Jump to content

Wismec Reuleaux DNA 200

Steamboy

Recommended Posts

Sinds een paar dagen een schitterende Wismec Reuleaux DNA 200 in bezit en uitgebreid getest.

Buiten dat ik het een mooi ontworpen mod vind, dat had ik al op de fotootjes gezien, is hij verrassend klein. Hij ligt zeer prettig in de hand en is hierdoor makkelijk te bedienen.

Als je 'm vast pakt, voelt hij degelijk en kwalitatief goed aan. De afwerking is nagenoeg perfect. Een mooi display, dat zeer goed afleesbaar is, ook voor de iets oudere gebruiker.

Wat mij opvalt is, dat de 510-er schroefdraad voor je tank, redelijk diep ligt. Je clearomizer zakt eerst een stukje weg voordat hij de schroefdraad raakt. Hierdoor zit hij ook na een paar slagen volledig te tegen de behuizing aangedraaid.

Wat ook opvalt is dat de pluspool contacten een opstaand randje hebben. Hierdoor zijn flat-top batterijen met een ook maar iets ingedeukte pluspool, niet bruikbaar. Ook button-top batterijen passen er net niet in. De metalen batterij klep met magneetsluiting, past feilloos, zit stevig op z'n plaats en sluit naadloos aan op de rest van de body.

Wanneer je de batterijen er in gedaan hebt, vertoont de Wismec geen enkel teken van leven. Opvallend is de manier van activeren en opstarten van de Wismec. Na slechts 1x drukken op de vuurknop, start hij op en is hij gebruiksklaar. Dit is afwijkend van alle mods die ik tot nu heb gehad, want hierbij was het opstarten pas mogelijk na 5x drukken van de vuurknop. Bij een tweede keer drukken van de vuurknop leest hij de weerstand van je coil. Daarna is het een kwestie van het gewenste wattage instellen met de + en - toetsen en je kunt gaan dampen. wanneer je gedampt hebt en je zet je mod een tijdje neer, dan schakelt hij automatisch helemaal uit. Wanneer je hem daarna weer in gebruik neemt, start hij ook weer op met slechts 1x drukken op de vuurknop. Zo eenvoudig is het om deze mod in gebruik te nemen.

Echter, wil je TC dampen, dan wordt het opeens een stuk ingewikkelder. De Wismec kan geprogrammeerd worden m.b.v. een stukje software, E-scribe genaamd. Dit stukje software wordt NIET meegeleverd met de Wismec. Ook in de bijgeleverde, zeer beknopte, "owners manual", verwijst niets naar dit stukje software, terwijl je dit wel echt nodig hebt. Dit is dus een puntje van kritiek.

Wanneer je naar de site van evolv gaat (leverancier van de DNA200 chip), kun je het stukje software downloaden. (http://www.evolvapor.com/dna200.php)

Je krijgt dan een file genaamd : "SetupES.exe, echter dit is versie 1.0.32, deze is niet Nederlandstalig, maar een andere optie krijg je daar niet.

Ga daarom naar  https://www.dimensionengineering.com/SetupES_2015-10-21.exe  om versie 1.0.35 te downloaden. Deze in Nederlandstalig en maakt het daarom allemaal wat beter begrijpbaar. Wanneer je E-scribe gaat gebruiken gaat er een compleet andere wereld voor je open. Je hebt hier wel de 56 pagina's tellende gebruiksaanwijzing in PDF formaat voor nodig. Deze is ook te downloaden op  http://www.evolvapor.com/dna200.php .

Je kunt werkelijk alles instellen en veranderen van deze mod. Hij is volledig her-programmeerbaar !! En bedoel ik ook echt compleet. Van simpele zaken, zoals in het tabblad "Thema's", je eigen welkomst schermpjes maken, tot en met het tabblad "monitor" instellen van je temperatuur flow tijdens TC dampen. Werkelijk schitterend !  Je kunt 8 profielen aanmaken voor b.v. 8 verschillende draadsoorten en elk profiel krijgt dan zijn eigen temperatuur verloop, voorverwarmingstijd, start vermogen, damp curve.......etc.  

Wat ik persoonlijk ook heel handig vind is dat je zelf kunt bepalen wat er op je schermpje te zien is. Zo heb ik hem ingesteld dat er tijdens het laden via USB het voltage van elke batterij afzonderlijk te zien is. Ook heb ik ingesteld dat hij tijdens het drukken van de vuurknop het werkelijk amperage laat zien. Nu weet ik dus dan m'n Aromamizer 6ml tank, met een dual coil setting van 0,60mm Kanthal met 0,21 Ohm, op 75 Watt, resulteert in een stroom van 18,7 Ampere. Gewoon handig dus.

Mijn conclusie :  Een wolf in schaapskleren, deze mod is absoluut niet geschikt voor beginners !! Of je moet alleen maar lekker rustig in Power-modus dampen op een kanthal coiltje. Maar dan zou ik ook niet deze mod kopen maar een goedkopere oplossing bedenken.

Tot nu toe kan ik nog geen echte negatieve zaken ontdekken, op dat rare opstaande randje bij de batterijen na dan.

• Like 6

Goeie review Steamboy.

Was reuze benieuwd naar dit ding. Houdt ons aub op de hoogte hoe de mod zich in de toekomst houdt.

De enige factor die we niet uit de brochures kunnen halen is betrouwbaarheid.

Ome Mies.

He Bobby, bedankt voor de verwijzig naar deze Duitse site. Wat een berg aan bruikbare zaken staan daarop zeg, ontzettend handig :bedankt

Ik was zelf nog bezig met het uitpluizen van de settings voor m'n 0,40mm Titanium, daar kan ik nu mee ophouden. :grins

Gern geschehen!

Er staan idd ook een hoop draadprofielen op. Helaas kan de samenstelling/verhouding van alloy's verschillen per merk/leverancier dus zolang de webshops dit nog niet beschikbaar stellen bij hun draad, is dat een beetje trial&error. Niet dat het grote problemen oplevert maar het uit zich in het feit dat hetzelfde draad van de ene shop met een iets andere temperatuur optimaal dampt, dan hetzelfde draad van een andere shop.

Klopt. Dat veld heeft maar 3 mogelijkheden. Alleen bij de laatste wordt de curve niet gebruikt. Bij de twee andere laadt EScribe initieel ook de bijbehorende curve maar die kan overschreven worden..

Dus gewoon LiPo (of LiFePO4) gebruiken en de juiste accu curve voor Li-ion laden (niet vergeten te uploaden naar je mod). Zal ongetwijfeld in een volgende EScribe release gefixt worden.

Edited by Bobby
typo's
  • Like 1

Bobby, even een vraag.

Wanneer ik in tabblad "Mod" sta, onder "Manufacturer Settings" kan ik het vermogen van m'n batterijen ingeven bij de "Wattuur rekenmachine".

Moet ik hier de totale capaciteit van de gebruikte batterijen ingeven, of de capaciteit per batterij ?

Bij totaal zou dit dan 3 x 3000Mah en 3x 4,2 volt moeten zijn ?

Of moet ik per batterij ingeven dus : 3000Mah en 4,2 Volt ?

Of moet het 't nominaal vermogen van 3,7 Volt zijn ?

Opmerking : "Manufacturer Settings" klinkt niet echt Nederlands :gek

25r1fef.jpg

Edited by Steamboy

@Manny4pacman De logica van de Wattuur rekenmachine is gebaseerd op 3S LiPo's, dus "accu" betekent alle 18650's bij elkaar en "cel" betekent de enkele 18650.

Dus (als de opgegeven capaciteit van 3000mAh ook de werkelijke capaciteit is):

Totale accuspanning bekend?

ja: 3000maH en 11,1V

nee: 3000mAh, 3 cellen en 3,7V

Je komt dus op 33,3Wh

Betreft vertaling: Dank je voor de feedback. Dat is al gefixed. De pre-release van Evolv loopt achter betreft vertaling.

EDIT5:
Dutch translation file v1.6; added extra entries of EScribe v 1.0.35.2:
http://s000.tinyupload.com/?file_id=06173623077958303969

EDIT6:
Dutch translation file v1.7; for EScribe v 1.0.35.2: Added entries for the "nothing connected" window and a few other corrections and additions.
http://s000.tinyupload.com/?file_id=02906233894590336528

Ik ben met v1.8 bezig maar tot nu toe maar 1 toevoeging:

tG8rPgO.jpg

Bij mij wel??? I'm lost???

Je laad de esig file die je met de link download, met bestand -> open op de menubalk van EScribe en krijgt dan geen andere waardes??

Dt3sGbT.jpg

Edited by Bobby
plaatje toegevoegd

bobby, eerst even nog een vraag. Je hebt CSV bestanden voor je batterijen (die gebruik ik), hierbij moet je zelf het Wattuur van je bats invullen.

En je heb de Ecig files. Hoe krijg ik deze dan geladen ? Hij wil alleen CSV files hebben.

Dat was uitgaande van de opgave van de fabrikant. Die zijn altijd 'wat optimistisch". De parameters van onze Duitse vrienden zijn de uitkomsten van de behuizing analyse en de accuanalyse tests en zijn dus de 'real life' waarden.

Edited by Bobby