Jump to content

Temperatuur gereguleerd, what's the use?

Recommended Posts

Ik zie af en toe opmerkingen voorbij komen in de trant van : "TC daar zie ik het voordeel niet van" en "ik heb nooit dry-hits dus heb TC niet nodig". Volgens mij zijn dat soort opmerkingen gebaseerd op een onvolledig begrip wat TC nu eigenlijk precies doet. Dus heb ik het digitale potloodje weer opgepakt en 2 plaatjes gemaakt die wellicht helpen.

Let wel: Iedereen damp zo als hij/zij wil en niemand hoeft van mij perse aan TC. Het is allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur maar ik denk dat je wel je juiste informatie wilt hebben.

Edit

Toevoeging: Mijn bedoeling van de draad is informatie en discussie over de methodiek. TC is in een early adopter stadium. Ik raad het de beginnende damper op het ogenblik af. Ook als je ervaren bent maar je minder thuis voel op het technologisch vlak, wacht nog tot na deze periode. Er zijn TC mods die niet consistent werken en niet iedere atomizer is geschikt voor TC zonder problemen en TC zelf is nog niet gebruikersvriendelijk genoeg betreft wat minder kwalitatieve builds of het oplossen van optredende problemen. Als je techno-geek bent en/of graag nieuwe technologie uit probeert; leef je uit. 

v58w9x.jpgswtpug.jpg

De groene band is de optimale temperatuur voor de E-juice waarbij je de beste smaak en damp krijgt.

De rode lijn is de hoogste temperatuur voor de E-juice waarbij deze begint te verbranden.

Nu zie je dat als je met VV of VW dampt (blauw) en alles is zoals het hoort, je niet volledig in de groene band blijft gedurende een inhale. Is dit erg? Nee, maar je haalt niet alles eruit wat er in zit.

Ook zie je het effect als je minder hard inhaleert (oranje, linker plaatje) en wat er gebeurt als de juice toevoer minder wordt (oranje, rechter plaatje). Je kan zelf bedenken wat er gebeurt als allebei tegelijkertijd gebeurt.

NB: Het kan zijn dat de temperatuurband van de E-juice breder is dan ik denk, zodat je (als je gelijkmatig inhaleert en goede juiceflow hebt) bij de blauwe lijn wel gewoon in het optimale gebied bent en blijft. Dan zou dat voordeel van TC niet bestaan.

• Like 11

Mooi en duidelijk verhaal...

Misschien zinvol om ook te vertellen over TC apparaten die schijnbaar geheel op

eigen houtje voor je bepalen dat TC niet meer van toepassing is op de aanwezige

tank (of iedere andere gebruikte verdamper)...

Blijft een mooie innovatie die tegenstanders van het dampen behoorlijk de wind uit

de zeilen neemt...

Je wilt nu eenmaal geen Ni build in watt stand gevuurd hebben...

Guest UGL 151222

leuk omschreven, maar ik heb het idee dat die groene band helemaal zo smal niet is.

en uiteraard is dit plaatje ook nog uitgaande van het feit dat de TC de coil veel sneller weet op te warmen dan de vv/vw en ook daar heb ik mn twijfel over.

in mijn ogen is het veel meer een apparaat wat oververhitting tegengaat. (wat jij dus zegt dat niet klopt)

wel denk ik dat veel mensen onbewust hun liquid te heet maken. zonder het direct als dryhit te registreren.

Over de breedte van de groene band heb ik al een opmerking gemaakt (zie de laatste zin van de post)

Bijna alle TC apparaten hebben een powerboost in het begin. Dat is specifiek om de wikkeling sneller op de ingestelde temperatuur te krijgen. Ik heb dat meegenomen in de plaatjes maar niet toegelicht en niet als voordeel aangegeven omdat ik het simpel wilde houden voor de "technology challenged" medeforummers. (Volgens mij zijn er ook enkele VW mods die die boost hebben).

Er zijn reviewers van TC mods die met een temperatuurprobe in de wikkeling, grafieken met dezelfde vorm op hun oscilloscoop kregen. Ik kan er dus wel wat naast zitten maar helemaal uit de lucht gegrepen zijn de plaatjes niet.

Met TC kun je ook de temperatuur te hoog instellen, dus zullen die mensen, ook met TC, onbewust hun liquid te heet blijven maken.

Dat de batterij langer meegaat wordt idd beweert en is aannemelijk te maken, Het is zo dat de liquid boven de optimale verdampingstemperatuur niet meer damp afgeeft. Bij optimale afstelling van beide principes zou TC inderdaad dus minder energie verbruiken voor dezelfde hoeveelheid damp. Of dat langer meegaan 1,5x is lijkt me erg veel.

• Like 1

Guest UGL 151222

het enige verschil wat ik dan zie (en dat is een voordeel) is dat mensen bewust moeten kiezen voor een bep. temp.

en aangezien er veel meer bekend is over wat een "gezonde" max temp van onze liquids is zal iemand dus minder snel een temp te hoog zetten voor de smaak als het wattage (wat niks zegt)

de powerboost is een extra functie die in beide apparaten voorkomt ( ik wist niet dat het vaker voorkomt in TC apparaten) dus dat zou ik niet als voordeel van een TC kunnen noemen.

als je het dus eerlijk wilt vergelijken moet je dan een vw/vv mod met powerboost vergelijken met 1 met TC.

nogmaals ik zie echt de voordelen van TC. maar dan voornamelijk in het bewustzijn van hoe heet je liquid wordt in samenwerking met hoe heet je liquid zou mogen worden zonder schadelijke reakties te krijgen, en het voorkomen van (bijna) dryhits.

de reden waarom ik de keuze nog niet maak is vanwege de nadelen die er nog aan kleven (verplicht gebruiken van draad wat als gloeidraad feitelijk niet geschikt is)

ik heb hier ook een Smok XPRO BT50 liggen waarmee je ook kunt instellen dat hij op hoger wattage begint om de coil snel op temperatuur te krijgen waarna die terugschakeld om die temp te behouden (dmv van variabele wattage instelling).

Buiten het spelen emee in het begin toen ik hem pas had gebruik ik die optie echt nooit en vind het ook niet echt een voordeel dat die optie erop zit (bij normaal gebruik).

Eerlijk gezegd zie ik ook nog steeds geen voordeel ondanks de grafiek en bijbehorende uitleg waarbij ik dan wel ervan uitga dat je weet hoe je je mod(s) moet gebruiken.

Dat TC alles wat makkelijker maakt, of dampers die vaak last hebben van dryhits enigszins beschermt daartegen dat geloof ik meteen (indien de TC goed werkt én juist ingesteld is).

Overigens, misschien stel ik na het weekeinde mijn mening wel bij, ben namelijk gisterenmiddag toch overstag gegaan en heb er eentje besteld, puur om erachter te komen of het iets is voor mij en of dit echt 'superieur' is aan standaard mods.

Ik merk voor mezelf 3 grote voordelen van het dampen met tempcontrole:

- bij drippers (RDA) weet je wanneer je moet bijdruppelen om je wick nat te houden

- de smaak van ni200-coils die ik zelf maak: de coils zijn groter (oppervlakte door meer windingen) en dit geeft volgens mij meer smaak

- ik moet de wicks veel minder snel vervangen omdat ze niet verbranden; vroeger ging het katoen in mijn RDA slechts 2 dagen mee (ik vergat wel eens op tijd te drippen), nu vervang ik slechts 1 keer per week het katoen

Ik heb 2 tempmods: een DNA40 en een Evic VT. Beide werken zeer goed maar ieder op een aparte manier.

Nog even over de temperatuurband.

De grenzen zijn natuurlijk geleidelijk en geen scherpe overgang maar Ik merk verschil als ik 10°F meer of minder instel. Dat zou betekenen dat de band ongeveer 20°F of 11°C breed is. Ook heb ik de ervaring dat als ik iets te hoog wattage heb ingesteld in VW mode, ik voornamelijk aan het einde van een haal de brandsmaak begin te proeven. Ik heb daarom de indruk dat er wel iets inzit in de aanname dat je met VV en VW niet optimaal binnen die band blijft.

Maar dit is allemaal niet theoretisch onderbouwd en gebaseerd op mijn subjectieve waarneming. Hopelijk komt er meer informatie als Farsalinos de onderzoeksresultaten van zijn volgende onderzoek publiceert (https://www.indiegogo.com/projects/e-cigarette-research-temperature-of-evaporation#/story)

verplicht gebruiken van draad wat als gloeidraad feitelijk niet geschikt is

Hallos,

Dat is de cloe Ni 200 draad is geen gloeidraad. Het MAG niet eens gloeien. Onder de temperatuur in een TC mod EG. max 300 of 315C is de draad ok.

De draad wordt gegarandeerd tot 1400C. Dus tot deze temp zal het geen schadelijke stoffen afgeven (voorzover als ik het snap).

TC geeft wel wat voordelen zoals Kurt al aangaf. Voor mezelf? Ach heb altijd prima op Kanthal gedampt dus of dit nu het ei van columbus is... Ik weet het niet.

Heb zelf een Dovpo TC 50 en die doet TC prima maar de damp is over het algemeen wat koeler en wat minder. Even te warm en je dampt op een 10 watt ofzo.

Voor echte subohmers / wolkenblazers is TC niet echt een optie. Zijn die dan ongezond bezig? Zolang je geen dry hit hebt lijkt het ok. Mensen die al jaren grote wolken

blazen zijn er niet ziek van geworden. Ik moet in ieder geval het eerste raport nog lezen.

Eerst was er de watt race toen TC. Geloof me dat als de verkoop cijfers terug lopen ze weer met een nieuw systeem komen dat je absoluut MOET hebben.

Evolv DNA 200 watt.

http://www.tasteyourjuice.com/wordpress/wp-content/uploads/2015/06/IMG_4642.jpg

200 watt en temp control hoe zou dat eigenlijk samen moeten gaan?

Dat het gezond of ongezond zou zijn hebben die fabriekanten echt het lak aan die kijken naar de verkoop cijfers.

Have fun!

Caved

.....vanwege de nadelen die er nog aan kleven (verplicht gebruiken van draad wat als gloeidraad feitelijk niet geschikt is)......

....Dat is de cloe Ni 200 draad is geen gloeidraad. Het MAG niet eens gloeien. Onder de temperatuur in een TC mod EG. max 300 of 315C is de draad ok......

Je gebruikt het draad hopelijk ook niet als gloeidraad als je dampt, maar als verwarming (temperaturen rond de 230°C). :haas

NI200 heeft trouwens een smeltpunt vergelijkbaar met Kanthal (zelfs 100°F hoger) maar wordt bros bij temperaturen hoger dan rond de 600°F daarom is dry-burnen of excessief voorgloeien niet verstandig.

Zie ik zaken over het hoofd? Ik ben benieuwd welk punt je wilt maken hiermee. Graag verder uitweiden.

Blijf het een mooie ontwikkeling vinden...

Dampt heel relaxed en sindsdien geen "dry-hits"meer...

Maar je zult zelf ook op moeten blijven letten, er kan

altijd iets niet gaan zoals bedoeld...

De vervolgontwikkelingen liggen vast en zeker al klaar om te presenteren...

Guest UGL 151222

Gloeidraad is wellicht het verkeerde woord bobby. Verwarmingsdraad had beter geweest. En ook daarvoor is in mijn ogen nikkel niet geschikt. Net als koperdraad bijv. Want dan zouden we dat ook kunnen gebruiken. Wat betreft het merken van smaakverschil zie ik wel hoe dat werkt.

10 graden meer, meer damp, dus meer smaakstof, dus meer smaak.

Weer 10 meer zelfde verhaal. Tot je het maximum bereikt wat de liquid aan kan.

Dan slechtere smaak.

Dat is in mijn ogen ook het verhaal rondom alle gehypte rtas die er momenteel zijn. Stuk voor stuk hoor je dat het zuipers zijn. Ik denk dat liquidverbruik en smaakervaring ongeveer gelijk op gaan. Samen met dampontwikkeling.

Ik heb het idee dat daar veel meer in zit dan die zogenaamde sweetspot.

@Rene: Dat gloeidraad begreep ik al, maar kon het niet laten, vandaar die konijnenoren.

Volgens mij ben je nu tegen jezelf aan het argumenteren: Als het optimum net onder de maximale temperatuur zit en 10° lager al iets aan smaak verlies dan zou je dus met TC in een smalle band net onder het maximum kunnen blijven en krijg je dat met VV en VW niet voor elkaar. Je blijft namelijk gedurende de hele haal energie toevoeren en (tenzij je harder gaat lurken) zal de temperatuur geen vlakke lijn vertonen. Of bedoel je wat anders?

Natuurlijk is het wel zo dat als je TC in een 1e generatie sigalike inbouwt, je nooit dezelfde smaak en dampbeleving kan hebben als met de huidige generatie tanks en RDA's. Maar je kan wel met iedere (geschikte) atomizer het maximale eruit halen. Als je bv kijkt naar een dual coil setup: ten opzichte van 1 wikkeling, heb je met dual coils, 2x zoveel oppervlak, engergieverbruik, Juice verbruik en damp maar niet 2x zoveel temperatuur. Het plaatje en TC verhaal gaat nog steeds op.

Als die RTA's meer zuipen en dus meer damp (=meer smaak) produceren doen ze dat niet door hogere temperaturen, maar door, óf meer draadoppervlakte tussen lucht en wick, óf meer airflow, óf beide, waardoor je meer verdampingsenergie kan toevoeren zonder de temperatuur boven het maximum te brengen.

Ik denk zeker dat er nog ontwikkelingen zullen blijven komen op verdampergebied en alle aspecten van de verdamper, die ook ten goede komen aan smaak en beleving. Ik denk niet dat TC een niche product is en snel vervangen zal gaat worden door een andere methodiek maar "that it is here to stay and to get better" (tenzij ze de vermogensverliesproblemen van ultrasone verdamping kunnen oplossen)

Prachtige tekeningetjes. Prachtig.

En die rode lijn ligt op hoeveel °C ??

Zie (>https://www.indiegog...poration#/story) of post #12

Het is ook per juice verschillend. Verhouding PG-VG-Water-aroma beïnvloedt die lijn.

• Like 1

Guest UGL 151222

Ik zeg niet dat het zuipen van de rtas aan hogere temp ligt, maar ging door op de link dampontwikkeling/smaakervaring.

Ik denk dat je gelijk hebt dat als je ervan uitgaat dat smaakervaring met dampproduktie gerelateerd is dat je dan om het optimale uit je rta te halen bij een gekozen setup, dat de tc daarbij hulpvaardig kan zijn.

Dat spreekt mezelf niet tegen volgens mij.

Mijn auto kan 270 km/uur rijden. Wellicht dat ik door nog wat er aan te veranderen ik er ook 300 mee kan halen. Echter vind ik het die moeite niet waard.

Ik kan wel begrijpen dat anderen het maximale uit hun damper willen halen. Ik wil er gewoon uithalen wat ik nodig heb.

En ik denk zeer zeker dat je gelijk hebt dat tc blijft bestaan.

En zeker als er ook standaard kant en klare coils voor op de markt komen, bij gangbare rtas.

Duidelijk. Persoonlijke voorkeur en gezond verstand prevaleert.

Naar aanleiding van onze discussie en reacties nog een kleine toevoeging gedaan in de OP. Ik wil niet de indruk wekken dat ik TC op het ogenblik iedereen aanbeveel.

Ik hoop dat als je over 6 tot 8 maanden op een flesje juice kijkt, een aanbevolen temperatuurrange (of tenminste een maximale temperatuur) vermeld wordt. Net zoiets als het nu al zo is dat fabrikanten de wattagerange beginnen te vermelden op hun fabriekscoils.

De huidige TC elektronica meet in theorie al nauwkeurig genoeg; NI200 met +/-5°C, Ti met ongeveer +/-10°C (en V2a is het 'slechtste' met +/-30°C), dus er is in mijn ogen geen reden om hiermee te wachten, afgezien dat het tijd kost om dit te onderzoeken en de labels aan te passen.

Guest UGL 151222

over 6 tot 8 maanden moet er al zoveel op een flesje staan dat dergelijke dingen niet meer erbij kunnen of op een formaat wat ik zelfs met leesbril niet kan lezen ;)

leuke droom, maar ik ben bang dat binnen 6 maanden geen enkele producent de moeite gaat nemen om uit te zoeken op welke temp je het beste de liquid kan dampen.

over 6 tot 8 maanden moet er al zoveel op een flesje staan dat dergelijke dingen niet meer erbij kunnen of op een formaat wat ik zelfs met leesbril niet kan lezen ;)

Klopt. Als ze willen dat die dingen gelezen worden kan het niet anders of ze moeten de max inhoud verhogen naar 30ml :ja