Chasepoes Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Nitecore laders komen regelmatig voorbij als advies voor en goede Li-ion lader. Recentelijk ook weer in een ander topic over VAMO's en daar ontstond een discussie over de kwaliteit van deze laders. Om die discussie niet verder te vervuilen heb ik hier een nieuwe draad gestart. Het is niet mijn bedoeling om de Nitecore laders af te fakkelen, want zo slecht zijn ze absoluut niet, maar om de discussie erover voort te kunnen zetten zonder andere topics te vervuilen. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Het verbaast mij telkens weer dat iedereen de Nitecore laders aanbeveelt, terwijl ze in mijn ogen niet zo vreselijk goed zijn. Laat ik beginnen met te zeggen dat de laders voorzien zijn van alle gangbare beveiligingen en absoluut ongevaarlijk zijn in gebruik. Maar de laadcurves (manier van laden) die de I2 en de I4 hanteren zijn niet optimaal. Ik heb zelf metingen gedaan aan de I2, die ik helaas hier niet kan reproduceren (ik heb geen trace-scope, slechts zo'n ouderwetse ), waaruit bleek dat de laadcurve niet echt optimaal is. Het is wel een CC/CV curve, maar hij is onnodig 'ruw'. Hierdoor duurt het laden langer dan noodzakelijk en worden cellen warmer dan noodzakelijk. Naast de scope metingen heb ik een side-by-side test gedaan met een XStar VP1. Beide laders stonden ingesteld op 0.5A laadstroom en kregen een Panasonic NCR1850B 3400mAh op 2.6V ter lading aangeboden. De I2 deed daar ruim 8 uur over, terwijl de VP1 de klus in ongeveer 6 uur klaarde. Tijdens het laden steeg de temperatuur van de cell in de VP1 tot max 2 a 3 graden boven de omgevingstemperatuur en die in de I2 tot max. 11 graden (gemeten met en ongekalibreerde infra-rood meter). En dat is in lijn met de verwachtingen na de eerder meting van de laadcurves. Maar mijn metingen zeggen natuurlijk niet alles en ik kan ze hier niet reproduceren. Na wat zoekwerk online kwam ik <hier> een gedegen review met metingen van de I4 tegen, die overeenkomen met mijn eigen bevindingen. Op diezelfde staat ook de <I2> , die iets beter presteert dan de I4. Conclusie van de review: Niet slecht als multi-charger, maar zeker niet optimaal. NiMh is nog slechter dan Li-ion, waar het op einde laadprocede detectie aankomt . Dat heb ik zelf overigens niet getest, ik gebruik voor NiMh/NiCa sowieso al een andere lader. The actual charge algorithms are not perfect, but do work. Gezien de prijs van de lader is het dus absoluut geen slechte lader en begrijp ik de aanbeveling wel. Maar als je investeert in een betere lader, gaan je Li-ion batterijen langer mee en laden sneller, wat zich uiteindelijk weer terug vertaald in lagere verbruikskosten en op die manier betaald de betere lader zichzelf weer terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dampsmurf Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Had ik al zo'n vermoeden van ja. Ik was er in ieder geval wel achter dat NiMH opladen heel beroerd gaat met deze lader. 2 AAAtjes bleken slecht voor de helft opgeladen te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fusebox Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Op deze Duitstalige site staan ook veel zeer grondige tests van diverse merken Li-ion laders: http://www.mountainprophet.de/category/liion-lader-tests/ Wat opvalt is dat de Xtar laders veelal als beste uit de tests komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bootsman Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Mooi dat je dat heb uitgezocht! Ik ben ook bezitter van een i2 en de reden dat ik hem heb aangeschaft is dat hij heel goedkoop is en hij het goed doet. Als ik nu zou moeten kiezen dan zou ik een Luc V4 gaan, maar alleen omdat ik er dan 4 tegelijk kan opladen en het voltage kan aflezen op de lader. Ik denk dat het met laders hetzelfde is als met het beginnen met dampen. Dingen worden vaak aangeschaft om "te proberen of het wat is" zo ook met mods, en je koopt er dan niet gelijk de duurste lader bij. Mods worden gauw vervangen, die worden steeds duurder en mooier maar met de lader doe je dat wat minder snel denk ik. En wat scheelt het? Dat minder snel opladen maakt me niet uit, maar dat ze minder lang meegaan, betekent dat ik ze dan 450 keer op kan laden i.p.v. 500? Of zijn de verschillen groter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Dat verschilt een beetje van cel tot cel. Het ene merk/type kan wat meer hebben dan de ander. Het viel mij (al weer een jaar geleden of zo) op dat mijn 2100mAh Panny's al na een half jaar merkbaar minder werden, dus na zo'n 150 keer laden. En toen heb ik mij er eens in verdiept. Ik gebruik nu de VP1 van XStar (ze hebben ook 4 slots laders overigens) en daarin is na 250+ laadbeurten diezelfde Panny niet merkbaar verslechterd. Dat vind ik persoonlijk een aanzienlijk verschil. Overigens gebruikte ik die batterijen toen en nu niet voor het vapen, maar dat maakt niets uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aya Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Da's nou weer jammer dat ik met die nitecore in huis heb gekregen samen met mijn flattop panasonic 3400 mah batterijen :-) maar ik moet hete r maar mee doen. Vraagje: ik heb nu beide batterijen in de nitecore zitten en boven elke batterij zitten drie ledjes. Nu, terwijl de batterijen opladen (denk ik) is het onderste ledje continu aan en de tweede erboven knippert aan en uit. Is dat ding nua an het opladen of heb ik de batterijen ondersteboven erin en zit ik voor niks te wachten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
messedup Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Da's nou weer jammer dat ik met die nitecore in huis heb gekregen samen met mijn flattop panasonic 3400 mah batterijen :-) maar ik moet hete r maar mee doen. Vraagje: ik heb nu beide batterijen in de nitecore zitten en boven elke batterij zitten drie ledjes. Nu, terwijl de batterijen opladen (denk ik) is het onderste ledje continu aan en de tweede erboven knippert aan en uit. Is dat ding nua an het opladen of heb ik de batterijen ondersteboven erin en zit ik voor niks te wachten? Dan worden ze geladen. Als alle drie liedjes branden zijn ze vol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpy Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Hij laadt op. Straks zal het 2e lesje gaan branden en het 3 gaan knipperen. Als ze alle drie branden is ie vol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Da's nou weer jammer dat ik met die nitecore in huis heb gekregen samen met mijn flattop panasonic 3400 mah batterijen :-) maar ik moet hete r maar mee doen. Nou ja, het is ook absoluut geen drama lader hoor. Er zijn gewoon betere, dat is alles. Je kunt er gewoon veilig je batterijen mee opladen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aya Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Ik heb beide atterijen er nog in zitten en de drie ledjes erboven zijn alledrie geel en er knippert nu niks meer. Zijn ze nu opgeladen of moet ik wachten tot er een blauwledje verschijnt? Ik laad ze nu voor het eerst op. Ik hoef de batterijen toch niet nog eens 4 uur in de opladerte laten zitten, want volgens mij als ze vol zijn, stopt de oplader automatisch met opladen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 De lader stopt automatisch met laden, dus je kunt de batterijen rustig in de lader laten zitten. Als alle 3 de ledjes continue branden is de accu vol als ik het mij goed herinner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 De gebruiksaanwijzing lezen wil ook wel eens helpen oftewel: rtfm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shiznit Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 De lader stopt automatisch met laden, dus je kunt de batterijen rustig in de lader laten zitten. Als alle 3 de ledjes continue branden is de accu vol als ik het mij goed herinner. Dat klopt, ik heb dezelfde lader.. http://www.nitecore.com/productDetail.aspx?id=52 rtfm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aya Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 De gebruiksaanwijzing lezen wil ook wel eens helpen oftewel: rtfm Da's altijd het eerste dat ik doe, maar er staat helaas niet hoe de ledjes moeten staan als het klaar is en daarbij wordt er ook iets over een blauw ledje gezegd, maar die heb ik (misschien gelukkig maar) nog niet gezien :-) Maar gebruikerservaringen zijn altijd het meest waardevol. Bedankt voor de reacties :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Bij mij staat het netjes in de manual :) When charging batteries, three yellow power indicators in each slot will display battery status and blink. When charging is complete the three yellow power indicators will illuminate steadily without blinking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UGL Mirjam1207 Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 bij mij waren ze het woordje 'yellow' ff vergeten in 'tfm' te zetten... en ik maar wachten tot ze groen zouden worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts