gram 83 Gram Driptip 7 " 7 " 7 " 7 " Topcap 19 " 19 " 20 " 26 " Midden sectie (b) 7 " 6 " 7 " 6 " Macrolon 2 " 2 " 2 " 3 " Middensectie (o) 7 " 5 " 7 " 6 " Verdampings kamer 6 " 5 " 5 " 5 " Schoorsteen 3 " 3 " 3 " 3 " Base cap 27 " 26 " 28 " 27 " Vul volume Via vulschroef 4,7 ml 4,7 ml 4,2 ml 2 liter Via top cap 4,5 ml 4,5 ml 4,0 ml ? Eind conclusie: De damp ervaring geeft mij geen verschil bij de eerste drie, het geval onbekend uit China kreeg ik niet gevuld omdat de schoorsteen niet aansluit op de topcap ben na twee liter ook maar gestopt . Het rubber zit veel te ruim in de topcap. Er zit wel veel verschil in de afwerking van de kayfun clones, en daarbij gaat mijn voorkeur uit naar de Tobeco omdat die het dichtst bij het origineel komt. Alleen hier moet je wel de schroefjes om de coil vast te zetten meteen vervangen door RVS schroefjes. Bij de EHpro zijn de randen erg scherp en dus uitkijken als je de RBA uit elkaar haalt, nadeel ook vind ik de lucht stel schroef dat die aan de onderkant is gemaakt. De schroef draad van de clone's is erg ruim van opzet, dus er zit wel flink wat ruimte tussen de draad. Zijn de RBA's in elkaar gezet dan lekt er niks, dus wat dat betreft werkt het wel goed. Het origineel heeft mijn voorkeur omdat deze perfect is afgewerkt, alleen heb je minder te besteden dan voldoen de clone's heel erg goed. De damp ervaring is er niet minder om bij de clone's. Als laatste, van de China clone is niet te achter halen waar die gemaakt is, dus kijk daar wel mee uit waar je zulke clone's koopt. We hebben hier in Nederland voldoende forum erkende shops die de Kayfun en de Clone's verkopen, en daarbij ook een goede service verlenen. Wil je risico lopen, koop dan vooral in China. De China clone verdwijnt hier in de la, want daar is echt niks mee te beginnen. Heb je nog vragen, ik zal ze proberen te beantwoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KritischeMassa Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Mooie review... Dankjewel Ik heb sinds gisteren een origineel in gebruik en ben er zeer tevreden over, als vergelijkingsmateriaal heb ik een originele TaiFun GT en een EHPRO SQuape... Het grote nadeel van de KayFun vind ik wel het vullen... maar voor de rest is hij wel heel erg prettig in gebruik, vergeleken met de andere twee denk ik dat da Kayfun een geduchte concurent gaat worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomtactix Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Leuk om te zien dit, dank voor je inspanning. Wel apart dat ik een transparante midden sectie heb gekregen bij mijn EHPRO kloon, geen iced matte. Zouden ze dat onlangs veranderd hebben? Ik ben sinds gister middag ook in het bezit van een Svoemesto KFL+, ik ben in eerst instantie niet onder de indruk van het verschil met de EHPRO kloon. Ik dacht dat het verschil in kwaliteit heel duidelijk zou zijn, vooral bij het schroef- draad. Dat is bij mij zeker niet het geval. Ik vond zelfs het plastic midden tankje zowel in overal kwaliteit als de schroefdraad van mindere kwaliteit lijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrancienV Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Super draadje Lamppie - heb je echt heel veel moeite voor gedaan. Niet dat ik er verder wat aan heb, want het is niet mijn gebied, want ik ga toch niets maken. Lees, voor mij geen RBA en soortgelijk. Neemt niet weg dat ik er wel mijn ogen over heb laten gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lamppie Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Het vullen is heel makkelijk, via de onderkant met een naaldflesje gaat tie nokkie vol zonder knoeien of lekken. Zal wel een keer een filmpje maken over het vullen via de onderkant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lakigucci Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Kan ik de lucht stelschroef ook gewoon verwijderen uit mn ehpro base? Of heeft dat nare gevolgen met bijv top vullen? @tom, ik heb ook een transparante gekregen bij mn eh pro Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest draakje Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Kan ik de lucht stelschroef ook gewoon verwijderen uit mn ehpro base? Of heeft dat nare gevolgen met bijv top vullen? @tom, ik heb ook een transparante gekregen bij mn eh pro Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk ik ook transparant Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lamppie Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Kan ik de lucht stelschroef ook gewoon verwijderen uit mn ehpro base? Of heeft dat nare gevolgen met bijv top vullen? Als het mis gaat zonder de stelschroef loopt het ook uit dat gaatje, en als die dan op je mod zit is dat wel erg vervelend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FurbZ Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Die China clone onbekend lijkt heel erg op mijn Fasttech KFL. Het wel heel mooi sluiten van de naden, de vlakke topcap en ook de korte schoorsteen komt me heel bekend voor Ik kon em wel gebruiken maar had al snel last van flooding doordat hij bovenin dus niet goed afsloot. Hiervoor heb ik inmiddels een extra O-ring onder de schoorsteen geplaatst zodat hij wat hoger komt te staan. Tap'd! There's no place like Ohm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lamppie Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Die China clone onbekend lijkt heel erg op mijn Fasttech KFL. Het wel heel mooi sluiten van de naden, de vlakke topcap en ook de korte schoorsteen komt me heel bekend voor Ik kon em wel gebruiken maar had al snel last van flooding doordat hij bovenin dus niet goed afsloot. Hiervoor heb ik inmiddels een extra O-ring onder de schoorsteen geplaatst zodat hij wat hoger komt te staan. Dat is het probleem ook met FT, je weet niet waar die dingen vandaan komen, maar wel de merken van Smoevesto erop zetten. De O-ring sluit de boel inderdaad niet goed af, maar op de schoorsteen niet en niet in de cap zelf, dus die ring voldoet totaal niet voor hetgeen die daar zit geen O-ring heeft hetzelfde effect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvy Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Mooie review Lamppie! Dankjewel. Ik heb zelf ook zo'n schik van de KFL's. Heb er 2 van EHPRO en doen het perfect. Bij eentje heb ik de nano-set van Gray Haze erop gezet. Ook perfect. Ondanks dat ik al gelezen heb dat dat een stukkie blik zou zijn (toen had ik 'm al besteld en dacht o jee...). Maar niks hoor, hij is hartstikke mooi en stevig. Maar ja, ik heb geen vergelijkingsmateriaal, want heb er maar 1. En daar is niks mis mee. En eh, dat luchtstelschroefje aan de onderkant... is me nooit opgevallen, hahaha, gebruik ik niet eens, hij doet het zo al goed. Wellicht dat er ooit nog een originele KFL bij de verzameling komt, want hier heb ik echt plezier van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foggy Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Leuke review Lamppie Ik heb zelf 2 originele kfl+ van svoemesto en 1 kf 3.1 en een kfl van FT Het niet uitgefreesd zijn van de topcap van de kfl van FT herken ik ook. Die van mij functioneert prima en doet qua dampen niet of nauwelijks onder voor de originele. Wel jammer dat ze er een logo op gezet hebben. En dan ook nog eens de laatste "o" vergeten zijn Naja, die brush ik er nog wel een keer af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KritischeMassa Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Qua clones, welke? De EHPRO heeft vooralsnog mijn vookeur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest aw Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Die China clone onbekend lijkt heel erg op mijn Fasttech KFL. Het wel heel mooi sluiten van de naden, de vlakke topcap en ook de korte schoorsteen komt me heel bekend voor Ik kon em wel gebruiken maar had al snel last van flooding doordat hij bovenin dus niet goed afsloot. Hiervoor heb ik inmiddels een extra O-ring onder de schoorsteen geplaatst zodat hij wat hoger komt te staan. Dat is het probleem ook met FT, je weet niet waar die dingen vandaan komen, maar wel de merken van Smoevesto erop zetten. De O-ring sluit de boel inderdaad niet goed af, maar op de schoorsteen niet en niet in de cap zelf, dus die ring voldoet totaal niet voor hetgeen die daar zit geen O-ring heeft hetzelfde effect. toch wel, door tussen de schoorsteen en het busje een ring te doen komt de schoorsteen hoger in de kap en sluit hij wel af. bij mij werkte het ook. helaas wil hij nog wel een beetje lekken door het lucht gaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest aw Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Qua clones, welke? De EHPRO heeft vooralsnog mijn vookeur ik heb de ehpro, isk russian van ft en kayfun van ft. isk staat op één en dan de ehpro dan een tijdje niets dan de russian dan héél lang niets en dan de kayfun van ft ( qua prijs ook in die volgorde ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FurbZ Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 toch wel, door tussen de schoorsteen en het busje een ring te doen komt de schoorsteen hoger in de kap en sluit hij wel af. bij mij werkte het ook. helaas wil hij nog wel een beetje lekken door het lucht gaatje. Ik heb inmiddels de O-ring naar onder de schoorsteen verplaatst, dus om de schroefdraad van de base. Ik had inderdaad op jou manier nog wel iets last van lekkage al was het al stukken beter. Nu helemaal geen problemen meer gehad... Tap'd! There's no place like Ohm Link to comment Share on other sites More sharing options...
KritischeMassa Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Qua clones, welke? De EHPRO heeft vooralsnog mijn vookeur ik heb de ehpro, isk russian van ft en kayfun van ft. isk staat op één en dan de ehpro dan een tijdje niets dan de russian dan héél lang niets en dan de kayfun van ft ( qua prijs ook in die volgorde ) Isk van de Belgische Steampunk pipo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest aw Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Qua clones, welke? Isk van de Belgische Steampunk pipo? jup van simply mods (serge) echt een topkayfun ( de 3.1 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tusk Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Ik ben nou al meer als een week aan het klooien met dit kreng: http://www.fasttech.com/p/1552300 Ik kan er kennelijk niet mee overweg. Hij blijft lekken uit het luchtgat. Iemand nog tips vóórdat ik hem ik de oudijzer bak knikker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lamppie Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Ik ben nou al meer als een week aan het klooien met dit kreng: http://www.fasttech.com/p/1552300 Ik kan er kennelijk niet mee overweg. Hij blijft lekken uit het luchtgat. Iemand nog tips vóórdat ik hem ik de oudijzer bak knikker? Als het luchtgaatje lekt dan zit je waarschijnlijk je coil te dicht op het lucht gat in de KF. Je moet minimaal een mm of twee boven het luchtgaatje je coil bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest duncs Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Mooie duidelijk omschreven vergelijk Lamppie :duim Ishet niet een idee om een linkje van de vervangingsschroefjes erbij te zetten voor de mensen die niet weten waar ze die moeten kopen??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Spaink Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Ik ben nou al meer als een week aan het klooien met dit kreng: http://www.fasttech.com/p/1552300 Ik kan er kennelijk niet mee overweg. Hij blijft lekken uit het luchtgat. Iemand nog tips vóórdat ik hem ik de oudijzer bak knikker? Yup! - een extra o-ringetje tussen de muur van de verdampingskamer en het deksletje ervan; - of je coil iets hoger zetten, zodat-ie goed vrij is van het luchtkanaal. En anders: gooi je hem mijn kant op? Ga ik 's uitzoeken wat er loos mee is, en dan krijg je hem terug wanneer-ie het doet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foggy Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Mooie duidelijk omschreven vergelijk Lamppie :duim Ishet niet een idee om een linkje van de vervangingsschroefjes erbij te zetten voor de mensen die niet weten waar ze die moeten kopen??? Of de spare-set bij Dampertje.nl, of, als het om alleen de schroefjes gaat: http://www.microscrews-shop.nl/a-28465263/din-7985h-rvs-a2/a304-din-7985-rvs-a2-m-1-6-x-3-50-st/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lamppie Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Kon het niet laten om toch een oplossing te zoeken voor de China clone, en aan de hand van de oplossingen hier lekt het niet meer en dampt zelfs. Hoe ik laat het je zien aan de hand van foto's Het rubbertje uit de topcap om de schoorsteen gedaan, zodat die wat hoger in de topcap komt. [img width=400 height=225]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140406_14_36_19_Pro1.jpg Dan even gaan zoeken naar een ander rubbertje om in de topcap te doen. Warempel bij de AGA T3 zit een dikker rubbertje dat perfect past en de boel verder afsluit. [img width=400 height=225]http://i231.photobucket.com/albums/ee157/Lamppie/WP_20140406_14_34_57_Pro1.jpg Voor alsnog lekt het niet, laat het ding ff op z'n kop staan om te kijken of het zo inderdaad is opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest aw Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 eact zo had ik het bedoelt en opgelost bij mij. helaas soms nog lekkage uit luchtinlaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts