Jump to content

Aspire Nautilus X (clone) review

Guest The_Blackbird

Recommended Posts

Guest The_Blackbird

Ik vond een review wel toepasselijk als eerste inhoudelijke post nadat ik mijzelf had voorgesteld.

Ik damp nu bijna een week op een Aspire Nautilus X clone van fasttech
Weet niet of een link naar het product mag: Link naar product

Opzich lijkt de kwaliteit van deze tank prima, hij voelt stevig en ziet er (afgezien van de kleurcombinatie en het ontbreken van de merknaam) uit als het origineel.

Hij past mooi (flush) op m'n Eleaf iStick 40 watt TC en geeft een prima dampproductie op 20.5 watt, de coil kan tot 22 watt (volgens fabrikant) maar dan wordt de driptip toch wel erg warm.

Een erg groot nadeel is de bizarre hoeveelheid spitback die ik krijg van dit apparaat, hopelijk ligt dit aan de clone coil die er nu in zit. Ik moet hem komende weken nog testen met een originele Aspire Nautilus X U-Tech coil. 

Ook ben ik benieuwd naar eventuele sub-ohm mogelijkheden met de 0.6 ohm coils die voor de pockex bedoeld zijn, zodra Zwoofs deze binnen heeft wil ik dat wel eens testen.

Al met al ben ik redelijk tevreden met deze tank maar ik neig een beetje terug naar mijn Justfog q16 vanwege de spitback.
Met de clone coil geef ik deze tank een beoordeling van 6/10.

Ik zal deze post updaten wanneer de originele en pockex u-tech coils getest zijn :)

3 hours ago, The_Blackbird said:

... maar dan wordt de driptip toch wel erg warm.

Is die zwarte driptip dan van metaal ?

Wat betreft spitback, is 't wel handig om een paar anti-spitback driptips in huis te hebben, zoals o.a. deze:

https://www.fasttech.com/p/3629408

https://www.fasttech.com/p/2963700 

Edit: geldt niet voor de Aspire Nautilus X

Edited by Marianna

Guest The_Blackbird

De drip tip is niet van metaal, de drip tip is eigenlijk niet meer dan een plastic sleeve over een metalen tuitje.
Helaas gaan dus de 510 anti-spitback driptips niet helpen, gezien er geen 510 driptip mogelijkheid op deze tank zit (is bij het origineel volgens mij ook niet)

Ik zie wel dat zo'n anti-spitback drip tip gewoon een gaasje erin heeft zitten, wellicht probeer ik zoiets na te maken in de sleeve van de Nautilus X.

Oei, geen 510 driptips mogelijk..... even mijn bericht bewerken, wist niet dat er zulke domme fabrikanten bestaan.

Ja, een stukje mesh kan dienen als anti-spitback, maar hoe je dat dan moet bevestigen zonder dat 't de keel inschiet tijdens het dampen...(?)

Guest The_Blackbird
Just now, Marianna said:

Oei, geen 510 driptips mogelijk..... even mijn bericht bewerken, wist niet dat er zulke domme fabrikanten bestaan.

Ik snap deze zet van Aspire ook niet helemaal, 510 driptip is toch wel de wereldwijde standaard.

1 minute ago, Marianna said:

Ja, een stukje mesh kan dienen als anti-spitback, maar hoe je dat dan moet bevestigen zonder dat 't de keel inschiet tijdens het dampen...(?)

Misschien kan ik hier 2 vliegen in 1 klap mee pakken, als ik nog een sleeveje bestel kan ik deze een stukje afsnijden zodat hij flush op de andere past, de rand een beetje smelten en met de mesh ertussen laten stollen. Dan heb ik anti-spitback + een langere driptip wat wellicht kan zorgen voor minder brandblaren op m'n lippen :mmm

ik weet niet of je nog ergens een oude CE4(+) clearomizer of gelijkwaardig op de kop kunt tikken of wellicht heb je die nog..

in elk geval kun je het glaasje ervan losschroeven en deze over de bestaande driptip heen schuiven om op die manier ofwel

een verlende MTL mondstuk maken ofwel een verlengde widebore mondstuk maken voor DL of DOTL...

zo doe ik het al ruim 3-4 jaar, heb er zelf een hekel aan om te dicht op de tanks te zitten met mijn lippen als gevolg van de hitte.

misschien vindt je het niet mooi, funktioneel is het wel... plus je hebt een langere dampkamer, meer doemp cq koeler en spitback is

vele malen minder of totaal niet... ook kun je in het verlengde stuk makkelijker een spitback stopper maken...

Guest The_Blackbird
On 29-9-2016 at 23:28, Camikease said:

ik weet niet of je nog ergens een oude CE4(+) clearomizer of gelijkwaardig op de kop kunt tikken of wellicht heb je die nog..

in elk geval kun je het glaasje ervan losschroeven en deze over de bestaande driptip heen schuiven om op die manier ofwel

een verlende MTL mondstuk maken ofwel een verlengde widebore mondstuk maken voor DL of DOTL...

zo doe ik het al ruim 3-4 jaar, heb er zelf een hekel aan om te dicht op de tanks te zitten met mijn lippen als gevolg van de hitte.

misschien vindt je het niet mooi, funktioneel is het wel... plus je hebt een langere dampkamer, meer doemp cq koeler en spitback is

vele malen minder of totaal niet... ook kun je in het verlengde stuk makkelijker een spitback stopper maken...

Dit klinkt als een makkelijker uit te voeren project dan wat ik eerst in gedachten had! Ik zal eens kijken of ik mijn oude CE4 clearo nog kan vinden!

Vanwaar eigenlijk een Clone? Persoonlijk zou ik voor 15 euro verschil liever een original hebben, vooral als je kijkt naar het totale kostenplaatje met je mod, juice etc.

Guest The_Blackbird
Just now, Focal said:

Vanwaar eigenlijk een Clone? Persoonlijk zou ik voor 15 euro verschil liever een original hebben, vooral als je kijkt naar het totale kostenplaatje met je mod, juice etc.

Ik ben nogal van het "zo goedkoop mogelijk". Gezien dat de nautilus x bij zwoofs op 36 euro staat en ik hem hier voor 9 kon bestellen, vond ik het verschil dusdanig dat ik het het proberen waard vond. Wellicht had ik beter inderdaad voor de original kunnen gaan, gezien ik nu weer terug ben bij mijn Q16. 

Ik ben nog wel benieuwd wat het tankje doet met een originele coil, maar daar ga ik me na mijn vakantie aan wagen ;)

• 2 weeks later...
Guest Kendje Miewel

Mocht er iemand interesse hebben in een originele nautilus x limited edition, dan heb ik eentje in de aanbieding. 15€ incl 2 ongebruikte coils, excl. verzending

Guest The_Blackbird
Mocht er iemand interesse hebben in een originele nautilus x limited edition, dan heb ik eentje in de aanbieding. 15€ incl 2 ongebruikte coils, excl. verzending

In de nautilus zelf heb ik (nog) geen interesse. Wel eventueel in 1 of anders allebei de coils. Dit als test voor de clone, kunnen we dat afregelen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

@The_Blackbird

je kunt hier de coils los kopen....
http://www.futuresmokeshop.nl/Webwinkel-Product-160315607/Aspire-Nautilus-X-Coil.html

Nogmaals... mocht je de clone tanks nix vinden wil em nog steeds van je overnemen, hoor... inklusief alle clone en orginele coils

en de gebruikte, inklusief diegene die jij niet prettig vond..

• 2 weeks later...

overigens... Blackbird...(en anderen)

mocht je de Aspire Atlantis of Triton Coils hebben liggen.. dan ff t speciale lucht/domp kopje van een kloon, wricken en die op een bijvoorbeeld

Triton Kanthal Clapton coil drukken, en het Plus pooltje van zo een Nautilus X kloon coil in de Triton coil drukken (de pluspool van de 2 dus omwisselen), dan kun je die in de Nautilus X Kloon draaien en gebruiken... het schroefdraad bovenop de coil en het schroefdraad van het voetje

zijn gelijk aan de Nautilus X coil koppen... ook qua lengte zit je goed

En ook de cCell coils van Vapresso zijn te gebruiken, ook hier weer het speciale kopje (lucht en domp aanzuiging) op de Vapresso cCell kop

drukken en ook bij deze ofwel de voet aanpassen naar de dikte van de Nautilus X voetjes ofwel omwisselen met een bijv weer zo een

Nautilus X kloon coil voetje..

visa versa is dan dus ook mogelijk, dus de Coilkoppen van de Nautilus X zijn dan ook te gebruiken in de Aspire Atlantis / Triton/Triton v2 te gebruiken,

hierbij zal dan het voetje (pluspool) van een oude Altlantis, Triton of Eleaf Melo III, in de Nautilus X coil gedrukt moeten worden om cantakt te maken.

Edited by Camikease
  • Like 1

• 2 weeks later...
Guest The_Blackbird
@The_Blackbird

Is er al een update ??
heb je je vrede gevonden in de Nautilus X clone met de orginele Coils ??

Helaas heb ik nog geen originele coils gekocht. Een tijdje geleden is m'n melo III nano binnen gekomen, en dat is een beetje m'n beste vriend geworden haha! Er gaat volgende week een nieuwe fasttech order uit, dan bestel ik gelijk een originele nautilus X coil bij. Al betwijfel ik of ik de tank veel ga gebruiken (de strakke airflow t.o.v. de Q16 valt tegen.)

Guest The_Blackbird
hou je van licht knutselen blackbird ?

ik heb eventueel een makkelijkere oplossing om een aspire coil erin te zetten... geheel naar je eigen goesting qua draad ed...
en het is zo simpel dat ik er simpel van werd....

Ik sta open voor suggesties [emoji6]

heb je toevallig Aspire Atlantis of Aspire Triton/ Triton 2 coils in huis ? - of wellicht de Melo III coils - dan kan ook want het schroefdraad

van de Eleaf Melo series is exact gelijk aan die van de Aspire Atlantis / Triton coils en kunnen dus onderling uitgewisseld worden.

Welnu, je raad het antwoord al... de Aspire Nautilus X coils, hebben exact hetzelfde schroefdraad als bovengenoemde coils.

zowel het schroefdraad in de Base als het schroefdraad op de top.

Het enige wat er dus echt verschilt zijn dus het rare kapje bovenop de Nautilus X (airflow/damp kanaal) en het voetje van de Pluspool is plat ten opzichte

van grote voetjes van bovengenoemde coils - de top van de Nautlus X coils is ook iets nauwer tov bovengenoemde coils.

wrick van een Kloon coil het kapje - (airflow/damp kanaal) en het + pool voetje, pak dan 1 van genoemde coils en leg het kapje erop -

het zal niet vast klemmen daar de Atlantis/Triton / Eleaf coils iets wijder zijn dan de X coils - maakt voor de werking nix uit

Duw nu het platte + pool voetje op de plek  van het grote voetje... het + pool voetje zal los zitten bij de standaard Aspire kopjes en iets vaster

bij de Eleaf kopjes, voor de werking maakt dat niet veel uit, voor temp control wel, dus wil je dat het vast zit, zet je ook het rubbertje van het

+ pool voetje over in 1 van de andere coils. het rare kapje (airflow/damp kanaal) ligt er in principe los op, maar dat maakt voor de werking nix uit.

voila een Aspire coil voor de Nautilus X,

met het draad type jij wenst , kan dus ook een Kanthal Clapton worden als je dat wilt. Eenvoudiger kan het gewoon niet.

Ik heb dit experiment al voor je uitgevoerd, echter heb ik hiervoor 1 van mijn orginele Nautilus X coils voor gebruikt. het werkt gewoon,

ook als het platte voetje los in het rubber zit, maar aangezien je toch niet tevreden was over de Kloon coils, kun je net zo goed ook

t rubbertje er ook uit halen en overzetten in de nieuwe coil.

svp de kloon coils niet weg kiepen, wil je dat wel doen, dan svp in een envelope mijn kant op....

Ik hoop dat je iets met de info aankunt..

Overigens, geen zorgen, mijn orginele Nautilus X coil werkt nog steeds naar behoren nadat ik het experiment beeindigde en alles

weer terug gezet heb op de orginele coil.

Edited by Camikease

een andere mogelijkheid is natuurlijk van  1 van de coils die ik genoemd heb in bovenstaande uitleg...

de coil en katoen overzetten in de Kloon coil voor de nautilus X. dat kan ook is iets meer pielen denk ik, en passen en meten, maar dan zit het kapje

wel vast in de coil als je ermee klaar bent.

dit experiment heb ik echter niet uitgevoerd en zolang de orginele coil nog goed werkt, ga ik die ook nog niet doen, dan zul je over 2 maand nog eens

moeten vragen als de Nautilus X coil waarschijnlijk vervangen zal worden...

Edited by Camikease

Guest The_Blackbird

Sodeju, en dat noem je licht knutselen? :clap het is waarschijnlijk makkelijker dan het lijkt. Misschien dat kloontje eens tevoorschijn toveren en een tweede kans geven :mmm

de hele handeling kost nog geen 3 minuten,

het duidelijk omschrijven van de zonder teveel fouten maken duurt altijd langer.

het omzetten van de gehele draad inklusief katoen, kost wellicht 10 minuten inklusief t kneuteren om de katoen goed in de Kloon schacht te krijgen....

of minder tijd, naar gelang hoe handig je bent.

Ik heb de Aspire Nautilus X (dus niet de clone) en heb geen last van spitback. Af en toe eens dadelijk na het bijvullen van de e-liquid maar dat is denk ik door er (per ongeluk) teveel vloeistof in te doen.

Op zich ben ik er tevreden van. Enige nadeel vind ik dat je de driptip inderdaad niet kan vervangen. Ik vond de driptip van mijn vorige C14 bv aangenamer.

Wat wel is, ik kan niet hoger gaan met mijn e-leaf aster dan zo'n 17 W anders wordt de driptip veel te warm. Op zich geen probleem want 15 W is voor mij voldoende maar misschien moet ik toch ook maar eens een andere output mode proberen. Maar daar heb ik me dus nog niet aan durven wagen.