Jump to content

Temperatuur gereguleerd dampdraad


Recommended Posts

Uitgedaagd en de handschoen opgenomen.

Even geknutseld met de info die ik heb over draad mbt temperatuur gereguleerd dampen en een mooi grafiekje gemaakt.

 

Duidelijk is te zien dat TC met Kanthal (en NiCr) op de huidige manier (de draad gebruiken als sensor) een enorme uitdaging is, doordat deze qua weerstand nauwelijks verandert als de temperatuur wijzigt.

 

2mi3khl.jpg

 

pdt7h5a.jpg

 

 

Disclaimer: draad van verschillende bronnen kan een verschillen in puurheid of samenstelling dus de percentages/100°C zijn niet absoluut.

 

Bronnen:

(Engels) https://www.e-cigarette-forum.com/forum/threads/tc-beyond-ni200-nickel-purity-dicodes-ti-ss-resistherm-nife30-coefficient-of-resistance.676506/

(Duits) http://www.dicodes.de/upload/Applikationsnotiz%20%20temperaturgeregltes%20Dampfen_V2.pdf

 

Edited by Bobby
Weer meer draad toegevoegd
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Overigens hoorde ik gister bij damptv (vlak voor ik in slaap viel, dus misschien alsnog behandeld) dat combi van kanthal en ni200 weinig zin heeft, omdat stroom de makkelijkste weg kiest.

In mijn beleving is dit een halve waarheid, want naarmate je temp verder oploopt, zal meer en meer kanthal de makkelijkste weg worden.

Met mijn boerenverstand, zie ik dus nog wel bruikbaarheid in de combi. Naarmate je coil heter wordt schakel je meer en meer over op kanthal. Toch zorgt de totaal weerstand voor temp control, waarbij ni200 zorgt voor de grote variabele.

Link to comment
Share on other sites

Heel duidelijk en meteen logisch waarom Ni 200 wordt gebruikt...

Ja en nee, als je doelt op het grootste verloop, dus het gemakkelijkst te meten met de grootste fout-marge heb je gelijk ;-)

Qua materiaal keuze, smaak, werkbaarheid, etc. is het de gemakkelijkste keuze, maar zeker niet de beste.

Link to comment
Share on other sites

Overigens hoorde ik gister bij damptv (vlak voor ik in slaap viel, dus misschien alsnog behandeld) dat combi van kanthal en ni200 weinig zin heeft, omdat stroom de makkelijkste weg kiest.

In mijn beleving is dit een halve waarheid, want naarmate je temp verder oploopt, zal meer en meer kanthal de makkelijkste weg worden.

Met mijn boerenverstand, zie ik dus nog wel bruikbaarheid in de combi. Naarmate je coil heter wordt schakel je meer en meer over op kanthal. Toch zorgt de totaal weerstand voor temp control, waarbij ni200 zorgt voor de grote variabele.

 

Even meerekenen Sledge, uitgaande van dezelfde kanthal dikte en NI200 dikte van de draad, laten we zeggen 0.32mm draaddikte (een van de met "28AWG" aangeduide maten)

Maken we een gecombineerde coil (twist of parallel) daarmee van 2.5mm en 6 wraps.

Hiermee geeft de Kanthal een weerstand van 1.11 Ohm en de NI200 van 0.08 Ohm.

Als het verloop 62% is (zie topic start), hoe warm moet de coil dan worden om de Kanthal ook maar voor de helft mee te laten doen?

Ik kan je verklappen dat temp-control dan sowieso uit moet staan en je een iets sterkere accu nodig hebt dan een 18650 ;-) 

 

Zelfs al maak je een combi met 0.5mm Kanthal (0,48 Ohm) en 0.2mm NI200 (0,19Ohm) zit je aan een verschil van een kleine 3 keer de weerstand,

waardoor dit volgens het grafiekje pas effect heeft bij zo'n 300 graden Celsius.

Link to comment
Share on other sites

Ik doelde inderdaad op het grootste verloop Red Chilly, smaak, werkbaarheid e.d. zijn uiteraard uit deze grafiek niet te halen. Denk dat we er nog lang niet zijn m.b.t. TC.... Hier gaat nog heel wat ontwikkeld worden. Momenteel bevalt Ni200 mij prima, maar als het beter kan... graag! Overigens damp ik ook lekker met kanthal hoor. Als ik onderweg ben zelfs liever omdat het gewoon steviger is.


Link to comment
Share on other sites

Ja en nee, als je doelt op het grootste verloop, dus het gemakkelijkst te meten met de grootste fout-marge heb je gelijk ;-)

Qua materiaal keuze, smaak, werkbaarheid, etc. is het de gemakkelijkste keuze, maar zeker niet de beste.

Iets anders dat meespeelt is ook de invloed van veranderende overgangsweerstanden bij vuren (door stroom, opwarmen en thermische spanningen). Hoe minder steil de lijn van de draad, hoe groter de fout door de invloed van veranderende overgangsweerstanden. TC met een 0,15 ohm NI200 wikkeling heeft er dus minder last van dan een 0,15 ohm Ti wikkeling.

 

Gelukkig helpt de natuur een handje door de draden met vlakkere grafieken (lagere T-coëff) van een hogere weerstand/meter te voorzien. Daardoor kan een wikkeling met hogere weerstand gemaakt worden waardoor de invloed van deze overgangsweerstanden weer afneemt. Bv 1 a 2 ohm is typisch voor wikkelingen van V2A (RVS) en de Ti wikkelingen zitten typisch ook hoger dan Ni.

Link to comment
Share on other sites

even een opmerking bij het geheel:


een parallelle weerstand bereken je met : R=(R1+R2)/2


neem voor r1 een nikkel weerstand (0.06 ohm/graad) en voor r2 een kanthal (0.00002 ohm per graad(http://resistancewire.com/uploads/page/ADT2001_12_17_KA1_ENG.pdf)) weerstand met dezelfde ohmwaarde.


de verandering in weerstand in functie van de temperatuur word dan: R(t)=(0.006*t+0.00002*t)/2 


wat leidt tot R(t)=0.00302*t 


de verandering in weerstand per graad van de coil word dan 0.00302, oftewel de helft van de tcr van nikkel, waardoor de tc volledig de mist in gaat en de temperatuur ongeveer 1,5 keer hoger gaat zitten :) 


als je een realistische vergelijking gaat maken met r1 0,1 ohm en r2 1 ohm kom je aan een tcr van 0,0032, wat nog steeds maar de helft is van nikkel :)


 


moest ik ff kwijt ;)


 


edit: gelieve hiermee geen rekening te houden: er klopt niets van ;)


Link to comment
Share on other sites

even een opmerking bij het geheel:

een parallelle weerstand bereken je met : R=(R1+R2)/2

neem voor r1 een nikkel weerstand (0.06 ohm/graad) en voor r2 een kanthal (0.00002 ohm per graad(http://resistancewire.com/uploads/page/ADT2001_12_17_KA1_ENG.pdf)) weerstand met dezelfde ohmwaarde.

de verandering in weerstand in functie van de temperatuur word dan: R(t)=(0.006*t+0.00002*t)/2 

wat leidt tot R(t)=0.00302*t 

de verandering in weerstand per graad van de coil word dan 0.00302, oftewel de helft van de tcr van nikkel, waardoor de tc volledig de mist in gaat en de temperatuur ongeveer 1,5 keer hoger gaat zitten :) 

als je een realistische vergelijking gaat maken met r1 0,1 ohm en r2 1 ohm kom je aan een tcr van 0,0032, wat nog steeds maar de helft is van nikkel :)

 

moest ik ff kwijt ;)

Je was me net even voor want dit wilde ik eigenlijk ook even kwijt.

Dit natuurlijk om het een en ander even duidelijk te maken..

Link to comment
Share on other sites

Guest hamiltonfan

Nog een vraagje over TC dampen, als ik met mijn Evic VT met fabriekscoil damp (nikkel) dan damp ik op 40watt en 260graden (volgens Joyetech advies 260-290) met een Kayfun v4 met cotton ga ik op 30watt tot max 200-220 graden.

Zijn hier ook tabellen voor?

Of moet ik de KF4 ombouwen naar een KF4(s)?

Link to comment
Share on other sites

Nog een vraagje over TC dampen, als ik met mijn Evic VT met fabriekscoil damp (nikkel) dan damp ik op 40watt en 260graden (volgens Joyetech advies 260-290) met een Kayfun v4 met cotton ga ik op 30watt tot max 200-220 graden.

Zijn hier ook tabellen voor?

Of moet ik de KF4 ombouwen naar een KF4(s)?

dat is een geheel eigen keuze :) als de smaak en de ervaring goed zit, blijf gewoon verder doen wat je doet :)

veel hangt wel af van de airflow en wat voor coil je maakt: de coils in de evic vt tank zien er best groot uit met veel wikkelingen wat dan weer een hoger wattage nodig heeft om op te warmen

Link to comment
Share on other sites

even een opmerking bij het geheel:

een parallelle weerstand bereken je met : R=(R1+R2)/2

 

Dat klopt alleen als R1 en R2 gelijk zijn. Anders is de juiste fornule: 1/R = 1/R1 + 1/R2

 

Correct me if I am wrong...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

When u'r right, u'r right.


 


Maar een temperatuurregeling die alleen voor Ni200 is ontworpen meet idd een lagere temperatuur (lees weerstand) dan de werkelijke temperatuur bij draad van Ni200 en Kanthal, maar gaat niet volledig 'de mis in'.


 


Dit komt omdat de ΔR/t naar ~53%/100°C zakt bij dit getwiste draad. De temperatuurinstelling moet dus naar beneden aangepast worden en de getallen hebben alleen nog een indicatieve waarde maar het werkt wel.


NB: Er zijn al mods waar je de temp.coëfficiënt kan aanpassen.


Link to comment
Share on other sites

En als de weerstand gelijk is, dan is het simpelweg R=R1/2 en niet R=(R1+R2)/2

Zover de theorie, maar welke setup zou kunnen werken (als dan niet met gebruik van de vriezer Als calibratie temp)?

Link to comment
Share on other sites

En als de weerstand gelijk is, dan is het simpelweg R=R1/2 en niet R=(R1+R2)/2

Zover de theorie, maar welke setup zou kunnen werken (als dan niet met gebruik van de vriezer Als calibratie temp)?

 

Mijn 2e zin was praktijk. Met mijn VF DNA40 Clone werkt TC gewoon met getwist Kanthal/Ni200 draad en met temperatuur lager ingesteld. Ik weet niet meer hoeveel lager want was een experimentje (nav: http://www.dampforum.nu/topic/25732-bi-metaal-coils-voor-dna-40/).

Link to comment
Share on other sites

Iets anders dat meespeelt is ook de invloed van veranderende overgangsweerstanden bij vuren (door stroom, opwarmen en thermische spanningen). Hoe minder steil de lijn van de draad, hoe groter de fout door de invloed van veranderende overgangsweerstanden. TC met een 0,15 ohm NI200 wikkeling heeft er dus minder last van dan een 0,15 ohm Ti wikkeling.

 

Gelukkig helpt de natuur een handje door de draden met vlakkere grafieken (lagere T-coëff) van een hogere weerstand/meter te voorzien. Daardoor kan een wikkeling met hogere weerstand gemaakt worden waardoor de invloed van deze overgangsweerstanden weer afneemt. Bv 1 a 2 ohm is typisch voor wikkelingen van V2A (RVS) en de Ti wikkelingen zitten typisch ook hoger dan Ni.

 

Dit is ook niet helemaal waar. De overgangsweerstanden zijn namelijk (binnen marges) een vaste waarde. Dus stel dat de NI200 coil een waarde heeft van 0,1 Ohm en het geheel aan overgangsweerstanden heeft een waarde van 0.01 Ohm (puur fictieve getallen), dan heeft het geheel van de setup een een waarde van 0,11Ohm (alle overgangsweerstanden staan in serie, uitgaande van een single coil setup).

 

Stel de losse nikkel draad zou bij een temperatuurstijging van 200 C een weerstandsstijging zien van 0.1 Ohm en dus uitkomen op 0.2 Ohm, dan is de ΔR 0.1 Ohm. Omdat de overgangsweerstanden niet (of nagenoeg niet) onder invloed staan van temperatuur zal ook in de setup met overgangsweerstanden de ΔR 0.1 Ohm zijn (0.11Ohm -> 0.21 Ohm). En die ΔR is wat men gebruikt om de temperatuur te bepalen als afgeleide van de bekende temperatuur bij een gegeven weerstand (de instelling die de mod maakt als hij de weerstand meet van de onverwarmde atty, afgezet tegen zijn eigen interne temperatuur meting.

 

Dat gezegd hebbende bedenk ik mij ook ineens dat naast je atty, ook je mod op kamertemperatuur moet zijn als deze met elkaar ingezet gaan worden. Anders zit je er zo maar een graad of 15 naast (kamertemp 20C, mod vers uit de hand 36C)

Link to comment
Share on other sites

Niet doen hoor, anders behoor ik er absoluut ook te zitten (en ik ben ook zeker dom geweest in dit topic, ik zou beter moeten weten). Maar dit maakt toch juist een forum. Samen brainstormen, zonder sneren en jaloezie.

Dan mag ik nog zo onnozel uit de hoek komen, dit vind ik de mooiste topics.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

als ik het goed begrijp willen we feitelijk wel de nikkel om de temp te meten, maar niet om als weerstand draad te fungeren.


 


feitelijk hebben we dus een 2x 2 pools aansluiting nodig.


op de nikkel coil word dan een geringe stroom gezet om te meten en op de weerstanddraad staat de normale stroom.


 


dat is natuurlijk wel eenvoudig te ontwikkelen, alleen alle al gemaakte RBAs en RTAs en clearos kan je  dan niet aansluiten.


dan moeten we dus een systeem bedenken waarbij dat wel kan.


 


dus twee extra ringen om de 510 heen. en dan voor de oudere types een verloopje, die ervoor zorgt dat de extra functie niet gebruikt wordt.


 


zouden we daarmee een werkend geheel krijgen?


Link to comment
Share on other sites

Als ik zie dat de evic vt (in temperaturemodus) bij oplopende temperatuur het wattage naar beneden bijstelt, dan betekent dat volgens mij dat de weerstand bij een hogere temperatuur juist daalt i.p.v. stijgt. Als dit onzin is dan hoef je de rest van mijn tekst niet meer te lezen, maar als het inderdaad juist is dat de weerstand juist afneemt dan het volgende:

Kennelijk is de weerstandswijziging vooral aan de orde bij nikkel en titanium en bijna niet niet bij kanthal. Als je kanthal gebruikt waarom heb je dan nog temperatuurcontrole nodig? Dan heb je tc kennelijk alleen nodig als je met nikkel of titanium wilt werken.

Maar dan is de vraag: waarom zou je dat doen. Zijn die materialen zoveel beter?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...