Jump to content

Batterijen: handige weetjes

Guest Serge.P

Recommended Posts

Guest Royphilippi

Ik heb een effest soda lader staat deZe bekend om oo recordtijd 2 18350 batterijen op te laden ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Voor 18350 wordt aangeraden om de schakelaar achterop op 0,5A te zetten, dan gaat t gelijk iets minder snel.

ik denk hu schakelaartje even kijken en hij zit er Indd maar hij staat al op 0,5

Ich hub t dich toch gezag !!

Ik heb een effest soda lader staat deZe bekend om oo recordtijd 2 18350 batterijen op te laden ?

Voor 18350 wordt aangeraden om de schakelaar achterop op 0,5A te zetten, dan gaat t gelijk iets minder snel.

ik denk hu schakelaartje even kijken en hij zit er Indd maar hij staat al op 0,5

Ich hub t dich toch gezag !!

Dan kun je de recordtijd nog verbeteren ;)

Guest Denniscroes

Ik merk ook dat mijn vamo met 1 18350 batterij niet echt lang mee gaat.

Ik damp nog al stevig door en dan doet 1 batterij het ongeveer 1 tot 2 uurtjes max. Daarom heb ik er altijd in totaal 4 bij me:)

• 8 months later...
  • 1 year later...
ok,en waarom?

Alle batterijen die Ultra of Fire in de naam hebben, ver van wegblijven. Het zijn meestal batterijen met specificaties die vele malen lager liggen dan dat ze beweren. Als ze bijvoorbeeld 2500mah beweren, is het in werkelijkheid 1000mah. Of beweren ze 10-20A, zijn ze opeens 1-2A maximaal.

Niet kopen dus en gewoon voor goede batterijen gaan van Sony, LG of samsung.

Alles waar 'Fire' achter staat is sowieso al troep.

Deze batterijen zijn gewoon de goedkoopste van de goedkoopste die door trustfire, shurefire, etc. gerewrapped worden.

Daarbij kloppen de aangegeven waarden never nooit niet. (Ja, die 3,7volt dan wel).

Er bestaan op dit moment nog geen 18650 batterijen die 9800mah aankunnen !

Edit: Er zijn er dus al meerdere voor mij met hetzelfde antwoord, gaat meestal rap hier. :e33

Edited by Tony

1 minute ago, Tony said:

Alles waar 'Fire' achter staat is sowieso al troep.

Deze batterijen zijn gewoon de goedkoopste van de goedkoopste die door trustfire, shurefire, etc. gerewrapped worden.

Daarbij kloppen de aangegeven waarden never nooit niet. (Ja, die 3,7volt dan wel).

Er bestaan op dit moment nog geen 18650 batterijen die 9800mah aankunnen !

ik vond het ook al wel erg veel,maar ik dacht je weet maar nooit

2 hours ago, Storm said:

Met deze setting (2,7A) zijn alle accu's die 5A of meer aan kunnen goed.

Niet helemaal mee eens, de XvoStick is er toch alleen in een gereguleerde uitvoering, als ik me niet vergis?

De 2.7A is de belasting bij een mechanische mod. Bij een gereguleerde mod is de belasting op de accu afhankelijk van het wattage, de (resterende) batterijspanning en de efficiency van de mod zelf. Dat betekent dat bij 12W de belasting op de accu zal liggen tussen circa 3.1A en 4.2A. Op zich is het advies voor een 5A accu wel toereikend, maar persoonlijk hou ik liever iets meer marge. 

@sjors zonder sjimmie: Als je nooit boven de (pak 'm beet) 15W heen komt, heb je aan de Panasonic NCR18650B een prima accu:

http://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size/panasonic-ncr18650b-made-in-japan.html

of, indien niet voorradig, met een iets hogere belastbaarheid, de LG 18650MJ1:

http://www.nkon.nl/lg-inr18650-mj1.html

Als je nog meer marge wilt, dan is de LG18650 MH1 een prima alternatief, zonder dat je daar veel capaciteit op inlevert:

http://www.nkon.nl/lg-inr18650mh1-3200mah-3c-battery.html

De laatst genoemde accu is continue belastbaar tot 10A en heeft een pulsebelasting van 15A, dus dat geeft je wat meer marge, ook als de accu op termijn slechter wordt.

(Daadwerkelijke belastbaarheid van bovenstaande accu's gebaseerd op de praktijktesten van Mooch @ ECF)

Edited by Marco
  • Like 5

Gezien de minimale prijsverschillen en verkrijgbaarheid zou ik zelf alleen maar de meest gangbare accu's aanbevelen, deze zijn misschien soms overrated maar kunnen wel álle instellingen op de meest gangbare mods aan, gereguleerd en ongereguleerd. Daarnaast hoef je dan niet meteen weer op andere batterijen over te stappen als je een nieuwe(re) mod met meer vermogen koopt. Ook hoef je dan nauwelijks op wattage, ohms etc. te letten. 
Als beginner, maar ook als gevorderde damper zit je met onderstaande goed verkrijgbare en niet te dure batterijen in principe altijd goed:

- Samsung 25R (2500mah)

- Samsung 30Q (3000mah)

- Sony VTC3 (1500mah)

- Sony VTC4 (2100mah)

- Sony VTC5 (2600mah)

- LG HE2 (2500mah) 

Batterijen die geen minimaal 20A aankunnen zou ik sowieso links laten liggen.

• Like 3

9 hours ago, Tony said:

Gezien de minimale prijsverschillen en verkrijgbaarheid zou ik zelf alleen maar de meest gangbare accu's aanbevelen, deze zijn misschien soms overrated maar kunnen wel álle instellingen op de meest gangbare mods aan, gereguleerd en ongereguleerd. Daarnaast hoef je dan niet meteen weer op andere batterijen over te stappen als je een nieuwe(re) mod met meer vermogen koopt. Ook hoef je dan nauwelijks op wattage, ohms etc. te letten. 
Als beginner, maar ook als gevorderde damper zit je met onderstaande goed verkrijgbare en niet te dure batterijen in principe altijd goed:

- Samsung 25R (2500mah)

- Samsung 30Q (3000mah)

- Sony VTC3 (1500mah)

- Sony VTC4 (2100mah)

- Sony VTC5 (2600mah)

- LG HE2 (2500mah) 

Batterijen die geen minimaal 20A aankunnen zou ik sowieso links laten liggen.

Helemaal mee eens.

• Like 1

14 hours ago, Marco said:

Niet helemaal mee eens, de XvoStick is er toch alleen in een gereguleerde uitvoering, als ik me niet vergis?

De 2.7A is de belasting bij een mechanische mod. Bij een gereguleerde mod is de belasting op de accu afhankelijk van het wattage, de (resterende) batterijspanning en de efficiency van de mod zelf. Dat betekent dat bij 12W de belasting op de accu zal liggen tussen circa 3.1A en 4.2A. Op zich is het advies voor een 5A accu wel toereikend, maar persoonlijk hou ik liever iets meer marge. 

@sjors zonder sjimmie: Als je nooit boven de (pak 'm beet) 15W heen komt, heb je aan de Panasonic NCR18650B een prima accu:

http://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size/panasonic-ncr18650b-made-in-japan.html

of, indien niet voorradig, met een iets hogere belastbaarheid, de LG 18650MJ1:

http://www.nkon.nl/lg-inr18650-mj1.html

Als je nog meer marge wilt, dan is de LG18650 MH1 een prima alternatief, zonder dat je daar veel capaciteit op inlevert:

http://www.nkon.nl/lg-inr18650mh1-3200mah-3c-battery.html

De laatst genoemde accu is continue belastbaar tot 10A en heeft een pulsebelasting van 15A, dus dat geeft je wat meer marge, ook als de accu op termijn slechter wordt.

(Daadwerkelijke belastbaarheid van bovenstaande accu's gebaseerd op de praktijktesten van Mooch @ ECF)

De door de producent opgegeven maximale continue belasting voor de Panasonic NCR18650B ligt op 3C, oftewel 3 x 3400mAh = 10.2 Ampère. De pulsbelasting ligt op 6C (Duur 15 sec.) En die waarden haalt de batterij ook zonder problemen kan ik je uit ervaring vertellen (15A continue deed de batterij nog zonder ook maar enigszins echt warm te worden in mijn eigen testen).

Voor wat betreft de gevraagde toepassing dus een prima batterij om in te zetten.

• Like 3