Jump to content

Nikkel? Titanium? Kanthal? Zó 2015! Meet the Vaptio Ascension S50 ATC


Bobby

Recommended Posts

Deze innovatieve set ontdekte ik door een linkje van Chasepoes in een ander topic (http://www.dampforum.nu/topic/27198-regulated-mod-met-veel-batterij/?p=643772) en vond het interessant genoeg voor een apart draadje.

 

Het betreft de Vaptio Ascension S50 ATC, een Mod + Tank met Adopt Accurate Temperature Control technology (ATC).
Dampen zonder draad en wick maar met een micro-poreus keramisch buisje, met hoogste nauwkeurigheid door een aparte sensor in de tank!
http://www.vaptio.com/vaptioascensions50-p-193.html

 

ce87babbfa72fb301392cbc849cdc8b7_g.jpg

Hij wordt geproduceerd door het Chinese bedrijf FirstUnion in opdracht van het Amerikaanse Vaptio in Seattle.

 

Volgens de informatie werkt de mod ook met gangbare atty's, dus kun je ook je eigen atty's er op gebruiken (in VW en de 'normale' TC mode, natuurlijk niet in ATC mode).

Met de Sail S50 ATC Clearomizer kun je dampen met:
a. de ATC coilhead, gebaseerd op DMCC (Dual microporous ceramic coil)
b. de DMCC coilhead
c. de RBA

AAEAAQAAAAAAAALwAAAAJDQ5M2IwZDRhLWUzMmIt

De ATC en DMCC coilhead zijn interessant omdat door gebruik van die micro-poreuze ceramic coil, apart draad en wick dus verleden tijd zijn. Het poreuze keramische buisje is wick en verwarmingselement tegelijk. Doordat er geen metaaldraad verwarmd wordt, is er ook geen risico dat er metaal of Metaaloxide sporen in de damp komen.

 

Looks van de mod zijn verbluffend, de tank ziet er ook goed uit en de prijs van de set is concurrerend (De ATC coilheads zijn (nog) aan de prijzige kant: $4/stk en de RBA kan ik niet vinden op de site).

 

Spec's zien er ook net slecht uit:
Display: 1.3†OLED
510:       Gemodificeerd met innovatieve 3 Pin ontwerp voor de Adopt ATC Clearomizer maar ook compatible met gangbare atty's
Modes:  VW (7-50W), TC en ATC (nauwkeurigheid < 10℃)
Batterij:  4200mAh

Weerstand: 0,2 - 3 Ohm (Het vermoeden is dat dit alleen voor powermode geldt en dat deze grens voor TC mode lager ligt  (Chasepoes kan met de T120 op 0.1Ohm vuren). Anders heb je, voor een 'normale' TC wikkeling met Ni200, een hele brede coil nodig (voor Ti is de limiet geen probleem omdat dit draad een hogere weerstand/meter heeft en de Ti coils dus boven de 0,2ohm zitten)

USB: Ja (alleen voor opladen of ook voor Firmware updates??).
Inhoud: 4.0ml tank
AFC: wider air slots provides huge vapor.

 

Vaptio is geen beroemde Modmaker dus ik hoop dat dit innovatieve device opgemerkt wordt door de grotere vapecommunity en er reviews van komen.

 

Edit: specificaties uitgebreid

 

Edited by Bobby
Diacritische tekens aangepast
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hij is inderdaad bloedmooi!


Voor zover ik gezien heb krijg je de RBA er echter niet bij en ik ben er nog steeds niet achter waarom dat zo is...


Heb ook nog geen website gezien waar de RBA dan wel te krijgen is, toch wel vreemd...


Hij heeft een 4200mAh batterij en toch gaat hij maar tot 50watt..


Het zal toch niet zo zijn dat volgende maand de 75watt versie uit komt en nog een maand later de 100watt versie...


 


 


S50_r8_c1.jpg


 


 


 


 


 


patat.gif

Link to comment
Share on other sites

Hij is inderdaad bloedmooi!

Voor zover ik gezien heb krijg je de RBA er echter niet bij en ik ben er nog steeds niet achter waarom dat zo is...

Heb ook nog geen website gezien waar de RBA dan wel te krijgen is, toch wel vreemd...

Hij heeft een 4200mAh batterij en toch gaat hij maar tot 50watt..

Het zal toch niet zo zijn dat volgende maand de 75watt versie uit komt en nog een maand later de 100watt versie...

 

 

S50_r8_c1.jpg

 

 

 

 

 

patat.gif

 

Voor net geen €125,- (beetje afhankelijk van de wisselkoers) ligt hij inclusief de clearomizer/atomizer bij je op de mat.

 

De enige reden waarom ik deze niet gekocht heb, maar de SOAR T120 is vanwege het feit dat ding een ingebouwde batterij heeft en afgaande op de productfoto's ook niet eenvoudig uit elkaar te halen is. Dus na een jaar of 2 zit je met een bloedmooie mod met weinig resterende capaciteit en geen mogelijkheid om het te vervangen.

 

Als ik mag afgaan op de SOAR, dan zit het met de bouwkwaliteit wel snor. Dat ding is superstrak afgewerkt en enorm stevig.

Vaptio is vooral bekend uit de dry-content vape-hoek en de techniek die ze daar gebruiken hebben ze doorgezet nu naar liquid verdampers. Over de dry-content verdampers is men over het algemeen goed te spreken.

 

Mocht overigens €125,- je teveel zijn, dan kun je voor ongeveer €75ook hun T35 versie kopen. Iets minder mooi, wel dezelfde technologie

 

De T120 heeft wel wat kleine enigenaardigheidjes qua bediening, zoals het niet kunnen locken van je power/temp instelling, terwijl je vingers als van nature ook op de + en - knoppen vallen als je hem beet hebt. Ik damp er nu een kleine week mee (zonder die speciale coils, gewoon met een KF4) en het ding bevalt super.

Link to comment
Share on other sites

 

Voor net geen €125,- (beetje afhankelijk van de wisselkoers) ligt hij inclusief de clearomizer/atomizer bij je op de mat.

 

De enige reden waarom ik deze niet gekocht heb, maar de SOAR T120 is vanwege het feit dat ding een ingebouwde batterij heeft en afgaande op de productfoto's ook niet eenvoudig uit elkaar te halen is. Dus na een jaar of 2 zit je met een bloedmooie mod met weinig resterende capaciteit en geen mogelijkheid om het te vervangen.

 

Als ik mag afgaan op de SOAR, dan zit het met de bouwkwaliteit wel snor. Dat ding is superstrak afgewerkt en enorm stevig.

Vaptio is vooral bekend uit de dry-content vape-hoek en de techniek die ze daar gebruiken hebben ze doorgezet nu naar liquid verdampers. Over de dry-content verdampers is men over het algemeen goed te spreken.

 

Mocht overigens €125,- je teveel zijn, dan kun je voor ongeveer €75ook hun T35 versie kopen. Iets minder mooi, wel dezelfde technologie

 

De T120 heeft wel wat kleine enigenaardigheidjes qua bediening, zoals het niet kunnen locken van je power/temp instelling, terwijl je vingers als van nature ook op de + en - knoppen vallen als je hem beet hebt. Ik damp er nu een kleine week mee (zonder die speciale coils, gewoon met een KF4) en het ding bevalt super.

 

Ik weet dat je het tankje erbij krijgt, maar ik wil weten of je het RBA deckje ook erbij krijgt!

 

 

 

patat.gif

Link to comment
Share on other sites

 

<knip>

Mocht overigens €125,- je teveel zijn, dan kun je voor ongeveer €75ook hun T35 versie kopen. Iets minder mooi, wel dezelfde technologie

<knip>

Bijna.

Met de T35 en T120 kun je de DMCC coilheads alleen in VW mode gebruiken, of 'normale' TC  met Ni200 of Ti draad maar alleen met eigen atty of de "nog-nergens-te-vinden" RBA (Ti draad natuurlijk met eigen omrekening van temperatuurinstelling). De S50 ATC combo biedt beide innovaties: DMCC en ATC.

Het zijn wel allemaal bijzonder fraaie apparaten.

 

Nog één puntje om op te letten: de ondergrens van de weerstand is 0,2Ohm (zie edit in OP). Voor een 'normale' TC wikkeling met Ni200 ligt de weerstand onder deze grens dus dan zal je een brede coil moeten draaien. (Het zou ook zo kunnen zijn dat de Mod in TC wel lager dan 0,2 ohm vuurt, maar dit wordt niet opgegeven)

Link to comment
Share on other sites

Nog één puntje om op te letten: de ondergrens van de weerstand is 0,2Ohm (zie edit in OP). Voor een 'normale' TC wikkeling met Ni200 ligt de weerstand onder deze grens dus dan zal je een brede coil moeten draaien.

 

Ik kan je uit ervaring vertellen dat de T120 in iedere geval ook op 0.1Ohm nog vuurt.

Link to comment
Share on other sites

Ik had al zo'n vermoeden dat dat de range alleen voor VW geldt. OP weer aangepast.


 


 


Ik zie trouwens dat First Union die DMCC coilhead ook in een versie heeft die geschikt is voor de Kanger Aerotank/Aerotank Mega/Aerotank Mini/Evod Glass/Protank3/ Mini Protank3/EMOW. Spec is 1,9 ohm / 15W.


15w-DMCC-Ceramic-Coil-for-EMOW-dual.jpg


 


 


 


Link to comment
Share on other sites

Zéer interessante ontwikkeling. Ben benieuwd of ze dit keramische materiaal ook bruikbaar kunnen maken voor RBA's die voor wire bedoeld zijn.

Ik hou dit even in de gaten.

Ome Mies

Link to comment
Share on other sites

Die donuts hadden nog wel een wick nodig. Dit systeem maakt gebruik van poreus keramisch materiaal. Dat is wel een groot verschil denk ik. Ik kwam ook nog de Favotank van Yocan tegen, die heeft ook van die poreuze buisjes. En die is ook met gewone coils te gebruiken. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling dat keramische spul. 


Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

keramische wick heb ik in het verleden al vaker voorbij zien komen.


het wickt. maar niet in vergelijk met onze huidige gangbare wicks.


 


uiteraard wordt er wel metaal verwarmd. wat keramiek kan je geen stroom doorheen sturen. er zit gewoon een metalen verwarmingselement binnen in de keramiek.


de vraag is of ze rondom het verwarmingselement een ander soort keramiek gebruikt hebben, wat dan niet poreus is.


 


schoonmaken van aankoekend vuil is natuurlijk vrijwel onmogelijk. de wick slipt dicht en is dan onbruikbaar.


 


ik denk niet dat dit echt een topper gaat worden.


Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat dit wel wat kan worden. Misschien niet direct dit product, maar een wick die enkel liquid transporteert en zich er niet mee verzadigt, lijkt mij een mooie ontwikkeling.


 


Keramiek geeft in ieder geval minder smaak af dan wickmateriaal dat de vloeistof ook echt vasthoud, zoals katoen. En de kans dat het verbrand is uiteraard ook kleiner. Plus, je zou in het keramiek een temperatuurvoelertje kunnen inbouwen waardoor je echt TC mogelijk maakt ipv het meten van de verandering in weerstand. Dan maakt het soort gloeidraad dat je gebruikt voor TC ook niet meer uit.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

keramiek schoonmaken met de ultrasoon is leuk voor de buitenkant.


maar we hebben het over een poreuse steen waar de vloeistof doorheen gaat. geloof me, dat krijg je binnenin nooit meer schoon.


 


het keramiek verbrand inderdaad niet. echter de opeenhopende vervuiling wel.


 


bij deze keramische coils is ook een sensor ingebouwd, dus dat is al vervuld wahana.


 


tot op heden is het elke keer zo dat metalen en stenen wicks  (harde wick) blijven hangen op de volgende minpunten: zwakke geleiding, slecht schoon te maken, duur, star.


 


bij veel wickmaterialen is het grootste probleem dat de viscositeit van liquid erg varieert.


heb je schoon water dan kan je een buisje ontwikkelen dat een bepaalde hoeveelheid per tijdseenheid doorlaat.


dat is dan altijd hetzelfde en daar kan je dan je buisdikte op aanpassen.


maar met 1000 verschillende liquids met allemaal andere viscositeit is dat vrijwel onmogelijk.


Link to comment
Share on other sites

Die viscositeit is inderdaad de grootste uitdaging. Dat punt was al even aangehaald. Maar problemen zijn er om overwonnen te worden. Ik denk echt dat we over een tijdje niet meer met wick werken die zichzelf verzadigt. Of dat dan een keramische poreuze coil is of gewoon een tank met een inductie technologie, of beiden, weet ik niet. Maar er komt een moment dat we met verbazing kijken naar al die smerige natte dotten troep in onze dampertjes. Denk ik. Hoop ik. 


Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

hoe je het ook wend of keert heb je een groot vloeistof oppervlak nodig waar de lucht langs kan keren.


en of het nou inductie of een coil is die dat verwarmt maakt dan niks meer uit.


 


feitelijk veranderd er al jaren niks aan de dampers. alles wat er gebeurd is het optimaliseren van de huidige principes.


zolang pg/vg de basis blijft zal er denk ik weinig schokkend veranderen.


Link to comment
Share on other sites

Ik denk daar anders over. Het is een jonge groeimarkt, met nog veel nieuwe intreders. Dus ik denk dat het innovatietempo voorlopig alleen nog maar hoger wordt. Deels omdat de bestaande spelers meer ervaring krijgen en deels omdat er wellicht nieuwe intreders vanuit andere markten bij gaan komen. Nieuwe regelgeving leidt trouwens ook bijna altijd tot innovaties. 


 


Het principe van het tot damp verwarmen van vloeistof zal inderdaad voorlopig niet veranderen. Maar ik vind het wel degelijk uitmaken hoe we dat doen. Als je naar een systeem zonder wick kan, ondervang je in mijn optiek al een heleboel nadelen van het huidige dampen.


Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

en dat is juist het probleem. wat je ook bedenkt, je kan niet zonder wick. want je moet hoe dan ook het vloeistofoppervlak verhogen.


enige mogelijkheid die ik zie in theorie zonder wick is een vernevelaar. en dan de nevel verhitten. maar omdat je dan met extreem kleine materialen moet werken, zal dat altijd erg gevoelig blijven. en prijzig.


 


edit: en met wick bedoel ik dan in de breedste zin van het woord. kramisch, mesh, katoen, silica of wat dan ook.


Link to comment
Share on other sites

Jij ziet belemmeringen waar ik uitdagingen zie. Maakt ook verder niet uit want we kunnen geen van beiden in de toekomst kijken. 


 


Ik denk dat we uitkomen op systemen zonder wick in de zin waarin we dat nu gebruiken: een materiaal dat als een spons de liquid vasthoud. Bijvoorbeeld zoals je zelf ook aangeeft; vernevel-technologie. De verschillen in viscositeit kun je dan oplossen met verschillende nozzles. Inductie is ook nog steeds een optie waarbij je in principe geen verzadigings-wick nodig zou hebben.  Ik weet dat er aan alles nog een boel praktische problemen kleven. Maar er komen vast wel een paar knappe koppen die daar oplossingen voor bedenken. De markt is er interessant genoeg voor. 


Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

ik zou het best als een uitdaging willen zien. echter zie jij blijkbaar ook dingen die ik niet zie. ik zou absoluut niet weten hoe inductie zou kunnen werken zonder wick.


ik denk dat systemen met bijv. verneveltechnologie wel mogelijk kunnen zijn, maar dat dat extreem duur zou gaan worden.


 


ik denk binnen de bestaande mogelijkheden. en daarbij is betaalbaarheid ook een factor is de mogelijkheid naar een succesvol iets.


Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...