Jump to content

Review Limelight Mechanics Purple Orchid

MarkN

Recommended Posts

Na het grote genot van de Meadow Mist, de handgemaakte houten e-pijp van Limelight Mechanics stond ik eigenlijk al in de startblokken voor het topmodel de Purple Orchid. Met z’n bijzondere vorm is deze op de plaatjes een lust voor het oog en ook in de verschillende reviews op Youtube is men laaiend enthousiast. Groot was mijn plezier dan ook toen dit model hier op het forum aan werd geboden.

tuha4yza.jpg

Eigenlijk is de Orchid zelfs een derdehandsje want het forumlid had deze zelf van iemand uit Amerika gekocht. Normaal ben je dan wat bang voor beschadigingen maar het eerdere gebruik heeft het notenhout dat Marko gebruikt nog mooier gemaakt. De kleur is warmer en donkerder en waar ik bij de Meadow Mist de versheid van het hout voelde, voel je bij deze de geleefdheid. Er is ook goed te zien dat de pijp ook prima tegen een stootje kan want hoewel er vast voorzichtig mee is omgegaan, had ik meer gebruikssporen verwacht. Dat deze pijp deze vrijwel niet heeft, geeft ook aan dat de pijp-mecanicals van Limelight van een prima kwaliteit zijn.

[img width=400 height=300]http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/zejepe6y.jpg

De kwaliteit van het binnenwerk en de verdere afwerking zijn even subliem als van de Meadow Mist en voor de details daarvan verwijs ik naar de betreffende review.

Geen traditionele pijp

Toch heeft het even geduurd voordat ik echte vriendjes met de Purple Orchid kon worden en dat had alles te maken met z’n excentrieke vormgeving. Wanneer ik mijn niet al te grote maar brede handen om de pijp vouwde op de manier zoals je een pijp of pijpmod vast houdt dan kreeg ik daar niet een lekker ergonomisch gevoel bij. De randen aan de onderkant zijn wat scherp en zeker als je ‘m langere tijd vast pakt voelt dat niet prettig. De eerste dagen heb ik er dus even aan getwijfeld of dit gewoon geen goed model voor mij was totdat ik ‘m meer gedachteloos dan bewust vast ging pakken. Als spelende in m’n vingers ontdekte ik dat de Purple Orchid helemaal niet is ontworpen om als een traditionele pijp met de kop echt naar boven vast te houden. In een soort aha-moment voelde ik dat de vorm juist perfect aansluit op het moment dat je de afgeronde onderkant in de palm van je hand houdt en je vingers om het hout sluit. Dat betekent wel dat als je staat of gewoon zit je de pijp dus in een hoek van 45 graden schuin houdt. Voor een pijp is dat een beetje vreemd maar vanaf het moment dat ik in mijn hoofd los kon laten dat dit een pijp is, viel alles op zijn plaats. Om die reden is de overigens prachtige lange gebogen driptip van dezelfde maker dan ook een minder groot succes. Omdat de hoek waarmee je de pijp vastpakt steeds wisselt is een gebogen driptip gewoon niet handig. 

[img width=400 height=400]http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/5e7yqaby.jpg

[img width=400 height=300]http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/juse3a8e.jpg

Bredere keuze verdampers

Een bijkomend voordeel dan is dat de tank of RBA dan ook niet langer echt in de pijpvorm hoeft te passen. Op de Meadow Mist is alles breder dan een millimeter of 16 eigenlijk lelijk en de pijpen van Limelight koop je vooral omdat ze esthetisch ontzettend mooi zijn. Voor de Purple Orchid die je dus meer vasthoudt zoals je waarschijnlijk met een Hammer of Xkross doet, gaat dat deel van de esthetiek dus niet langer op maar dat geeft je tevens de vrijheid om er grotere RBA’s of zelfs misschien drippers op te zetten. Dat was dan ook even een gelukzalig moment want de Kayfun Lite die ik wel erg was gaan waarderen paste tot nu toe alleen fatsoenlijk op de Vamo en daar ik een hekel heb aan de tube-modellen in z’n algemeenheid, was deze eigenlijk maar weinig in gebruik.

[img width=400 height=300]http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/4yre9u3u.jpg

Door los te laten dat de Purple Orchid een echte pijpmech is en je ‘m dus veel meer als een Oliespuitje of Hammer vasthoudt, is het samen met de KFL inmiddels één van m’n beste maatjes geworden. Hij is licht genoeg om lekker mee in je handen te spelen, je kan ‘m eenvoudig op z’n kant neerleggen en zelfs ondersteboven ligt de pijp heerlijk in je handen en doen de ronde vormen recht aan mijn handen. De Purple Orchid is dus prachtig ontworpen, van een hoge kwaliteit maar functioneel is het geen echte pijp. Zoek je daar naar, dan zijn één van de andere modellen van Limelight Mechanics waarschijnlijk een betere keuze.

Zeker een mooi ding om te zien. Alleen hoe zit dat nou met de stand van de verdamper? De meeste zijn toch wel ontworpen voor een verticale positie. Krijg je geen problemen met juice aanvoer en in het geval van Kayfun-achtigen met lekkage?