Jump to content

Wie de schoen past...

Guest TrendSmoke

Recommended Posts

Guest TrendSmoke

Vier mod's weg in een paar dagen tijd. Ik weet de ins en outs niet, maar het lijkt erop alsof de lol er voor hen van af is.

Nou ben ik een errug vrolijk mannetje, dus ik skip vrolijk over de wellus/nietus/jamaarjij/enduszegjeeigenlijk/datpikikniet/ikdamplangerdanjijdus/... topics heen. Maar dat kunnen mod's niet. Niet dat ze niet vrolijk zijn, maar omdat ze nou eenmaal wat orde dienen te bewaren. En net als bij hulpverleners die ingrijpen bij een verhitte ruzie, keert het soms zich zomaar tegen hen.

Daar zijn wij, als forumgebruikers, met elkaar verantwoordelijk voor. Ik wil geen discussie hier over jamaardiemoddit entoendat endiezusenzo en daaromdaarom. Dit is gewoon een oproep aan iedereen om zijn gezond verstand te gebruiken. Internet is laagdrempelig, een toetsenbord voelt veilig anoniem. Maar achter de schermen zitten gewone mensen. De mod's doen dit gratis en voor niks, als bijdrage aan de dampgemeenschap. Als iedereen nou zelf goed nadenkt over wat -ie wel en niet post, dan kan het leven ineens veel aangenamer worden.

Woorden op een scherm zijn kil en hard. Je kunt het gezicht van de poster niet zien. Je weet eigenlijk niet zoveel van zijn leven, van wie hij of zij is. Je leest alleen de woorden, en vormt je eigen beeld erbij. Zonder nuance, zonder non-verbale signalen. En zo glijden discussies soms angstwekkend snel weg in een naar gedoe.

Wie de schoen past trekke hem aan. Zullen we allemaal eerst even nadenken voordat we wat posten? Niet altijd het laatste drupje gelijk willen halen? Soms onze schouders eens ophalen?

Lijkt mij fijn.

:bloem

Martin

Sluit ik me bij aan.

De posters van een aantal wellesnietesikhebmeergelijkdanjij topics zullen het wellicht in eerste instantie niet zo slecht bedoelt hebben, maar in een reply op een post kun je vaak in de opgeschreven woorden geen nuances lezen. Dan komt het voor de lezer vaak harder over dan nodig.

Soms is even tot 10 tellen voordat je iets opschrijft en daarna nogmaals tot 10 en zelf nog eens lezen wat je geschreven hebt en DAN pas op de verstuur knop drukken een goede leermeester.

Van flamen en ruzies zijn al vele fora naar de mieter gegaan.

Guest newwaver

ik lees tegenwoordig bijna alleen nog maar,tegenwoordig is een hoop negatief en agressief.

maar altijd nog beter dan op het andere forum waar 1 oud gediende tegenwoordig een avatar heeft van een of andere dictator en zijn vriendin het erg voor hem opneemt i.v.m. het oude gezeik hier.

maar als het hier zo door gaat met het weggaan van de fbt leden vrees ik het ergste.

this is the end,my final friend the end  ?.quote van the doors

Gelukkig heb ik te lange tenen om die schoen te passen. Wie zegt dat het aan de forumleden ligt. Geen van de modders geeft enige verklaring of uitleg waarom ze het bijltje er bij neergooien. Dus dan ga ik er van uit dat er intern iets speelt waar wij niets mee te maken hebben. Zolang ze mij niet zeggen wat ik fout doe, hoef ik mij ook nergens schuldig over te voelen.

En ik denk ook niet dat wij ons ergens schuldig over hoeven te voelen want wij zijn een ongelooflijk braaf forum. Let wel, wij tellen + 7000 leden, er komen er maandelijks zo'n 300 tot 400 nieuwe leden bij, we vinden elkaar op een onderwerp waar op dit moment ongelooflijk veel onzekerheid over bestaat en politieke, economische en sociale onrust over is. Het draait om geld, inkomen en mensenlevens. Als ik dan zie hoe weinig echte conflicten er hier op dit forum worden uitgevochten, en hoe aardig, lief en behulpzaam wij zijn voor elkaar, dan denk ik dat een nonnenklooster daar jaloers op mag zijn.

Het ligt er maar net aan welke bril je op hebt als je naar het forum kijkt. Kijk je door de negatieve bril dan zie je alleen maar kommer en kwel en discussies en ruzies. Kijk je door de positieve bril dan zie je slechts behulpzame leden die elkaar op soms geweldige wijze helpen.

De ene keer kijk ik door de negatieve en valt vooral op dat er veel gezeikt en gezeurd wordt. Dan voel ik ook af en toe de behoefte om mee te zeiken en zeuren (of juist tegen). Maar gelukkig kijk ik vaker door de positieve bril. En dan valt op dat veruit de MEESTE topics toch gaan over hulpvragen, waarop een hoop welgemeende antwoorden komen, adviezen over aanschaf van hardware of liquids, hoe een lekkage op te lossen, welke batterij, welk percentage flavor, hoe een goede coil te maken, welke weerstand om met zoveel spanning op zoveel Watt te dampen, enzovoort. Het valt me dan op hoe er meegeleefd wordt wanneer iemand een persoonlijke frustratie uit als er iets is gebeurd in de privé sfeer, of hoe de hulptroepen aantreden wanneer iemand het even niet ziet zitten. Ik haal hier veel info vandaan en ik geloof graag van mezelf dat ik ook regelmatig info geef waar anderen iets aan hebben.

Er zal altijd gejend en gezeikt worden op dit forum. Soms is dat ook terecht. Maar als iemand eens een keer iets op een scherpe manier formuleert en jij (in algemene zin) dan de behoefte voelt om te schrijven dat de sfeer negatief is en het vroeger allemaal beter was, vraag je dan eens af welke bril jíj (weer in algemene zin) op dat moment op hebt?

Een wijs iemand zei recent dat "de toon de muziek maakt". Dat klopt. De toon, hetgeen concreet neergepend wordt, maakt inderdaad de muziek. Maar het is ook de compositie, het praten over wat er (volgens jou) gezegd wordt, dat de muziek bepaald.

Soms zie ik ook alleen maar de ellende hier op het forum. Dat beïnvloed mij dan zo dat ik zelfs af en toe gewoon de boel wil uitschakelen, alle zooi wil verkopen en gewoon weer iets anders wil gaan doen. De laatste maanden realiseer ik me op die momenten dat er meer is dan het forum. Dan bedenk ik waarvoor ik het allemaal ook alweer deed. Voor mijn gezondheid, voor mijn gezin, voor mijn plezier. Daardoor kan ik nu makkelijker het forum gewoon een paar dagen negeren, haal ik na enkele dagen mijn positieve bril weer tevoorschijn, en lees ik alleen die topics die écht ergens over gaan, zodat ik weer informatie ophaal en info kan geven. Want dáár zit voor mij het plezier in.

Mijn conclusie (en die van vele anderen hoop ik): Als je weer alleen maar gezeur en gezeik ziet, zet je negatieve bril af, plaats de positieve bril op je neus, schakel je computer voor een paar dagen uit, geniet van je omgeving en je damper en kom na een paar dagen weer terug. Frisse lucht doet goed. En bedenk dat het soms gewoon even moet, dat negatieve. En dat je zelf de keuze maakt om het te lezen, of juist niet...

Guest Smudges

Ik ben het absoluut eens met de eerste alinea van Zappa. Ik zie ook een hoofdzakelijk behulpzaam forum. Waar ik enorm veel van geleerd heb.

De negatieve dingen lees ik niet eens. Ik kom voor datgene waar ik voor kom. En de rest laat ik links liggen.

Alleen we hebben wel mods nodig dus ik hoop dat diegene die er nog zitten blijven zitten en dat snel mensen opstaan om het team te versterken.

Groetjes S

Blije damper

Ik wil me als relatieve nieuweling hier, graag bij Zappa aansluiten.

Ik ben misschien naief maar ik zie ook vooral een heel fijn forum met over het algemeen hele aardige mensen die ontzettend behulpzaam zijn.

De meeste discussies lopen helemaal niet uit de hand en de meeste mensen kunnen behoorlijk respectvol discussieren.

Een forum dat ook een waanzinnig belangrijke functie vervult en waarvan de leden behoorlijk wat bereiken (ik denk oa aan de ommezwaai van de Kanter, en die telegraaf journaliste).

Ik zie wel dat er onder de oppervlakte van alles borrelt, waar ik graag heel ver vandaan blijf. Ik heb geen zin in stress als er al genoeg stress in het 'echte' leven is.

Wat me wel opvalt is dat een aantal mensen heel erg negatief over het forum zijn, en dat dan ook continu posten in allerlei threads..

Wat ik me dan afvraag: als je er echt zo van baalt en alles zo negatief vindt, waarom log je dan gewoon niet uit voor een paar dagen om een beetje afstand te nemen?

Of: beperk je gewoon tot de leuke/ behulpzame topics en kom een beetje tot rust..

Maar als nieuweling vind ik dit een ontzettend goed/ leuk/ behulpzaam forum, soms denk ik dat jullie niet eens meer doorhebben wat een goed forum dit is.;)

Guest TrendSmoke

Dank voor alle reacties. Ik vind ze ook allemaal waar!

Dit is een fantastisch forum: levendig, gezellig én heel erg zinnig. Zoals gezegd, ook ik laat die paar topics waar het zuur wordt vrolijk links liggen. Maar wilde toch kwijt wat ik kwijt wilde  :wink.

Happy vaping!

:bloem

Martin

Het is gewoon een echt forum, met echte mensen.

En net als alle echte mensen, hebben we allemaal onze echte menselijke buien en streken.

Niemand uitgezonderd en zo hoort het ook.

Want uitzonderingen bevestigen de regel, zolang ze maar geen regel worden :wink

Tenslotte kun je iedere dag van iedereen iets leren....al is het alleen maar hoe het niet moet.

:priest