Jump to content

Apfelkuchen Aroma 935398 - www.eisaromen-shop.de (Fruit, Gebak)

TheVapingRaven

Recommended Posts

Dit aroma is eigenlijk niet specifiek voor dampen. Meer info: http://www.dampforum.nu/topic/31209-iemand-ervaring-met-eisaromende/

Voorwoord:

Normaal gesproken schrijf ik reviews pas nadat een DIY e-liquid een tijdje heeft kunnen rijpen. Heb besloten bij dit aroma (en er volgen er meer van www.eisaromen-shop.de) een beetje af te wijken. Het gaat om een nog redelijk onbekende manier om smaak aan je liquid toe te voegen, het gebruiken van ijs aroma's. Er is vooral veel onbekend rondom de percentages die te gebruiken zijn voor het dampen.

Ik zal proberen deze reviews te updaten mochten er dingen veranderen als de liquid gerijpt is, of als ik een beter percentage gevonden heb (waarbij smaak natuurlijk subjectief is).

Het "probleem" bij deze liquids is dat ze hoog geconcentreerd zijn. Een beetje smaak toevoegen gaat erg slecht lukken. Stel dat ik een 20ml flesje e-liquid heb gemaakt met 0.2% aroma, dan houdt dat in dat ik 0.04 ml aroma heb gebruikt (en op deze manier heb ik de e-liquid aangemaakt).

Als ik al 0.01 ml aroma toevoeg aan die 20 ml om er een "beetje" meer smaak te krijgen betekend dat, dat ik 25% meer aroma heb toegevoegd om een "beetje" meer smaak te krijgen. Ik heb gewoonweg niet de middelen om "kleine beetjes aroma" af te meten. 0.01 ml gaat mij nog lukken, 0.001 ml niet.

Review:

Gemengd 80/20 VG/PG, 6 mg Nicotine, 0.2%!! aroma.

Rijp tijd één dag, open flesje (er kon zuurstof bij) en een uurtje in warm water.

De liquid is compleet helder er is vooralsnog geen kleur te bekennen.

Geur van de liquid is een lichte geur van zoete appels.

De likproef doet me een beetje denken aan een zoete appelsap. Smaak komt me een beetje te licht over voor een e-liquid. Proef niet direct een taartbodem. 

In mijn mening is 0.2% niet overgedoseerd, eerder te licht.

Bij het inademen een (te) lichte fris zoete/zure smaak van een mix van de traditionele appeltaart appels Goudreinetten en Elstar's. Proef geen taartbodem. Proef ook geen noten van kaneel of andere kruiden. 

Bij het uitademen ook een natuurlijk smaak van de appels. Beetje waterig, de smaak die er is komt wel helder en natuurlijk over. Maar ook bij het uitademen geen taartbodem of andere smaakjes.

Deze ga ik nog even in aroma percentage verhogen naar 0.3%. Denk dat het dat in ieder nodig heeft. Wat ik proef is de belofte van in ieder geval een erg mooie natuurlijk appelsmaak. Ik heb van @Achjee begrepen dat hij dit aroma op een 2% had gemixt (uit het hoofd), dat vond hij veel te sterk. Dus ergens tussen de 0.2% en 2% moet er een heerlijke tussenweg bestaan. 

Misschien zelfs het appelsmaakje wat ik zoek voor in een tabak/appel mix!? Zou erg gewaardeerd worden door me.

Voorlopige conclusie 0.2% te weinig aroma voor mij persoonlijk. Misschien is een langere rijp tijd nodig om de taartbodem te krijgen (heb persoonlijk de ervaring dat gebaksmaken langer nodig hebben om te ontwikkelen)

Verdere bevindingen plaatst ik in de commentaren hierbeneden.

te koop bij: http://www.eisaromen-shop.de/apfelkuchen-aroma-935398.html

Tip voor mensen die geïnteresseerd zijn in deze aroma's. Ga denken aan groupbuys. De minimale hoeveelheid van 50 ml aroma is erg, erg veel voor één persoon alleen.

Getest op een mechanische mod, Snapdragon (smaak) RDA, met een 0.8 Ohm single coil (8 wikkelingen 0.4mm dik NiCr80 rond een 4mm diameter staafje)

Edited by TheVapingRaven
  • Like 6

Update:

Het aroma verhoogt naar 0.3%. Er zit nu dus 0.06ml aroma in het flesje van 20ml (minus de geteste e-liquid (± 40 druppels)).

Smaak is beduidend meer. Nog altijd niet vol in het gezicht. Er komen een paar taartbodem smaaknoten naar boven. Het zoet komt nu ook duidelijker naar boven. Appel smaak is intensiever, maar nog altijd erg natuurlijk (er zit zelf een smaaknoot in die me doet denken aan de typische smaak van het klokhuis van de appel).

Ga het nog verder verhogen naar 0.4%. De 0.3% zou weleens genoeg voor mensen kunnen zijn die van hele lichte smaak houden (ik heb een vriend die zweert bij extreem lage aroma percentages, voor hem is pure base soms al genoeg). 

• Like 1

Ik heb hem inderdaad op 2% gemixt en vond met name de appel erg overheersend, zelfs scherp/zuur aanwezig.

Nu 4 dagen verder weer opnieuw een tankje gevuld.... appel wordt iets naar de achtergrond gedrukt, nog wel steeds duidelijk de boventoon, maar er komen meer smaken bij voor mijn gevoel. Ik vind hem beter worden.

Grootmoeders appeltaart? Nee, zeker niet. Volgende keer misschien maar eens Apfelstrüdel meebestellen....

1 minute ago, Achjee said:

Ik heb hem inderdaad op 2% gemixt en vond met name de appel erg overheersend, zelfs scherp/zuur aanwezig.

Nu 4 dagen verder weer opnieuw een tankje gevuld.... appel wordt iets naar de achtergrond gedrukt, nog wel steeds duidelijk de boventoon, maar er komen meer smaken bij voor mijn gevoel. Ik vind hem beter worden.

Grootmoeders appeltaart? Nee, zeker niet. Volgende keer misschien maar eens Apfelstrüdel meebestellen....

Apfelstrudel ben ik ook erg in geïnteresseerd.

Ik heb deze inmiddels staan met 0.4%. Ga ik morgen even proberen. 

Ik gebruik deze als een soort test case voor de andere aroma's van eiaromen-shop.de die je me gestuurd hebt. Heb ik een goed percentage aroma voor deze gevonden dan worden de andere ook op dat percentage gemengd.

Of de verhouding smaak aroma  goed is kan ik denk ik bij deze iets makkelijker beoordelen dan bij de b.v de iets neutralere smaak zuckerwatte. 

Ik heb ook een mengsel gemaakt van:

0,5% Vanille-Milch

0,5% Sahne

0,2% Erbeere gewoon rijp

0,2% Erdbeere overrijp

0,2% Zuckerwatte

Ik vind hem lekker, maar proef geen/weinig aardbei, dus heb de aardbei verdubbeld. Nog steeds weinig aardbei.

Ik heb de indruk dat vooral de vanille-milch enorm krachtig is. Ga binnenkort eens beginnen met aardbei/sahne/zuckerwatte en pas daarna druppelsgewijs vanille-milch. Wellicht dat dat beter wordt. Ik zoek namelijk iets met aardbei... maar het brouwsel dat ik nu gemaakt heb is zeker ook voor herhaling vatbaar!

Ik snap dat het off-topic is in een enkelvoudig aroma topic, maar moraal is hier dat wellicht het ideale percentage voor de smaakstoffen onderling nogal afwijken. En zoals ik je al verteld had.. veel verder dan 'lekker' of 'niet lekker' kom ik niet :-)

Een Aardbeismaak missen lukt nog net...

Edited by Achjee
was 0,5 ipv 0,4% vanille en sahne

1 minute ago, Achjee said:

Ik snap dat het off-topic is in een enkelvoudig aroma topic, maar moraal is hier dat wellicht het ideale percentage voor de smaakstoffen onderling nogal afwijken. En zoals ik je al verteld had.. veel verder dan 'lekker' of 'niet lekker' kom ik niet :-)

Een Aardbeismaak missen lukt nog net...

Als de topic start maar begint met een enkel aroma. Dat mensen daarna recepten gaan uitdelen vind ik niet erg persoonlijk. Misschien wel jammer omdat er een topic is voor recepten waar dat dan niet komt te staan.

• Like 1

Is appeltaart als aroma niet iets wat een hoop steeptijd nodig heeft?

Ik had op vapeland een gesprek hier over met de mensen van tukker nat.

Hun appeltaart is ook alleen maar appel na een korte tijd steepen maar komt helemaal tot leven na

een lange steeping periode.

3 hours ago, SCi said:

Is appeltaart als aroma niet iets wat een hoop steeptijd nodig heeft?

Ik had op vapeland een gesprek hier over met de mensen van tukker nat.

Hun appeltaart is ook alleen maar appel na een korte tijd steepen maar komt helemaal tot leven na

een lange steeping periode.

Wil persoonlijk eerst een beetje het goede percentage aroma vinden bij dit spul. Ga ik daarna eens nadenken over de steeptijd.

Heb de gemixte liquid  van 0..4% nog niet gedampt, wel even aan geroken en een lik proef gedaan vanochtend. De smaak en geur zijn al een stuk beter dan bij de 0.2% waarmee ik begon.

0.2% was trouwens gebaseerd op de 2 gram aroma op 1 kilo ijs die ik weleens gehoord heb als verhouding bij deze Aroma's.

• Like 1

• 3 weeks later...

Update:

Ben blijven steken op 0.6% aroma (in zoverre in dit nauwkeurig kan afmeten met de apparatuur die ik tot mijn beschikking heb). Heb het een paar weken laten steepen, ik denk dat dit nodig is bij dit aroma. Ik denk dat de sweetspot voor dit aroma ergens ligt tussen de 0.6% en 0.9%, in ieder geval voor mij. 

Geur van de liquid is een duidelijke zoete appel met iets wat me soms doet denken aan iets alcoholachtigs. Dit alcohol geurtje komt in de smaak niet terug.

Kleur is helder. Misschien een heel licht geel, als je het goed tegen het licht houdt.

Smaak is goed en duidelijk aanwezig. Lekkere mix van appels, niet zoet, niet zuur heerlijk fris. Er is iets van een soort gebak achtig smaakje aanwezig, maar in mijn mening voor het dampen niet erg goed gedefinieerd, erg vaag.

Smaak is ook redelijk stabiel. In het begin kwam de smaak meer naar voren bij volle batterijen en liet het verstek gaan bij een mindere spanning (ben mechanisch damper). Nu het een tijd de kans heeft gehad te rijpen lijkt dit gestabiliseerd.  

Helemaal geen verkeerde smaak om te dampen, wel een beetje aan de eenvoudige kant. Geen complexiteit of nuances aanwezig. Appel met een beetje taart, dat is het wel zo'n beetje.

Dit zou een goed mix aroma kunnen zijn. Ga hem zelf eens proberen met een tabak en/of een donut achtig iets (appelflap met tabak ondertoon?)

Prijs kwaliteit. Ik denk uitstekend.

Edited by TheVapingRaven
  • Like 2

Just now, TheVapingRaven said:

Update 2:

Misschien ook interessant om te tonen, de coil na ongeveer 18ml weggedampt te hebben. Aroma verdampt uitermate schoon.

Dat ziet er inderdaad erg schoon uit.. mijn gemiddelde coil van een karamel-tabak vloeistof ziet er zo al uit na 8ml!