Jump to content

Nieuw onderzoek: als je muizen een overdosis nicotine geeft reageren ze sterker op een beroerte

d4m4s74
 Share

Recommended Posts

Linkje: http://www.abstractsonline.com/pp8/#!/4172/presentation/12312

Onderzoekers uit Texas hebben een paar muizen voor een langere tijd dagelijks 4.5 mg/kg nicotine gegeven. (Note. De ld50 voor nicotine bij muizen is 3mg/kg) waarna ze erger reageerden op een (geïnduceerde) beroerte. Dit betekent volgens de onderzoekers dat vapen even erg, of zelfs nog erger is dan roken.

Verwacht in de nabije toekomst nieuwsberichten dat vapen beroertes veroorzaakt.

In ieder geval raad ik aan geen 300 mg nicotine per dag op te dampen als je stiekem enorme muis bent.

• Like 1

Tis veel nicotine , 50ml /6mg dampen pd en als je naar 3mg gaat ist 100ml pd . Nu das natuurlijk enorm veel en meer dan zelfs denk ik de zwaarste dampers hier pd opdampen , tgaat om het principe . Dat nicotine niet onschadelijk is,  is geweten en dat des te groter de dosis is , des te groter de effecten zullen zijn lijkt mij toch ook duidelijk . Dit onderzoek is dat toch totaal niet bepalend voor dampen maar eerder voor nicotine , welke dan "bewezen" wordt dat het gebruiken van nicotine ook in dampen schadelijk is ( surprise:gek). Nicotine kauwgum of plakkers bevatten ook nicotine , en dus mag je er daar ook van op uitgaan dat dit niet minder schadelijk is op dat vlak dan roken  . De bijsluiters van nicotine vervangers zijn ook bepaald niet onschuldig te noemen . Blijven roken is ook gevaarlijk en cold turkey is mss de beste methode maar daar ook zijn stevige stemmingswisselingen etc orde van de dag ( om van slaagkans nog maar te zwijgen ) . Blijft over , nooit beginnen met roken ... maar dat stuk werd effe vergeten .

Als ik het goed begrijp, hebben ze muizen blootgesteld aan damp, met een nicotinegehalte van 2,4% - 24mg/ml vloeistof dus, als ze gangbare dampvloeistof (welke?) hebben gebruikt, maar dat is niet duidelijk. Dat alles via een "nicotine delivery system", je mag dus raden of het een gangbaar dampapparaat is of iets compleet anders. Het is ook niet duidelijk of deze blootstelling continue is. Indien ja, dan zal er een flinke tank met vloeistof gebruikt moeten zijn.

Ze hebben de muizen aan 4,5mg/kg/dag nicotine blootgesteld om tabaksrook te simuleren, blijkbaar toegediend via een osmotische pomp, en dus niet eens via verbranding van tabak, en dus niet met de chemicaliën die daarbij vrijkomen? Kun je dan de vergelijking tussen damp en tabaksrook wel maken? Maar goed, het gaat om de nicotine, dus voor de grap: dat is omgerekend zo'n 337mg nicotine per dag voor een mens van 75kg, wat dan ongeveer gelijkstaat aan 300+ sigaretten, per dag (afgerond naar beneden, zelfs). Knettergek. Dan moet je dus 24 uur per dag, elke 5 minuten een peuk roken.

Dus tja, die continue blootstelling aan dampvloeistof zou me niks verbazen. Is het dan nog representatief? Wie dampt er in hemelsnaam 24 uur per dag, op 24mg/ml nicotine? Zijn de coils in dat geval trouwens ook vervangen op gebruikelijke momenten? Is dat uberhaupt gebeurd?

Het stukje roept dus nogal wat vragen op.. En met die vragen in m'n achterhoofd, lees ik de conclusie dat dampen vanuit het perspectief van het krijgen van een beroerte, net zo slecht is als roken, sterker nog: "het kan zelfs slechter zijn", omdat er op twee testmomenten een afwijking is geconstateerd, namelijk bij 10 en bij 30 dagen blootstelling. Gek genoeg is op het testmoment 30 dagen niks getest als het gaat om de gesimuleerde tabaksrook, want die test duurde maar 14 dagen. Het testmoment 10 dagen komt bij de gesimuleerde tabaksrook overigens ook niet voor. Waarom is dat zo? En wat is die afwijking dan precies?

Ik sta open voor gedegen onderzoek, ongeacht de uitkomst, maar zoiets.. wat moet je hier nou mee. Misschien kan ik het stukje printen op een velletje wc-papier, en dan even het kleinste kamertje bezoeken.

• Like 3

9 hours ago, sezze said:

Dat nicotine niet onschadelijk is

Dat blijkt dus niet bewezen, juist eerder het omgekeerde. In ieder geval als je praat over hoeveelheden in dampvloeistof bij normaal gebruik. Of bij NRT bij normaal gebruik. enz. Zoals gewoonlijk gaat het om de dosis of iets schadelijk is. Je kunt je zelf ook dood drinken aan water uit de kraan. Toch ga je normaal gesproken niet zeggen dat kraanwater schadelijk is.

Onderzoeken die die meestal conclusie trekken dat het schadelijk is, gaan of over roken (met slordig woordgebruik, en gebruiken het woord nicotine op plekken waar ze het eigenlijk over roken hebben), Of er gebeurt net zoiets als in dit onderzoek, werken met niet realistische hoeveelheden.  Onderzoekers gaan er tegenwoordig juist van uit dat nicotine niet dan wel nauwelijks schadelijk is.

Kijk ook hier :

http://scienceblog.cancerresearchuk.org/2016/05/17/10-common-questions-about-e-cigarettes-answered/

11 hours ago, Mtb Zuidwijk said:

Maar als ex-roker welke is gaan dampen streef je ernaar om uiteindelijk op 0mg nic per dag uit te komen ...

Heel erg veel dampers hier hebben wel de kennis dat nicotine NIET gevaarlijk is. En de groep die helemaal niet bezig is met het afbouwen van nicotine is volgens mij vrij groot. Tenminste als ik zo af ga wat ik diverse mensen hierover zie schrijven.

Edited by elja
  • Like 2

Dergelijke onderzoeken bewijzen maar 2 ding. 1 ze moeten steeds extreme stunts uithalen  om enige vorm van schade te vinden. Waarmee ze alleen maar hun eigen ongelijk bewijzen.

2 er is blijkbaar te veel geld en tijd beschikbaar voor onderzoek.

• Like 3

Volgens mij hoort dit onderzoek hier thuis:

Elke keer dat ik een forumlid weer zie schrijven dat nicotine zo slecht en gevaarlijk is en dat men dampt om uiteindelijk te stoppen met nicotine-inname moet ik wel bewondering krijgen voor de brainwash-machinaties van overheden, zorg- en pharmaindustrie en de media :gek

• Like 6

4 hours ago, huismus said:

Volgens mij hoort dit onderzoek hier thuis:

Elke keer dat ik een forumlid weer zie schrijven dat nicotine zo slecht en gevaarlijk is en dat men dampt om uiteindelijk te stoppen met nicotine-inname moet ik wel bewondering krijgen voor de brainwash-machinaties van overheden, zorg- en pharmaindustrie en de media :gek

Dus iedereen die uit eigen wil probeert te stoppen met een 'verslaving', is gebrainwashed ... beetje kortzichtig niet?

13 minutes ago, Mtb Zuidwijk said:

Dus iedereen die uit eigen wil probeert te stoppen met een 'verslaving', is gebrainwashed ... beetje kortzichtig niet?

Dat schrijft huismus niet. Die zegt dat de hier vaak geventileerde stelling dat iedereen hier dampt om uiteindelijk te stoppen met nic. haar tegen de borst stuit.

• Like 1

Ik heb niet dat hele onderzoek gelezen (want geen zin in), maar de strekking is, dat als je een beroerte zou krijgen, de schade van de beroerte ernstiger zou zijn.

Maar zoals ik het op de gelinkte pagina lees, hebben ze 2 groepen gemaakt en bij de ene groep 4,5 mg per dag per kilo in de ruimte gepompt. Bij de andere groep hebben ze damp van 24mg/ml continu in dat hok gepompt. 

Dat lijkt me nogal een oneerlijke vergelijking. Hoe wetenschappelijk correct dit onderzoek verder is geweest, maakt dat grote verschil in testmethoden het m.i. behoorlijk onbetrouwbaar. 

Of de schrijver van dat stukje in de link heeft het niet goed overgenomen

On 26-2-2017 at 16:55, Mtb Zuidwijk said:

Het is gelukt de leugen te verspreiden dat nicotine zeer gevaarlijk is, en dat het heel erg verslavend is.

Terwijl nicotine in lage dosis ongevaarlijk is, en voor niet rokers niet verslavend, en voor rokers weinig verslavend, en maar een klein onderdeeltje is in het grote aantal verslavende stoffen wat in tabaksrook zit. 

• Like 1