elja Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 (edited) Sluiten van stukjes? Ik vind deze sluiting erg slecht. Vooral daar dit zo uitgebreid overal in de media komt en aandacht op sociale media heeft, maar ook de verweer stukken. Echt heel erg raar om zo´n discussie af te breken zonder zinvolle reden. Vooral als de discussie daarover toch wel over diverse landen gaande is. En hoewel het misschien een slecht onderzoek is, is het wel goed ook over de tegenargumenten te lezen en te horen. Persoonlijk vind ik dit wel heel erg rare censuur, want dit bericht stond werkelijk helemaal in de juiste rubriek, en uiterst actueel. Verder vind ik het zeker te overwegen geen extra aandacht aan nonsense berichten te geven. En dat iedereen persoonlijk ter overweging te geven. Maar als iemand de behoefte heeft hier over een stuk te praten, dan moet dat gewoon mogelijk zijn zonder secuur, zolang het de gewone forumregels niet overtreden worden. Verder is voor heel veel mensen niet eens goed mogelijk de nonsense van niet-nonsense te onderscheiden. Indien ik zelf iets tegen kom wat nonsense is dan wel op een nonsense -onderzoek gebaseerd is, en hier in Nederland weinig tot geen aandacht in de media heeft, dan ga ik het niet posten hier of op sociale media. Ook niet als er wel goede reacties en goede artikelen van wetenschappers als reactie op gekomen zijn en geschreven staan. Gewoon vanwege het feit dat mensen negatieve dingen eenmaal beter onthouden en er een gevoel van: er zal wel iets mee zijn, er aan over houden. Edited September 2, 2016 by elja 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaWa Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Het is inderdaad een beroerd onderzoek, maar het komt wel in het nieuws en dat is reden genoeg om er hier aandacht aan te besteden... Alleen jammer dat de helft van de reacties in dat topic van dampersplaza-niveau zijn. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyber_Huub Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Ik kan me er wel in vinden. We horen al veel te veel bullshit berichten, gebaseerd op klinkklare onzin. En je kan er over discussiëren, wat dan ook weer zinloze bullshit is. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Misschien handig om dan 1 verzameltopic voor al die onzinberichten te maken? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaWa Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 (edited) Da's ook een idee. Gewoon domweg negeren lijkt me minder verstandig. Dit soort berichten zullen gebruikt worden door damp-tegenstanders, en dan is het toch wel handig om te weten waarover het gaat. Edited September 2, 2016 by JaWa 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted September 2, 2016 Author Share Posted September 2, 2016 (edited) 44 minutes ago, Moppersmurf said: Misschien handig om dan 1 verzameltopic voor al die onzinberichten te maken? Er is al een verzameltopic. Het is gewoon nieuws. En de discussie die daarna in het nieuws komt ook. En als er geen aandacht aan besteedt wordt is het echt het handigste het niet zelf in de bekendheid te gooien. Wat denk je daarbij te winnen? Het is ruim bekend dat enig negatieve opmerking bij mensen altijd veel langer blijft hangen, ook al was het maar in in de onderbuik. Dat rechtrekken kan het beste door iemand die vertrouwd wordt, of een hele hoop rationele artikelen die met de neus dezelfde kant op wijzen. Dus meestal is het effect negatief, ook al is er verweerd van goede experts. De meeste mensen komen al niet zo ver dat ze ook de verweer artikelen kunnen vinden of gaan lezen. En als ze dat al doen hebben ze vaak moeite af te wegen wie er nou gelijk heeft. Behalve voor echt geïnteresseerde mensen is het effect meestal negatief op de algemene opinie. En de echt geïnteresseerde vindt de expertstukken vermoedelijk op eigen kracht wel terug. Maar ik vind niet dat we hier censuur moeten gaan toepassen. Dat is echt helemaal niet goed. Iedereen moet hier stukken naar behoefte kunnen plaatsen en er over kunnen discusieren. Ook als (eventueel achteraf) blijkt dat het een onzin stuk was. En ben ik nou echt de enige die zomaar uit de lucht vallende censuur wel heel erg niet vind kloppen?? Edited September 2, 2016 by elja 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 1 hour ago, elja said: Maar ik vind niet dat we hier censuur moeten gaan toepassen. Om dit nou censuur te gaan noemen is wel heel erg overdreven hoor, vind je het wellicht ook nog racistisch? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 1 hour ago, JaWa said: Dit soort berichten zullen gebruikt worden door damp-tegenstanders, en dan is het toch wel handig om te weten waarover het gaat. Ik heb inmiddels wel begrepen dat dampen volgens de sensatiepers ongezonder is dan roken, knetterkankerverwekkend, en dat volgens D66 de industrie zo knap is geweest om teer en koolmonoxide in e-sigaretten te proppen. Ik mag blij zijn dat ik na 8½ jaar dampen nog niet ernstig ziek of hartstikke dood ben. Nog langer daarover door jammeren op een forum heeft bar weinig nut; liever via mail, twitter, facebook ten strijde trekken tegen dergelijke bullshit. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Toch vind ik het wel een prettig idee dat men al googelend op dit soort onderwerpen op dit forum uit kan komen. Daarom stelde ik 1 verzameltopic voor want om nou elk onzin verhaal een eigen plek te geven is wel forumvervuiling waarvan ik kan begrijpen dat het gesloten wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Spaink Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 1 hour ago, Moppersmurf said: Toch vind ik het wel een prettig idee dat men al googelend op dit soort onderwerpen op dit forum uit kan komen. Daarom stelde ik 1 verzameltopic voor want om nou elk onzin verhaal een eigen plek te geven is wel forumvervuiling waarvan ik kan begrijpen dat het gesloten wordt. Dat lijkt me een utstekeend voorstel, @Moppersmurf! @elja, ik sloot het topic omdat het een belazerd onderzoek was en de reacties hier op het forum -op die van Casepoes na- al even bedroevend waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaWa Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 21 minutes ago, Karin Spaink said: en de reacties hier op het forum -op die van Casepoes na- al even bedroevend waren. Volgens mij gaf ik toch ook een serieus antwoord daar... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
UGL Het Oog Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Nee hoor Elja,je bent niet de enige die het vreemd vind. Newbies hebben het onderzoek misschien nog niet gezien en willen er misschien ook hun mening over geven. Maar flutonderzoeken mogen blijkbaar ook al niet meer. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheVapingRaven Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 (edited) Lastig. Ik vind het in mijn persoonlijk mening geen censuur. Het "onderzoek" (wat mij betreft weg gecensureerd had mogen worden bij de conceptie ervan) staat er nog. Er kan niet meer op gereageerd worden. En dat vind ik, al gaat het tegen mijn gevoel in, wel te verdedigen. Het vervelende is dat we als dampers onder elkaar wel weten wat voor reacties er gegeven gaan worden. De toon van die reacties is naar ik vermoed ook redelijk accuraat te voorspellen. Die reacties mogen meer als terecht zijn. Maar ik denk ook dat dat soort reacties wel eens negatief kunnen uitpakken in de beeldvorming over dampen en dampers. Het wordt ook erg makkelijk dampers weg te zetten als mensen die geen gehoor willen geven aan "wetenschappelijke kritiek" en maar doen en laten wat ze willen. Het is jammer genoeg noodzakelijk op dit soort berichten serieus te reageren, en tegelijk is het jammer dat er op stupiditeit nauwelijks serieus te reageren valt. Bijna een catch 22 te noemen. Edited September 2, 2016 by TheVapingRaven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 11 hours ago, Moppersmurf said: Daarom stelde ik 1 verzameltopic voor Lijkt mij een prima idee. Heb je al een rake titel bedacht ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sub-Ωhm Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Het 'Anti damp propaganda' topic ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 6 hours ago, Marianna said: Lijkt mij een prima idee. Heb je al een rake titel bedacht ? Ja ehh iets met smurfen natuurlijk, maar dat gaat em zeker niet worden? "Leugens over dampen gebundeld " dan maar? *Wat malloten bedenken" is ook een leuke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefcom Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 http://www.thecanary.co/2016/09/01/media-reports-vaping-highly-misleading/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 6 hours ago, Sub-Ωhm said: Het 'Anti damp propaganda' topic ? 4 hours ago, Moppersmurf said: "Leugens over dampen gebundeld " dan maar? *Wat malloten bedenken" is ook een leuke. Mooi, maar ik vermoed dat beginnelingen niet zullen googelen op dergelijke woorden. Het woord 'e-sigaret' zal er in moeten voorkomen. En liefst zodanig dat 't bovenin de lijst met zoekresultaten komt te staan, zodat ook politici op dit forum terecht komen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 e-sigaret en elektrisch roken moet zeker een googelbare term worden als lokaas. En ja ik weet dat men zich hier verslikt in die laatste term maar het gaat om de herkenbaarheid. Dus leugens over dampen was een fout voorstel van me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianna Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 - Leugens en onzin over e-sigaretten - Berichten van de anti-e-sigaret-maffia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Ik hoop ook op een sterke openingspost met het verzoek om de leugens te ontzenuwen met aantoonbare feiten. Eventueel met linkje naar onze wiki en Acvoda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Unknown Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Mwa ik vindt dat onzinberichten best op het forum kunnen worden geplaatst en dat de leden met goed onderbouwde bewijzen en links die berichten kunnen ontzenuwen. Dit geeft de nieuwbakken damper inzicht over hoe de feiten verdraaid worden en sceptisch mogen zijn over de onderzoeken en de organisaties die daar verantwoordelijk voor zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Spaink Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Ik heb een nieuw topic gemaakt waar zulke ondoordachte artikelen / onzorgvuldig onderzoek voortaan kan worden gepost: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted September 4, 2016 Author Share Posted September 4, 2016 (edited) Het hoort gewoon onder nieuws. Want het is nieuws, zo worden ze ook de wereld in gebracht. En ook de discussie die elders over dat nieuws plaats vindt, dus reacties er op. Er is hier veroorzaakt dat de links naar de goede verweerstukken die wel op twitter te vinden waren, hier dus niet geplaatst konden worden bij de discussie omdat die afgesloten is. Niet dat ik weet of deze "goede" links geplaatst zouden zijn trouwens. Maar bij onzin onderzoeken komen er eigenlijk altijd goede verweer stukken en meestal geven andere onderzoeks experts ook vaak goede reacties. En een dergelijke link plaatsen lijkt me een stuk betere reactie, dan de boel dicht gooien. Verder weet je van te voren nooit of iets wel of niets een onzinstuk is. Of je zelf er wel of niet mee eens bent hoeft niet een reden te zijn dat iets een onzinstuk is. Dat is en blijft toch altijd een eigen keuze. Het feit dat het in het nieuws is, staat gewoon los van eigen mening. En moet niet in een andere categorie vanwege een subjectieve mening die van te voren het al als onzin neer zet. Gewoon een zinvolle discussie er over is belangrijker. Dan kan iedereen zien waarom je iets onzin vindt. Edited September 4, 2016 by elja Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted September 4, 2016 Author Share Posted September 4, 2016 On 2-9-2016 at 14:28, Moppersmurf said: Om dit nou censuur te gaan noemen is wel heel erg overdreven hoor, vind je het wellicht ook nog racistisch? Vreemde reactie, Geen idee wat racisme er mee te maken heeft? SVP toelichting. Hoezo geen censuur. Je kunt er toch niet meer verder over praten. Discussie is dicht gegooid. Dezelfde discussie werd op twitter gevoerd, met betere links naar onderzoek en verweerstukken. De mogelijkheid om hier die links over dat onderwerp te plaatsten is gewoon ontnomen. En ik zie gewoon werkelijk geen enkele reden daartoe. Want er is zo te zien geen forum regel overtreden. Dat is dus censuur. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts