Jump to content

Risico's van diacetyl (DA) en acetyl propionyl (AP) uitgelegd


Karin Spaink

Recommended Posts

4 hours ago, krokdundee said:

zo hoort het, http://www.phlavo.com/info/Produktliste-Aromen.html weet je in ieder geval iets. 

Dat vind ik toch een hele vreemde lijst... alsof ieder aroma steeds uit dezelfde fabriek komt.

En daar wordt geschreven over Kakao: Enth. div. Zucker, nur für Shisha!

terwijl men met Schokolade kennelijk iets bedoeld zonder Kakao. 

 

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, wahanassatta said:

 Uiteindelijk blijkt nu ook dat menthol slechter is dan pina colada maar veel meer dan dat weten we niet.

Menthol, mint, kaneel, en andere tankcrackers vond ik al meteen niet geschikt voor mijn longweefsel toen ze mijn plastic tanks hadden geruïneerd. Jaren geleden was men op andere fora alleen maar kwaad dat hun tanks waren verwoest, maar bleven tankcrackers gebruiken in glazen tanks. Nu de meeste dampers gebruik maken van glazen tanks, merken ze niet hoe agressief die aroma's zijn. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Marianna said:

Menthol, mint, kaneel, en andere tankcrackers vond ik al meteen niet geschikt voor mijn longweefsel toen ze mijn plastic tanks hadden geruïneerd. Jaren geleden was men op andere fora alleen maar kwaad dat hun tanks waren verwoest, maar bleven tankcrackers gebruiken in glazen tanks. Nu de meeste dampers gebruik maken van glazen tanks, merken ze niet hoe agressief die aroma's zijn. 

 

Leg je nu niet even te gemakkelijk connecties? Ongefundeerd ook nog.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, wahanassatta said:

DA/AP is niet goed voor je, maar zit ook in tabaksrook. En in al die jaren dat er gedampt wordt, is er nog geen enkel geval van popcorn long bij dampers vastgesteld. 

 

In het artikel dat ik in het openingsbericht aanhaalde, wordt beweerd dat daar ook nooit echt naar is gezocht, bij rokers De schrijver van het stuk stelt dat onder de noemer longemfyseem/COPD mogelijk ook de meer DA/AP-gerelateerde problemen zijn geschaard:

 

Quote

Het is vrij aannnemelijk dat DA op zijn minst een 'ondersteunende' rol speelt in het ontstaan van longemfyseem en COPD, en daaraan zijn wel degelijk ettelijke honderdduizenden rokers gestorven, plus dat miljoenen rokers er ernstig gehandicapt door zijn geraakt.

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎6‎-‎6‎-‎2016 at 00:40, Mistig said:

Daar staat dat er een correlatie is tussen tankcrackers en schadelijkheid voor je longen?

Wie heeft er wetenschappelijk onderzoek nodig als bewijs dat menselijk longweefsel sterker zou zijn dan plastic ?

Edited by Marianna
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, wahanassatta said:

En in al die jaren dat er gedampt wordt, is er nog geen enkel geval van popcorn long bij dampers vastgesteld. 

 

Dit is wat Dr. Farsalinos al schreef op 2 september 2014:

 “We expect to see appropriate action taken by the e-cigarette industry to remove this small but unnecessary risk, making the products even safer than they currently are”.

http://www.ecigarette-research.com/web/index.php/research/2014/178-da-ap

Link to comment
Share on other sites

Wel even ter relativering van alle risico's door het dampen met aroma's waar de schadelijke stoffen in aanwezig zijn: degenen die hier nu fanatiek dampen zijn doorgaans ex-rokers, zij hebben jarenlang (decennia zelfs) tabak verbrand, de rook ervan ingeademd en daardoor (relatief) grote hoeveelheden van allerlei giftige/schadelijke/kankerverwekkende stoffen in hun lichaam gekregen.

 

Dus, helemaal mee eens dat het goed is om nu we dampen op te letten, maar laten we a.u.b. ophouden met het doen alsof we nu dezelfde risico's lopen bij het dampen van menthol/kaneel/tank crackers. Als er al schade is aangebracht dan lijkt me het eerder zo dat die jaren tabak verbruiken de 'boosdoener' is.

 

En natuurlijk, iedereen maakt dit soort afwegingen afzonderlijk. De één is bezorgder dan de ander, maar zie het wel in perspectief: dampen is toch (geschat) tot 95% minder schadelijk dan roken? Zoals @wahanassatta aangeeft, wijsheid is.. afwisselen van aroma's.. en damp met mate..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, MrSmiley said:

 degenen die hier nu fanatiek dampen zijn doorgaans ex-rokers, zij hebben jarenlang (decennia zelfs) tabak verbrand, de rook ervan ingeademd en daardoor (relatief) grote hoeveelheden van allerlei giftige/schadelijke/kankerverwekkende stoffen in hun lichaam gekregen.

Inderdaad en dus kan er nog wel een schepje bovenop.

Ex-rokers zijn toch onverwoestbaar en op gerookt vlees heb ik nooit kankercellen zien feestvieren.   

 

:gek

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wat zou in verband met het vermijden van DA en AP zinvoller zijn:

Liquids bestellen bij Millers (gemaakt met synthetische aroma's) of bij FlavourArt (getest zonder drempelwaarde)??

Kan iemand hier iets over zeggen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wat ik heb gelezen op deze site is dat er onder de 1% wordt gecheckt, alhans de apparatuur is daarvoor geschikt.

heb geen idee of er een andere indicator moet zijn om dan ook test te doen onder die 1%.

maar dit laat in ieder geval zien dat FlavourArt een koploper is, naar mijn zeer bscheiden mening :)

er worden drie labels gegeven aan de liquids, groen oranje en rood (rood= get it of the shelves quickly :grins 

die tzt op de flesjes komt te staan.

 

Fem2 Ambiente.
 

http://www.clearstreamonward.com/the-project-clearstream-onward/

 
February 2015 marks the beginning of a new important scientific cooperation between Flavourart and FEM2 – Ambiente, a spinoff of the University of Milano Bicocca operating since 2010 in the technology transfer from the academy to companies.  

The management of the two companies signed this significant agreement aiming to bring the scientific expertise and the most advanced equipment from the University to the emerging industry of e-cigarette. The implementation in full of the project is inevitably a long term process, involving constant efforts and commitments on both parts to achieve the ambitious goals arisen from the intuition of Massimiliano Mancini, CEO of Flavourart. 

Fem2 Ambiente will put a scientific seal on Flavourart products and at the end of the project several far-reaching objectives will be achieved. These topics include, among others, the endorsement of the healthiness of e-liquids and their ingredients, the accurate assessment of levels and kind of emissions produced by e-cig, the confirmation of the absence of heavy metals and harmful compounds derived from inhalation 


The initiative will certainly be of great benefit amongst people, who will be constantly informed of the progress made thanks to a new online portal, “ClearStreamOnward”. This will be a useful tool to let people be aware of results of the analysis, to learn about every new knowledge developed by the researchers and also to discover the background of lab operations. The dedicated web portal will be easy to surf and friendly in language and in graphical interface; not least, all the inquiring minds will have the opportunity to deepen some technical aspects in a specific section of the site. 
It cannot be excluded that the linkage with e-cig users would be enhanced in the future by means of questionnaires about habits and perceived impacts of e-cig, to be complited by the ones interested in at regular intervals. 

This cooperation represents a key investment for Flavourart and an inspiring and stimulating challenge for FEM2 Ambiente and both of them are aimed at ensuring consumer safety while complying with the strict forthcoming EU regulations.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Nescio
On 6-6-2016 at 4:02 AM, Marianna said:

Wie heeft er wetenschappelijk onderzoek nodig als bewijs dat menselijk longweefsel sterker is dan plastic ?

 

De meeste tankjes van plastic zullen wel van polycarbonaat zijn en dat kan niet alle lichaamseigenstoffen hebben.In ieder geval no match vs longen.

 

En daar komt waarschijnlijk nog bij dat de polycarbonaat uit China van een andere orde is als die uit Bergen op Zoom.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Flavormonks zegt ook geen DA en AP te gebruiken zelfs geen acetoin (geen acetone)

Heeft iemand meer inside info? kan wel wat opvragen bij flavormonks zelf maar ik heb er verder allemaal niet zo veel verstand van ik kom net kijken. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ik heb hier nog een aantal doosjes Colinss en Pink Fury (ook van Colinss) en op zowel doosjes, flesjes als bijsluiter staat alleen maar als ingrediënten VG, PG en smaakstoffen. Verder geen enkele info over wat voor smaakstoffen dat zijn of wat er in zit. Nu is het een Poolse fabrikant en ze zeggen dat iedere batch door TÜV wordt gecontroleerd, maar daarmee weet ik nog niet of er risico stoffen in zitten...

Link to comment
Share on other sites

@Dnns84 Als je niet gerust bent kun je ze vragen of hun e-liquids "diketone free" zijn: http://colinss.com/en/#contact (of het gewoon aan je leverancier vragen, die zou het ook moeten weten).

E-liquid fabrikanten die erover liegen (zeggen dat ze diketone-vrij zijn, maar niet heus) zijn in het verleden hard neergesabeld. Eerlijkheid duurt het langst, dampers willen graag zelf bewust de keus kunnen maken of ze al dan niet diketone-vrij dampen.

 

Inawera (Poolse aromafabrikant) heeft overigens onlangs ook korte metten gemaakt een of meerdere aroma's die diacetyl bevatten (iig het veelgeroemde "waffle" is daarom niet meer verkrijgbaar). Andere aromafabrikanten zijn al eerder overgestapt en/of bieden alternatieven aan.

Link to comment
Share on other sites

@tsiis, thanks voor de info!

 

Ik weet niet of het om dezelfde 'waffle' gaat, maar rookwinkel verkoopt nog steeds de Mother Waffler van Pink Fury (60-40VG-PG en slechts 2,50 voor 10ml) en ik heb hier nog een paar flesjes liggen want die zijn echt f*cking lekker, ik vind die echt precies smaken naar die dunne wafeltjes met een vleugje vanille. 

Edited by Dnns84
addition
Link to comment
Share on other sites

Just now, Dnns84 said:

Ik weet niet of het om dezelfde 'waffle' gaat, maar rookwinkel verkoopt nog steeds de Mother Waffler van Pink Fury (2,50 voor 10ml) en ik heb hier nog een paar flesjes liggen want die zijn echt f*cking lekker, ik vind die echt precies smaken naar die dunne wafeltjes met een vleugje vanille. 

 

Geen idee, De Inawera Waffle is een aroma, geen e-liquid, misschien dat er in de Mother Waffler gebruik van wordt gemaakt, maar dat is het geheim van de chef (daar kom je meestal niet makkelijk achter, welke aroma's e-liquid fabrikanten gebruiken). Wel kunnen e-liquid fabrikanten hun liquids laten testen en evt. predikaat diketone-free geven en jou die informatie verschaffen (maar dat zou je winkelier/leverancier dus ook moeten kunnen doen).

Link to comment
Share on other sites

Misschien zie ik het wat te zwartgallig, maar ik vertrouw geen enkel rapport. Of dit nu iets positiefs aanduidt of iets negatiefs.

De levenslessen die ik heb gehad, hebben mij geleerd dat niets is wat het lijkt, zeker zodra de factor "geld" een rol in het stuk heeft opgeëist.

Wanneer een middel groot bedrijf, zes miljoen heeft geïnvesteerd om een flavorlijn in de markt te zetten en er blijkt plots een stofje in te 

zitten dat mogelijk schadelijk is voor de gezondheid en het kost opnieuw een investering omdat te verwijderen, dan komt er een rapport, 

gekocht of niet, dat aantoont dat het stofje er niet in zit.

 

Dit is helaas wel de werkelijkheid van de wereld waarin wij leven...........

Iedereen kent de film "The Matrix" wel, misschien is het niet zo extreem als in die film, maar houdt er rekening mee dat onze wereld gemaakt

wordt en dat er alles aan wordt gedaan om ons in dingen te laten geloven. Onze werkelijkheid bestaat uit wat men ons doet geloven.

Dat is dus wat anders dan de werkelijkheid. 

Stel dat de werkelijkheid nog extremer is dan in deze film getoond wordt...........

 

 

Maar goed, ik heb veertig jaar lang sigaretten, met de meest vreselijke stoffen, gerookt, dus ik ben niet meer zo snel van slag, wanneer er een mogelijk verkeerd stofje in onze flavors blijkt te zitten. Het zou zelfs grof hypocriet zijn om hierop te ageren.

 

 

 

 

Edited by Steamboy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Steamboy said:

Maar goed, ik heb veertig jaar lang sigaretten, met de meest vreselijke stoffen, gerookt, dus ik ben niet meer zo snel van slag, wanneer er een mogelijk verkeerd stofje in onze flavors blijkt te zitten. Het zou zelfs grof hypocriet zijn om hierop te ageren.

 

Daarom ook dat veel DIY-liquid dampers niet kijken op die evt. paar promille diacetyl aan aroma in hun mixjes (want dat maakt het vaak nou net zo lekker) en diep bedroefd zijn als fabrikanten ermee stoppen vanwege constatering/labresultaten. Het is prima je bewust van de evt. risico's te zijn, zodat je zelf zgn. doordachte keuzes kan maken (maar ondertussen zit ik al een week met smog buiten incl. code zus en zo en goedbedoelde waarschuwingen van de overheid n.a.v. de wetenschap, maar ik kan het me niet permitteren binnen te blijven, dus ga ik welbewust maar ongezond naar buiten, niks geen vrije/gezonde keuze...)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@tsiis, dit is nu wat ik bedoel.

Jij schrijft dat je doordachte keuze wilt kunnen maken, dat is een nobel streven, maar ben je er van bewust dat veel van die keuzes jou opgelegd worden.

Je wordt gestuurd. Men laat je geloven dat je keuzes kunt/mag maken, de werkelijkheid is echter anders.

Men laat jou geloven dat je dan maar "ongezond naar buiten gaat".  Gadverdarrie.........zo ver is het al.

Wat men niet verteld is dat bijvoorbeeld de provincie Limburg en dan met name het zuidelijke deel, de meest ongezonde plek van Nederland is om in te 

leven. De luchtkwaliteit wordt enorm negatief beïnvloed door het Duitse Ruhr-gebied. Door de industrieën daar, worden zoveel verkeerde stoffen

zomaar de lucht ingeblazen, dat de luchtkwaliteit in het Limburgse totaal verziekt is. Hier hoor je niks over in de journaals en actualiteiten programma's.

Nee, men maakt reclame spotjes die vertellen hoe mooi het hier is. "Limburg........je zult er maar wonen". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...