Jump to content

Fotoreview: Houten Abaddon mod van Focalecig (Sku: 28656)

TheVapingRaven

Recommended Posts

Abaddon mod van Focalecig (http://focalecig.com/Product/Abaddon-Style18650-Mechanical-ModGray-28656) ik had de "grijze" besteld maar geloof dat ik de zwarte heb gekregen (http://focalecig.com/Product/Abaddon-Style18650-Mechanical-ModBlack-28658). Ben geen hout expert dus kan het eigenlijk niet zeggen.

Ik probeer alle relevante foto's te uploaden die ik gemaakt heb tijdens het uit elkaar schroeven (paar mislukte foto's helaas die missen)

De verpakking:

Y9d52lI.jpg

In de verpakking:

GIut5aa.jpg

Bij mij zat de 510 centerpin los in de verpakking, dus even uitkijken als het het uitpakt:

WJvnfyY.jpg

En er zit nog een schroevendraaier bij:

sp5vsLF.jpg

Ding van alle kanten:

NncTAnB.jpg

scs4Gry.jpg

aFjxQEx.jpg

wqldNtk.jpg

Het demonteren:

Batterij deksel wordt op zijn plaats gehouden door magneten. Contactpunten lijken verzilverd, maar welk materiaal eronder het zilver zit weet ik niet (en ga er nu ook nog niet in zitten krassen).

OzI1JTV.jpg

kTvzAgZ.jpg

ebsnD9a.jpg

Op bovenstaande foto staan de twee koperen schroefjes die je moet losdraaien om de hele mod uit elkaar te houden. De negative batterij polen lopen via twee lange koperen verlengstukken naar de bronzen plaat aan de bovenkant.

rRw8VLU.jpg

Dan het button mechanisme. Onderdelen hadden een beetje netter afgewerkt mogen worden.

oc7kyVy.jpg

Draai je de schroef los komt er een dunne koperen plaat los. Die plaat druk je met de knop naar beneden om contact te maken met de plus polen van de batterij. Denk dat ik deze plaat ga vervangen voor een iets dikker koperen plaatje. Makkelijk genoeg om te maken.

R9CBKx0.jpg

De rest van het mechanisme zit erg vast in de mod gemonteerd (gelijmd?). Ga het niet los lopen wrikken. Maar alles lijkt me goed geisoleerd te zijn te kortsluiting.

cCbpADW.jpg

Nu had ik een paar onscherpe foto's van de polen die in de mod zitten (pluspolen). Die zijn van koper gemaakt en los te halen om ze te reinigen.

Dit is de onderkant van de bovenstaande bronzen/messing plaat. De koperen schroef is de button die het dunnen koperen plaatje naar beneden drukt.

6PqzFdO.jpg

De button kun je helemaal uit de plaatschroeven. Ik kon alleen de koperen schroef eruit halen. Wou het niet verder forceren. Ik denk dat er een veer verwerkt zit in de button. Had een iets steviger veer in gemogen voor mijn smaak. Knop gaat heel erg licht.

swLelKZ.jpg

Nog een paar foto's met tank (Orchid v6, had even niets anders liggen) en dripper (Derringer):

LFYWU7O.jpg

9tTjOiZ.jpg

Ik heb het ding nu een uurtje of wat in handen. Werkt fantastisch, is mooi afgewerkt. Brons/messing aan de buitenkant perfect afgewerkt. Hout ziet er mooi afgewerkt uit, en voelt duurzaam. Gravering had voor mij niet gehoeven maar is wel mooi gemaakt. Geen scherpe randjes. Schroefdraad is allemaal ook goed. Alleen de 510 centerpin is een beetje aan de losse kant (maar verstelbaar).

Het is opmerkelijk hoe klein en licht het ding is voor een dual parallel 18650!

Denk een aanrader voor mensen die weten wat ze in huis halen met een mech als deze. Geen beginners mod!!

Mochten er vragen zijn kun je ze altijd stellen.

p.s De niet houten Abanddon werkt op deze manier

• Like 8

Toch nog even naar de vuurknop gekeken. Ik vond het echt een beetje te sponsig en licht in te drukken. Heb er een nieuwe veer ingezet en heb het "schommelige" (moeilijk uit te leggen, je kon het gebruiken als een joystick) weggekregen met een dun plastic plaatje. Voor de duidelijkheid er gaat geen stroom door deze knop, hij drukt alleen het plaatje naar beneden die wel stroom doorlaat.

Vervangen van de veer is voorkeur, ik hou van een knop met een beetje weerstand. Het plastic plaatje is denk ik nodig om de knop goed te laten functioneren.

Zonder het plastic plaatje komt het koperen gedeelte van de knop te ver uit het zwart plastic omhulsel als je de knop niet indrukt, daardoor gaat het wiebelen.

aqwAVL8.jpg

Met het plastic plaatje komt het koperen gedeelte iets dieper te liggen waardoor de knop een stuk steviger aanvoelt en niet meer in het zwarte omhulsel wiebelt.

sOO6Jk8.jpg

Ik heb het plastic plaatje gemaakt van plastic van een blisterverpakking, ik schat dat het tegen de 0.8 tot 1mm dik is.

QAzGDDg.jpg

CpBGapm.jpg

Het plaatje moet op de volgende plek gemonteerd worden.

iI2RUWD.jpg

In bovenstaand foto zie je ook de nieuwe veer die ik er nu in heb zitten. Ik heb een doosje met allerlei veertjes liggen, ik geloof dat deze uit een pen kwam. 

Ik vind de knop nu helemaal fantastisch werken. 

Sorry voor de onduidelijke foto's. Er is iets mis met mijn telefooncamera waardoor ik niet goed kan scherpstellen, kost me in ieder geval 10 pogingen (ik wordt er in ieder geval helemaal gestoord van).

• Like 6

Iets wat me nu pas is opgevallen. Het messing / brons is gelakt zodat het niet oxideert. Vind het altijd wel mooi als brons een beetje donkerde wordt en gebruikssporen krijgt. 

Voor de rest na een paar dagen gebruik nog altijd erg prettige mod, geen spijt van.

• 3 months later...
  • 4 weeks later...
6 minutes ago, Vaper69 said:

Bedankt voor deze mooie review! Was bij Focalecig helaas niet meer te krijgen dus ik heb hem besteld op Ebay, de Redwood versie. Ben benieuwd! :-)

Die van mij doet het nog uitstekend! 

Ik heb geen idee van welk hout de mijne gemaakt is maar het is ongelakt, misschien een goed idee om alvast even wat bijenwas of iets dergelijks in huis te halen. Je weet nooit wat hout gaat doen als het in een ander klimaat terecht komt, beetje houtverzorging kan dan nooit kwaad in mijn mening.

En een ander klein dingetje is dat de mijne een laklaag heeft op het brons die niet helemaal egaal is opgebracht. Die van mijn begint daardoor een beetje vlekkerig te oxideren. Met een beetje poetsen met Brasso is dat zo weg, maar ik zit er toch aan te denken om de laklaag er af te halen. Ik hou wel van oxiderend brons.

Verder hoop ik dat die van jouw je ook gaat bevallen!!

• Like 1

Dank je voor de tips. Ik was inderdaad van plan om hem als ik hem binnen krijg gelijk in de was te zetten. Hout wordt ook met elke keer waxen mooier en mooier. Wist trouwens niet dat het brons (is het brons? ik dacht koper?) gelakt is, goed om in de gaten te houden ja.

Ik wilde nog super graag een houten mod in de collectie. Dacht dat dat de Chi You mod zou worden van Focalecig, maar die bleek een  flinke kortsluiting te hebben, alle staal werd loeiheet bij het dampen. Van de week terug gestuurd en gister heel netjes een refund gehad. En gelukkig maar, want toen ik later de Abaddon mod zag, vond ik die veel mooier eigenlijk haha dus gelijk maar besteld :clap

4 minutes ago, Vaper69 said:

Dank je voor de tips. Ik was inderdaad van plan om hem als ik hem binnen krijg gelijk in de was te zetten. Hout wordt ook met elke keer waxen mooier en mooier. Wist trouwens niet dat het brons (is het brons? ik dacht koper?) gelakt is, goed om in de gaten te houden ja.

Ik wilde nog super graag een houten mod in de collectie. Dacht dat dat de Chi You mod zou worden van Focalecig, maar die bleek een  flinke kortsluiting te hebben, alle staal werd loeiheet bij het dampen. Van de week terug gestuurd en gister heel netjes een refund gehad. En gelukkig maar, want toen ik later de Abaddon mod zag, vond ik die veel mooier eigenlijk haha dus gelijk maar besteld :clap

Behuizing van die van mij is brons ook het 510 schroefdraad (dus voorzichtig met in en uit draaien van een Atty, brons is zachter dan roestvrij staal), het binnenwerk is koper (510 centerpin, button mechanisme, verbinding schroeven tussen de onderkant en bovenkant van de mod en de batterij contacten aan de bovenkant). De batterij contacten aan de onderkant lijken een verzilverd metaal (kan alleen gokken wat het is) te zijn, heb in ieder geval nog geen oxidatie daar gehad.

Die van mij word als werkpaard gebruikt (Kayfun v4 erop), heb er geen grote problemen mee gehad wat kortsluiting, etc aangaat.

• Like 1

2 hours ago, Vaper69 said:

Benieuwd wat jouw ervaring gaat worden. 

• Like 1

Nog een vraagje @TheVapingRaven Heb daarstraks 4 vtc5's besteld voor de abaddon en een andere mod, maar schiet me nu te binnen dat dat flattops zijn :gek  en de meeste mechs button tops in moeten. Kunnen die in de Abaddon, of moeten hier button tops in? Anders moet ik er snel nog even twee omruilen 

21 minutes ago, Vaper69 said:

Heb daarstraks 4 vtc5's besteld voor de abaddon en een andere mod, maar schiet me nu te binnen dat dat flattops zijn :gek  en de meeste mechs button tops in moeten. Kunnen die in de Abaddon, of moeten hier button tops in? Anders moet ik er snel nog even twee omruilen 

Het is juist andersom, ik heb alleen maar flattops en die passen in al mijn mech's en mods.

De flattops zijn ook perfect voor de abaddon.

Begin te kijken vanaf 5:50 minuut.

patat2.gif

• Like 1

27 minutes ago, Vaper69 said:

Nog een vraagje @TheVapingRaven Heb daarstraks 4 vtc5's besteld voor de abaddon en een andere mod, maar schiet me nu te binnen dat dat flattops zijn :gek  en de meeste mechs button tops in moeten. Kunnen die in de Abaddon, of moeten hier button tops in? Anders moet ik er snel nog even twee omruilen 

Ik heb geen Sony vtc5's om het echt even te testen voor je. Maar ik gebruik alleen mechanische mods en heb alleen flat top batterijen (o.a Samsung 25r, Sony vtc4's, LG he4's). Passen allemaal. Bij veel mechanische mods is het zelfs zo dat button top niet passen.

Bij de Abaddon kun je ook nog een beetje voor batterij hoogte compenseren door de batterij contact platen omhoog of omlaag te draaien (hebben schroefdraad).

• Like 1

bedankt voor de snelle reactie jullie allebei! Mooi, is mijn eerste mech boxmod en dacht dat daar buttons in moesten. Ben tot nu toe alleen met tubes bezig geweest en mijn nemesis heeft wel last met flattops vandaar. Thanks kan ik met een gerust hart de bestelling door laten gaan

• Like 1

Bij mijn nemesis heb ik twee 18500 batterijen gekocht en alleen bij de button top maakt ie goed contact. Dacht dat ik ergens gelezen had dat er meestal button tops in mechs gaan dus ging er vanuit dat dit normaal was. Ik zal het vanavond eens nakijken.

Zelf gebruik ik een flattop 18650 in de Nemesis en dat past perfect.

Ik heb geen 18500 batterijen om uit te proberen in de Nemesis.

Om de 18650 flattop te gebruiken moet je wel het smalste ringetje er uit laten.

Heb je dat bij 18500 ook gedaan?

Deze dus.

2014-08-16105139_zps44c43978.jpg

patat2.gif

Edited by SanSiro

Ja dat ringetje had ik inderdaad weg gehaald. Net nog eens geprobeerd om te kijken of ik misschien ergens een foutje maak maar ik krijg het gewoon echt niet voor elkaar. Met het ringetje ertussen maakt ie geen contact en zonder het ringetje zijn de delen te kort om hem in elkaar te schroeven. Zelfs als ik de vuurknop helemaal uit draai. Alleen mijn 18500 button top past erin.