Popular Post erwinwessels Posted November 27, 2015 Popular Post Share Posted November 27, 2015 (edited) Update 04-04-2017 In het topic Douanecontroles: meldingen van vertragingen, nabetalingen en inbeslagnames (http://www.dampforum.nu/topic/14622-douanecontroles-meldingen-van-vertragingen-nabetalingen-en-inbeslagnames/) heb ik al het één en ander vermeld, maar het lijkt me handig om hiervoor een apart topic aan te maken en alles overzichtelijk te vermelden. Over het algemeen krijg je, als je rechtstreeks uit China bestelt (bijvoorbeeld FastTech, AliExpress) een track en trace code. Meestal begint deze code met de letter R en eindigt met de landcode (bv. CN voor China). De code kun je volgen via de website van de vervoerder, maar bij de meeste vervoerders kun je ook 17Track gebruiken (http://www.17track.net/nl/). Als je dan ziet dat je pakketje in Nederland is aangekomen, kun je bellen met PostNL voor de Nederlandse barcode. Maar het kan ook makkelijker en goedkoper, via de site https://www.internationalparceltracking.com. Deze site is van PostNL, dus ik ga ervan uit dat dit alleen voor Nederlandse ontvangers geldt. Uiteraard kies je bij 'land van bestemming' dan Nederland en bij 'postcode' je eigen postcode. Bij '3S barcode' kun je gewoon de buitenlandse barcode invullen (bijvoorbeeld RN123456789CN). Bij barcodes beginnend met een R of C en eindigend met de landcode werkt de site in ieder geval, bij andere barcodes is het me nog niet duidelijk. Indien het pakketje in Nederland gearriveerd is en een Nederlandse barcode heeft gekregen, kun je je pakketje op deze site volgen, en met de Nederlandse barcode ook via Mijn PostNL of de app (wel even handmatig toevoegen). Let wel: het kan zijn dat een pakketje in Nederland is gekomen en nog geen 3S code heeft gekregen. Dan is deze nog niet te volgen. Probeer het dan een dag later nog een keer. Je kunt vijf verschillende soorten Nederlandse barcode krijgen. Hierbij een opsomming: 3SIMU: Dit is een standaardpakket en er is geen handtekening nodig voor ontvangst. Deze mag bij de buren bezorgd worden. Indien de eerste bezorgpoging mislukt, kun je met de niet-thuis-code tot 22:00 uur de bezorging wijzigen. De volgende pakketjes krijgen deze code: Alle pakketjes uit Azië die zonder track en trace en niet aangetekend verzonden worden 3SRIMU / 3SRIMV: Dit is een aangetekend pakket. Deze wordt één keer aangeboden, en NIET bij de buren. Indien de bezorgpoging mislukt, gaat dit pakket naar de afhaallocatie. Het is NIET mogelijk de bezorging te wijzigen. De volgende pakketjes krijgen deze code: Alle aangetekende pakketjes uit Azië die met een Europese vervoerder verzonden worden (bijvoorbeeld Swiss Post of Sweden Post). De buitenlandse barcode begint met een R en eindigt met de landcode van de vervoerder (bijvoorbeeld RN123456789SE). Uitgezonderd zijn de pakketjes die verzonden worden via TNT/PostNL, zie hiervoor 3SRGAT; 3SRETA: Dit is een aangetekend pakket. Deze wordt echter niet thuis aangeboden, maar gaat direct naar de afhaallocatie. Het afhaalbericht wordt ook niet door de pakketbezorger in de brievenbus gedaan maar wordt door PostNL zelf verstuurd. De volgende pakketjes krijgen deze code: Alle aangetekende pakketjes uit Azië die met een Aziatische vervoerder verzonden worden (bijvoorbeeld China Post of Singapore Post). De buitenlandse barcode begint met een R en eindigt met de landcode van de vervoerder (bijvoorbeeld RN123456789SG); 3SRGAT: Ook dit is tegenwoordig een aangetekend pakket. Net als de 3SRIMU/3SRIMV wordt deze één keer aangeboden, en NIET bij de buren. Indien de bezorgpoging mislukt, gaat dit pakket naar de afhaallocatie. Het is NIET mogelijk de bezorging te wijzigen. De volgende pakketjes krijgen deze code: Alle aangetekende pakketjes uit Azië die verzonden worden met TNT/PostNL. De 'buitenlandse' barcode begint met een R en eindigt met NL (bijvoorbeeld RN123456789NL). 3SEBEL: Dit betreft een standaardpakket (zie 3SIMU). Alle pakketjes uit Azië die verzonden worden als ePacket. Ik denk trouwens dat we de 3SRIMU niet meer zullen tegenkomen, volgens mij zijn alle beschikbare barcodes inmiddels gebruikt. In plaats van de 3SRIMU kom ik tegenwoordig alleen nog de 3SRIMV tegen. Het wil wel eens voorkomen dat een pakketje een andere code krijgt dan volgens dit overzicht zou moeten, maar dat zijn uitzonderingen. (Bij andere pakketten uit het buitenland kun je ook barcodes krijgen beginnend met 3SEPG of 3SPAMS, dit zijn standaardpakketten, net als de 3SIMU.) De verkregen barcode zegt niets over of je wel of geen naheffing hoeft te betalen. Als bijlage een voorbeeld van het scherm dat je te zien krijgt, als je bij internationalparceltracking.com een barcode opzoekt. Bij 'Pakketdetails' zie je direct de Nederlandse barcode en daaronder de buitenlandse barcode. (let wel: het voorbeeld is een beetje ongelukkig; dit is een zending van april 2015 en toen was de 3SRETA er nog niet en werden ook de pakketjes van China Post nog gewoon aangeboden, sinds eind september 2015 gaan deze direct naar het postkantoor) Update 01-03-2017: Helaas is mijn functie bij PostNL veranderd waardoor ik minder zicht meer heb op dergelijke zaken. Deze post kan dus verouderd raken. Mijn excuses hiervoor. Edited April 4, 2017 by erwinwessels 3SEBEL (ePacket) toegevoegd 21 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marco Posted November 27, 2015 Share Posted November 27, 2015 Bedankt @erwinwessels, nuttige informatie voor degenen die graag hun pakketjes onderweg in de gaten houden. Ik heb twee aanvullingen op je post, wellicht dat je daar iets aan hebt. De laatste twee letters van de buitenlandse track & trace code duiden volgens mij op het land van herkomst van de vervoerder en niet zozeer op het land van herkomst van het pakket. Pakketten verstuurd via Singapore Post eindigen bijvoorbeeld op SG, pakketten verstuurd via Swiss Post krijgen als landcode CH mee aan het einde van de barcode. Pakketten die verstuurd zijn via Singapore Post kunnen via http://www.quantiumaspac.com/qtracker/track.aspx gevolgd worden vanaf het moment dat ze afgehaald worden bij de afzender door Quantium Solutions, tot het moment dat ze worden overgedragen aan Singapore Post. Singapore Post toont vaak geruime tijd dat ze een vooraanmelding hebben ontvangen, terwijl Quantium Solutions meer info geeft over het tussenliggende traject. In veel gevallen loopt de track & trace zelfs door tot aankomst in het land van bestemming. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted November 27, 2015 Author Share Posted November 27, 2015 @Marco bedankt voor de aanvulling. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Erwin, bedankt voor de moeite om dit alles neer te pennen. Zelf houd ik altijd al rekening met een leveringstijd van minstens een maand, dan kan 't nauwelijks tegenvallen. bestelling 8 oktober - werd geleverd op 17 november bestelling 26 oktober - werd geleverd op 28 november bestelling 31 oktober - werd geleverd op 18 november (hee, dat is snel ) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polderjongetje Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 In plaats van 17Track kun je ook het programma TrackChecker installeren. Krijg je automatisch een melding wanneer er iets in de T&T-status verandert. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted November 28, 2015 Author Share Posted November 28, 2015 @Marianna Graag gedaan! Ik ben zelf (ook) gewend dat het ca. een maand duurt tussen bestellen en ontvangen. Ik heb één keer een pakketje gehad die op een andere wijze gratis verzonden was (zonder track en trace) en die had ik binnen anderhalve week (!) al binnen. De levertijden verschillen nogal en het mag duidelijk zijn dat als je iets snel wilt hebben, je beter gewoon in Nederland kunt bestellen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 De levertijden verschillen volgens mij niet alleen door de gekozen verzendmethode, maar ook doordat een product ineens uitverkocht kan zijn. Bij mij hebben ze eens een bestelling van 2 artikelen gesplitst omdat 1 artikel uitverkocht was en ze toch alvast het andere artikel wilden verzenden. Voor mij was dat niet nodig geweest, want echt haast heb ik nooit (hardware in overvloed, kan desnoods met antieke spullen dampen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted March 3, 2016 Author Share Posted March 3, 2016 Ter info: Vanaf 1 maart 2016 blijven pakketjes die naar het postkantoor gaan daar twee weken liggen voordat ze retour gestuurd worden. Dit was altijd drie weken. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sledge Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Stomme vraag wellicht, maar toch: Postkantoor = Postagentschap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted March 3, 2016 Author Share Posted March 3, 2016 10 hours ago, Sledge said: Stomme vraag wellicht, maar toch: Postkantoor = Postagentschap? Klopt helemaal. Officieel heet het dan weer 'afhaallocatie'. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SanSiro Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 8 hours ago, erwinwessels said: Klopt helemaal. Officieel heet het dan weer 'afhaallocatie'. Maar eigenlijk "afhaalchinees". 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 56 minutes ago, SanSiro said: Maar eigenlijk "afhaalchinees". Voor de pakketjes uit China wel ja... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 In het topic hieronder worden meldingen gedaan dat ook andere pakketjes uit China (bijvoorbeeld verzonden met Singapore Post) tegenwoordig een 3SRETA barcode krijgen en direct naar het afhaalkantoor gaan: Het blijkt inderdaad dat dit gebeurt, maar het is nog niet altijd het geval. Ik heb zelf intern gekeken en kan geen bevestiging krijgen. Het is dus ook bij andere vervoerders mogelijk dat het pakket direct naar het afhaalkantoor gaat. Er zijn twee uitzonderingen waarbij het pakket sowieso nog thuis wordt aangeboden: Als het verzonden wordt met PostNL (R.......NL), ik heb het zelf één keer gehad (en bijvoorbeeld miniinthebox.com is een voorbeeld van een Chinese shop die hiermee verzendt), krijgt de zending wel een 3SRIMU code en wordt deze 1x thuis aangeboden. Als het unregistered verzonden wordt (ook met China Post). Dan krijgt het pakket een 3SIMU barcode en wordt deze behandeld als gewoon pakket (2x aangeboden, mogelijk bij de buren, bezorging wijzigen mogelijk). Ik weet alleen niet of deze via 17track te volgen zijn. Als je iets uit China bestelt, volg dan het pakket via de site van de vervoerder of www.17track.net en zodra het pakketje in Nederland is aangekomen, houd dan www.internationalparceltracking.com in de gaten. Aan de 3S barcode kun je dan zien of deze thuis wordt aangeboden of direct naar het afhaalkantoor gaat. Als ik hier meer over weet, dan zal ik het hier vermelden. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SanSiro Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Aanvullend: http://quantiumsolutions.com/ is ook een uitstekende tracking site. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diana66 Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Wanneer kan je de tracking zien? Heb vanmorgen een tracking nummer gekregen van aliexpres en kan nergens iets vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 8 minutes ago, Diana66 said: Wanneer kan je de tracking zien? Heb vanmorgen een tracking nummer gekregen van aliexpres en kan nergens iets vinden. Zodra de zending is aangemeld bij de vervoerder. Kan een paar dagen duren. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SanSiro Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Wat Erwin zegt, kan best drie of vier dagen duren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diana66 Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Oke. Dank je 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 Ik heb mijn informatieve berichten dikgedrukt gemaakt, zodat ze wat beter opvallen. Nieuwe belangrijke aanvullingen zal ik ook dikgedrukt plaatsen. (deze blauwe kleur is eenmalig...) 17 minutes ago, Diana66 said: Oke. Dank je Graag gedaan Jammer dat van beide afzonderlijke berichten één bericht gemaakt wordt. Ik heb ze dus te snel achter elkaar geplaatst... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Nu een paar keer gehad dat een pakket afgehaald moest worden in een andere wijk van de stad terwijl we hier in de wijk en postagentschap hebben, absurd gewoon ? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandy Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Ik heb het volgende. Een pakketje uit Singapore, inmiddels 20 dagen geleden in NL aangekomen maar niet te tracken.... Heb alleen nog maar de barcode van de verzender. Als ik bovenstaande T&T (niet de Nederlandse) gebruik staat er een melding bij NL: unable to track Wat kan ik nu het beste doen? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickw57 Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Ik heb het volgende. Een pakketje uit Singapore, inmiddels 20 dagen geleden in NL aangekomen maar niet te tracken.... Heb alleen nog maar de barcode van de verzender. Als ik bovenstaande T&T (niet de Nederlandse) gebruik staat er een melding bij NL: unable to track Wat kan ik nu het beste doen? Bel met postnl en geef ze de tracking code die je van singpost hebt gekregen. Als 't goed is, ligt het pakketje allang ergens op een afhaalpunt; soms kunnen ze zeer laks zijn met de briefjes waarop staat dat je het op kan halen. In ieder geval, zij zullen je een nieuwe code geven (3S code) die je weer kan invullen bij hun en zo kan zien waar het pakketje ligt. Succes. Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted May 25, 2016 Author Share Posted May 25, 2016 5 hours ago, Mandy said: Ik heb het volgende. Een pakketje uit Singapore, inmiddels 20 dagen geleden in NL aangekomen maar niet te tracken.... Heb alleen nog maar de barcode van de verzender. Als ik bovenstaande T&T (niet de Nederlandse) gebruik staat er een melding bij NL: unable to track Wat kan ik nu het beste doen? Dan hoop ik dat je nog op tijd bent omdat pakjes tegenwoordig nog maar 2 weken op de afhaallocatie blijven liggen... Ik ga ervan uit dat het pakje een R.....SG barcode heeft gekregen. In dat geval kun je ook de barcode invullen op www.internationalparceltracking.com (zie mijn openingspost). Je kunt bij 3S barcode gewoon de R.....SG barcode invoeren, je postcode en het land van bestemming (ik ga ervan uit dat je in Nederland woont, anders werkt het niet...). Dan krijg je als resultaat de 3S barcode en ook direct de status van het pakketje te zien. Vind je niets, dan kun je altijd even bellen met PostNL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted June 15, 2016 Author Share Posted June 15, 2016 Update geplaatst in de openingspost. Betreft het feit dat er steeds meer aangetekende zendingen uit Azië direct naar de afhaallocatie gaan. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1l3nc0r Posted July 6, 2016 Share Posted July 6, 2016 Ik krijg net via de PostNL app melding dat een zending van efun, en een van Ft, beiden met 3SRIMU code, zijn afgeleverd, en bij een van de 2 staat de handtekening iov, en dan mijn naam. Mijn cubis pro met coils, en een pakje met driptips? Niet de procedure volgens mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts