Jump to content

Dampend het weekend door

Guest beardass

Recommended Posts

Guest beardass

Beste mede-forummers,

Ik voelde even de behoefte om even wat frustratie van me af te schrijven. Afgelopen weekend heb ik sinds lange tijd weer eens een familiefeestje bezocht. Aanvankelijk was het een feest van mijn neef maar aangezien ik geen een van zijn vrienden kende belandde ik al gauw bij de ooms en tantes. Stuk voor stuk verstokte rokers. Maar ja, dan haal je je damper te voorschijn en begin je lekker te dampen en dan komt het geouwehoer. Het zal menig damper niet onbekend in de oren klinken. "Dampen is minstens net zo slecht als roken". En dan zelf doodleuk de ene peuk met de andere aansteken. De halve avond heb ik dat gezeur aan moeten horen.

De volgende dag sta ik met een gigantische kater in de repetitieruimte. Wederom ook hier een groep rokers en 1 damper. Nu begint onze bassist weer te mekkeren over elektrisch roken en ook hier weer het verwijt dat het minstens net zo slecht is. Komt de onvermijdelijke vraag van hem of ik wel weet wat ik aan het dampen ben. Na een uitgebreid antwoord was het enige wat bleef hangen glycol. Dus omdat er een stofje in zit wat qua naam lijkt op een bekend antivriesmiddel is het net zo slecht als roken.

Ik word er echt doodmoe van, dat continue moeten verantwoorden. Waarom hoeft een roker dat niet? Ok, roken wordt steeds minder geaccepteerd maar nog steeds schijnt men het minder slecht te vinden de e-sigaret. Ik heb geen zin om als een wandelend wikipedia mezelf continue te moeten verantwoorden tegenover anderen (vooral rokers). Daarnaast houd ik wel van een discussie. Maar wel een discussie op niveau en niet een welles-nietes discussie.

Wel een pluspunt nog: ik heb mijn broertje ook om gekregen. Hij heeft zaterdagavond de hele avond aan mijn eleaf mini lopen lurken.

Een roker blijft excuses zoeken om te kunnen blijven roken en komen met de meest uitgekauwde zinnen als; mijn opa werd 90 en rookte gewoon nog, of uitlaatgassen zijn nog smeriger en ongezonder etc etc

Ze weten allen dondersgoed hoe het zit maar steken gewoon hun kop in het zand, ze willen we wel vanaf maar weten hoe moeilijk het is en gaan ze zogenaamd groot lopen doen, erg vermakelijk dat wel weer.

Trek je er nou gewoon niets van aan want jij weet beter en hebt wel de stap gezet, wat dat betreft ben je een stuk sterker en flinker als die zeiksnorren met hun gemauw.

Edited by The Unknown
  • Like 1

Guest beardass

Ik ben ook blij dat ik de stap heb gezet en ik wil men graag vertellen wat ik weet om hen ook over te halen. Maar zonder kennis van zaken gaan beweren dat het net zo slecht is en vervolgens struikelen over de stof glycol wordt ik wel moedeloos van. Niet dat het me ervan weerhoud om gewoon vrolijk door te dampen, ik weet wel beter.

Maar in bepaalde kringen is het toch makkelijker om een pakje sigaretten op tafel te leggen dan de damper op tafel te zetten. Is het een kwestie van onwetendheid? Misschien ontkenning? Of misschien wel jaloezie?

Edit: ik lees nu op de site van het RIVM dat het ook in gewone sigaretten zit :tong

Edited by beardass

Dankzij de media worden mensen nogal eens op het verkeerde spoor gezet, en men doet natuurlijk niet altijd (nooit dus) onderzoek naar wat men leest. Daarom zit het dampen nog steeds in het verdomhoekje en is Big Pharma, de overheid en ook Big Tobacco nog steeds blij en werken ze actief mee aan de onwetendheid.

Je zou natuurlijk een lijst stoffen uit het hoofd kunnen leren van wat allemaal wel in een sigaret zit en niet in je damper. Dat zijn feiten om de mens mee om zn domme oren te slaan.

Edited by Moppersmurf

Gewoon niet uitleggen en verwijzen naar de peuk die ze roken.. Meestal als ik commentaar krijg, is steevast mijn antwoord: Dit is veel lekkerder, de keus is tussen asbak of appeltaart, ik weet wel waar ik voor kies.. 

• Like 2

Vergeet niet dat we zijn opgevoed met sigaretten.

Afgezien van dat we 'weten' (in het algemeen) dat roken slecht voor de gezondheid is, is het nog steeds een verschijnsel wat 'gewoon' is voor velen, ook voor niet gebruikers. Als je ergens rokers ziet staan dan let je er nauwelijks op.. zie je een verdwaalde damper staan.. dat trekt aandacht.. 

Dampen is nieuw.. en onbekend maakt ook onbemind. De berichtgeving over (vermeende) gezondheidsrisico's van dampen, de exploderende batterijen en toch ook het ingewikkelde van dampen (wat zit er nu precies wel en niet in de vloeistof, smaakjes etc) wat het ook lastig maakt om het 'simpel' uit te leggen.. het helpt allemaal niet mee.

Ik merk vooral dat niet-rokers (of vele ex-rokers) het gelijkschakelen aan roken.. immers, je inhaleert iets.. er komt 'rook' uit.. 

En altijd de nicotine, die vreselijke verslaving die je in stand houdt.. allemaal redenen om vooral negatief te zijn over dampen en dampers.

Over het opgevoed zijn tenslotte, ik drink (veel te) veel koffie net als mijn collega's.. maar ook dat 'hoort' er gewoon bij haha.. caffeine verslaving is geaccepteerd..

In ieder geval, ik vind het best.. voor mij is dampen een prima alternatief.. en wat anderen vinden.. ach... 'whatever' :D.

Edited by MrSmiley
  • Like 3

Guest beardass
5 minutes ago, MrSmiley said:

Ik merk vooral dat niet-rokers (of vele ex-rokers) het gelijkschakelen aan roken.. immers, je inhaleert iets.. er komt 'rook' uit.. 

En altijd de nicotine, die vreselijke verslaving die je in stand houdt.. allemaal redenen om vooral negatief te zijn over dampen en dampers.

Dat merk ik juist tegenover gesteld. Ik merk dat er meer niet-rokers zijn die er positiever tegenover staan dan rokers. Zeer waarschijnlijk de reden die The Unknown aangaf, ze weten allemaal hoe slecht het is maar kunnen gewoon niet zonder.

Ga een alcoholist overtuigen dat overmatig drankgebruik bizar slecht voor je is en je krijgt een tas vol smoezen die de alcoholist gebruik om zijn kop in het zand te steken.

Ga een drugsgebruiker/verslaafde overtuigen van hun gedrag en hoe slecht overmaat aan drug slecht voor het lichaam en geest is, ook hier krijg je weer een gebaksdoos vol lekkere s(m)oesjes om de verslaving niet op te geven.

Zo kun je nog wel ff doorgaan maar om een junk/verslaafde te overtuigen om met de verslaving te stoppen moet je wel wat weten en hoe aan te pakken, een roker overtuig je ook niet zomaar.

Ik ben het MrSmiley eens.
Daarbij, je hoeft de discussie niet aan te gaan, zeker niet als het een wellus nietus discussie wordt.
Mijn collega's en mn vrienden hebben het, na wat constructieve discussies, geaccepteerd dat ik damp en de opmerking over de elektrische rooklamp of de rokende toverstaf neem ik gewoon voor lief. Dan lach ik gewoon met ze mee

• Like 2

Guest beardass

Ik damp ook pas sinds een maand of 2 dus voor vele zal het een soort gewenning zijn ( neem ik dan maar aan). In mijn directe omgeving ken ik er ook echt maar 3 die de sigaret hebben ingeruild voor het dampen terwijl ik de rokers niet eens op 10 handen kan tellen.

Ik ben voor mezelf overtuigd dat ik nooit meer een sigaret aan raak, afgelopen weekend was wel de ultieme beproeving. Waar ik moeite mee heb is het feit dat dampen zo negatief wordt belicht t.o.v. roken. Alsof je tegen iemand met overgewicht zegt dat sporten slecht is. Ik hoef geen erkenning van vrienden collegas of zelfs ouders maar een steuntje in de rug bij het stoppen met roken wordt ook niet echt geboden. Dat valt me van veel mensen gewoon vies tegen. Mensen die zelf nota bene maar al te graag zouden willen stoppen.

4 minutes ago, beardass said:

maar een steuntje in de rug bij het stoppen met roken wordt ook niet echt geboden. Dat valt me van veel mensen gewoon vies tegen. Mensen die zelf nota bene maar al te graag zouden willen stoppen.

Precies ook mijn ervaring. Mijn aanvankelijke verwachting dat vrienden en familie blij zouden zijn met het feit dat ik het roken heb opgegeven en klaar stond hun complimenten in ontvangst te nemen, werd wreed in de grond geboord met de mededeling dat het toch gewoon roken is. Damp=Rook.

Het is een hele tour om dan kalm te blijven en vaak is het beter om maar helemaal niet te reageren vanwege de lieve vrede.

Mensen weten vaak niet hoeveel schade ze aan anderen toebrengen enkel en alleen vanwege hun ongeïnformeerde houding. Die starheid en onwil om zelf na te denken is vaak op het autistische en hysterische af. Niet alleen tav. van dampen. Het nieuws staat er vol mee en is zelf vaak ook autistisch en hysterisch. 

• Like 1

8 minutes ago, balling said:

Die starheid en onwil om zelf na te denken is vaak op het autistische

Ik denk juist heel veel zelf na.

Starheid en/of onwil is er eerder door onverwachte veranderingen of gebeurtenissen :bloos.

Maar wellicht bedoelde je 'autistische' op een andere manier negatief?

8 minutes ago, balling said:

Mensen weten vaak niet hoeveel schade ze aan anderen toebrengen enkel en alleen vanwege hun ongeïnformeerde houding.

En nee hoor, je hebt me nu geen schade toegebracht door je ongeinformeerde houding :balans.

Edited by MrSmiley
  • Like 1

Ik heb vorige maand een heel gesprek met mn opa over het dampen gehad.
Heel normaal en constructief. Waarbij hij mij vroeg, als er geen 4000+ gevaarlijke stoffen in je damp zitten en als je geen nicotine meer gebruikt, waarom damp je dan?
Op zich een redelijke vraag...... Toch?

Mn antwoord was heel simpel.
Ik ben verslaafd aan het mechaniek.
Iets in je handen hebben, het inhaleren, maar ook het feit dat ik even rustig ergens ga zitten en lekker kan dampen. Net zoals ik voorheen met mn sigaret deed. Even een moment voor jezelf hebben een heerlijk genieten van je DIY smaakje.
Goh, als dat dan m'n enige verslaving nog is.... Prima [emoji108]

• Like 4

2 minutes ago, MrSmiley said:

Ik denk juist heel veel zelf na.

Starheid en/of onwil is er eerder door onverwachte veranderingen of gebeurtenissen :bloos.

Maar wellicht bedoelde je 'autistische' op een andere manier negatief?

Was niet negatief richting jou bedoeld hoor.

Meer een mijmering mijnerzijds over mijn omgeving en het "tegen beter weten in" blijven volharden in een mening (belangen?).

• Like 1

Wanneer is iets echt een verslaving? Als je ergens obsessief mee bezig bent en je getergd raakt als het er niet meer is.

Stel je dampt om de reden van MennoA en zomaar kun je geen spullen meer krijgen om te dampen, hoe zal je reageren? Als ik het op mijzelf bekijken zal ik denken "so be it" and life goes on en zoek een andere bezigheid.

Guest beardass

Het antwoord is ook meer dan logisch, en het enige verschil met een sigaret is die 4000+ schadelijke stoffen.
Maar waarom is ''even een sigaretje roken'' maatschappelijk meer geaccepteerd dan ''even op mijn gemak dampen''.
Ik weet wel waar het vandaan komt, onwetendheid. Toch is dat ergens vreemd. We kennen allemaal wel de personen die menen te hebben gelezen dat het slecht is. Als ze 2 minuten de tijd nemen om een ongefundeerd artikeltje te lezen, dan kunnen ze toch ook 2 minuten de tijd nemen om de andere kant van het verhaal te lezen?

Just now, beardass said:

Als ze 2 minuten de tijd nemen om een ongefundeerd artikeltje te lezen, dan kunnen ze toch ook 2 minuten de tijd nemen om de andere kant van het verhaal te lezen?

Helemaal waar. 

Tegelijkertijd is het wel zo dat de 'pro-damp' artikelen vaak te vinden zijn op specifiek op het onderwerp bestaande websites.

Algemene sites als nu.nl en zo zijn 'toegankelijker' voor de gemiddelde lezer. En voor beeld- cq meningvorming helpt het als je juist onwetend blijft..

1 minute ago, The Unknown said:

Stel je dampt om de reden van MennoA en zomaar kun je geen spullen meer krijgen om te dampen, hoe zal je reageren?

Ik wordt dan heel boos omdat anderen over mij macht uitoefenen waar ik niet om gevraagd heb en waar ik geen toestemming voor heb verleend.

Het is een ongeoorloofde inmenging in mijn persoonlijke levenssfeer die op het terroristische af is. 

• Create New...