Jump to content

Video Review Erlkönigin door VapeHero + demontage en coilen

Guest Hookoha

Recommended Posts

Guest Hookoha

Hierbij mijn review en mening over de Erlkönigin

[youtube]http://youtu.be/-T0VMNNWlsc

Ik heb de Erlkönigin (gratis) toegestuurd gekregen door rookesigaret.nl

De Erlkönigin is momenteel te koop bij rookesigaret.nl voor €127,50 en hij is hier te vinden.

Alvast excuses dat het coilen van de Erlkönigin niet altijd even goed in beeld is, was even behelpen met de camera en tevens de eerste keer dat ik op camera een coil probeer te maken.

Voor de mensen die zich afvragen waar de foto's zijn gemaakt, die zijn gemaakt in Rome.

Guest Snuffeltje

Goeie review, bedankt! Ik ben op zoek naar de ultieme RBA en dit heeft me wel geholpen.

Het coilen was prima in beeld. Het in elkaar zetten ook.

Heb je voor de wick een stukje katoen-watten gebruikt ?

Ik heb dezelfde mening als jij wat het uiterlijk betreft maar het gemak van het coilen maakt veel goed.

Hij kan toch gerecoild worden terwijl hij gevuld is?

Wat heerlijk decadent om zo'n RBA te testen op je Hana met Rocketfuel in Rome!! [emoji2]

Dank je wel!

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Ik ben het niet met je eens dat de Erlkonigin wat smaak betreft op het niveau van de Kayfun zit. Door de kleinere verdampingskamer vond ik dat de smaak sterker is dan die van de Kayfun en dat was voor mij het enige onoverkomelijke nadeel van de Erlkonigin. Ik ben ook van mening dat er voor dat geld standaard een RVS drip tip op moet zitten. Verder een mooi gemaakte en afgewerkte RBA maar door de smaak kan ik er niet mee leven.

Guest Hookoha

Goeie review, bedankt! Ik ben op zoek naar de ultieme RBA en dit heeft me wel geholpen.

Het coilen was prima in beeld. Het in elkaar zetten ook.

Heb je voor de wick een stukje katoen-watten gebruikt ?

Ik heb dezelfde mening als jij wat het uiterlijk betreft maar het gemak van het coilen maakt veel goed.

Hij kan toch gerecoild worden terwijl hij gevuld is?

Wat heerlijk decadent om zo'n RBA te testen op je Hana met Rocketfuel in Rome!! [emoji2]

Dank je wel!

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

:bedankt voor de aardige woorden en fijn dat je iets aan de review hebt gehad!

Ik gebruik als wicking materiaal altijd biologische katoen watten van de ekoplaza >>linkje<<

De katoen is biologisch verkregen en het is met waterstofperoxide gebleekt i.p.v. allerlei chemicaliën en een zak is nog redelijk goedkoop en gaat erg lang mee :) 

Ik kook zelf de watten persoonlijk niet uit..maar dat zou je wel kunnen doen mocht je dat willen.

Ik heb even gekeken of hij zomaar te recoilen is als hij gevuld is, maar dat is niet het geval. Je kan namelijk de base niet zomaar verwijderen aan de onderkant, het hele tankreservoir is niet voorzien van schroefdraad en wordt bij elkaar gehouden door de base en eerste top cap met behulp van de o-ringen, waar de schoorsteen zorgt voor het schroefdraad en de nodige klemkracht aan de onder en bovenkant.

als het echt zou moeten, denk ik dat de onderkant wel los te krijgen is om hem te kunnen recoilen terwijl de tank gevuld is, maar het is er zeker niet voor gemaakt en zou dat ook niet aanraden haha.

Guest Hookoha

Ik ben het niet met je eens dat de Erlkonigin wat smaak betreft op het niveau van de Kayfun zit. Door de kleinere verdampingskamer vond ik dat de smaak sterker is dan die van de Kayfun en dat was voor mij het enige onoverkomelijke nadeel van de Erlkonigin. Ik ben ook van mening dat er voor dat geld standaard een RVS drip tip op moet zitten. Verder een mooi gemaakte en afgewerkte RBA maar door de smaak kan ik er niet mee leven.

Dat mag natuurlijk altijd Lemwise, smaken verschillen nu eenmaal en zijn erg subjectief (coil, weerstand, wicking materiaal, luchttoevoer, soort liquid) ik had je topic gelezen een paar posts hieronder over wat je van de smaak vindt. Als ik de SvoeMesto KayFun en de Erlkönigin direct met elkaar zou moeten vergelijken op smaak dan smaakt de Kayfun in mijn persoonlijk beoordeling iets gedempter dan de Erlkönigin, maar de Erlkönigin doet er absoluut niet aan onder - het blijft natuurlijk wel even subjectief :)

Desalniettemin :bedankt voor je inzicht en delen van je ervaring en hopelijk helpt dat mensen ook om een goede keuze te maken voor een geschikte RBA.

Ik heb zelf nog geen tijd gevonden om een video review te maken van de KayFun maar zal dat zeker binnenkort doen!

Mooie review weer. Ik heb er gisteren aan mogen lurken. De airflow vind ik beter geregeld dan de Kayfun en voelt luchtiger aan. Wat betreft de smaak. Ja die is heftig, maar ik vond het wel lekker. Het beste zou ik het kunnen bepalen met dezelfde liquid.

Wat betreft een video over de Kayfun, die heb ik een aantal dagen geleden gemaakt :wink maar het is eigenlijk meer een instructievideo dan een review.

Ik zou het wel interessant vinden als je een vergelijkingsvideo zou doen. De Erlkönigin is namelijk een hele geduchte tegenstander. Mij trekt het ook nog steeds, het enige wat me tegenhoudt is het uiterlijk.

Maar anyway, de review was weer leuk!

Mooie review weer. Ik heb er gisteren aan mogen lurken. De airflow vind ik beter geregeld van de Kayfun en voelt luchtiger aan. Wat betreft de smaak. Ja die is heftig, maar ik vond het wel lekker. Het beste zou ik het kunnen bepalen met dezelfde liquid.

Wat betreft een video over de Kayfun, die heb ik een aantal dagen geleden gemaakt :wink maar het is eigenlijk meer een instructievideo dan een review.

Ik zou het wel interessant vinden als je een vergelijkingsvideo zou doen. De Erlkönigin is namelijk een hele geduchte tegenstander. Mij trekt het ook nog steeds, het enige wat me tegenhoudt is het uiterlijk.

Maar anyway, de review was weer leuk!

Ik vind prijs en smaak technisch de erl meer een tegenstander van de Taifun persoonlijk...

edit:

ik zou ze wel eens tegen over elkaar willen zetten in een review/pittfight. Maar god... hij is niet goedkoop, die Erl

Ook dat is een reden waarom ik haar nog niet gekocht heb. Zoveel geld neerleggen voor iets wat ik lelijk vind, is niet mijn ding :lol ik vind haar wel mooier worden met die speciaal gemaakte driptip van Old Sam, maar die zijn ook niet echt goedkoop

Als ze nou een paar tientjes was, dan zat ze zeker al op een mod.

Ook dat is een reden waarom ik haar nog niet gekocht heb. Zoveel geld neerleggen voor iets wat ik lelijk vind, is niet mijn ding :lol ik vind haar wel mooier worden met die speciaal gemaakte driptip van Old Sam, maar die zijn ook niet echt goedkoop

Als ze nou een paar tientjes was, dan zat ze zeker al op een mod.

Ik heb hem heel even in mijn handen gehad en dan is ze al minder lelijk, het grootste probleem wat mij betreft is de driptip en de maat... die driptip is wel te verhelpen maar het had niet misstaan als die adapter er gewoon standaard op had gezeten.

Het deck is wel prachtig, maar ook de Taifun blijft en vernuftig stukje techniek...

Al met al... een pittfight lijkt me helemaal top (en dan bij voorkeur met foto's in hoge resolutie)

Die extra adapter er op maakt haar niet mooier, maar ja, dat vind ik haha.

Btw KM, ik zag de Erlkönigin dit weekend op een gezandstraalde Dani staan. De Erl is zelf ook wat mattig, die combi zag er best goed uit.

Die extra adapter er op maakt haar niet mooier, maar ja, dat vind ik haha.

Btw KM, ik zag de Erlkönigin dit weekend op een gezandstraalde Dani staan. De Erl is zelf ook wat mattig, die combi zag er best goed uit.

Ik zie af van de gezandstraalde en heb net een Dani M Extreme besteld met extensioncap.

De Russian is voorzien van het metalen tussendeel van de Kayfun en ik vind het eigenlijk best mooi, daarnaast staat hij heel stoer op de Atom Elite, dus ik heb een gewone Dani gedaan.

Ik ga de extensioncap reviewen, dus een Dani L Extreme vs een Dani M Extreme met extension (Zal kort zijn denk ik, gaat vooral om lengte en gewicht)...

Jep ik heb de bottomcap ook gekocht gister. Echt super. Enfin, ik zal hier niet verklappen hoeveel langer die er van wordt. Ik laat me weer verrassen door je review  :wink

O ja het ging hier om de Erlkönigin... Sorry VapeHero

Ik heb 'r zojuist voor het eerst opgebouwd. Het enige probleem dat ik heb: door de AFC aan de onderkant kan de Erlkönigin niet altijd goed contact maken met de Dani: die gaf steeds de foutcode F1, 'geen atomizer'. Maar naar blijkt kun je de AFC ring ook helemaal weglaten :)

Opgebouwd met .30 kanthal, 7 wikkelingen om een 2mm boortje (1,4 Ohm); acht draadjes bamboe erdoor (waarvan er vijf zijn gekortwiekt en drie door de juice kanaaltjes lopen), en dan op de Dani. De smaak is werkelijk subliem.

Guest Dino_V

Ondanks dat ik de Erlkonigin zelf niet heb een algemene tip voor wat betreft het bouwen van de coil.

Je begint met een zogenaamde "spiral" build (wikkelingen met ruimte ertussen) en je eindigt met een halve micro-coil. Beide coils hebben andere eigenschappen en produceren op een andere manier de damp. Ik zou of gaan voor een micro-coil, zeker als je zulke grote, "hoog-ohmige" builds wil in een dergelijke atty. Of gaan voor een echte spiral-build waarbij de wikkelingen elkaar niet aanraken en ruimte tussen zit. De manier zoals je het nu gedaan hebt is een combinatie van beide wat ervoor zorgt dat je eindigt met een micro-coil waarbij de wikkelingen niet netjes en evenredig tegen elkaar aan zitten. Dit kan zorgen voor hotspots waardoor de smaak niet optimaal is. Een Spiral build is aan te raden bij laag ohmige builds, er is dan geen "explosie" tijdens het vuren zoals bij een micro-coil waarbij de damp enkel aan beide uit-eindes kan ontsnappen, maar evenredig omhoog verdampen.

Een goed voorbeeld tussen de verschillen van de spiral en de micro coil: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2s9Y3bt7xsM

Ik weet niet of ik z'n voorbeeld nu zo sterk vind: hij vergelijkt niet alleen twee types coil met elkaar, maar gebruikt ook verschillende diktes kanthal en een verschillend aantal wikkelingen. Als-ie nu de eerste coil voor de tweede proef tegen elkaar aan had geperst en dáár een microcoil van had gemaakt, zou zijn vergelijking hout snijden. Maar dit schiet niet op.

Neemt niet weg dat ik de volgende keer een gewone coil op de Erlkönigin zal proberen.

Guest Dino_V

Ik weet niet of ik z'n voorbeeld nu zo sterk vind: hij vergelijkt niet alleen twee types coil met elkaar, maar gebruikt ook verschillende diktes kanthal en een verschillend aantal wikkelingen. Als-ie nu de eerste coil voor de tweede proef tegen elkaar aan had geperst en dáár een microcoil van had gemaakt, zou zijn vergelijking hout snijden. Maar dit schiet niet op.

Neemt niet weg dat ik de volgende keer een gewone coil op de Erlkönigin zal proberen.

Ben ik niet met je eens, de prestaties van beide coils zijn zo verschillend dat Kanthal niet gelijk hoeft te zijn als de uiteindelijke weerstand van de coils maar gelijk is.

Ik heb het nog niet geprobeerd in een Erlkoningin/KFL atty, maar in een dripper (met horizontale coils), met een laag ohmige coil (.3/.4) is het een wereld van verschil.

Sent from my iPad using Tapatalk HD