Jump to content

Batterijen: handige weetjes

Guest Serge.P

Recommended Posts

Hoe kan je het beste batterijen markeren? Bijvoorbeeld als je ze verplicht laat huwen. Kan je met een stift op de wrap schrijven? Papieren etiketje erop? Of is dat allemaal af te raden?

26 minutes ago, sjors zonder sjimmie said:

maar kan ik nou concluderen dat aan de hand van de 1e link,de samsung beter is?:mmm

De Samsung? Dan zou je eerst moeten schrijven welke Samsung. Maar als je niet hoger gaat dampen dan tot 15 Watt, is de Panasonic volgens Marco prima (en hij heeft er meer verstand van dan ik)

7 minutes ago, Blob said:

Hoe kan je het beste batterijen markeren? Bijvoorbeeld als je ze verplicht laat huwen. Kan je met een stift op de wrap schrijven? Papieren etiketje erop? Of is dat allemaal af te raden?

Ik zou er gewoon een gekleurd stukje sellotape omheen draaien, of inderdaad een etiketje erop. 

Het hoeft toch niet super sjiek te zijn.

25 minutes ago, Blob said:

Watervaste stift is denk ik het makkelijkst. Stickertje kan ook, maar daar wordt de batterij iets dikker van en dan kan het voorkomen dat hij niet meer in je mod past.

Ik gebruik zelf  soms een stift, maar meestal rewrap ik de batterijen in hun eigen unieke jasje.

18 hours ago, Blob said:

Watervaste stift werkt prima, maar is erg permanent. Met als gevolg dat als het married couple relatieproblemen krijgt en na een dramatische vechtscheiding besluit om toch ieder hun eigen weg te gaan, ze getekend zijn voor het leven. 

Ik gebruik zelf deze:

http://www.123inkt.nl/Avery-zweckform-3090-markeringspunten-8-mm-assorti-416-etiketten-3090-i21820-t43792.html

1gz6vPz.jpg

Heb nog in geen enkele mod problemen gehad, zelfs niet in de zeer kritische VaporFlask V2.1, omdat ze vrij vlak zijn. En mocht je onverhoopt een nieuw setje accu's moeten koppelen, maar alle kleuren zijn al voor andere setjes in gebruik, dan zet je er gewoon een (zelfde) letter op de accu's die reeds getrouwd zijn, om de setjes uit elkaar te kunnen houden.

Pakje kost twee euro en is bij elke Bruna met kantoorartikelen of beter gesorteerde kantoorboekhandel te krijgen en je doet er volgens mij de rest van je dampersleven mee. Ik ben nog steeds aan het eerste velletje bezig in ieder geval.

• Like 1

• 10 months later...

Ik heb nieuwe batterijen (18650 Sony VCT5a) 

Maar bij de eerste keer opladen zat er al verschil tussen het opladen. De ene ging veel sneller dan de ander.

Ik gebruik een XTAR VP4 Plus en daar kan ik de interne weerstand meten van de batterij. Die is hetzelfde 0,12ml of micro ohm als ik het goed zeg.

Heb nog een topic gevonden op reddit, maar helaas niet veel wijzer geworden.

Iemand een verklaring/ oplossing of heb ik gewoon pech dat het verschillende batterijen zijn (batch/productie datum/productie foutje?)

Op moment van spreken zit de een op 43% en de ander op 33... dus is dat veel?

Fijne avond nog!

Guest chillecharlie
9 minutes ago, dpzz said:

Maar bij de eerste keer opladen zat er al verschil tussen het opladen. De ene ging veel sneller dan de ander.

Ik gebruik een XTAR VP4 Plus en daar kan ik de interne weerstand meten van de batterij. Die is hetzelfde 0,12ml of micro ohm als ik het goed zeg.

Iemand een verklaring/ oplossing of heb ik gewoon pech dat het verschillende batterijen zijn (batch/productie datum/productie foutje?)

Fijne avond nog!

oei heb je per ongeluk de polen tegelijk aangeraakt? dan kan je een accu wel weggooien daar kunnen ze niet errr grapje xP

Guest chillecharlie
11 minutes ago, dpzz said:

Fijne avond nog!

Maar om serieus op je vraag in te gaan, volgens mij is dat niet zo erg, hoe langer een liion ligt hoe lager het voltage wordt, dus eentje ligt wss al wat langer xP..

Het aantal laadcyclus zou gelijk moeten zijn, hoewel die ene nu iets lager staat, ik zou ze gewoon allebij volladen en me er niet te druk om maken, als het bij de volgende laadbeurt weer niet klopt heb je wel een probleem! laat ze dan scheiden sws, en regel een nieuw married couple ^^

Mijn vtc5atjes waren ook niet helemaal gelijk toen ze aankwamen en doen het prima :)

Als je het echt pietje precies wil doen drain je ze tot ze allebij op hetzelfde niveau zijn voordat je ze in de lader steekt, maar really ik denk dat het echt niet uitmaakt.

Spijker me er niet op vast verder, ik ben geen expert, dit is wat ik zou doen.

Nadat ze waren opgeladen natuurlijk gebruikt in mijn mod.

Na gebruik weer aan de lader gehangen (beiden zaten op 3%) Helaas laat de XTAR VP4 Plus geen voltage zien maar %.

Tijdens het laden liep het verschil snel op. Nu zitten ze rond de 70% is het verschil alweer kleiner 72% vs 67%

Ik neem wel even contact opnemen met nkon.nl (daar heb ik ze gehaald)

Andere pair is wel prima gematched.

Misschien open ik nog wel een nieuw topic om zo een expert aan te trekken :) 

Ook handig voor andere (nieuwe) forum leden.

Edited by dpzz

Is niet echt belangrijk of ze gelijkmatig opladen. Veel belangrijker is, dat ze gelijkmatig ontladen in je mod. Als daar verschil in gaat zitten, dan moet je ze zeker niet meer gebruiken. Met opladen maakt het niet heel veel uit, zolang je ze maar beiden even vol laadt.

• Like 2

Nee,  niet mee eens @Madman, je kunt mij niet wijsmaken dat het geen probleem geeft om één van de twee keer op keer te laden met 2A in een slechte lader en die ander met 0.2A in een goede lader.

Paartjes laden met dito lader en dito instelling is mijn motto. Samen uit, samen thuis geldt niet alleen voor ontladen. 

Voor alle duidelijkheid, ze hoeven niet perse tegelijkertijd opgeladen te worden.  Eén voor één is geen probleem. Ze worden uiteraard wel altijd samen ontladen. 

Daarnaast,  bij dito lader en dito instelling, kan ongelijk laden duiden op een verschil van interne weerstand ofwel slijtage. Het is goed daar een oogje in het zeil te houden, maar hoeven niet bij elke procent/mV/minuutje in de stress te schieten. 

Als je trouwens toch een oogje op het verschil in onderlinge laadcurve houdt, kijk dan ook eens of je getrouwde batterijen wel eens wisselen van positie in je mod. Daarmee creëer je een meer gelijkwaardigere slijtage van je getrouwde setje.

• Like 4

@Sledge

Volgens mij heb ik wel een ditto lader, dus daar mag het niet aan liggen.

Helaas blijft het verschil tijdens het laden en nu eindigt het zelfs met een verschil van 10%.

Dat terwijl ik nu al een aantal dagen de batterijen van positie heb verwisselt.

Mocht het verschil nog groter worden dan vraag ik toch echt om een ander setje bij nkon.nl.

Hopelijk valt dit binnen de garantie.

Nog even voor de duidelijkheid, dit gebeurde al bij de eerste keer laden (ze waren nog ongebruikt)

Ander setje is prima.

Edit:

Hang er net een setje Ni-Mh aan en ze laden redelijk gelijk (1/2/3% verschil) maar deze zijn al een jaar of 4 oud en heel vaak gebruikt.

Edited by dpzz

Wanneer we een nieuw setje nodig hebben,  dan kopen we deze als setje, in de hoop dat ze uit dezelfde fabricage batch komen. Dit om onderlinge verschillen zo klein mogelijk te houden. 

Misschien dat dat een keer mislukt is bij @dpzz (het zal wel vaker mislukken,  maar dan met minder verschil). Ik ben benieuwd hoe nkon hier mee om zal gaan,  het is niet hun schuld en ze breken ook geen belofte. Anderzijds zijn ze normaliter niet onredelijk. 

vandaag binnen gekregen : - xtar vp4

- 6x samsung 2500mah

met iennemiennemutte 3 setjes gemaakt en meteen in de oplader.

setje loopt met een verschil van 0.01V mooi gelijk op richting de 4.2 

volgend de beschrijving moet je accu's boven de 2000mah opladen met 1A,

maar toch de 0.5A gekozen, misschien spaar ik de batterijtjes dan iets.

is dit waar of broodje aap verhaal? :mmm

Mijn Nitecore D4 gaat niet hoger dan 750 mA, dus dat op 1 A laden gaat voor mij sowieso niet door. Als ik er 4 in heb zitten, laadt ie ze met 375 mA. Heb wel eens iets gehoord van de 2 buitenste plaatsen in de lader die 1A zouden geven of meer nog, maar dat is bij de mijne niet zo. Alle slots geven hetzelfde

Zoals beloofd een update!

Arjan zijn antwoord op mijn vraag/verzoek;

Hoi,

Is geen probleem van de batterijen denk maar je mag ze terug sturen.

Ik denk niet dat de cellen verkeer zijn, dus als ik ze hier heb meet ik ze zelf na. Sony maakt erg goede cellen, nog nooit heeft iemand een kapotte terug weten te sturen, alles wat kapot was was gewoon nog goed of ze stuurden het opeens toch nie terug als ze kapotte hadden..

Als de cellen verschillend zijn en je gebruikt ze samen zal de slechte mogelijk regelmatig worden diepontladen en nog slechter worden.

Groeten,
Arjan

Ik wacht nog eventjes een aantal dagen af kijken of het verschil nog verder oploopt. Zo niet dan hou ik deze wel.

Moet volgens mij anders toch weer verzendkosten betalen. Kan ik misschien beter wachten tot ik weer een paar nieuwe setjes nodig heb.

10 hours ago, stoomketel said:

vandaag binnen gekregen : - xtar vp4

- 6x samsung 2500mah

met iennemiennemutte 3 setjes gemaakt en meteen in de oplader.

setje loopt met een verschil van 0.01V mooi gelijk op richting de 4.2 

Heb wel ergens gelezen dat je daarmee de batterij levensduur er iets mee verlengt. Kan helaas geen bron geven. Google het anders even.

Edited by dpzz

13 hours ago, stoomketel said:

Je kunt dit soort dingen nalezen op het blog van Mooch op het ECFhttps://www.e-cigarette-forum.com/forum/blog-entry/how-can-we-extend-the-life-of-our-batteries.7584/.

Volgens hem maakt dit wel iets uit voor de levensduur van je batterijen maar is het niet echt de moeite waard. Kleinere capaciteit batterijen kun je wel beter op een lagere stroomsterkte opladen. 

• Like 2

• 4 weeks later...

Ik heb ook een batterijvraagje. Ik heb twee 18650's die ik om en om gebruik in mijn eVic Vtwo Mini. Helaas ben ik nogal een lompe boer en is deze een aantal keer gevallen. Nu heeft dit (samen met de verende batterijpin van de mod?) ervoor gezorgd dat de top van de batterij een lichte deuk heeft opgelopen. Het zijn goede batterijen (LG HE2) en ik gebruik ze alle lange tijd zo, maar zou dit gevaarlijk kunnen zijn? Lijkt mij dat wanneer dit problemen op zou leveren, het zou zijn direct na het vallen. De rest van de batterijen is gewoon netjes en onbeschadigd.

Ik deel je mening, dat het aannemelijk is dat een probleem zich direct na beschadiging voor zou kunnen doen.  Al zou het kunnen dat er intern ook iets verbogen is van de opgerolde pannenkoek, wat extra stress veroorzaakt (soort hotspot), welke zich later manifesteerd.

Je zegt ze al een tijd te gebruiken. De kosten zijn niet enorm, verwen jezelf eens met een verse. Better safe than sorry. 

• Like 1