Jump to content

NY Cheese Cake - Capella (Gebak)

TheVapingRaven
 Share

Recommended Posts

Gemixed 80/20 VG/PG, 6mg Nicotine, 10% aroma. Heeft 9 dagen gerijpt.

Ik heb geen idee hoe een NY Cheesecake zou moeten smaken. Geloof niet dat ik het ooit gehad heb in mijn leven. Dus ik kan dit aroma niet beoordelen op natuurgetrouwheid.

De kleur van de gemengde vloeistof is na 9 dagen rijpen een licht bruingeel

De gemengde liquid ruikt zoet. Kan geen deeg of taart bodem ontdekken. De rest van de geur doet me vrezen dat ik een hartige taart te dampen krijg, doet me zelfs denken aan voeten die net een ietsiepietsie te lang niet gewassen zijn. Het is geen vervelende geur, maar ik krijg er ook absoluut geen jubelstemming van.

De smaak is een ander verhaal dan de geur doet vermoeden. De algemene smaak is zoet maar niet te zoet. Kan er persoonlijk duidelijk een taartbodem in ontdekken, ik proef in ieder geval dat het duidelijk iets is wat uit een oven moet komen. Er zit een duidelijke kaas smaak in, en dit is helemaal niet vervelend om te dampen. Het is een kaas smaak die ergens tussen een erg jonge Gouda (die het een beetje hartig karakter geven, iets zuivelachtigs) en een licht gezoete Mascarpone (die het een dessertsmaak geeft) zweeft.

In mijn beleving is dit geen zware gebaksmaak, ik ervaar het eerder als een frisse smaak.

Smaak beleving: Ik zit op het terras van Cafe Liebigs am Drubbel in Munster (ik verblijf daar zo af en toe om eens te kijken hoe "de drie" erbij hangen op de toren van de Lambertikirche). Het stuk gebak dat smaakt als dit aroma, en door de serveerster uitgezocht is omdat het "Darfst du fur mich wahlen" me makkelijker afgaat dan de Duitse namen op de menukaart, smaakt me prima met een lekkere bak Duitse koffie. Zo'n klein verassend verwen moment voor jezelf.

Denk niet dat het een all day vape voor me wordt. Maar eens in de zoveel tijd zou ik me er prima mee vermaken. Zou ook wel eens een goede kunnen zijn om mee te experimenteren in mixen. Zit te denken aan combinaties met fruit, vanille of custard, misschien een koffie / hazelnoot, er is inspiratie in ieder geval.

o.a te koop bij http://www.savevape.nl/nl/capella-ny-cheesecake.html

Edited by TheVapingRaven
  • Like 3

42 minutes ago, Maria said:

@lageveldEr zit cream cheese in een cheesecake (mon chou)

Dat kan inderdaad, er zijn eindeloos veel recepten. Maar wat een Nederlander kent als kwarktaart heet hier ook käsekuchen. En de letterlijke vertaling, kaastaart, ken ik eigenlijk niet.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat men bij cheesecake niet meteen de associatie kaas zo als wij die kennen, hoeft te leggen. 

• Like 1

49 minutes ago, lageveld said:

Cheesecake, (Duits: Käsekuchen) is toch niet iets waar kaas aan te pas komt? Het is meer een soort van frisse kwarktaart.

T'is ook niet echt een volle kaassmaak, het is in mijn beleving een kaasachtig zuivelsmaak. Erg moeilijk te omschrijven. Vind er echt een kleine ondertoon inzitten van erg jonge Goudse kaas (zoutloos, dat wel) , kan het niet anders omschrijven.

Maakt het voor mij niet vervelend om te dampen trouwens, vind het absoluut niet smerig. Maar een ADV gaat het niet worden voor mij. Heb toevallig ook een Hazelnoot staan rijpen (nog niet geprobeerd), ga dit goedje eens in een mix proberen met Coffee Paradise (inawera) en Hazelnoot (Lord of the Juice).

• Like 2

Tenenkaas, zoiets zei je toch :) Dat was ook mijn eerste associatie.

Hier staat nu een testflesje te steepen. Had 'm eerst blind gebruikt in een receptje met room, aarbei en custard, maar dat was toch geen gelukkige toevoeging. In ieder geval niet op 5%. Ik hoop dat ik er nog een toepassing voor vind, want ik heb om een of andere reden zowel deze, als de versie van TPA. Die van Capella ruikt wat pittiger trouwens. Niet perse onaangenaam, maar de smaak, mja, kweenie. Even wennen. Voor Amerikanen ligt dat mogelijk anders.

Ben erg benieuwd hoe je mix met koffie en noot gaat uitpakken.

Edited by Ad nogwat
  • Like 1

11 minutes ago, Ad nogwat said:

Tenenkaas, zoiets zei je toch :) Dat was ook mijn eerste associatie.

Hier staat nu een testflesjes te steepen. Had 'm eerst blind gebruikt in een receptje met room, aarbei en custard, maar dat was toch geen gelukkige toevoeging. In ieder geval niet op 5%. Ik hoop dat ik er nog een toepassing voor vind, want ik heb om een of andere reden zowel deze, als de versie van TPA. Die van Capella ruikt wat pittiger trouwens. Niet perse onaangenaam, maar de smaak, mja, kweenie. Even wennen. Voor Amerikanen ligt dat mogelijk anders.

Ben erg benieuwd hoe je mix met koffie en noot gaat uitpakken.

Tenenkaas is misschien een betere omschrijving (vooral dan van de geur) dan ongewassen voeten. Maar het is dan wel hele, hele verse tenenkaas.

Kan nog wel even een tijdje duren voor ik de mix ga proberen. Heb eerst nog een paar enkelvoudige aroma's die ik wil "reviewen". 

• Like 1

30 minutes ago, TheVapingRaven said:

Kan nog wel even een tijdje duren voor ik de mix ga proberen. Heb eerst nog een paar enkelvoudige aroma's die ik wil "reviewen". 

Ik heb geduld :) De reviews worden in ieder geval zeer gewaardeerd. Alleen al omdat het een helse klus is om smaken in woorden te vatten.

(mijn verzameling testflesjes met enkelvoudige aroma's groeit rap, maar reviewen vertrouw ik mezelf in dit prille stadium van m'n mixcarriere nog niet toe).

• Like 1

15 minutes ago, Maria said:

Kan ook :grins

Natuurlijk elke soort zachte kaas is mogelijk: ricotta, kwark, petit suisse, huttenkaas... maar ik doelde meer op het feit dat Philadelphia de uitvinder was van de moderne roomkaas en de inspiratie was voor de NY cheesecake en ook voor de "no bake" cheesecake wat zonder eieren en bloem wordt gemaakt.

Of Philadelphia ruikt naar "hele verse tenenkaas" weet ik niet. Tjroehr op ELR schrijft "Depending on your taste buds, this is going to taste either rich and creamy like cheesecake should, or like rotten gym socks." :shock

• Like 2

In dit recept bevalt 'ie me zowaar prima:
http://e-liquid-recipes.com/recipe/11224/Grants+Vanilla+Custard+my+way

Geproefd na vijf dagen steep. De Cheesecake geeft wel een pittige draai aan het geheel.

Alleen heb ik de French Vanilla CAP in het recept vervangen door French Vanilla Creme TPA. Dat was waarschijnlijk geen goed idee. Die Creme versie lijkt iets muffigs / weeïgs te hebben. Maar dat is een verhaal voor een andere draad.

• Like 1

• 2 weeks later...
Guest Kellste

Mijn ADV.....

7% T juice Colonel Custard

2% NY Cheesecake Cappella

2% Graham Cracker TPA

1% Vanilla Ice Bean TPA

HEERLIJK!!! Als je een dessert liefhebber bent. 

• Like 1

• 4 months later...
  • 3 weeks later...