erwinwessels Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik weet niet waar ik dit beter kan plaatsen dan hier, als het beheer een betere plek weet: schroom niet om dit topic te verplaatsen. Wat ik me afvraag is of we na 1 februari nog op het forum bijvoorbeeld clearo's groter dan 2 ml of drippers (of andere producten die verboden zijn vanaf 1 februari) mogen verkopen / veilen... Is hier al over nagedacht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
the dvm Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 daar hebben we nog niet naar gekeken. zal het dus ook met mijn collegae bespreken. doch, volgens mij geld de 2ml grens voor bedrijven. daar zou particuliere verkoop niet onder vallen. echter, wetsteksten en ik zijn geen goede vrienden, dus kan zijn dat ik dit verkeerd geïnterpreteerd heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted January 15, 2015 Author Share Posted January 15, 2015 ... doch, volgens mij geld de 2ml grens voor bedrijven. daar zou particuliere verkoop niet onder vallen. echter, wetsteksten en ik zijn geen goede vrienden, dus kan zijn dat ik dit verkeerd geïnterpreteerd heb Het is mij ook niet duidelijk of deze regels wel of niet voor particulieren gelden. Het gaat me vooral om de leden die iets dergelijks willen verkopen, dat zij tijdig weten of ze dat hier wel of niet mogen verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirodi Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 nou als je het logisch bekijkt blijft het handelen of je nu particulier bent of bedrijf, de wet zou het dan eigenlijk oneerlijk maken, aangezien particulieren dan nieuwe spullen zouden kunnen kopen en dan hier te koop zetten en omdat het geen bedrijf is zou dat dan wel mogen, ik heb er mijn twijfels over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UGL Het Oog Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Of je kan als bedrijf je voorraad particulier verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Spaink Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Er zijn natuurlijk grote verschillen tussen bedrijven en particulieren die een tankje verkopen: - particulieren verkopen tweedehands spul - particulieren verkopen enkele stuks - particulieren zijn niet BTW-plichtig - en vallen niet onder algemene verkoopsbepalingen en wat dies meer zij. De warenwet geldt voor winkels, niet voor individuen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted January 15, 2015 Author Share Posted January 15, 2015 nou als je het logisch bekijkt blijft het handelen of je nu particulier bent of bedrijf, de wet zou het dan eigenlijk oneerlijk maken, aangezien particulieren dan nieuwe spullen zouden kunnen kopen en dan hier te koop zetten en omdat het geen bedrijf is zou dat dan wel mogen, ik heb er mijn twijfels over. Hier had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan... Zou inderdaad wel krom zijn als particulieren het wel mogen verkopen en shops niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirodi Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 klopt karin ben ik helemaal met je eens, maar ik bedoel alleen te zeggen, dat ze het dan voor particulieren aantrekkelijk maken om spullen in te kopen en dan als particulier weer te verkopen, zeg maar zoals met liquid en muji ook gebeurt, zijn particulieren maar verkopen meer dan 1 flesje of 4 padjes en ik heb daar geen commentaar op hoor vind ik prima, maar ik wil het alleen als voorbeeld nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoshuaB Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Stofzuigers met een vermogen >1600W mogen sinds sept. niet meer in de handel gebracht worden. Mag ik dan nu mijn Philips zuigertje niet meer op Marktplaats zetten "vanwege aanschaf Dyson"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirodi Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 nou dan ga ik ook particulier maar mijn spullen verkopen die ik in mijn shopje niet meer mag verkopen dat is dan toch hetzelfde, jij hebt het over een oude stofzuiger, ik denk dat daar ook het probleem ligt, oud of nieuw en hoe daar mee om zal worden gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoshuaB Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Tja op het stofzuigerforum schreeuwen ze nu natuurlijk ook moord en brand over de stofzuiger AMvB ;). Maar ik zou mijn overgebleven handel idd. wel op een andere manier slijten ja (neem toch niet aan dat je het in de container mikt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koletzki Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 nou als je het logisch bekijkt blijft het handelen of je nu particulier bent of bedrijf, de wet zou het dan eigenlijk oneerlijk maken, aangezien particulieren dan nieuwe spullen zouden kunnen kopen en dan hier te koop zetten en omdat het geen bedrijf is zou dat dan wel mogen, ik heb er mijn twijfels over. Eerlijkheid is nooit het uitgangspunt geweest van onze staatssecretaris. Als detailhandel zou ik mij meer druk maken over het feit dat je wordt onderworpen aan veel strengere wetgeving voor de verkoop van een nicotinehoudend product dan de tabakshandel. Daar zit de valse concurrentie, niet bij de particulier de een tweedehands cleoromizertje wil doorverkopen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lamppie Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Zoals met alles wat verboden word en te belachelijk is voor woorden gaat een duistere wereld in en komen de mensen toch wel aan hun spullen. Je kun tegen een olie vlek roepen dat het moet stoppen te verspreiden, maar dat is een beetje te laat na het knoeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Spaink Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 klopt karin ben ik helemaal met je eens, maar ik bedoel alleen te zeggen, dat ze het dan voor particulieren aantrekkelijk maken om spullen in te kopen en dan als particulier weer te verkopen, zeg maar zoals met liquid en muji ook gebeurt, Ik denk dat het FBT een sluikhandelaar die zich op het forum voordoet als particulier wel kan onderscheppen. Bovendien wordt dat inkopen voor particulieren ook steeds lastiger, dus ik zie dat niet zo'n vaart nemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest s5 Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 klopt karin ben ik helemaal met je eens, maar ik bedoel alleen te zeggen, dat ze het dan voor particulieren aantrekkelijk maken om spullen in te kopen en dan als particulier weer te verkopen, zeg maar zoals met liquid en muji ook gebeurt, Bovendien wordt dat inkopen voor particulieren ook steeds lastiger, dus ik zie dat niet zo'n vaart nemen... Dat merken we pas na 1 februari, mocht het zo zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koletzki Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik denk dat het FBT een sluikhandelaar die zich op het forum voordoet als particulier wel kan onderscheppen. Moet je dat willen? Die sluikhandelaar verkoopt een product dat Dirodi toch niet mag verkopen, en is dus geen directe concurrentie voor de detailhandel. Ik zou zo'n sluikhandelaar eerder willen begroeten als een dappere held van het verzet tegen een oneerlijke en voor de volksgezondheid schadelijke warenwetgeving. Ik mag hopen dat het FBT niet roomscher dan de Paus gaat worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Spaink Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik denk dat het FBT een sluikhandelaar die zich op het forum voordoet als particulier wel kan onderscheppen. Moet je dat willen? Die sluikhandelaar verkoopt een product dat Dirodi toch niet mag verkopen, en is dus geen directe concurrentie voor de detailhandel. Ik zou zo'n sluikhandelaar eerder willen begroeten als een dappere held van het verzet tegen een oneerlijke en voor de volksgezondheid schadelijke warenwetgeving. Ik mag hopen dat het FBT niet roomscher dan de Paus gaat worden. Dat is ook nog een overweging, ja, en bepaald geen slechte :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirodi Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik ben alleen bang dat het FBT team moeilijkheden kan krijgen met justitie omdat ze oogluikend iets hebben toegelaten wat toch om zoals ze dat noemen kleine misdaad gaat, zoals belastingontduiking en er zal nog wel meer zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoshuaB Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik ben alleen bang dat het FBT team moeilijkheden kan krijgen met justitie omdat ze oogluikend iets hebben toegelaten wat toch om zoals ze dat noemen kleine misdaad gaat, zoals belastingontduiking en er zal nog wel meer zijn. Als het gaat uitkomen op het faciliteren van handel in verboden goederen kunnen er idd. wel problemen van komen denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koletzki Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik ben alleen bang dat het FBT team moeilijkheden kan krijgen met justitie omdat ze oogluikend iets hebben toegelaten wat toch om zoals ze dat noemen kleine misdaad gaat, zoals belastingontduiking en er zal nog wel meer zijn. Ik ben bang dat ze bij het Openbaar Ministerie wel wat beters te doen hebben dan een heksenjacht te organiseren op particulieren die zich medeplichtig zouden hebben gemaakt aan de verkoop van een e-sigaret met een millilitertje teveel tankinhoud. Als het hier nu zou gaan om een product dat een acuut gevaar is voor de openbare orde en/of de volksgezondheid, zoals vuurwapens of harddrugs, maar waar hebben wij het nu over, een op zich legaal hulpmiddel om te stoppen met roken. Ik denk niet dat veel officieren van Justitie daarvan overstuur raken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoshuaB Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik ben alleen bang dat het FBT team moeilijkheden kan krijgen met justitie omdat ze oogluikend iets hebben toegelaten wat toch om zoals ze dat noemen kleine misdaad gaat, zoals belastingontduiking en er zal nog wel meer zijn. Ik ben bang dat ze bij het Openbaar Ministerie wel wat beters te doen hebben dan een heksenjacht te organiseren op particulieren die zich medeplichtig zouden hebben gemaakt aan de verkoop van een e-sigaret met een millilitertje teveel tankinhoud. Als het hier nu zou gaan om een product dat een acuut gevaar is voor de openbare orde en/of de volksgezondheid, zoals vuurwapens of harddrugs, maar waar hebben wij het nu over, een op zich legaal hulpmiddel om te stoppen met roken. Ik denk niet dat veel officieren van Justitie daarvan overstuur raken. Die >2ml tanks zijn nu juist per direct na ingang AMvB verboden omdat ze een "acuut gevaar" vormen voor de volksgezondheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest s5 Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik ben alleen bang dat het FBT team moeilijkheden kan krijgen met justitie omdat ze oogluikend iets hebben toegelaten wat toch om zoals ze dat noemen kleine misdaad gaat, zoals belastingontduiking en er zal nog wel meer zijn. Ik ben bang dat ze bij het Openbaar Ministerie wel wat beters te doen hebben dan een heksenjacht te organiseren op particulieren die zich medeplichtig zouden hebben gemaakt aan de verkoop van een e-sigaret met een millilitertje teveel tankinhoud. Als het hier nu zou gaan om een product dat een acuut gevaar is voor de openbare orde en/of de volksgezondheid, zoals vuurwapens of harddrugs, maar waar hebben wij het nu over, een op zich legaal hulpmiddel om te stoppen met roken. Ik denk niet dat veel officieren van Justitie daarvan overstuur raken. Die >2ml tanks zijn nu juist per direct na ingang AMvB verboden omdat ze een "acuut gevaar" vormen voor de volksgezondheid. Waar staat dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UGL 151222 Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 nou dan ga ik ook particulier maar mijn spullen verkopen die ik in mijn shopje niet meer mag verkopen dat is dan toch hetzelfde, jij hebt het over een oude stofzuiger, ik denk dat daar ook het probleem ligt, oud of nieuw en hoe daar mee om zal worden gegaan. in theorie zou jij ook je spullen particulier kunnen verkopen. echter is het wel zo dat als je gepakt wordt, je de staat moet zien te overtuigen dat er een verschil is tussen jou als handelaar en jou als particulier. als jij een oude stofzuiger verkoopt of een oude fiets, dan zullen ze daar nog wel in meegaan. echter zodra jij spullen verkoopt die je ook in je shop hebt/had, zullen ze daar niet in meegaan. ik zou een paar van die spullen kunnen kopen en verkopen, zonder problemen. echter zodra ik hele partijen opkoop en weer verkoop ben ik een illegale handelaar en geen particulier meer. ik vraag me af hoe websites zoals marktplaats, ebay, amazon, etc. ermee om zullen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
messedup Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Of je kan als bedrijf je voorraad particulier verkopen. Met als bijkomend voordeel dat door de AMVB je de voorraad zakelijk direct geheel kan afschrijven als zijnde illegaal m.i.v. 1 februari en dus waardeloos. Valt er toch nog even leuk aan te verdienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tusk Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Ik ben bang dat ze bij het Openbaar Ministerie wel wat beters te doen hebben dan een heksenjacht te organiseren op particulieren die zich medeplichtig zouden hebben gemaakt aan de verkoop van een e-sigaret met een millilitertje teveel tankinhoud. Toezicht en handhaving ligt bij de NVWA, daar heeft justitie helemaal niets mee te maken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de belastingdienst, maakt de NVWA geen onderscheid tussen professionele of particuliere handel. Handel is handel, ongeacht wie het doet en de AMvB verbied het verhandelen van bepaalde producten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts