Jump to content

Geekvape Avocado 24 rdta

Shure

Recommended Posts

De Geekvape Avocado 24 is een 'genesis style' rdta. Het werkt dus net als een rda, maar er hangt een reservoirtje onder. Een tankje van maar liefst 4-5 ml. De wicks hangen naar beneden in het tankje, en dit werkt eigenlijk als een heel diepe juice well.

geekvape-avocado-24-rdta-colors-picture.

Na te beginnen met drippen, vind ik het soms moeilijk om nog echt van een rta of subohm tankje te genieten. De damp van een rda is gewoon veel aangenamer. De enige nadelen zijn het constant bijvullen (vooral vervelend buitenshuis), en het krijgen van redelijk droge hits als je moet bijdrippen.

De Avocado dampt net als een (top-)dripper, maar verhelpt net die twee problemen op een geniale wijze. Een andere rdta die ik geprobeerd heb, de Aromamizer, geeft wel een goede smaak maar zit toch dichter bij een rta, en is veel minder gebruiksvriendelijk.

Bij de Avocado zit de tank onderaan. Je liquid moet dus niet via een ingenieus juiceflow systeem van boven naar onder, wat toch altijd kans op lekken geeft (of je vergeet de juiceflow te openen of te sluiten). Die zit gewoon onderaan je deck zoals bij een rda. Er is geen juiceflow, dat gebeurt automatisch bij elke hijs die je neemt, omdat je hem dan toch even horizontaal houdt.

Lekken gebeurt absoluut niet zolang je hem niet te lang zijdelings of op zijn kop houdt. Er zijn geen gaten waar het uit zou kunnen lekken zo lang hij rechtop staat.

Hij is 24mm breed, maar erg laag. 33mm zonder driptip. Voor een rda mét een ruime tank! Veel drippers zonder tank, of rta's met een 2ml tank, zijn al minstens even hoog.

De Avocado komt met erg goede accessoires. Een wide bore driptip, 510 adapter en conische 510 ss driptip, kwalitatieve gekleurde O-ringen, een helder en een frosted glaasje, en niet 1 maar 2 ceramische blokjes voor single coil. Je kan hem dus ook zonder coil bouwen :mmm. Verder ook de standaard extra vijsjes enzo.

100-GeekVape-font-b-Avocado-b-font-24-RD

Het bouwdek bereik je net zoals bij een dripper: je trekt gewoon de bovenkant eraf. Niet draaien, geen gedoe met schroefdraad, gewoon trekken en je kan je coil en wick checken.

Bijvullen is ook erg simpel: je trekt je topcap eraf, en dan heb je een kantelbaar dekseltje dat je opzij schuift, en bijvult. Eenvoudiger kan bijna niet. Geekvape beweert dat er 5ml in kan, maar volgens Mike Vapes is het slechts 4ml, en dat lijkt me correcter.

avo7.png

Airflow is zijdelings, en aanpasbaar. Ook als je de luchttoevoer niet helemaal open zet, kan je die mooi op het midden van je coil richten, omdat de topcap er dus gewoon op en af geschoven wordt, in plaats van vastgeschroefd.

Het bouwdek is ruim, velocity-stijl, en met enorme gaten voor de coils. Het is één van de enige decks waar ik staple staggered fused clapton coils echt gemakkelijk in krijg. Die zijn (26ga+32ga)*2 + ribbon*2 +34ga. Dat zijn belachelijk grote coils, maar er is zelfs nog ruimte over, zowel in de schroefgaatjes als tussen de posts.

geekvape-avocado-24-dual-coil.jpg    avocado02-579x260.jpg

Ondanks de slechts 3,3 cm hoogte zonder tip, krijg je dus een ruime tank én een groot bouwdek, voor zowel enkele als dubbele coils dankzij de ceramische blokjes. Zoals je op de middelste afbeelding hierboven kan zien, blokkeert de ceramische afsluiting de airflow van de 2e coil ook niet, maar laat die net door naar de 1e coil.

Het enige lastige eraan is eigenlijk het wicken, al valt dat nog wel mee. Je wicks moeten wat langer dan normaal, omdat ze tot bijna de bodem van het tankje moeten reiken. Die wicks moeten dus doorheen de gaatjes tussen het deck en de tank heen gaan. En net daar moet je iets meer prutsen dan bij een rda, waar je ze gewoon in de juice well legt. De wicks netjes op hun plaats krijgen zonder het tankje te openen vergt wel wat oefening. Veel gemakkelijker is om het tankje te openen en het katoen er dan doorheen te trekken. Maar dan moet je tankje best wel eerst leeg zijn. Je kijkt best een video hierover, en dan lukt het vrij snel.

De Avocado combineert voor mij echt de voordelen van een rda met die van een rta, zoals het zou moeten bij een rdta. Maar dat is uiteraard gemakkelijker gezegd dan gedaan, en ik verbaas me er nog steeds over hoe goed Geekvape erin geslaagd is. Een heerlijk zachte damp, nog nooit een hint van een dry hit gekregen, en absoluut lekvrij zolang je hem niet ondersteboven gaat vervoeren of een nacht op de zijkant laat liggen.

Als vannacht al mijn andere atty's zouden omgeruild worden voor Avocado's, zou ik het waarschijnlijk niet eens erg vinden. Ik overweeg zelfs om sap op 1 mg nic te gaan maken, omdat ik er gewoon niet vanaf kan blijven met deze rdta. Damp en smaak zijn subliem, en eens je de wicks er goed in hebt, zie ik niet echt nadelen. Volgens Mike Vapes moet het 510 vijsje eruit als je de tank uiteen wil halen om volledig te kuisen, maar bij mij is dat niet het geval. Ik kan gewoon de bovenkant van het tankje losdraaien, en het glaasje eruit halen. Geen idee of dat een verbetering is, of gewoon een probleem met zijn (test-)exemplaar.

Hier enkele videoreviews: Mike, Bogan, Rip.

Ik heb hem gekocht bij Gearbest voor €19, Fasttech heeft hem voor $24, in NL & BE kost hij zo'n €42.

***Eigen foto's waren wat onscherp, voeg ik misschien later toe***

authentic-geekvape-avocado-24-rdta-tank-

Edited by Shure
  • Like 5

25 minutes ago, Shure said:

Het enige lastige eraan is eigenlijk het wicken, al valt dat nog wel mee. Je wicks moeten wat langer dan normaal, omdat ze tot bijna de bodem van het tankje moeten reiken. Die wicks moeten dus doorheen de gaatjes tussen het deck en de tank heen gaan. En net daar moet je iets meer prutsen dan bij een rda, waar je ze gewoon in de juice well legt. De wicks netjes op hun plaats krijgen zonder het tankje te openen vergt wel wat oefening. Veel gemakkelijker is om het tankje te openen en het katoen er dan doorheen te trekken. Maar dan moet je tankje best wel eerst leeg zijn. Je kijkt best een video hierover, en dan lukt het vrij snel.

Ik heb een simpele manier om de Avocado te wicken: ik gebruik tamelijk lange wicks, splits de uiteinden (een kwart aan de onderste kant, driekwart daarboven). De bovenste driekwart knip ik kort, op plm. 8 mm, en het onderste kwart werk ik met een dun inbussleuteltje door de wickgaten heen. Omdat een inbusje bot is, prik je niet dwars door de wick heen. Dan duw ik met een scherp pincetje de bovenste driekwart van de wick op / in / naast het wickgat. Succes verzekerd. Geen lekkage, wickt uitstekend.

• Like 2

@Karin Spaink begrijp ik het nu goed dat je slechts 1/4 van je wick in de liquid laat hangen en de rest er slechts "bijprikt". Sinds gisteren heb ik een vergelijkbare nectar in gebruik en ben nog op zoek naar de beste manier van wicken. Hoelang laat jij de wick die in je tankje zit, tot op de bodem of tot halverwege? 

@Karin Spaink Bedankt voor de tip, zal ik zeker eens zo proberen. Ben jij tevreden van je Avocado? En kan jij het tankje uiteen halen zonder de 510 pin los te draaien?

@cleootje pio De wick hoeft de bodem niet te raken (maar mag), wel best tot 3/4e ofzo. Die hoeft het sap niet van onder te trekken omdat je kantelt, maar het is altijd beter dat je wick vochtig blijft, dan neemt die de rest vlotter op. En inderdaad, het dikke wick gedeelte hoeft maar net uit het gaatje te komen kijken, bij mij is het onderste deel ook altijd dunner. Alleen al door het 'fluffen' wordt zo'n lange wick vrij smal naar het eind.

• Like 1

1 minute ago, Shure said:

Ben jij tevreden van je Avocado? En kan jij het tankje uiteen halen zonder de 510 pin los te draaien?

Zeer tevreden. Ik gebruik 'm met een single coil, zo rond de .5 Ohm. En de tank kan alleen los als je de centerpin eruit draait, ja :)

Guest UGL211211a
49 minutes ago, cleootje pio said:

Sinds gisteren heb ik een vergelijkbare nectar in gebruik en ben nog op zoek naar de beste manier van wicken.

Dit is nu mijn methode: met één mini schroevendraaiertje de wik optillen, en met een andere prik je 'm door het gat. Als je de slag te pakken hebt gaat het best soepel.

nectarwik.jpg

Edited by Ad nogwat

Op deze manier wick ik mijn avocado.

katoen goed uitkammen:

WHHcmE.jpg

Aknippen gelijk met de onderkant van het build deck:

ngdGYD.jpg

Katoen door de gaatjes steken, en dan het katoen paar keer op en neer bewegen zodat alles mooi in 1 lijn naar beneden hangt.

En dit zie je dan aan de onderzijde van het build deck:

1MtO7H.jpg

Meer hoeft dat niet te zijn denk ik.

Geen dry hits, ook niet als je 15 puffs na elkaar "chainvaped".

Ik bouw enkel single coils in de avocado en vind het een heel goede tank.

Ziet er mooi uit op de therion, en de single coil kant zit juist aan de kant dat ik de therion tilt.

dGpDgE.jpg

Edited by jim
  • Like 3

On Saturday, December 31, 2016 at 13:42, Karin Spaink said:

Ik heb een simpele manier om de Avocado te wicken: ik gebruik tamelijk lange wicks, splits de uiteinden (een kwart aan de onderste kant, driekwart daarboven). De bovenste driekwart knip ik kort, op plm. 8 mm, en het onderste kwart werk ik met een dun inbussleuteltje door de wickgaten heen. Omdat een inbusje bot is, prik je niet dwars door de wick heen. Dan duw ik met een scherp pincetje de bovenste driekwart van de wick op / in / naast het wickgat. Succes verzekerd. Geen lekkage, wickt uitstekend.

Zojuist een nieuw wickje in de nectar gezet op deze manier, werkt perfect:duim

• Like 2

On ‎31‎-‎12‎-‎2016 at 20:14, jim said:

1MtO7H.jpg

Meer hoeft dat niet te zijn denk ik.

Op jouw manier komen de lontjes niet eens in contact met de vloeistof, dus dan moet je het hele handeltje steeds kantelen.

Bij dergelijke tankjes reiken de slierten katoen bij mij altijd tot op de bodem van de tank.

1 hour ago, cleootje pio said:

Zojuist een nieuw wickje in de nectar gezet op deze manier, werkt perfect:duim

Hihi. Ik begrijp niet eens waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt. Zelf douw ik die lonten er eerst doorheen met zo'n bekend blauw schroevendraaiertje en daarna positioneer ik de lonten iets beter met de stompe kant van een lange naald. Mag van mij best fluffy worden.

15 minutes ago, Marianna said:

Op jouw manier komen de lontjes niet eens in contact met de vloeistof, dus dan moet je het hele handeltje steeds kantelen.

Bij dergelijke tankjes reiken de slierten katoen bij mij altijd tot op de bodem van de tank.

Ook al zou je je wicks tot op de bodem hebben dit type RDTA's zal nooit normaal wicken. (iets met zwaartekracht ofzo.) Het enige wat je met lange

wicks bereikt is minder juice capaciteit. Bij dit type RDTA is het de bedoeling dat je m af en toe scheef houd. Beste manier van wicken vind ik een halve

cm door de wick holes en kantelen maar. Dan nog iets: er moet lucht kunnen ontsnappen uit de liquid tank daarom is het dus handig een kleine

opening bij 1 van de wickholes te maken (met een naald ofzo)

My 2cp.....

• Like 1

14 minutes ago, Caved said:

Ook al zou je je wicks tot op de bodem hebben dit type RDTA's zal nooit normaal wicken. (iets met zwaartekracht ofzo.)

Ik heb de Nectars en een Origen Genesis al sinds sintjuttemis en herken die problemen van jou niet.

Lucht kan bij de Nectar sowieso ontsnappen via het vulgat, en bij de Origen eveneens als je het vulgat niet dicht stopt.

Edited by Marianna

2 hours ago, Marianna said:

Ik heb de Nectars en een Origen Genesis al sinds sintjuttemis en herken die problemen van jou niet.

Lucht kan bij de Nectar sowieso ontsnappen via het vulgat, en bij de Origen eveneens als je het vulgat niet dicht stopt

Hoeft ook niet, ik geef alleen aan hoe de rest van de wereld deze tanks gebruikt en wat handig is. Verder heb ik toevallig een

genesis liggen weliswaar een kloon maar weet echt wel zeker dat da ding niet wickt tenzij ik m kantel maar dat kan ook niet.

Tja en als jij de vulstop niet terug plaatst heb je idd een luchtopening ja, maar neerleggen wordt dan een probleem.

Ik zie dit ontwerp zelf meer als dripper tanks. Een RDA met een bonus. drip door m schuin te houden.

Ik vind het een kolere ding, met dryhit na dryhit en een onhandig gepriegel om bij te vullen (ik heb duidelijk een eerdere versie,  zonder fancy afhaalchinees-luikje, dus zit altijd op een onmogelijk moment met een vies glibberig piepklein stukje lego te klooien) en een ellende om te rewicken. 

Maaaaar,  ik vind het wel heel leuk weer eens een echte review hier te lezen :clap

• Like 1

8 hours ago, Caved said:

Verder heb ik toevallig een genesis liggen weliswaar een kloon maar weet echt wel zeker dat da ding niet wickt

Tja en als jij de vulstop niet terug plaatst heb je idd een luchtopening ja, maar neerleggen wordt dan een probleem.

Ik zie dit ontwerp zelf meer als dripper tanks.

Mijn zelfgemaakte spiraaltjes met lange slierten Muji tot aan de bodem van de tank, wicken prima, zonder de tank te kantelen.

Het zijn ook inderdaad dripper tanks, oftewel rdta's:  warme damp doordat het deck bovenin zit en toch een tank daaronder, zodat de liquid niet zo snel verbruikt is als in een rda. Ze zijn ook super handig, doordat je alleen de topcap eraf hoeft te halen om het deck te bereiken voor het verwijderen van de lont, spiraal schoon branden, nieuwe lont er in; en dat kan zelfs met een volle tank. 

Verder leg ik een gevulde tank uit voorzorg nooit op z'n zijkant. In mijn tas vervoer ik ze ook rechtop, klem gezet tussen andere spullen.

De katoen van de wicks heeft een capillaire werking. Dit zal er altijd voor zorgen dat de liquid omhoog "getrokken" wordt. Je kan de tank tot in den treure laten staan, zonder te kantelen of zelfs maar te vapen, en nog steeds zal de wick tot bovenaan nat blijven. Is gewoon een natuurkundig verschijnsel waarbij de aanzuigende werking van de nauwe holle ruimtes in een materiaal, het wint van de zwaartekracht. Dit kan maar tot een beperkte hoogte en is sterk afhankelijk van het soort materiaal, maar een paar centimeter zal nooit een probleem zijn.

Het is dan wel belangrijk dat je wick altijd in de vloeistof hangt, anders gaat die werking verloren. Daarom hou ik ze ook altijd tot de bodem, zodat ie vloeistof blijft "trekken" ook als ie bijna leeg is.

Edited by Vaper69
  • Like 1

Guest UGL200716

Kijk hier ook eens naar ik werk ermee vanaf begin geen enkel probleem werkt als een malle. Voordeel makkelijk en snel de wick vervangen .
Dirk Oberhaus zoeken naar avocado 24 en vanaf 16e minuut.

Respect voor Dirk Oberhaus, maar wat een gedoe om zo een simpele RDTA tank te wicken.

Sommige mensen maken de zaken toch enkel maar ingewikkeld hoor...

Als ik op deze manier een RDTA moet wicken, dan koop ik gewoon een dripper met diep juice well.

Wat is het nut van een tank met +- 5ml inhoud als je die voor 50-60% gaat volproppen met katoen en sliertjes en toestanden?

Zoals bij veel dingen, "less = more"

Het wicken van een RDTA is toch vrij simpel, je kan maar 2 fouten maken:

- Krijg je dry hits, dan zit je katoen te vast door de coil of door de gaatjes.

- Krijg je veel geknetter en spit back, dan is het andersom aan bovenstaande.

Een RDTA is gewoon het principe van een dripper, bij een dripper moet je na een paar hijsen je flesje liquid gebruiken.

Bij een RDTA tank moet je na een paar hijsen even de tank lichtjes kantelen, meer is het niet hoor.

Als alle andere manieren voor U werken, geen probleem hoor (damp en geniet er van).

Ik zit die nieuwe versie met bottom airflow te eyeballen, EU 27 op FT. Ik hoor altijd dat bottom airflow als nadeel heeft dat het gemakkelijk lekt, maar in dit geval lijkt me dat geen punt... Zijn er nog andere overwegingen die ik moet maken?

Nog een vraagje. Ik weet de gulden regel RDA's, mech mods = bestaan prima kloontjes van, clearo's, RTA's, VV/VW/temp mods = beter geen kloon nemen maar een origineel. Waar in het spectrum plaatsen jullie dit soort atomizers?

De ene kloon is de andere niet.  Vaak zie je er bij fasttech (ofzo) één met kop en schouders boven de rest uitsteken. Er zijn zeker goede kloons te krijgen.

Hoewel ik (itt de rest van de wereld) er geen vrienden mee kan worden,  is mijn FT kloon van prima bouw kwaliteit. 

Guest UGL211211a
19 minutes ago, monotom said:

Nog een vraagje. Ik weet de gulden regel RDA's, mech mods = bestaan prima kloontjes van, clearo's, RTA's, VV/VW/temp mods = beter geen kloon nemen maar een origineel. Waar in het spectrum plaatsen jullie dit soort atomizers?

Die gulden regel lijkt mij aan herziening toe. Ik ben erg voor originelen, als de beurs het toestaat. Maar van de meeste populaire RTA's bestaan klonen die eenzelfde dampgenot geven als het origineel. De kwaliteit van de afwerking en het materiaal is doorgaans wel een stuk minder. De o ringen en schroefjes zijn vaak crap. Ze arriveren gedrenkt in machine olie. En je weet dat je door een kloon aan te schaffen meewerkt aan allerlei andere onfrisheid. Maar ze werken meestal hetzelfde :)

(van deze weet ik het trouwens niet. ik heb alleen de vergelijkbare nectar) (kloon).

23 minutes ago, monotom said:

Ik zit die nieuwe versie met bottom airflow te eyeballen, EU 27 op FT. Ik hoor altijd dat bottom airflow als nadeel heeft dat het gemakkelijk lekt, maar in dit geval lijkt me dat geen punt... Zijn er nog andere overwegingen die ik moet maken?

Het enige 'mindere' wat ik kan vinden aan de kloons van overzee is de prijs, iets waar ik heel goed mee kan leven,

helemaal gezien het uitstekende kwaliteitsniveau (was 3 jaar geleden wel even anders).