Vaper69 Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Ik heb al verscheidene keren gelezen, en ook persoonlijk van mensen gehoord, dat ze weer afstapten van het TC dampen. Waarom? Ik begrijp dat (newbe hier) je hiermee geen dry hits kan krijgen, wat me fijn lijkt, je kan met allerlei metaalsoorten experimenteren etc. Waarom er weer mee stoppen en terug gaan naar het normale Watt/Volt dampen? Ik hoorde dan dingen als "geen toegevoegde waarde" maar heb hier toen niet over door gevraagd. Vandaar mijn vraag hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Op TC dampen gaf mij ook wat minder dampplezier. Doordat de TC mods die ik heb direct vol-gas geven op de coils was de dampproductie direct volle bak. Ik haal meer plezier uit een coiltje dat iets minder snel op gang komt. Maar voor de rest was dat TC dampen voor mij niet heel stabiel en bleef ik klooien met het locken van weerstanden, het aanpassen van temperaturen om de ideale damp te vinden. Eigenlijk een hoop geklooi om niets. Maar daarbij moet ik wel vermelden dat ik normaliter een Toodlepuffer ben. Ik damp met een coiltje van ergens tussen de 1.5 en 2 Ohm op een watje of 15 hooguit met liquid op 18mg/ml. En dat lukt mij prima met een Kanthal-coiltje. Daarbij komt ook nog dat ik daar inmiddels zo bedreven mee ben dat ik mij niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst een dry-hit heb gehad. Al mijn tankjes die ik gebruik zijn voorzien van een kijkglaasje, dus ik damp een tank nooit te leeg. En doordat ik op lage wattages damp heb ik ook nooit last van een burnt-hit. Dus eigenlijk voor mij betekent TC dampen veel extra geklooi, met nagenoeg geen extra voordeel. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesmees Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 1 minute ago, Chasepoes said: Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Op TC dampen gaf mij ook wat minder dampplezier. Doordat de TC mods die ik heb direct vol-gas geven op de coils was de dampproductie direct volle bak. Ik haal meer plezier uit een coiltje dat iets minder snel op gang komt. Maar voor de rest was dat TC dampen voor mij niet heel stabiel en bleef ik klooien met het locken van weerstanden, het aanpassen van temperaturen om de ideale damp te vinden. Eigenlijk een hoop geklooi om niets. Maar daarbij moet ik wel vermelden dat ik normaliter een Toodlepuffer ben. Ik damp met een coiltje van ergens tussen de 1.5 en 2 Ohm op een watje of 15 hooguit met liquid op 18mg/ml. En dat lukt mij prima met een Kanthal-coiltje. Daarbij komt ook nog dat ik daar inmiddels zo bedreven mee ben dat ik mij niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst een dry-hit heb gehad. Al mijn tankjes die ik gebruik zijn voorzien van een kijkglaasje, dus ik damp een tank nooit te leeg. En doordat ik op lage wattages damp en heb ik ook nooit last van een burnt-hit. Dus eigenlijk voor mij betekent TC dampen veel extra geklooi, met nagenoeg geen extra voordeel. Dat is ook precies mijn ervarining Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Oh...En daarnaast kan ik mijn Kanthal coiltjes gewoon ff schoon-gloeien en voorzien van een nieuw wickje binnen enkele minuten. Daardoor gaan coiltjes bij mij ook maanden mee. Met TC coils is dat allemaal net een stukje lastiger. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
drugarth Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Ik sluit me aan bij de bovenstaande 2 meningen......het is meer gedoe dan wattage dampen (resistance locken, draad type instellen, omgevings temperatuur instellen etc.) terwijl het voor mij een gelijkwaardige damp ervaring is. Dus voor mij voegt het niets toe terwijl het dus het dampen lastiger maakt....dus er ook maar weer van af gestapt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
GerardR Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Hier nog iemand die ondanks tc mods voornamelijk kanthal gebruikt.ook om bovengenoemde redenen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaper69 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 (edited) Hoi bedankt voor de snelle reacties allemaal! Hoe werkt dat precies met het "locken" van weerstanden? Omgevingstemperatuur etc etc? En gaan de coils minder lang mee? dat had ik nog niet gehoord. Edited February 13, 2016 by Vaper69 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaper69 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 En met het er vanaf stappen, gebruik je die mods dan niet meer? Stomme vraag misschien maar is dan een normale VW mod toch weer beter/fijner? Of blijven jullie de TC mod gewoon gebruiken maar dan in VW modus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
drugarth Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 (edited) Bijna al mijn mods kunnen TC dampen (dicodes, DNA40, sx mini M etc.)....maar die gebruik ik dus tegenwoordig alleen nog in VW mode. Werkt net zo fijn als met een pure vw mod hoor :-) (en wie weet wil ik in de toekomst er nog wel een keer weer mee spelen) Als je temperatuur gereguleerd wilt dampen moet je het apparaat vertellen wat de weerstand is bij kamer temperatuur, dit doe je door als de coil en apparaat "koud" zijn de weerstand te locken....dan heeft het apparaat een baseline aan de hand waarvan hij de temperatuur kan bereken aan de hand van de weerstand verandering tov deze baseline. Sommige apparaten doen dit zelf door als je er een tank met TC coil op schroeft te vragen of het een nieuwe coil is, dan meet hij de weerstand en locked deze. Bij sommige apparaten kun je de "kamer temperatuur" ook zelf instellen, zodat deze baseline nauwkeuriger is. Edited February 13, 2016 by drugarth 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaper69 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 4 minutes ago, drugarth said: Bijna al mijn mods kunnen TC dampen (dicodes, DNA40, sx mini M etc.)....maar die gebruik ik dus tegenwoordig alleen nog in VW mode oke duidelijk. En zit er met TC dampen nou veel smaak verschil met het gewone dampen? is het echt anders of valt dat wel mee? Ik ben me namelijk nog steeds wat aan het orienteren voor een goede combi, maar wil mezelf ook behoeden voor een eventuele miskoop, of onnodig veel geld uit geven aan iets wat niet echt toegevoegde waarde geeft..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
drugarth Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Ik merkte weinig verschil in smaak beleving, maar anderen zweren dat andere draad types betere smaak geven. Is erg persoonlijk. Als je op zoek bent naar een nieuwe mod zou ik er gewoon een kopen met TC, zit tegenwoordig bijna overal standaard op, en heb je tenminste de optie. Een goede allrounder die niet te duur is is bijv. de evic vtc mini. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Op een gegeven moment weet ik niet meer wat voor coiltje er ook al weer in welke tank zit. Lastig. Plus dat TC wel heel veel variabelen kent waarmee je rekening moet houden. Mij te ingewikkeld. En zoals Chasepoes al zei, mijn tankjes zijn ook doorzichtig dus is al lang weer bijgevuld voordat er zich dry hit kan voordoen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaper69 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 1 minute ago, drugarth said: Ik merkte weinig verschil in smaak beleving, maar anderen zweren dat andere draad types betere smaak geven. Is erg persoonlijk. Als je op zoek bent naar een nieuwe mod zou ik er gewoon een kopen met TC, zit tegenwoordig bijna overal standaard op, en heb je tenminste de optie. Een goede allrounder die niet te duur is is bijv. de evic vtc mini. De evic vtc mini heb ik naar zitten kijken ja, maar ook eigenlijk nog meer naar de cuboid 150W. Dit omdat ik het super leuk vind om coils te bouwen op mijn Aqua v2 en merkte dat ik daarmee op mijn Cloupor mini wat beperkt ben. Kan bijvoorbeeld niet echt laag gaan met mijn coils, en bij te dikke draad in dual coil trekt ie het ook niet meer. Omdat ik nogal ben van het steeds beter en groter dacht ik, misschien beter gelijk de 150W. ben ik gelijk klaar. Maar weet niet of dit de juiste beslissing zal zijn. moeten ook weer meer batterijen bij etc etc. Ook heb ik zitten kijken naar de topbox mini, die op FT nu maar 51 dollar is waar ook nog korting vanaf gaat. decisions decisions..... Wat ik het belangrijkste vind is dat ik overdag een goeie (sub ohm) tank heb voor zowel DL als MTL, en s'avonds de mogelijkheid om met mijn aqua toffe builds te maken waar in niet te beperkt ben met wattages etc heel verhaal maar hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
SanSiro Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 43 minutes ago, Chasepoes said: Oh...En daarnaast kan ik mijn Kanthal coiltjes gewoon ff schoon-gloeien en voorzien van een nieuw wickje binnen enkele minuten. Daardoor gaan coiltjes bij mij ook maanden mee. Met TC coils is dat allemaal net een stukje lastiger. Inderdaad, ik heb een SX Mini ML-Class en daarmee kan je zelfs gouddraad gebruiken in TC mode maar ik gebruik alleen maar kanthal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyber_Huub Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Tot nu toe heb ik bij TC niet de smaak behaald die ik bij kanthal heb Wat is dat een dryhit? O ja, dat akelige smaakje als je niet goed gewicked hebt. Mwah, voor die ene zeldzame keer daarvoor een TC mod aanschaffen? Niet dus. De mods daarvoor schaf ik aan voor uiterlijk, niet voor TC. Misschien is zo'n ding voor een starter interessant, maar ik heb de kriebel niet. Ik heb nog draad voor jaren om te experimenteren, dus wie weet. Tot zover de ervaring van een toedeledokie puffer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caved Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Ik heb zeer zeker de smaak behaald als met kanthal, vind Titanium en Stainless zelfs beter dan kanthal. Daarbij zeg ik niet dat kanthal geen uitstekend damp draad is. Ik vind TC als geheel nog steeds een gimmick en weinig energie efficient. Ter vergelijking: Ik trek met een goede TC build makkelijk 10 amp en met normale kanthal zo'n 3.5. Als ik de hele dag wil dampen met 2 batts nou geef mij die kanthal build maar. En dry hits naja heb n asolo dus dry hits ken ik toch al tijden niet meer. @Chasepoes Voor de tootelaar maakt het allemaal inderdaad weinig uit. Je hebt gelijk loont zich niet IMHO Caved Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eeruku Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Moet ook even mn tegengeluid geven, ik zit nogsteeds op TC te dampen. @Chasepoes als je de coil niet in 1x heet wil hebben, zet het wattage omlaag? Dat het niet voor iedereen is kan ik prima begrijpen, maar zodra je erachter komt welke coil voor je werkt, en het dan ook stabiel loopt, is het geweldig. Ik zat steeds te kloten met grotere coils, die sprongen zo nu en dan van weerstand, liep niet helemaal soepel op mn VTC Mini. Draai nu gewoon een 4 wrap coil met SS316L, makkelijker kan niet, zodra de coil erin gaat zet ik de weerstand vast, als ik meer wil zet ik de temp omhoog, als ik minder wil zet ik de temp omlaag. Doe bijna 1.5~2 maanden per coil, dus heb dat idee van 'gedoe' niet zo.. Maar ik ben er mee eens, als je je TC niet stabiel kunt krijgen, heeft het weinig meerwaarde. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caved Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 12 minutes ago, Eeruku said: Moet ook even mn tegengeluid geven, ik zit nogsteeds op TC te dampen. Er zullen altijd veel voors en tegens zijn. Ik vind het echter niet het 3e wereld wonder waarmee het in de dampwereld gehyped werd / wordt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eeruku Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 10 minutes ago, Caved said: Er zullen altijd veel voors en tegens zijn. Ik vind het echter niet het 3e wereld wonder waarmee het in de dampwereld gehyped werd / wordt. En toch heeft het in mijn dampgedrag voor een nieuw tijdperk gezorgd, ik krijg geen verbrandde smaak als mn tank leeg is, als er iets mis is met mn wick, als de airflow niet goed staat, ik zit niet meer te zoeken naar het goede wattage, hoelang ik kan dampen voordat het te heet wordt. Het is geen wereldwonder, het is goede innovatieve techniek die dampen net een stukje vriendelijker maakt. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jpeeters59 Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Ik ben ook weer terug naar het watt dampen na een tijd op TC gedampt te hebben met de evic vt de reden is het zelfde als de eerste 2 bevindingen. En eerlijk gezegd vindt ik de liquits wat ik damp veel beter smaken in watt modus. Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Hier hetzelfde: TC is veel te ingewikkeld. Wel geschikt om 24/7 bezig te zijn met uitvogelen i.p.v. roken. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dampsmurf Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Voor mij is TC het prettigst. Ik had met m'n singlecoil drippers toch nog wel eens een dry-hit als ie leeg raakte. Nu ik een goede instelling en formaat TI coil gevonden heb, kost het me niet meer of minder tijd dan met VW en Kanthal. Qua smaak kan ik geen verschil ontdekken. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 10 hours ago, Vaper69 said: Hoi bedankt voor de snelle reacties allemaal! Hoe werkt dat precies met het "locken" van weerstanden? Omgevingstemperatuur etc etc? En gaan de coils minder lang mee? dat had ik nog niet gehoord. De coils gaan in principe niet langer mee, maar zijn doordat je bij Kanthal goed heet kunt stoken makkelijker schoon te maken. Als mijn coil aangekoekt is, haal ik de wick eruit, laat ik de coil even een paar keer gloeien en dan is het vuil eraf gebrand. FF een keertje afspoelen of afvegen, nieuwe wick erin en ik kan weer door. Een nikkel of titanium coil moet je niet laten gloeien. Dara moet je dus veel meer borstelen en poetsen om die schoon te krijgen. Dan is het al weer veel makkelijker om er ff een nieuw coiltje in te frotten. Ik had het dus wat beter moeten zeggen. De kanthal coils gaan bij mij langer mee, omdat ik ze niet zo vaak hoef te verwisselen omdat ze vuil zijn. 7 hours ago, Eeruku said: Moet ook even mn tegengeluid geven, ik zit nogsteeds op TC te dampen. @Chasepoes als je de coil niet in 1x heet wil hebben, zet het wattage omlaag? Niet al mijn mods kunnen dat. En die het wel kunnen zorgen dus weer voor een extra handeling. Bij VW dampen stel ik het wattage in en ben ik klaar. Bij TC moet ik dan en de temperatuur instellen en het wattage. Extra handeling die voor mij niets extra's oplevert. 7 hours ago, Eeruku said: En toch heeft het in mijn dampgedrag voor een nieuw tijdperk gezorgd, ik krijg geen verbrandde smaak als mn tank leeg is, als er iets mis is met mn wick, als de airflow niet goed staat, ik zit niet meer te zoeken naar het goede wattage, hoelang ik kan dampen voordat het te heet wordt. Het is geen wereldwonder, het is goede innovatieve techniek die dampen net een stukje vriendelijker maakt. Het kan best zijn voordelen hebben. Maar voor mij persoonlijk dus niet. Ik heb nooit een verbrande smaak, want mijn tank is nooit leeg, mijn wick doet niet raar en mijn airflow staat vast ingesteld. Maar ik realiseer mij ook dat het een groot deel gewenning is. Ik damp al een tijdje mee en heb dus voordat er TC kwam geleerd hoe ik goed moet wicken, dat ik op de inhoud van de tank moet letten, etc., etc. Allemaal handelingen die ik inmiddels automatisch en gedachteloos uitvoer. Als je begint met dampen zijn dat soort zaken allemaal minder vanzelfsprekend en dan kan TC een goede toevoeging zijn. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eeruku Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 10 minutes ago, Chasepoes said: Maar ik realiseer mij ook dat het een groot deel gewenning is. Ik damp al een tijdje mee en heb dus voordat er TC kwam geleerd hoe ik goed moet wicken, dat ik op de inhoud van de tank moet letten, etc., etc. Allemaal handelingen die ik inmiddels automatisch en gedachteloos uitvoer. Als je begint met dampen zijn dat soort zaken allemaal minder vanzelfsprekend en dan kan TC een goede toevoeging zijn. 90% Is het vinden van je instellingen, net zoals je in VW lang deed over het vinden van je favoriete kanthal dikte, weerstand en wattage, als je die eenmaal vind, is de enige extra handeling het locken van de weerstand op een nieuwe coil. Ik snap dat niet iedereen het allemaal opnieuw wil uitzoeken, maar zodra het klikt, dan gaat ie 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 27 minutes ago, Eeruku said: 90% Is het vinden van je instellingen, net zoals je in VW lang deed over het vinden van je favoriete kanthal dikte, weerstand en wattage, als je die eenmaal vind, is de enige extra handeling het locken van de weerstand op een nieuwe coil. Ik snap dat niet iedereen het allemaal opnieuw wil uitzoeken, maar zodra het klikt, dan gaat ie Ja, dat geloof ik best. Maar wat is dan de toegevoegde waarde voor diegenen die al hun ding gevonden hebben? Het enige dat je dan wint is dat je geen dry of burnt-hits meer kunt krijgen, terwijl je selectie van bruikbare tanks beperkt wordt. Dry 0f Burnt-hits heb ik nooit of slechts heel zelden, dus daar hoef ik het niet om te doen. Terwijl de KF4 1 van mijn favorieten is en die doet het weer niet zo fijn op TC. Als ik dara dan ook nog bij neem dat ik mijn coils minder makkelijk kan reinigen en in ogenschouw neem dat ik van nature aardslui ben, dan kleven er voor mij persoonlijk eigenlijk alleen maar nadelen aan TC dampen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts