Jump to content

Fotoreview: SvoeMesto KFL+ vs Kebo The Russian 91%

KritischeMassa
 Share

Recommended Posts

Pietje koopziek is ook weer van de partij  :zwaai

Dit keer een vergelijk tussen de SvoëMesto Kayfun Lite + en de Kebo The Russian 91%. Deze post weerspiegelt mijn ervaringen en mijn mening, wees niet verdrietig als ik jouw favoriet minder vind. Het is tenslotte maar een post op een forum :ja

De verpakking en de inhoud

De Kayfun Lite Plus wordt geleverd in en wit klein doosje met hierin de Kayfun en een extra tankdeel zodat je een volledig RVS of een deels doorzichtig jurkje voor haar hebt.

gteGrmk.jpg

(gestolen foto, ik had mijn doosje al lang niet meer)

De Russian 91% wordt geleverd in een sjiek kartonnen doosje met magneet sluiting.

[img width=400 height=273]http://i.imgur.com/teaORam.jpg

In het doosje is de RBA in op maat gesneden hardschuim gevat, samen met een 10ml naaldflesje. (oorspronkelijk is wordt de Russian 91% met een doorzichtig tankdeel aangeleverd, op de foto zit het metalen tankdeel er al op... zo ben ik)

[img width=400 height=273]http://i.imgur.com/q9JaXnu.jpg

Onder het hardschuim vind je nog drie zakjes met materiaal en een beknopte handleiding.

[img width=400 height=266]http://i.imgur.com/v94HHhO.jpg

- 1 zakje NiCr weerstandsdraad

- 1 zakje Silica

En een zakje vol met kekke dingetjes, zoals:

- een minischroevendraaien (zowel kruiskop als plat)

- een speciale schroevendraaier voor de centerpin

- 4 rubberen reserve ringen voor de tankdelen

- 1 rubberen reserve ring voor de topcap

- 2 Airflow schroefjes

- 2 coil beethou schroefjes

- 2 Centerpin schroefjes

Ronde 1 gaat dus met volle overtuiging naar de Russian 91%

Gewicht

[img width=344 height=400]http://i.imgur.com/x3i5Oex.jpg

[img width=360 height=400]http://i.imgur.com/mHUDeYW.jpg

Ronde 2 gaat naar de Kayfun

Stelschroef Airflow

Beide modellen hebben een airflow schroef, de Kayfun heeft er 1 aan de onderkant, de Russian 1 aan de zijkant. De Russian is toegankelijker voor het bijstellen tijdens het dampen, je hoeft hem immers niet van de mod af te halen.

[img width=400 height=224]http://i.imgur.com/JOGUo8J.png

[img width=400 height=291]http://i.imgur.com/HJkhm4q.jpg

Ronde 3 gaat naar de Russian

Centerpin

De Russian heeft een centerpin met hierin een stelschroef, zodat je deze in en uit kunt schroeven om het flush met de mod te krijgen. De Kayfun moet je modden (vijlen van de plastic insulator, er zijn mensen die hier een probleem mee hebben, ik merk er niets van, maar het blijft een gedoe).

Rond 4 gaat naar de Russian

Uiterlijk

Tja dit is natuurlijk heel erg afhankelijk van smaak. Op zich is de Russian een mooi ding, hij is gezandstraald waardoor hij een "frosted" uiterlijk heeft. Het bijgeleverde kunststof tankdeel is eveneens frosted. Bij mijn Dani steekt hij echter wel af (ja ja, Vapexperience heeft binnenkort een frosted Dani... dus we weten al wat er gaat gebeuren.... :sip). De Kayfun is wat "industriëler", wat ruwer ind e zin van "mannen met baarden", door het frosted heeft de Russian een wat meer afgewerkt en sierlijk karakter, dat kan je mooi vinden, dat kan je lelijk vinden. De driptip van de Russian is breder en van het type zoals de oude KFL+ had, ik had het nog nooit in de mond gehad, maar het is prettig, maar dat is de driptip van de Kayfun ook zeker.

Vooralsnog vind ik de Kayfun mooier, maar ja, ik moet de Russian nog zien op een frosted Dani....

[img width=400 height=266]http://i.imgur.com/nw0pyxC.jpg

[img width=240 height=400]http://i.imgur.com/mzgVI7n.jpg

[img width=400 height=73]http://i.imgur.com/W6jmh32.jpg

[img width=400 height=76]http://i.imgur.com/kFVsEQQ.jpg

Deze ronde gaat naar de Kayfun (met twijfel)

Bouwkwaliteit

De kayfun loopt soepeler dan de Russian, piept niet en de o-ring in de topcap zit in een "nis" dat heeft de Russian niet, die ligt de o-ring in een geul waardoor hij soms meekomt met de schoorsteen. De schroefdraad van de Russian is minder goed afgewerkt. De schoorsteen heeft ook de neiging om mee te draaien met het losdraaien van de topcap. De driptip wiebelt bij de Russian iets, bij de Kayfun niet of nauwelijks.

[img width=400 height=186]http://i.imgur.com/2kFZjlC.jpg

De Kayfun wint deze ronde met overtuiging

prijs

Op dit moment, en dat heb ik er ook voor betaald:

Kayfun Lite +:  80 euro (Dampertje)

The Russian 91%: 75 euro (EasyVapes)

Gezien de bouwkwaliteit denk ik dat de Kayfun deze prijs meer dan goedmaakt, ondanks het gebrek aan "goodies". Maar prijs is prijs en op dit punt wint de The Russian deze ronde

Eindscore

Russian: 4 rondes gewonnen

Kayfun: 3 rondes gewonnen

Beschouwing

Vraag je mij persoonlijk: "Russian of Kayfun" dan zal ik waarschijnlijk Kayfun antwoorden. Kijk, doosje, goodie's, 5 euro voordeel... allemaal leuk en zo. Maar bouwkwaliteit is wat je wil, en de Kayfun voelt degelijker. De kwaliteit van de Kayfun is naar mijn idee veel hoger dan de Russian. Het ontwerp (de verstelbare centerpin, de airflow aan de zijkant) is in het voordeel van de Russian... Het ontwerp is dus wel beter van de Russian maar de kwaliteit niet. Nu, die airflow zal wel... dat boeit me niet zoveel, dat is afstellen en niet meer naar omkijken. Die centerpin is wel iets. Er zijn mensen die proeven verbranding en van alles en nog wat met een verschil van 0,4 mm (want dat is het wat je afveilt voor een Dani) als je de insulator iets afvijlt, maar dat is mijn ervaring absoluut niet. Maar het blijft een gedoe, dat vijlen...

Dus ondanks de score in deze vergelijking gaat voorlopig mijn voorkeur (absoluut) uit naar de Kayfun :ja

edit:

Na een tijdje gerbuik en spoelen blijkt dat de centerpin van de Russian roest :shock

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zou de dampervaring de doorslag kunnen geven?

Ik heb inmiddels een ronde toegevoegd, de prijs...

Dampervaring, tja... ik heb ze beide met een 1,6 ohm microcoil opgebouwd, watten en Nutty Buddy Cookie erin... Ik weet het werkelijk niet... ik vind ze op dit vlak eigenlijk beide even goed....

Sowieso, dampervaring is een lastig en variabel iets met een RBA...

Op dit moment wissel ik ze af en ik kan niet zeggen "deze is beter"

Vraagje : Hebben ze beide hetzelfde volume aan liquid?

Ze komen zonder liquid :lol

:haas

Maar serieus, ik denk dat het erom spant... kijk maar naar de foto waar ze naast elkaar liggen... Ook is het afhankelijk van vultechniek wat je erin krijgt, ik vul via de topcap dus ik heb altijd een headspace...

Kan je misschien meenemen dat er voor de kayfun vele losse spullen verkrijgbaar zijn om hem naar jouw wensen aan te passen.  Nanokit, topcap,gekleurd glas. Ik noem maar wat op

Verstuurd met *Damp* signalen

Ik denk dat deze ook gewoon passen op een Russian... RedChilly... heb jij hier ervaring mee?

Leuke vergelijking KM!

Vraagje: wat mij er altijd van heeft weerhouden een Russian te kopen is dat in diverse reviews o.a. van P. Busardo deze toch problemen zou hebben met het lekken van liquid bij transport, etcetera. Misschien de moeite waard jouw bevindingen over een periode ook hier te vermelden?

Voor het gewicht in ronde 2 wint de kayfun omdat hij lichter ( minder degelijk, dunner materiaal misschien) is ?

Tja... lastig punt... ik ben van mening dat de Kayfun degelijker is (zie ook mijn net toegevoegde beschouwing)...

Wat moet je met de constatering dat de Kayfun lichter is... is het efficiënter materiaalgebruik? Is het ander materiaal? Zeg het maar... sowieso... dat ik punten toeken is gewoon omdat ik dat leuk vind, ik zou het liefst een juffrouw stemband hebben die eerste ronde roept :ja

Dit soort topics gaan wat mij betreft vooral om de foto's... je maakt toch je eigen conclusies wel...

Leuke vergelijking KM!

Vraagje: wat mij er altijd van heeft weerhouden een Russian te kopen is dat in diverse reviews o.a. van P. Busardo deze toch problemen zou hebben met het lekken van liquid bij transport, etcetera. Misschien de moeite waard jouw bevindingen over een periode ook hier te vermelden?

Zal ik zeker doen :ja

Sowieso... de Russian is nu net een paar uur in gebruik, ik heb dus nog geen echte "user experience" met dit ding.... de Kayfun en ik zijn bijna getrouwd :ja

Voor het gewicht in ronde 2 wint de kayfun omdat hij lichter ( minder degelijk, dunner materiaal misschien) is ?

Tja... lastig punt... ik ben van mening dat de Kayfun degelijker is (zie ook mijn net toegevoegde beschouwing)...

Wat moet je met de constatering dat de Kayfun lichter is... is het efficiënter materiaalgebruik? Is het ander materiaal? Zeg het maar... sowieso... dat ik punten toeken is gewoon omdat ik dat leuk vind, ik zou het liefst een juffrouw stemband hebben die eerste ronde roept :ja

Dit soort topics gaan wat mij betreft vooral om de foto's... je maakt toch je eigen conclusies wel...

Ik hang je er ook niet aan op hoor, jij hebt ze in je handen gehad, ik vroeg t me alleen af. Sowieso weer een leuke review  :duim

Ik hang je er ook niet aan op hoor, jij hebt ze in je handen gehad, ik vroeg t me alleen af. Sowieso weer een leuke review  :duim

Je bent altijd welkom om en keer te punniken :ja gezellig

Rotterdam woon ik

Je bent altijd welkom om en keer te punniken :ja gezellig

Rotterdam woon ik

Zal ik zeker een keer doen, ik woon om de hoek, in Zwijndrecht. :ja

Heb vandaag ook net de Russian 91 binnen.  Schroefdraad valt wat tegen inderdaad (tov kfl+ van EHPRO), wat me een beetje verbaast eigenlijk.  Maar ik vind hem dan wel weer mooier.

Ja uiterlijk is een ding daar valt over te twisten, maar bouwkwaliteit is iets anders, ja, daar wint ook mijn SM KFL+ zeker, op alle fronten :ja

Qua ontwerp zeg ik dan weer dat de Russian beter doordacht is, tenminste, qua centerpin en positionering van de airflow schroef...

Dit is echt een close call vergelijking, al zeg ik... als je 1 keer 80 euro stuk te gooien hebt op een RBA.... neem een Kayfun :ja

Ik heb 1 van de eerste russians (niet de 91%) en deze heeft toch een super schroefdraad, piepvrij en boterzacht :grins (nu zouden de oudere wel beter zijn dan de nieuwe zie je her en der op internet). Ik heb ook een kfl+ van ehpro, maar deze kan niet tippen aan the russian. Het allergrootste pluspunt aan the russian (en ook de 91%) is de manier van airflow, deze is gewoon beduidend beter dan die van de kayfun.

Ik zou zowiezo eerder een kayfun 3.1 kopen dan een lite, het vullen gat veel makkelijker via de zijkant, en de 3.1 heeft een verstelbare centerpin.

Al ben ik nu aan het kijken naar de kayfun mini v2.1 cloon, die trekt toch behoorlijk aan mijn handen :fluit

Sent from my XT desktop with hercules graphics using 230V AC

Heb de russian nu een paar maanden in gebruik en bouw em zo netjes mogelijk op vooral de wick (watten in dit geval) en alle lekkage die ik heb gehad kan ik alleen mezelf de schuld van geven omdat ik iets niet goed deed.

Het enige vind ik wel als ik de tank helemaal vol heb gegooid dat je soms even een paar hijsen droog moet hijsen omdat er geen druk opgebouwd wordt/is.

Ik red me er prima mee, top rta.

Wat ik me afvroeg: kwam de Russian 91% niet met een schroebare driptip + adapter voor 510 formaat?  (Vb: video van pbusardo).  Deze versie is meteen met 510.  Is niet erg of zo, vraag me gewoon af of dit een nieuwe versie is.

Kan je misschien meenemen dat er voor de kayfun vele losse spullen verkrijgbaar zijn om hem naar jouw wensen aan te passen.  Nanokit, topcap,gekleurd glas. Ik noem maar wat op

Verstuurd met *Damp* signalen

Ik denk dat deze ook gewoon passen op een Russian... RedChilly... heb jij hier ervaring mee?

Ik heb een eerste serie Russian (full size, met schroef drip-tip en 510 adapter) en hiervan zijn alle onderdelen uitwisselbaar met de originele Kayfun.

Ook de tankdelen zijn dus even groot en hebben hetzelfde schroefdraad, alle "goodies" passen dus ook op de Russian.

Daarnaast loopt ook mijn Russian even soepel als de Kayfun (Svoëmesteo & EHPRO), dus de eerste serie zal misschien toch beter zijn.

Het verschil in Gewicht is redelijk makkelijk te verklaren denk ik.

Alleen al het gegeven dat de Russian een verstelbare centerpin heeft (groot pluspunt naar mijn idee) betekend dat er meer onderdelen in zitten.

Natuurlijk merk je dit in het gewicht, bouwkwaliteit van beide is gewoon super, dat de Svoëmesto "dunner materiaal" zou gebruiken geloof ik niet.

Even de foto's om te laten zien dat ook de glas-kit er in past, voor de productfoto's heb ik mijn Russian gebruikt.

De matte afwerking heb ik destijds er afgehaald met scotch-brite, niet wetende dat de nieuwe gestraalde Dani's nu onderweg zijn  :657

(misschien binnenkort eens een nieuwe halen, kan ik meteen het eventuele kwaliteitsverschil zien)

Glas kit in standaard maat

IMG_7755.jpg

Nano glas kit

[img width=266 height=400]http://i239.photobucket.com/albums/ff140/Bloempod/IMG_7757.jpg

ik heb ook de gewone russian hagelnieuw in doos ,was bij rc in de shop toen hij ermee kapte ,heb hem schoongemaakt en in ze kist gelegd.

nooit meer aangeraakt ,ff doorsparen voor de koninginininninn apparaat ,