Jump to content

Batterijen: handige weetjes

Guest Serge.P

Recommended Posts

Dank je wel Serge ben ik al weer iets wijzer.

Welke 18350 zou je me aanraden.

De aw imr dan toch maar.

Ik heb ook 1200 mah 18350 gezien -10% is het altijd nog 1080 mah. Volgens mij waren het ultrafire.

Of kan dat eigenlijk niet en zijn de echte waardes allemaal zo rond de 800mah.

Guest Serge.P

Ultrafire batterijen zijn zeker niet slecht maar ze hebben (fabrikanten) de reputatie om hun capaciteit wat op te poetsen die 1200mah is zeker niet correct,, een 800 a 900mah komt correct in de buurt bij AW en Efest batterijen in het 18350 type, zijn zeker goed.

• 2 weeks later...
Guest w00tie

Ik weet niet als het hier mag gevraagd worden,

Wanneer ga bv mij Vamo zeggen dat de batterij laag is ? Welke voltage is dat ?

Het is een beetje batterij afhankelijk, Maar tussen de 3,1 en 3,4 moet hij dit aan geven (in uitzonderlijke gevallen kan het al bij 3,5 zijn)

Ik heb de spanning nog nooit nagemeten met een multimeter maar als hij bij mij aangeeft lo v en ik laat de vamo dan de accuspanning aangeven zegt hij altijd 3,2 en dit is dan met de aw imr 18650 2000mah.

Guest Serge.P

Het is een beetje batterij afhankelijk, Maar tussen de 3,1 en 3,4 moet hij dit aan geven (in uitzonderlijke gevallen kan het al bij 3,5 zijn)

Ik heb de spanning nog nooit nagemeten met een multimeter maar als hij bij mij aangeeft lo v en ik laat de vamo dan de accuspanning aangeven zegt hij altijd 3,2 en dit is dan met de aw imr 18650 2000mah.

de meting die de vamo uitvoert is vrij accuraat, tot op 0.1V en al nagemeten met een profesionele multimeter (Fluke) het is zoals ikbat al aangaf, met een panasonic kan je soms tot 3,1V gaan...

• 2 weeks later...
  • 3 months later...
Guest MeGaDoOM

Ik heb een vraag over projecten en unprotected oplaadbare batterijen.

In Serge's eerste post in dit draadje staat het volgende;

De Lithium-Ion Batterijen:

Veruit de populairste batterij in de hele wereld,is zeer licht van gewicht en houd lang zijn opgeladen spanning bij,heeft een hoog vermogen en is vaak tot 400 x en meer oplaadbaar,doch het is geen probleemloze batterij,deze batterij moet beschermd worden tegen te diepe ontlading,overlading en kortsluiting

(edit: afbeelding ff eruit gehaald)

een vaak gebruikte beschermings mini pcb die de batterij beschermd tegen de 3 elementaire zaken die de Lithium-Ion batterij kunnen verwoesten.

Vaak zit deze strip rond de batterij,doch je kan ook een onbeveiligde versie monteren waar dan altijd de beveiliging zit in of opgebouwd op het moederbordje of de print van de verbruiker zoals vaak bij een GSM het geval is.Probleem is dat als de onbeschermde batterij valt,beschadigd raakt of in kortsluiting geraakt je een steekvlam of implodatie kan veroorzaken.

Gebruikt in onze toepassingen op 3,6V en 3,7V.

:bedanktIk noem unprotected batterijen voor het gemak verder even "up's".

Betekent dit nu zonder meer dat up's gevaarlijk zijn? (je hebt het over kortsluiting+steekvlam+implodatie)

= enkele vape naar de maan?!

Ik heb een Vamo V4 ;-) besteld met unprotected penlites.            ( <-- leuke prijsjes ;-)

Ik had eigenlijk alleen maar begrepen dat up's een hoger wattage kunnen geven (dan protected batterijen) omdat er geen begrenzing/beveiliging in zit. (die begrenzing zit dan op zijn beurt weer wel in de Vamo.

Heeft het gebruik van up's gevolgen voor mijn oplader, stopt die vanzelf wel als ze vol zijn?

of loop ik straks het risico dat de hele boel kan ploffen doordat er geen begrenzing op zit of iets dergelijks?

(anders: "Vamo in de aanbieding, mensen ! " )  :regels

Gr,

T.

ps. Een Vamo V4 is een mod van een mod in een mod ; oftewel Vamo V3 electronica in een Vamo V2 behuizing. Dus niet zo'n maffe V3 d***o.

Ik geloof zelfs dat de oorspronkelijke fabrikant (?) hem nu zelfs als Vamo V5 uitbrengt ! ;-)

Guest MeGaDoOM

Penlites in je Vamo zullen niet gaan werken. Als je daa goede batterijen voor wilt hebben moet je IMR's bestellen. Die kunnen de piekstromen van een VV/VW aan.

ehm, ooowkee....

ik schreef inderdaad penlites, maar het zijn dus oplaadbare Sony 2150mAh 10A 18650 US18650V3 unprotected cryptonite superduper oplaadbare batterijen

--> https://www.fasttech.com/products/1372400 (hier een test en specs)

zijn IMR's dan weer wat anders?!

T.

ps. In een draadje over die batterijen op FT lees ik zojuist dat het inderdaad IMR's zijn ;-)

In een Vamo kun je heel goed uprotected batterijen gebruiken. De Vamo zelf zorgt voor de protectie.

Wat laden betreft: Met een goede lader hoef je je ook geen zorgen te maken. Ook een goede lader zorgt voor protectie en stopt met laden als de batterij vol is.

Maar wat betreft je keuze om je batterijen bij FastTech te kopen: Dat vind ik persoonlijk minder slim. Het is maar afwachten wat je krijgt... En of je iets krijgt ivm de verscherpte controle in China. Persoonlijk zou ik de batterijen gewoon in NL kopen.

• 2 weeks later...
Guest vapeinafrica

holla

als we het over batterije hebben dan heb ik genoeg m ah ,,,

fiamm tractie batterij

8 pzs 480 ah c5....of 623 ah c20  bij 2 volt cellen ,,heb er 12 ,[ 24volt set ],maar zou ze kunnen gebruiken hahahaha per 2 stuks ,,ruim 4 volt,,weken puffen ,,, alleen beetje zwaar om mee te nemen,29,8 kg het stuk .

gr joris

• 4 weeks later...

Ik kocht mijn Vamo v5 met 1x 18650 (Trustfire-2400mAh) en een setje 18350 (grijze-900mAh)

(wat later bleek dat het kwa stacken een siameese-tweeling moest gaan worden ...hahahaha).

Ik heb de Vamo gebruikt zowel met de 18650 als met de 18350 (gestacked én single) en alles werkte correct.

Inmiddels lijken de 18350's kapot. Ik gebruikte ze overigens niet meer gestacked maar single (exit siamese tweeling).

Mijn Vamo doet het oké met de 16850, maar met élke 18350 gebeurt er niets (ook niet als beiden stiekem gestacked worden)!!!

Als ik beide 18350's met mijn multimeter meet, dan geven ze beide 4,16 v. aan.

Zijn ze dood voor mijn Vamo, ondanks dat ze netjes 4,1 meten?

• 3 weeks later...

Dus als ik het goed begrijp dan is de batterij van mijn eerste setje die ik ga kopen (Kanger Evod 650 mAh) een beetje aan de zwakke kant. Vandaar dat er in de meeste startsetjes twee batterijen zitten.

Als je een stevige damper bent red je het niet de hele dag met een 650 mah batterij inderdaad. Aangezien batterijen vaak 2/3 uur aan het laden zijn zit je dan behoorlijk lang zonder. Een startsetje met 2 batterijen is daarom aan te raden als je continue wilt kunnen dampen.

Guest Schoorsteen78

En dan nu de opladers...

Nee geintje goede info, helder.

Basiskennis elektronica is het wel een beetje wat ik ook gehad heb. Vrij saaie theorie. Maar toch noodzakelijk maar dan niet via mij ;)

Verstuurd van mijn GT-I8160 met Tapatalk

Guest Schoorsteen78

Leuk trouwens om te zien dat alles elektrofied , alle verbrandings processen lijken over te gaan in elektro. Verlichting, auto's roken enz.

Verstuurd van mijn GT-I8160 met Tapatalk

Guest armandd

Tja is afhankelijk van je dampgedrag maar een uur of 5 moet haalbaar zijn, MAX

Bij intensief gebruik is 4 uur helemaal niet vreemd,..  Een dag haal je er niet mee tenzij je overdag minimaal dampt zoals tijdens pauzes en verder niet.

Tja is afhankelijk van je dampgedrag maar een uur of 5 moet haalbaar zijn, MAX

Bij intensief gebruik is 4 uur helemaal niet vreemd,..  Een dag haal je er niet mee tenzij je overdag minimaal dampt zoals tijdens pauzes en verder niet.

Dank je armandd,

Ik damp niet overdreven veel, maar toch gaan ze beide na goed opgeladen te zijn idd maar 4 a 5 uur mee. Terwijl ik hier en daar lees dat sommige mensen met dezelfde batterijen, en ook 900 mAh er veel langer mee doen. Een kennis van mij dampt op 650 mAh en haar batterijen gaan langer mee, dat vind ik juist het vreemde eraan.  :mmm