Guest PulseVapes Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 (edited) Stelling: De e-sigaret minder effectief als andere stopmiddelen zoals pleisters, kauwgom, pillen, sprays, laser- en hypnotherapie Weerwoord: Aaaand GO! (Hopen dat die codes werk op tapa) -PulseVapes Edited May 25, 2016 by Karin Spaink Titel aangepast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyber_Huub Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 (edited) Ik heb ooit acupunctuur en kauwgum gebruikt, met als resultaat falen. Dampen sloeg binnen een half uur aan, en bij mijn vrouw in 3 dagen. Mijn 69 "slachtoffers" zijn ook met succes gestopt. Edited May 26, 2016 by Cyber_Huub (anders word Sledge te blij) 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avalon65 Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Even denken, mijn (niet werkende hulpmiddelen) : boek Allan Car, tig keer cold turkey, pleisters, kauwgum, nicotine spray, hypnose, laser (hiermee i.c.m boek Allan Carr 3 maanden gestopt) Zyban (rotzooi) pillen, en meest hilarische, zo'n 20 jaar geleden geloof ik, een cassettebandje in de walkman, op moment dat je ging roken moest je cassettebandje laten lopen, dan kreeg je een vreselijke irritante pieptoon te horen, je hersens zouden dan de combi roken=irritant moeten leggen, Nou rookte stug door hoor met koptelefoon op het hoofd haha. Hoe wanhopig kan een mens zijn Dampen in deze vorm= het ei van columbus voor mij. Had het stoppen met bovenstaande middelen echt opgegeven, elke keer weer die strijd en elke keer weer het frustrerende falen. Nu is het een "easy way" en laten we hopen dat ze daar in Brussel en wereldwijd dat eens in gaan zien. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Minstens 30 onderzoeken die aantonen dat de e-sigaret effectief is bij het stoppen met roken:http://www.stoprokenvandaag.nl/onderzoek-en-wetenschap/elektrische-sigaret-helpt-goed-stoppen-roken-ondersteunend-onderzoek/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Focal Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Sja waar ze dan geen rekening mee houden is dat mensen die voor dampen kiezen over het algemeen ook niet de meest gemotiveerde 'stoppers' zijn. Veel bekenden die dampen hadden meer een attitude van 'mm ik wil opzich wel stoppen met roken, laten we eens kijken of dampen een fijn alternatief is'. Dat is natuurlijk anders dan iemand die cold turkey alle zooi achter zich wilt laten. Dus dampen is heel effectief voor een bepaalde doelgroep geloof ik, ik ben gestopt met roken zonder echt te hoeven stoppen met 'roken'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrSmiley Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 (edited) 19 minutes ago, Focal said: Dus dampen is heel effectief voor een bepaalde doelgroep geloof ik, ik ben gestopt met roken zonder echt te hoeven stoppen met 'roken'. Dit ^^.. Wij actieve dampenden zijn niet gestopt met het ritueel, de reeks handelingen en in de meeste gevallen niet met inname van nicotine. We zijn gestopt met het inhaleren van rook. Nu inhaleren we een mengsel wat wordt verwarmd maar niet verbrand. Dat we en passant daarmee ook onszelf verlost hebben van al die giftige stoffen is meegenomen.. Dus tja, letterlijk bezien is dampen heel effectief bij het stoppen met roken, in werkelijkheid is het een super vervanger voor de bezigheid. Daarnaast voedt het onze kooplust, hobby gevoel (DIY iemand?). Heel merkbaar voordeel is dat we doorgaans nu lekkerder ruiken . En het mooiste is toch wel dat we niet hoeven te stoppen! Edited May 25, 2016 by MrSmiley 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eelco Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 …voor mij was dampen toch echt de enige methode die ik nog niet had geprobeerd :-) De meest traumatische poging was acupunctuur trouwens. Ik lag twee uur lang met allemaal naalden op een wankel tafeltje in een benauwde ruimte die ooit als voorraadkast dienst had gedaan en durfde me niet te bewegen totdat de Chinese heer -die geen woord sprak in een mij bekende taal- eindelijk terug zou komen. Ik was er van overtuigd dat hij me vergeten was. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meidoorn Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Ik ben drie keer cold turkey gestopt, met heel veel moeite. Maar waar het bij mij steeds fout ging (en dat zal niet schelen bij andere stopmethodes) is een stresssituatie, soms jaren later, waardoor ik opnieuw aan het roken sloeg. Dat demotiveerde de laatste jaren om het opnieuw te proberen. Maar met dampen heb ik daar geen last van, waarschijnlijk omdat ik nog steeds 'iets' doe, het ritueel in stand heb gehouden. Overigens ben ik in de loop van anderhalf jaar gezakt van 12 naar bijna 3 mg, en ik heb niet de behoefte om, in crisis of spanning, de nicotine weer omhoog te gooien. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PulseVapes Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Sja waar ze dan geen rekening mee houden is dat mensen die voor dampen kiezen over het algemeen ook niet de meest gemotiveerde 'stoppers' zijn. Veel bekenden die dampen hadden meer een attitude van 'mm ik wil opzich wel stoppen met roken, laten we eens kijken of dampen een fijn alternatief is'. Dat is natuurlijk anders dan iemand die cold turkey alle zooi achter zich wilt laten. Dus dampen is heel effectief voor een bepaalde doelgroep geloof ik, ik ben gestopt met roken zonder echt te hoeven stoppen met 'roken'. Als je men niet belachlijk maakt omdat ze een levensverrijkend middel gebruiken en het ook word erkend als stoppen met roken, dan zal jou stelling echt een hele andere wending krijgen. Nogmaals wat is er zo erg aan? Je hoeft toch ook geen alcohol te gebruiken? Je hoeft toch ook geen snacks en snoep te eten? Toch krijgen we deze (waarvan er word beweert dat het-) "ongezonde" middelen (-zijn) tot onze beschikking en dat moet ook met de verdampers gebeuren. "Recreational use" moet immers toegestaan blijven. Met alles stoppen is een persoonlijke doel. Uiteindelijk (als bigT het niet overneemt en het verneukt(excuse my language)) zal dampen enkel door een minderheid nog worden gebruikt omdat in de tussentijd het roken is uitgestorven en verboden gemaakt en de behoefte naar de esigaret zal er dan niet zo meer zijn. Of toch nog wel? ? -PulseVapes Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 (edited) 21 hours ago, Focal said: Sja waar ze dan geen rekening mee houden is dat mensen die voor dampen kiezen over het algemeen ook niet de meest gemotiveerde 'stoppers' zijn. Veel bekenden die dampen hadden meer een attitude van 'mm ik wil opzich wel stoppen met roken, laten we eens kijken of dampen een fijn alternatief is'. Dat is natuurlijk anders dan iemand die cold turkey alle zooi achter zich wilt laten. Dus dampen is heel effectief voor een bepaalde doelgroep geloof ik, ik ben gestopt met roken zonder echt te hoeven stoppen met 'roken'. Ik betwijfel dit wel heeeeeeel erg. Waarom denk je dat heel veel mensen hier zo ongeveer het hele assortiment aan stopmiddelen gebruikt hebben? En soms vaker dan 1x? En wat heeft cold turkey daar mee te maken? Ik heb het alleen cold turkey gedaan een aantal keer daarvoor. Omdat ik de overtuiging had dat ik van de nicotine af moest. En ik had helemaal geen zin om aan een ander nicotine middel verslaafd te raken. Heb mijn hele leven niet begrepen, dat die opvatting niet klopte. Bij stress ging dat dan weer mis, en ging ik toch weer roken. Nu denk ik dat als ik meer verstand had gehad, wat nicotine is, ik in ieder geval voor een nicotine hulpmiddel had gekozen. En misschien was ik dan al wel veel eerder dan wel langer bij eerdere pogingen, met roken gestopt. In mijn stoppen met roken groep wil pakweg de helft principieel cold turkey stoppen (net zo gek als ik geweest ben). De anderen kiezen iets uit het hele aangeboden assortiment van artikelen, en soms ook illegaal in het buitenland gekocht (tabex). Soms wordt een ander middel gecombineerd met een e-sigaret zonder nicotine. Wat ik hierbij zie is dat de cold turkey mensen nog steeds die vreselijke gevechten hebben. Bijna dagelijks hulpkreten naar anderen in de groep gooien. Het is een hele strijd (iedereen van ons vermoedelijk wel bekend). De mensen met hulpmiddelen hebben veel minder strijd. Vertellen soms ook wel dat ze er wat moeite mee hebben. Maar het zijn niet van de noodkreten om hulp, die de cold turkey stoppers telkens hebben. Wat ik wel zie wat er mis gaat is de een groot aantal veeeeeel te snel ook van de hulpmiddelen af wil. En dan krijgen ze wel weer meer moeite. Maar als we ze overtuigen net zo lang met hulpmiddelen door te gaan als nodig is, wordt dat ook rustig. Moet je vaak wel mensen er van overtuigen dat nicotine niet gevaarlijk is. En dat nicotine verhaal helemaal uitleggen. Edited May 26, 2016 by elja 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Ik ben 2 keer zonder moeite cold turkey gestopt en heb ook nicotinepleisters geprobeerd, pakte echter daarna toch weer tabakssigaretten of draaide het ene sjekkie na het andere. Toen ik ging dampen, zei menige bekende dat ik nog steeds rookte ! En in veel openbare gelegenheden wordt dampen net zo hard verboden als roken. Van al die stommiteit en onverdraagzaamheid word ik na 8½ jaren dampen allemachtig kriegel. Laat hun zelf 's een keertje stoppen met alcohol en veel te veel ongezonde zooi naar binnen werken. Met alles stoppen is NIET mijn doel, maar het doel van het leven is uiteindelijk toch de dood, daar ontkom je niet aan. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dampertje Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 2 hours ago, Eelco said: …voor mij was dampen toch echt de enige methode die ik nog niet had geprobeerd :-) De meest traumatische poging was acupunctuur trouwens. Ik lag twee uur lang met allemaal naalden op een wankel tafeltje in een benauwde ruimte die ooit als voorraadkast dienst had gedaan en durfde me niet te bewegen totdat de Chinese heer -die geen woord sprak in een mij bekende taal- eindelijk terug zou komen. Ik was er van overtuigd dat hij me vergeten was. lol, ben blij dat ik die weg nooit heb hoeven bewandelen @Eelco, klinkt idd erg traumatisch allemaal. 42 minutes ago, Marianna said: Met alles stoppen is NIET mijn doel, maar het doel van het leven is uiteindelijk toch de dood, daar ontkom je niet aan. Als de dood het doel is van het leven, dan neem ik er nog maar eentje! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gijs Groen Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Geprobeerd: Laser acupunctuur: Grootste flop die ik heb gedaan, meteen na de behandeling weer een sigaret opgestoken Pillen: champix iod ben er een jaar mee gestopt, deze werkte voor mij wel. maar de bijwerkingen kunnen heftig zijn. Cold Turkey: 2x geprobeerd beide pogingen mislukt. Nicotine pleisters: Ook niks voor mij, kan net zo goed een gewone pleister opplakken die irriteert ook een stuk minder. Dampen: 1e poging 3 maanden gestopt en na een feestje met wat biertjes toch weer gaan roken. Dampen: 2e poging samen met partner gestopt nu voor bijna 6 maanden en het gaat prima, de behoefte naar een sigaret is weg, er zijn nog weleens momenten van zwakte maar dan heb ik altijd nog mijn dampertje, en juist op die momenten denk ik dat dampen een beter middel is dan elk ander product om te stoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sabine Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Champix... Het enige wat ik mij van die periode herinner zijn slapeloze nachten. Dat verbeterde pas toen ik stopte met die pillen (en kort daarop terug begon te roken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Modder Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Je moet kijken naar de mensen die blijvend stoppen, niet voor een paar maand en dan hervallen: kauwgum 93% failrate patches 93% failrate pillen 93% failrate sprays 93% failrate hypnose 93% failrate acupuncture 93% failrate cold turkey 92% failrate e-cig op voorschrift 89% failrate (Lancet studie) Einstein's definitie van waanzin : "steeds hetzelfde doen en een verschillend resultaat verwachten", of anders uitgedrukt ogenschijnlijk totaal verschillende dingen doen en steeds hetzelfde resultaat boeken. En dan komt de e-cig om aan te tonen dat het ook anders en beter kan, en zet de gevestigde orde voor aap. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 2 minutes ago, The Modder said: Je moet kijken naar de mensen die blijvend stoppen, niet voor een paar maand en dan hervallen: kauwgum 93% failrate patches 93% failrate pillen 93% failrate sprays 93% failrate hypnose 93% failrate acupuncture 93% failrate cold turkey 92% failrate e-cig op voorschrift 89% failrate (Lancet studie) Einstein's definitie van waanzin : "steeds hetzelfde doen en een verschillend resultaat verwachten", of anders uitgedrukt ogenschijnlijk totaal verschillende dingen doen en steeds hetzelfde resultaat boeken. En dan komt de e-cig om aan te tonen dat het ook anders en beter kan, en zet de gevestigde orde voor aap. Leuk!! Heb je hier ook een linkje naar toe, naar dat odnerzoek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Modder Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Dit zijn de resultaten van ontelbare studies, de succes-rate is telkenmale 7 komma zoveel; enige uitzondering was de "e-cig onder druk" in het Lancet onderzoek, dat was dacht ik 11 komma zoveel, nauwelijks beter. Ik vind het verbazingwekkend dat de resultaten zo constant zijn, met zo'n arsenaal van verschillende middelen. Maar ja, stoppen onder de controle en psychische druk van Big Nanny met haar mentaliteit "je bent slecht, foei, je rookt nog steeds 1 sigaret per dag, je bent nog steeds een even grote zondaar dan toen je er 30 rookte." is iets heel anders dan stoppen in een gemeenschap die zegt "laat je niet gek maken, je bent goed bezig, je hebt er al 29 minder gerookt dan toen je bent beginnen dampen, proficiat". Het verschil tussen succes en failure, het ligt zo voor de hand dat de meesten het niet eens zien. De eerste generatie e-cig was ontworpen door Hon Lik om je uit de entrapment van tabac te halen, maar in de entrapment van een monopoly van zijn bedrijf te houden; zijn bedoeling was om uiteindelijk miljonair te worden door het aan Big T te verkopen. De tweede generatie was ontworpen door damper-pioneers (zoals ondergetekende) in nauwe samenwerking met wat Chinese vrienden die voor de productie gingen zorgen, met de bedoeling om je niet alleen uit de tabak te helpen maar ook met de specifieke bedoeling om de aangekondigde blanket-ban van de WHO te omzeilen. Dit is ook heel effectief gebleken om te ontsnappen uit de entrapment van monopolies, entrapment van taxatie die je als betalende klant wil behouden, entrapment van control freaks uit big nanny, entrapment van pharma bedrijven,... Alle verschillende stopmiddelen zoals de eerste generatie e-cig halen je uit de tabak, de tweede generatie e-cigs (en alles wat daar op verder bouwt) is de enige die je niet alleen uit de tabak haalt maar ook uit de tabak houdt (groot en essentieel verschil) door je ook uit de invloed te halen van geldhongerige machten die niet zonder je centen kunnen. En het blijkt goed te werken, zelfs zo goed dat de FDA 500p diarree heeft uitgescheten om de centen te beschermen, en de EU-commissie zo ligt te spartelen om de tweede generatie van hervulbare e-cigs te bannen en zo het monopoly van Big-T te restaureren en de geldtrein draaiende te houden. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dampertje Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 mooi en informatief @The Modder, erg leerzaam! hoe mooi zou het zijn als we daar een veel beter cijfer van de e-sigaret op vrijwillige basis tegenover zouden kunnen zetten? aangetoond, met onderzoek gestaafd e.d. kunnen we dat al en zo nee, waarom niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Modder Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Dit moet op een andere manier gemeten worden dan met de klassieke stopmiddelen - wij zijn geen "laboratten" die opgevolgd kunnen worden, maar een grass-root movement die vanaf het prille begin meer of min underground gedrukt werd. Dat maakt het allemaal zeer moeilijk, maar er zijn studies van het aantal dampers, het aantal dual users,... en de evolutie jaar op jaar. En die eerste cijfers zijn ronduit spectaculair: bvb het aantal dual users die volledig rookvrij zijn geworden is gestegen van 30% tot 50% in één jaar in de UK. Men merkt dit ook aan het aantal sigaretten dat verkocht wordt (en de miljarden accijnzen die men binnenrijft) dat voor het eerst niet met een half procentje daalt zoals gewoonlijk maar met 6-7% per jaar. Dit heeft men eerst aan allerlei fenomenen toegedicht maar dit wordt nu algemeen aanvaard dat dampen daar verantwoordelijk voor is. Dit is de ook de reden dat de EU beslist heeft dat de verantwoordelijke daar dan maar voor moet opdraaien en met de nodige centen over de brug moet komen om de dalende inkomsten uit tabak te compenseren. Een beetje een perverse redenering: eerst moeten rokers belet worden om spontaan te stoppen met de TPD, om dan de dampers 2.5€ per dag te moeten taxeren en dat geld door te sluizen naar een Nanny die dan op die rokers gaat inhameren om hen ertoe te brengen te doen wat ze spontaan zouden gedaan hebben indien men hen gewoon met rust had gelaten en zonder dat het ook maar iets gekost zou hebben. Het verschil is natuurlijk dat als ze spontaan stoppen ze niet na enkele maanden terugkeren om braafjes hun volle 5€ per dag te betalen die Nanny zo dringend nodig heeft, en dat lijkt voor Nanny veel belangrijker te zijn dan die 93% failrate wat op te krikken. En moet het gezegd: Big T is executive producer in dit pervers theater. #aBillionLives 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sledge Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 13 hours ago, Cyber_Huub said: Dampen sloeg binnen een half uur aan, en mijn vrouw 3 dagen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Unknown Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Ik heb in mijn leven alle stopmiddelen al wel doorlopen en geen werkte, het moment dat je klaar bent met roken en de nadelen gaat inzien is het beginpunt om te stoppen. Maar sinds ik succesvol middels de dampert de verslaving had overwonnen is dit voor mij het probate middel om te stoppen. Ik was 7 jaren van het roken af maar er stond een situatie dat ik moest kiezen uit 2 kwade en koos voor het roken, maar na een kleine 2 jaar roken was ik er helemaal klaar mee met die gore bende. Ik pakte mijn dampert weer en tot op heden geen afkickverschijnselen en behoeft naar een sigaret, dus ja voor mij werkt de dampert perfect. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts