Jump to content

De Sophia v2: een Rebuildable Cartomizer

Eelco

Recommended Posts

Mijn eerste kennismaking met de elektronische sigaret was een wegwerp gevalletje wat ik bij een sigarenzaak heb gekocht en wat heel erg zijn best deed om op een gewone filtersigaret te lijken. Het bestond in mijn ongeoefende ogen uit een batterij met daarboven een soort "filter" waarin vloeistof was gedruppeld. Pas veel later begreep ik dat dit een cartomizer genoemd werd.

Volgens Wikipedia werden cartomizers uitgevonden in 2007 door twee Engelse broers (Umer en Tariq Sheikh) en werden ze beschouwd als één van de eerste betrouwbare systemen. Één van de eerste "modificaties" werd op een metalen cartomizer uitgevoerd: door een gat in de wand te maken en het geheel in een lekvrije tank te schuiven kon je eindeloos doordampen omdat er steeds weer nieuwe vloeistof uit de tank in de cartomizer stroomde. 

In Griekenland zijn cartomizers in combinatie met cartotanks blijkbaar behoorlijk populair. Hier werden ook rebuildable cartomizers ontwikkeld waardoor je niet langer een wegwerp exemplaar in je cartotank hoefde te gebruiken: ik ken de Killer, de Diver 1 en 2 en de Sophia, waarbij de laatste blijkbaar de meest geavanceerde is omdat deze over liquid control beschikt. Al deze systemen lijken op elkaar en ze kennen ook elk twee nadelen. Om de weerstandsdraad vast te zetten werd er gebruik gemaakt van een keramische houder waar de poten van de coil om heen werden gevouwen. Deze "ceramic cup" is tamelijk fragiel en kan makkelijk breken. Doordat de poten van de coil nogal lang moeten zijn zou de weerstand te hoog worden bij het gebruik van normale draadsoorten. Daarom moest je speciale geprepareerde draad gebruiken: de zogenaamde non res - res - non res draad. In feite bestaat dit uit een klein stukje Kanthal of Nichrome, waarbij aan elke zijde een stuk draad was vastgezet met een veel lagere weerstand. Om de draadeinden aan elkaar te maken moest je gebruik maken van een miniatuur lasapparaat of door de draadjes min of meer aan elkaar te knopen. 

In oktober 2015 kondigde Leo (de maker van de Sophia) plotseling aan dat er een nieuwe versie van de Sophia uit zou komen. Het bijzondere aan dit ontwerp was dat er normale draad gebruikt kon worden en dat het keramische onderdeel was komen te vervallen. Ik heb lang getwijfeld over de keuze tussen de Wave van Atmizoo (ook een ontwerp wat duidelijk gebaseerd is op het idee van een rebuildable cartotank) en de Sophia V2, maar het is toch de laatste geworden omdat deze de mogelijkheid biedt om met verschillende tanks gebruikt te worden. 

sophia01.jpg 

A: schoorsteen B: plus-pool connector C: min-pool connector D: basis E: 510 pin met o-ring

De Sophia V2 bestaat uit twee onderdelen: de atomizer zelf en de schoorsteen. Deze schoorsteen is in drie maten te koop: met de kortste versie komt de totale lengte op 35 mm, met de middellange op 45 mm en de langste geeft een totale lengte 50 mm. Ik heb de langste versie gekozen: hierin is de driptip geïntegreerd. De atomizer is uit elkaar te schroeven via een pin die tevens de 510 connector vormt en valt dan uiteen in vijf onderdelen: de basis, 510 pin met o-ring en twee in elkaar passende cilinders, waarbij de bovenste een buis heeft waarin de pin wordt geschroefd (dit vormt tevens de plus-pool) en een met twee stukken kunststof geïsoleerde min-pool die om de plus-pool past. 
De luchttoevoer komt van onderen door de holle pin en wordt door de twee cilinders tot direct onder de coil geleid: bovendien zijn er half bovenin de schroefdraad in de basis nog twee gaten geboord: de luchttoevoer is niet regelbaar. 
De schoorsteen schroeft vast op de basis. Als je beide delen losschroeft komen er twee vloeistof kanalen vrij die in de schroefdraad van de basis zijn uitgefreesd: dit vormt de liquid control en je bedient deze door de schoorsteen los te draaien van de base terwijl de atomizer in de gevulde tank is gestoken. Dit is ook de reden dat ik voor de langste versie van de schoorsteen heb gekozen: als een losse driptip niet goed vast zit kun je de schoorsteen niet losdraaien. 

In tegenstelling tot de meeste rebuildable atomizers heeft de Sophia V2 geen posts en dus ook geen schroeven om de weerstandsdraad mee vast te zetten. Door de beperkte dimensies is daar ook geen ruimte voor. De pootjes van de coil wikkel je om de twee cilinders en worden door de base en pin vastgeklemd. Dit is een behoorlijk priegelig werkje waarbij je bovendien op een aantal dingen moet letten. Ten eerste moet je met elke poot een zo volledig mogelijke wikkeling om een cilinder maken om te voorkomen dat de delen scheef op elkaar gemonteerd worden: de positieve connectie van de 510 pin komt dan gevaarlijk dicht bij de negatieve base, zonder deze echter ooit te raken.

Wicken is redelijk simpel: je knipt de wicks af zodat ze net boven in de vloeistof kanalen vallen. Op één van de weinige tutorials (van Qurax Stan) zie je de wicks tot onderaan de kanalen reiken, maar als je katoen gebruikt krijg je daardoor vrij snel een dry hit. Wellicht dat het (zoals in de tutorial het geval is) met rayon beter werkt.

Door de beperkte ruimte kun je geen fancy coils gebruiken en is de maximale diameter 3mm maar dan moet je de wicks al zo sterk uitdunnen om de schoorsteen op de base te kunnen schroeven dat ik er persoonlijk geen voordeel in kan ontdekken. Voor liefhebbers van TC is het echter een must om binnen de beperkingen van de ruimte toch een grotere coil te kunnen gebruiken. Het is mogelijk: ik heb twee filmpjes hierover gezien van Qorax en van Leo zelf.
Hoewel het plaatsen van een nieuwe coil niet echt ingewikkeld is werk je grotendeels op gevoel: je houdt je wikkelstaafje inclusief coil vast tussen twee vingers terwijl je de pootjes rond de cilinders draait en de base met pin vastzet. Pas als de hele base is gemonteerd kun je de coil positioneren. Het kan gebeuren dat de onderkant van de coil de base raakt: hierdoor krijg je natuurlijk een short. Ook moet je uitkijken dat de negatieve connectie niet de bovenste cilinder raakt die de positieve connectie vormt.  Hoewel ik inmiddels al heel wat coils heb gemonteerd is het me vrijwel niet gelukt om een esthetisch verantwoord exemplaar te maken voor dit apparaat.  

Deza atomizer is een apparaat wat geschikt is voor MTL dampers die van een behoorlijk strikte airflow  houden. Denk: Kayfun Light+, maar dan zonder de hinderlijke fluittoon die sommige mensen ervaren. Hoewel de Sophia V2 af en toe door condensatie aardig kan knallen (wat ik soms heb na langdurig stresserig kettingdampen) is het één van de meest geruisloze atomizers die ik heb.
De Sophia V2 geeft een behoorlijk gecondenseerde en smaakvolle damp op betrekkelijk lage vermogens: met dunnere draad (32 of 30 AWG) krijg ik een volkomen bevredigende damp op 8 tot 10 watt, terwijl ik met 28 AWG rond de 12 watt damp. Hoewel ik ook succesvolle proefjes met 15 watt of hoger heb gedaan wordt voor mij de driptip al snel te heet.

De problemen die ik met deze atomizer heb gehad zijn heb ik inmiddels allemaal weten op te lossen. Een enkele keer heb ik lekkage gehad via de 510 connector: dit kwam elke keer omdat ik de vloeistof toevoer niet dicht had gedraaid tijdens het vullen. Een enkele keer heb ik nog één druppel lekkage als ik de vloeistof toevoer te ver open heb staan terwijl het niveau in de tank beneden de toevoer opening is gezakt. Dit kan op sommige mods een probleem geven.
Dry-hits heb ik in het begin regelmatig gehad, maar dit bleek telkens te komen door te veel wickmateriaal. Als de wicks te lang zijn of te dik (waardoor de vloeistof kanalen worden geblokkeerd in plaats van dat de wick de vloeistof transporteert) krijg je hier last van.

De Sophia V2 heb ik gekocht via de website van de maker en kost € 55,–. Verzending is mogelijk met verschillende opties waarbij ik als rechtgeaarde Nederlander gekozen heb voor de goedkoopste methode van € 6,–. Met een dikke week had ik deze in huis. Er zijn verschillende reserve onderdelen verkrijgbaar.
Edited by Eelco
Lettertype
  • Like 2