Jump to content

Orchid, de Kayfun killer [updated]

Karin Spaink

Recommended Posts

Na een tip van een forumlid kocht ik een Orchid bij Fasttech. Mooi vond ik 'r bepaald niet, 't is een beetje een propje; maar ze scheen het erg goed te doen, dus fluks aangeschaft:

Het deck heeft vier polen: een dubbele pluspool en twee losse negatieve polen. Je zet de coils er haasje-over in: NEGcoil1 - PLUScoil2 - PLUS-coil1 - NEG-coil2. Onderop het deck zitten twee fikse luchtgaten. Je bouwt 'r op als de Fogger: coil iets boven de luchtgaten (1 tot 2mm), wick er doorheen, een flink deel van de wick trimmen tot net buiten de coil, en twee dunne sliertjes wick langer laten en in de gootjes leggen.

orchid-5.jpg

orchid-6.jpg

Ze dampt -zoals we hier op het forum graag mogen zeggen- 'als een malle'. Door het dual coil systeem en de fikse luchtgaten komt er flink wat smaak en damp uit het ding vrij. Voor mij heeft ze de Kayfun met vlag en wimpel verslagen! (*)

Wat het uiterlijk van Miss Orchid betreft: dat blijkt te pimpen. We trekken haar gewoon een ander jurkje aan. Want wat blijkt: de onderdelen van de Kayfun passen op de Orchid! Met wat passen en meten wist ik een werkende combinatie te krijgen. Men neme
• een normale ring van het rvs deel van de Kayfun
• het normale plastic tankje van de Kayfun
* een rvs ring van de KFL+ V2 nanotank
* de top cap van de nanoset van de KFL+ V2

Et voilà: alles past. (Met twee rvs-nanoringen van de KFL+ V2 steekt de schoorsteen van de Orchid teveel uit, met gewone ringen van de Kayfun is de Orchid schoorsteen te kort, etc.) Hier zie je beide versies naast elkaar, eerst de normale Orchid en daarna Miss Orchid gekruisd met de KFL+ V2:

orchid-1.jpg

orchid-2.jpg

Pro tip: doe de normale ring onder, de nano-ring boven. Anders zit het plastik tankje, dat binnenin iets uitsteekt, de liquid in de weg en kun je Miss Orchid niet goed bij d'r billen vullen.

De nano top cap is een stuk lichter dan die van de Orchid. Veel minder overtollig metaal:

orchid-3.jpg

Gevolg is dat de geKayfunde Orchid, ondanks het extra metaal in de tank, maar 60 gram weegt, terwijl de Orchid in originele staat -met een tank van uitsluitend plastic- 66 gram weegt. Helaas kan er ook iets minder liquid in: de tank is immers strak en buikt niet uit, en de nano top cap is onderaan plat, terwijl die van de Orchid heel licht uitgehold is. In de normale staat kan er 3ml in, in de gepimpte versie past 2,5ml.

Even alles op een rijtje, voor het overzicht. Eerst de KFL+ V2 in nano-jurk, dan de Orchid in Kayfun-jurk, en tenslotte de KFL+ V2 in haar dagelijkse kloffie. Merk op dat het luchtgat van Miss Orchid -in het midden- groter is dan van de KFL+ V2, en dan heeft ze daar bovendien twee van! Madame heeft flink asem. (En zuipen kan ze ook.)

orchid-4.jpg

(*) De Fogger is ook wel een Kayfun killer genoemd, maar vanwege zijn formaat -zonder drip tip ruim 5cm lang- vind ik 'm eerder in de klasse Taifun thuishoren, een groep waartoe ook de Squape en de Rose behoren.

Aanvulling (31 oktober):

Na een tip op FastTech heb ik een ander tankje besteld, een full body polycarbonate tank voor de Kayfun. Zelfs met de KFL+ V2 nano top cap -waarvan de driptip-aansluiting iets lager ligt- is de schoorsteen van de Orchid V2 dan nog nét iets te kort, maar dat kun je dan weer oplossen met een extra o-ring onder de schoorsteen. (Ik meen dat ik een o-ring van 15 x 13 x 1 heb gebruikt.)

orchid-10.jpg

De o-ring over het schroefdraad voor de schoorsteen schuiven, bij het wicken de sliertjes chilly cotton onder de o-ring duwen, en klaar is Orchid. De o-ring belemmert de tevoer van de liquid in het geheel niet, de kanaaltjes zijn diep genoeg. Niet onbelangrijk: met deze tank past er ineens bijna 4ml liquid in de Orchid. Voor een zuipschuit als zij is dat geen onbelangrijke verbetering...

En sheesh, wat een schoonheid wordt Miss Orchid zo, kijk maar! Op de foto: links Miss Orchid haar (hierboven beschreven) Kayfun nano-en-gewone-rvs-tankjurk. en rechts Miss Orchid in haar supersexy, want net-niet-transparante doorkijkjurk:

orchid-11.jpg

Inmiddels is de Orchid V4 uit, en die heeft een langere schoorsteen. Vermoedelijk sluit doorkijkjurk daar ook zonder o-ring naadloos op aan, dat kan ik pas proberen als mijn bestelde exemplaten thuisbezorgd zijn. En voor wie de V4 niet wil kpen: FastTech heeft sinds begin deze week de langere schoorsteentjes ook apart te koop. Ik vermoed dat daarmee deze langere jurk ook op de Orchid V2 met haar eigen top cap past.

Tot slot:

Vind ik de Orchid nog steeds de Kayfun-killer? Nou en of. Ik heb inmiddels echter één situatie ontdekt waarin de Kayfun het beter doet: op een 1835 batterij kun je -zowel voor de damp als voor de smaak- beter een Kayfun gebruiken. Ongeacht de weerstand van de build komt er met zo'n batterijtje bepaald meer smaak van een Kayfun af dan van Miss Orchid. Dus die twee Kayfuns die ik nu nog heb, houd ik :)

Een laatste plaatje. Van links naar rechts: KFL+ V2in nano, KFL+ V2 gewoon; Orchid V2 met lange jurk en o-ring, Orchid V2 met gemixte KFL jurk.

orchid-12.jpg

Is er een reden dat je de V2 hebt gekocht en niet de V3?

Die vind ik er standaard met het Kayfun-like tankgedeelte een stuk beter uit zien.

De V3 was er nog niet, die kwam pas op FT toen mijn V2 al was verzonden :)

Ge - ni - aal ! Hoe verzin je het weer. Maar eh, de Kayfun verslaan...  :cry

Ik had het heus niet verwacht, en ik wilde er geen wedstrijdje van maken. Maar ik ben niettemin als een blok voor Miss Orchid gevallen.

@karin,wat is het verschil tussen de orchid en de fogger,behalve formaat?

of is het een fogger in een ander jasje?

De Orchid is kleiner, compacter en mooier.

De Fogger kan meer liquid bevatten.

De Orchid is beter gemaakt. (De Fogger 4.x, hoe fijn ook, voelt redelijk el cheapo in je handen.)

De afstand tussen coil en mondstuk is korter bij de Orchid.

De Fogger heeft een verstelbare luchttoevoer, de Orchid niet.

De Fogger heeft een glazen tankje.

Je ziet, zat verschillen....

.......De Orchid is kleiner, compacter en mooier...

Alleen Nadat Karin haar een geniale facelift heeft gegeven...

Goed bezig Karin...

Na de massale run op CdD ben je binnenkort waarschijnlijk ook verantwoordelijk voor de massale run op de Orchid en nano kayfun's setjes van FT.

Dat wordt nog een  :taart2

Hahaha, alles bij elkaar toch nog een prijzig tankje (KFL, nano kit en orchid zijn benodigd (hoewel de benodigde KFL onderdelen ook lis te verkrijgen zijn) maar wel super cool gevonden. Eigen inspiratie, of ideeën op gedaan op het grote www?

Na de massale run op CdD ben je binnenkort waarschijnlijk ook verantwoordelijk voor de massale run op de Orchid en nano kayfun's setjes van FT.

Dat wordt nog een  :taart2

Bamboehausse, yoghurtmachines op, CdD leeggekocht, de Orchids op... Ik moet eens leren eerst aandelen te kopen en dan pas een stukkie te schrijven :)

Maar die jurkjestip komt van iemand op FT. Toen heb ik mijn Miss Orchid ook de kleedkamer ingeduwd en haar diverse jurkjes laten aantrekken, en jawel. Bingo.

Hahaha, alles bij elkaar toch nog een prijzig tankje (KFL, nano kit en orchid zijn benodigd

Nah, ik had eerder twee paar KFL+ V2 besteld dus die nano-set lag er nog. En je kunt 'r ook gewoon in die wat dikmakende jurk laten paraderen, toch? Dan kost ze maar rond een tientje... Ik bedoel: sommige mensen houden wel van wat Rubens-achtige vormen. Zelf val ik meer op slank.

...maar wel super cool gevonden. Eigen inspiratie, of ideeën op gedaan op het grote www?

Het grote FastTech!

De 3.5 versie van de Orchid heeft standaard een jurkje gekregen wat nog iets meer van haar vrouwelijke schoonheid laat zien.....

Ook erg Sexy    :kwijl

Slank en niet duur...... https://www.fasttech.com/products/3028/10009514/1886900-orchid-v3-5-styled-rebuildable-tank-atomizer

Da's een doorkijkjurk. Niet zo geschikt als dagelijkse kledij! Zeker niet nu het winter wordt...

De 3.5 versie van de Orchid heeft standaard een jurkje gekregen wat nog iets meer van haar vrouwelijke schoonheid laat zien.....

Slank en niet duur...... https://www.fasttech.com/products/3028/10009514/1886900-orchid-v3-5-styled-rebuildable-tank-atomizer

Da's een doorkijkjurk. Niet zo geschikt als dagelijkse kledij! Zeker niet nu het winter wordt...

En als ik haar nou in de winter alleen binnen houdt .... Dicht bij de verwarming....en uit het zicht van mensen die zoveel sexyness niet aankunnen.  :holy

En als ik haar nou in de winter alleen binnen houdt .... Dicht bij de verwarming....en uit het zicht van mensen die zoveel sexyness niet aankunnen.

Nou vooruit dan, koop haar maar.

En als ik haar nou in de winter alleen binnen houdt .... Dicht bij de verwarming....en uit het zicht van mensen die zoveel sexyness niet aankunnen.

Nou vooruit dan, koop haar maar.

:trilt  :bliss

Of zal ik wachten totdat ze haar airflow control hebben gegeven  :mmm V4 ???

Als ze dit namelijk ook zou hebben is imo de perfectie toch wel nabij .... :connie

Leuke review, bedankt! Was al een tijdje aan het twijfelen maar ik ga hem dan ook maar bestellen nu :grins

Voordeel is denk ik ook dat de dual coil makkelijker te bouwen is als in de fogger, omdat alle draadjes een eigen gaatje hebben :gek

De Fogger heeft een verstelbare luchttoevoer, de Orchid niet.

Hoe is de airflow, bijvoorbeeld vergeleken met de erlkonigin zonder airflow ring?

Hoe is de airflow, bijvoorbeeld vergeleken met de erlkonigin zonder airflow ring?

Da's een beetje appels en peren -want dual coil is anders dan single coil- maar de Erlkönigin zonder airflow ring vind ik nog net iets luchtiger.

Da's een beetje appels en peren -want dual coil is anders dan single coil- maar de Erlkönigin zonder airflow ring vind ik nog net iets luchtiger.

Eens, maar ik vind een te strakke airflow tegenwoordig een dooddoener, of het nu met single of dual coils is. Vandaar de vraag.

Iets minder dan de Erl moet wel lukken... Straks maar bestellen dan.