OvergeefDave Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Hallo, Even de setting: Ik ben nu een kleine maand aan het dampen. Gisteren voor de eerste keer sinds dan een avondje op stap ter gelegenheid van de verjaardag van een vriend. We waren met een kleine twintig, de helft ongeveer rokers (we zijn allemaal veertigers, dus het roken komt bij onze generatie nog vaak voor). Een paar van die mensen wist dat ik aan het dampen was geslagen, het merendeel niet. Een vriendin binnen de groep heeft een AIO die ik haar een paar weken terug cadeau heb gedaan. Sinds een week heeft ok zij geen a-sig meer gerookt. We zitten in een eet café waar binnen uiteraard niet mag worden gerookt, ze hebben echter wel een tuin waar mag worden gerookt. Op een bepaald moment gaat een deel van de rokers buiten roken. Ik en die vriendin gaan dus mee. Daar begon het Dat is nog ongezonder dan roken. (Ergens gelezen of gehoord) De lange termijn effecten zijn niet gekend, blijf beter bij het gekende tabak gevaar (Ergens gelezen of gehoord) Een collega van mij is er onmiddellijk van moeten stoppen van zijn dokter. (Ok. Dat kan, of die dokter weet niet wat hij zegt) Je kan er popcorn longen van krijgen (Ergens gelezen of gehoord) Ik heb er ook één gehad, dat is brol, het smaakte verbrand. (verkeerde aankoop?) ... Niet iedereen reageerde zo, maar toch de helft van de mensen. Ik ben wel met hen in gesprek gegaan. Maar ik heb het gevoel dat er veel angst en misvattingen zijn. Je probeert wel te argumenteren, naar studies (ik loop natuurlijk niet met de links of de document zelf rond, dus mijn woord is ook maar een woord ) ter verwijzen. Het erge is dat die vriendin met haar AIO wat schrik kreeg, ik hoop dat ze volhoud en aan de AIO blijft. Soit, moest er even uit. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
the dvm Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Helaas zal je dit tegen blijven komen. Ook op andere plaatsen met onbekende mensen krijg je dezelfde reacties. De ene keer ga ik in gesprek, de andere keer denk ik laat maar. Ligt ook eraan hoe het gezegd wordt denk ik Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickw57 Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Dave, jij en die vriendin zijn goed bezig. Laat de andere maar lullen. Zij zijn tenslotte degene die nogsteeds elke dag keer op keer teer, tabak en andere zooi in hun longen krijgen. Ik ga meestal ook niet meer in discussie, maar zal met alle plezier het e.e.a. uitleggen aan iemand als hij oprecht interesse heeft. Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 (edited) Bekend rijtje argumenten. Ik help mensen met stoppen met roken in een paar rookstopgroepjes. Op zicht maakt niet uit waarmee ze stoppen. Maar voor goede info e-sigaret kan ik informeren. Krijg continue dezelfde onzin, en exact dit rijtje. Ik mis er nog 2 in je rijtje : de exploderende e-sigaret, en nicotine is erg ongezond. Trouwens, het is uiteindelijk wel gelukt door herhalen, en herhalen met goede info en links, de stemming te wijzigen. Er is onderwijl al een groepje niet dampers, die alle goede argumenten kennen en soms zelf al naar goede onderzoeken en Engeland beginnen te verwijzen. Maar dat is allemaal makkelijker als je links kunt plaatsen of sturen, die mensen na kunnen lezen. Het simpelste argument voor mij is tegenwoordig dat als wat zij zeggen klopt, het wel heel raar is dat je vanuit gezondheidzorg in Engeland gratis een e-sigaret krijgt als je wilt stoppen met roken. Waarbij ik dan ook maar vertel dat in Engeland al jarenlang het meest uitgebreid onderzoek is gedaan naar de E-sigaret. Edited May 21, 2016 by elja 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
OvergeefDave Posted May 21, 2016 Author Share Posted May 21, 2016 @eljaJa de nicotine is ook vernoemd, de exploderende batterij zijn ze vergeten. Ik zal eens wat links verzamelen en als ik nog een 'discussie' met vrienden heb ze achteraf een mail sturen met wat info. En Engeland is inderdaad ook een goed voorbeeld. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sledge Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Ik denk dat we het beeld allemaal herkennen Overgeefdave (aan je Nickname te zien, was het een pittig avondje stappen ). Sommige herkennen het beeld veel volhardendender dan andere. Rokende collega's kunnen heel erg zijn. Soms lijkt het wel of rokers het nog moeilijker accepteren dan niet-rokers. Misschien toch omdat rokers een gevoel hebben op een zinkend schip te zitten, als de paria van de samenleving, en heel egoïstisch willen ze niet dat nog meer paria-broeders exrokers worden. Maar wild vreemden bij het bus hokje, of dat ene aangetrouwde familielid kunnen ook doodvermoeiend zijn, veelal uit onwetendheid. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpy Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Ja je hoeft dat ding maar aan je lippen te zetten en alle rokets schieten spontaan in de verdediging of aanval Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Unknown Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 De onwetende spreken, nergens worden bronnen aangehaald maar louter, "heb ik gehoord, gelezen, men zegt, het RIVM etc etc". Allemaal leuk en aardig maar kan direct in de prullebak, eerst checken en dan pas roepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SanSiro Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 (edited) 5 hours ago, OvergeefDave said: Je probeert wel te argumenteren, naar studies (ik loop natuurlijk niet met de links of de document zelf rond, dus mijn woord is ook maar een woord ) ter verwijzen. Het probleem is inderdaad dat alle informatie die we in ons hoofd hebben, verspreid op het internet staat. Het zou dus mooi zijn als we een simpele website zouden hebben waar de meeste onware beweringen van de rokers, welke we altijd naar ons hoofd geslingerd krijgen, keihard onderuit gehaald worden. Want laten we eerlijk zijn, niemand kan met slechts een paar tikken op de gsm alle foute beweringen van de tegenstanders ter plekke onderuit halen met als gevolg dat je stellingen weggewuifd worden. Met slechts één website waar met de meest voorkomende bewust of onbewust foute beweringen van deze mensen wordt afgerekend (liefst met links naar recente onderzoeken en dergelijke) kan een hoop frustratie worden voorkomen. Edited May 21, 2016 by SanSiro 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dampertje Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Goed idee ouwe Milanees, ik zou zeggen: het is weekend, wat let je? of misschien moeten we er een team op zetten, Blob en Smiley misschien, wordt vast gezellig 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mistig Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 1 hour ago, SanSiro said: Het probleem is inderdaad dat alle informatie die we in ons hoofd hebben, verspreid op het internet staat. Het zou dus mooi zijn als we een simpele website zouden hebben waar de meeste onware beweringen van de rokers, welke we altijd naar ons hoofd geslingerd krijgen, keihard onderuit gehaald worden. Ja, dat zou ik zelf ook erg handig vinden. Ik heb van de meeste informatie een bookmark gemaakt, en er is al veel uit de printer gerold om door te geven aan vrienden en kennissen die geïnteresseerd en/of sceptisch zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat ik ook heel wat heb gemist. @OvergeefDave Laat je er niet door uit het veld slaan. Er is genoeg informatie waar je zelfs de meeste sceptische persoon mee om de oren kunt slaan. Als ze dan nog bij hun mening blijven, kan kun je gewoon constateren dat ze niet willen, en dat het verder zinloos is. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
OvergeefDave Posted May 21, 2016 Author Share Posted May 21, 2016 Ah, Ik relativeer het. Sinds deze middag loop de vriend van de vriendin ook met een AIO. Dus er is nog één overstag. Ok, zijn vriendin heeft meer invloed daarop gehad dan ik. Ik heb mij op een Smok TF4 getrakteerd. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dampertje Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 hahaha Dave, that's the spirit! als je met die stoomboot van een SMOK aan komt zetten zal de scepsis vast afnemen :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Unknown Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 (edited) Zo'n website zal werken voor personen die een objectieve informatie willen hebben die ook nog eens gegrond is, maar is dat het geen wat juist die personen willen lezen. Als een persoon een (voor)oordeel heeft opgedaan probeer zo'n persoon over te halen om de juist info te laten lezen. Het internet staat vol onderzoeken met bron en zonder bron, als een persoon juist die negatieve berichten wil lezen ook al is de bron onduidelijk, dan is dat een starheid die moeilijk om te buigen is. Gewoon lekker in hun waan laten en ze laten geloven wat zij willen, waarom zoveel moeite doen om bepaalde personen ergens van te overtuigen, omwille van wat? Het moet ook geen levenswerk of religie worden en ook niet naar een excuus rieken, je hoeft niemand die verantwoording af te leggen alleen tegen jezelf. Edited May 21, 2016 by The Unknown Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dampertje Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 29 minutes ago, The Unknown said: Gewoon lekker in hun waan laten en ze laten geloven wat zij willen, waarom zoveel moeite doen om bepaalde personen ergens van te overtuigen, omwille van wat? Het moet ook geen levenswerk of religie worden en ook niet naar een excuus rieken, je hoeft niemand die verantwoording af te leggen alleen tegen jezelf. Ben het met je eens dat we niet als een soort dampende Jehova's bij mensen aan de deur moeten gaan om de blijde boodschap te verkondigen. Maar goed, als mensen opmerkingen/vragen hebben is het wel prima om goed beslagen ten ijs te komen. En het vergroten van draagvlak/kennis over dampen lijkt mij toch ook iets waar niet alleen de volksgezondheid maar ook wij als dampers bij gebaat zijn. Maar ben ff weg, moet langs de deuren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Unknown Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Probeer eerst in Jip en Janneke taal wat info te geven en verwijs dan naar de juiste bronnen voor verdere info als het persoon in kwestie echt gemeend geïnteresseerd is, anders verdoe je je energie die je beter kan bewaren is mijn bescheiden mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toon Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 On 21-5-2016 at 08:21, OvergeefDave said: We zitten in een eet café waar binnen uiteraard niet mag worden gerookt, ze hebben echter wel een tuin waar mag worden gerookt. Op een bepaald moment gaat een deel van de rokers buiten roken. Ik en die vriendin gaan dus mee. Heeft u niet aan de uitbater gevraagd dan of u binnen mag dampen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 (edited) Toch werkt herhaald info geven. Een aantal anti e-sigaret mensen in mijn stoppen met roken groepje, gaven eerst negatieve reacties als ik mensen hielp die een e-sigaret zaten te overwegen. En gingen een e-sigaret als slecht afraden. Blijkbaar hebben ze door de tijd heen mijn informatie gehoord en meegelezen. En nu valt de e-sigaret ook bij hun onder de mogelijke stopmiddelen. Misschien niet hun voorkeur, maar geaccepteerd als het iemand helpt en iemand hier voor kiest. En wordt er ook minder geageerd tegen het idee dat je zo snel mogelijk van de nicotine af moet. En ik krijg soms ook complimenten van hun. Edited May 22, 2016 by elja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PulseVapes Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Haha geweldig, de buurman (roker) komt aan het hek. Begint over de dampers, m'n vrouw en schoonmoeder beginnen meteen een overtuigings offensief over hoe beter het is dan roken hahaha en ik heb ze aan de damper geholpen ? geweldig ? ik kwam er gewoon niet tussen ?? maar hij zou naar de dokter gaan voor pillen...dus die zien we wel weer aan de rokert over een tijdje? -PulseVapes Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Enigszins herkenbaar. In de jaren dat ik nu op het werk buiten bij het rookhok damp een aantal keren wat opmerkingen gekregen. Mijn reactie is dan altijd een beetje cynisch glimlachen en dan de vraag terug stellen. Zo van wat denk je nu zelf. Dat het echt slechter is dan roken... en dan het lijstje opnoemen wat het me gebracht heeft. Geen rokershoest meer, geen stank, betere smaak en geur enz. Wie zou al die negatieve berichten in de media gooien zeg ik dan en dan wordt er heel vaak schoorvoetend toegegeven dat ze begrijpen dat de (r)overheid erachter zit , Big Pharma en de tabaks industrie. Dus op dit moment heb ik geen last meer van rokers opmerkingen bij mijn werk. Rokers weten stiekem best wel dat dampen beter is maar proberen dat voor zichzelf weg te praten zodat ze door kunnen blijven roken. Dat deed ik helaas ook toen ik nog rookte 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SanSiro Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Just now, lucky said: Rokers weten stiekem best wel dat dampen beter is maar proberen dat voor zichzelf weg te praten zodat ze door kunnen blijven roken. Dat deed ik helaas ook toen ik nog rookte Dat is inderdaad de enige reden waarom de rokers zo fel op het dampen reageren. Ze zijn bang dat ze anders geen enkel argument meer hebben om hun roken goed te praten wanneer ze moeten toegeven dat je met dampen heel makkelijk van het roken af komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PulseVapes Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 De rokers vergeten dat wij de struggles ook hebben gehad en zien ons meer als de "genees van het roken"-vijand heb ik zo het gevoel -PulseVapes Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Unknown Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 (edited) Rokers include ons zelf zoeken altijd redenen en vooral dooddoeners om zichzelf een reden te geven om te blijven roken en zolang de roker zelf geen duidelijk goed argument heeft om te stoppen of over te stappen naar dampen, zal het stoppen nooit gaan werken. Als ik mijn maat zou over willen halen om te gaan dampen weet ik nu al dat ik kan l*llen als brugman maar now way dat het gaat lukken, mooi laten roken totdat zij zelf er helemaal klaar mee zijn. Voor mij waren er 2 grote redenen, de prijs van de tabak gaat helemaal nergens over en de stank behoef ik het al helemaal niet over te hebben, als je jezelf op zo'n moment open eerlijk afvraagt waar je mee bezig bent dan ben je op het punt om te stoppen met die ongezonde ongein. Heb ik afkickverschijnselen gehad? Nee echt geen enkele en dat is voor mij de bevestiging geweest dat ik op het juiste moment gestopt ben en over ben gestapt op dampen. Waarom dan dampen?, gewoon die rare gewoonte afbreken en dan over een tijdje resoluut ook stoppen met dampen, net als voorgaande keer. Een ander vervelend verschijnsel van dampen is dat het je mond uitdroogt en met een kunstgebit is dat niet gewenst, ik drink de gehele dag water maar het helpt echt voor geen millimeter. Er zijn nooit geen redenen om door te gaan met roken, wel vele valkuilen waar je instinkt omdat je daarvoor nog blind wil blijven als roker. Edited May 22, 2016 by The Unknown Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sledge Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 On 21/05/2016 at 0:47 PM, SanSiro said: Het zou dus mooi zijn als we een simpele website zouden hebben waar de meeste onware beweringen van de rokers, welke we altijd naar ons hoofd geslingerd krijgen, keihard onderuit gehaald worden. Het idee staat me wel aan. Tegelijkertijd krab ik eens heel hard achter mijn oor. Als ik zie hoe kritisch vele van ons hier zijn (wat in beginsel geen slechte eigenschap is en er waarschijnlijk deels voor heeft gezorgd dat we zijn gaan dampen) dan hebben we nog een zware kluif aan het samen stellen van een Jip en Janneke behapbare maar goed en volledig onderbouwd tekst met bron vermeldingen, waar we ons gezamenlijk in kunnen vinden. Misschien om af te trappen een topic openen om te inventariseren welke vragen/opmerkingen/verwensingen we allemaal krijgen. Maar dan komt de klus.... Elke vraag zo beantwoorden, dat hij niet zijn doel voorbij schiet, zo dat we ons niet schuldig maken aan waar we "de tegenpartij" van beschuldigen, zo met de juiste bronvermeldingen, zo dat het behapbaar is, zo dat een groot deel er van ons er zich in kan vinden, zo dat het toegankelijk is voor een morrende roker, of een felle anti roker Lijkt me een hele zware dobber. Eén waar een hoop mensen graag even hun mening spuien, ontaardend in welles niettes en ik heb gelijk, maar waar uiteindelijk het zal ontbreken aan karrentrekkers, of... Dat het zijn doel compleet voorbij schiet en het draken van teksten worden (om maar absoluut volledig te moeten zijn). Maar goed, niet geschoten is altijd mis en als de animo er is en een paar mensen aangeven hier zich hard voor te willen maken... Wil ik (maar dat moet ik dan nog wel even overleggen, het is dus geen toezegging, maar een wens) best een stukje fora inrichten, zodat -na inventarisatie- elke vraag een eigen topic krijgt om beantwoord te worden. Als dat allemaal sluitend en afgerond en naar tevredenheid is, kunnen we eens gaan kijken waar we die info gaan bundelen. Maar dat lijkt me bijna het makkelijkst van deze opdracht. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PulseVapes Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 *Off-topic on* Ik krijg juist een droge bek van water...ga er dan alleen meer van drinken. Wat echt hielp toen ik een tijdje terug een abo had bij health city was Aquarius sport drink. *Off-topic off* het is en blijft uiteindelijk de keuze van de mens zelf of die bereid is om te stoppen inderdaad. De "ik rook omdat ik dat altijd al doe en/of het lekker vind" roker krijg je niet of moeilijk zomaar overgehaald. -PulseVapes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts