Jump to content

Wotofo Serpent Alto (RTA)

Dnns84

Recommended Posts

Sinds enkele weken in mijn bezit, besteld bij Gearbest voor zo'n 18 euro geloof ik en sindsdien dagelijks gebruikt: de Wotofo Serpent Alto

De RTA is heel erg compact zoals je kan zien op de foto waarop die op m'n Pico zit. Ik damp met de airflow ongeveer half open wat een lekkere 'restricted lung hit' oplevert. De coil die ik er in heb gedaan is een simpele SS316L 3mm coil van 0.66ohm. Hij dampt heerlijk zuinig met een erg goede smaak. Het wicken is lekker eenvoudig en heb nog geen lekkages gehad en ook geen dry hits (ook niet toen ik een andere coil erin had die ik niet op TC dampte). Er is wel een trucje aan het wicken van deze rta: als je je wick door de coil hebt en je hebt em netjes aan de rand van de basis van t deck heb afgeknipt, knip dan onder een hoek, nog zo'n 25% er van af: kijk dit filmpje vanaf ca 6m30 om te zien wat ik bedoel 

Pro's:

- Klein

- Makkelijk om op te bouwen en te wicken

- Zuinig als je dat wilt

- dampt gewoon erg fijn

- goede smaak

- top fill

- geen lekken

Cons:

- rand achter de coil een beetje irritant bij t plaatsen van een coil

- bij mij fluit de airflow een beetje

- de top fill cap is lastig los te draaien door gebrek aan grip (geen ribbels of een stroef materiaal o.i.d.)

Conclusie: ik vind em fijn dampen, lekker met TC puffen, geen gigantische wolken, maar wel goede smaak, ideaal op je kleine mods. Het grootste nadeel is dat het bijvullen ietsjes lastig kan zijn wanneer je geen grip krijgt op de top cap. Al met al zeker een aanrader voor iemand die een single coil rta zoekt die gemakkelijk in gebruik is.

bgqqyw.jpg

wahie8.jpg

Edited by Dnns84
  • Like 4

Mooie review :duim

Ik heb de Alto nu ook sinds een weekje en vind het eveneens een top ding. Heeft een lekkere vape en super simpel om op te bouwen. Was de Serpent Mini al simpel, deze doet er nog een schepje bovenop qua simpelheid :-) Volgens mij kun je dit ding nog staande bij de bushalte coilen :-) (bij wijze van..)

De topcap heb ik geen problemen mee. Wel vind ik dat de schoorsteen er soms wat moeilijk op draait. Ik moet altijd een paar keer opnieuw erop schroeven voor de draad "pakt".

• Like 1

3 hours ago, Tobi said:

Welke prefereer je meer@Vaper69? De alto of de mini? Ik zie dat je de alto iets anders coilt

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Poeh das een lastige. Ze hebben allebei hun voors en tegens. De Alto staat voor mij op nr 1 wat betreft coilen, dat gaat echt super makkelijk. Ook vind ik hem wat steviger aanvoelen, vooral het glas. Volgens mij is dat wat dikker dan van de Mini. Ik vind de "draw" van de Alto ook wat fijner, (restricted) maar die cooling finns vind ik met een kleine driptip erop wat minder. Ik heb er een kleine driptip op, dus dat is ook een beetje eigen schuld, maar je voelt steeds het randje van de finns tegen je lippen.

Van de Serpent is ook het op en afschroeven van de schoorsteen en de topcap wat makkelijker.

De Alto is weer een stuk kleiner dan de mini. Wat betreft maatvoering, is de alto volgens mij net een ietje pietsje meer dan 22mm, waardoor ie niet flush zit op de meeste van mijn 22mm mechs (net iets breder).

Maar al met al vind ik het een heel fijn tankje. Ik denk dat ze allebei even goed zijn. Denk dat het meer op persoonlijke smaak aankomt.

• Like 2

De serpent mini en de Alto zijn allebei voor een ander soort dampen bedoeld. De mini heeft veel meer airflow waardoor je op hogere temperaturen kan dampen (wat de smaak ook beïnvloedt), want meer koeling. Als je bij de Mini de airflow bijna dicht doet, dan heb je nog teveel airflow voor echt mtl, doe je de airflow van de Alto bijna dicht dan is die prima geschikt voor mtl. Daar staat tegenover dat je met de mini grotere wolken kan blazen dan met de Alto. Ik zelf ben niet van 1 manier van vapen, ik heb diverse atomizers en elk heeft z'n eigen kwaliteiten. De ene keer blaas ik enorme wolken met een 25mm rda, dan pak een rta zoals de Alto, lekker zuinig puffen, maar ik kan ook rustig gewoon een tank met fabrieks coilheads dampen of een tankje met een rba.

Beide Serpents zijn echt fijne producten, maar hebben allebei hun eigen voor en nadelen. Natuurlijk kan je ze vergelijken, maar uiteindelijk komt het er op neer wat je zelf zoekt.

• Like 2

Ik begin dit kleine tankje meer en meer te waarderen. Had het helemaal niet door maar de verstelbare centerpin blijkt dus linkse draad te hebben, wat echt perfect is voor op een mechanische mod (ik damp alleen mechanisch). Doordat de schroefdraad links is kan de centerpin nooit terug draaien als je hem op de mod schroeft, en daardoor is dus kortsluiting door een niet genoeg uitstekende pin gewoon niet mogelijk bij deze tank.

En tot mijn grote vreugde is er net deze week een Gold edition uitgekomen die ik natuurlijk gelijk heb besteld :clap

• Like 1

13 minutes ago, Dnns84 said:

Die zal er zeker op een mech (als je die een beetje mooi shiny maakt) mooi uitzien. Ik dacht trouwens dat veel Wotofo attys een centerpin hebben met tegengestelde schroef?

Ja inderdaad, alleen kom ik daar nu pas achter  :bloos

Heb toch al verschillende reviews gezien van Wotofo producten als de Alto, de Conqueror en de Serpent Mini etc maar gisteren was de eerste review die ik zag waarin dit genoemd werd.

• 3 weeks later...

heb hem vandaag binnen gekregen.

Gekocht bij GB voor ongeveer wat was het... 16 a 18 euro ofzo? enfin.

Meteen een pre-made coil erin clapton 0.85...

hij geeft aan op mn geek-vape coil builder 1 ohm, en ook om mn alien mod.

dus misschien doe ik iets verkeerd.

Enfin, gewickt... en sapje erin ( heisenberg dit keer )

Wat een gesputter en gespat in mn mond, niet normaal, zelfs op 10 watt is het niet te doen.

Ik had/heb hiervoor een Big baby beast op mn mod gehad en daar had ik nooit last van dat gespetter.

dus wat kan ik er nu aan doen???

ik doe iets verkeerd, daar ga ik vanuit, mede omdat iedereen laaiend enthousiast is over dit tankje.

Ik ben nog even aan het stoeien gegaan...

heb een nieuwe coil gebruikt, gewoon kanthal 0.5 pre-made coil.

die erin gezet, komt mooi uit op 0.47 ohm... wick erin, en volgens bovenstaande tutorial kort afgeknipt en in de juiceflows gelegd niet volgetrapt maar gewoon losje.

heisenberg erin.. en begonnen op 20 watt.

Bijna geen gesputter, nu kan het nog sputteren omdat ik natuurlijk net de coil flink ingejuiced heb...

dus daarom iets hoger in wattage gegaan, en met 30 watt wat een lekkere smaak.

waar ik in de big baby beast de heisenberg niets vond is het in deze tank echt wel lekker... ik ben benieuwd hoe mijn andere sapjes hierin gaan smaken.

het is dus duidelijk dat ik eerst iets verkeerd gedaan had, wat.. ik denk het wicken of de coil was gewoon niet top.. wie zal het zeggen.

ik ga deze tank nog even verder uitpluizen, maar voor nu eerst even van de heisenberg genieten.

• Like 1

@rebelhearts Die clapton die je erin hebt gedaan is sowieso matig, neem aan zo'n doosje van 10 stuks? Er is een reden waarom je die coils voor 7 euro per 10 kan kopen in NL (in china nog goedkoper) maar er ook voorgebouwde claptons te koop zijn die 7-10 euro per paar kosten ;) 

Persoonlijk gebruik ik bijna alleen space round wire builds van SS316L in die tank en dan lekker dampen op TC. Maar een gewoon kanthal coiltje zoals jij nu gebruikt is ook prima voor een goede smaak zoals je zelf al merkte.

• Like 1

3 hours ago, rebelhearts said:

het hele coil builden moet ik nog gaan uitzoeken, daarom heb ik idd kant en klaar 10 in een doosje gekocht.

heb nu ook draad, maar waarschijnlijk niet de goede draad, ik had immers wat bij mijn bestelling erin gemikt..

Wat voor draad heb je gekocht? Kans is klein dat het verkeerde draad is, want met de meeste soorten draad kan je wel goed aan de slag, zo lang je maar geen nickel hebt gekocht want dat is rotspul om mee te werken (heel zacht, dus je kan mooi gemaakte coils heel makkelijk om zeep helpen) en werkt ook alleen maar met TC.

Uiteindelijk moet je jezelf de vraag stellen: weet ik genoeg om zelf m'n coils te maken op een veilige manier? Is het antwoord nee, dan kan je of jezelf er meer in verdiepen, hier en op youtube (of reddit etc), of je koopt kant en klaar (Hier kan je 10 kanthal coils kopen in weerstanden van 0.3 tot 2.0 en vanalles er tussen in. De diameter is 3mm, wat prima past in je Alto en makkelijk is met wicken, misschien heb je die zelfs al). Maar alles aan speciale coils die goedkoop zijn ben je naar mijn mening beter af met een simpele coil die doet wat je verwacht, geen hoge wattages nodig heeft en qua smaak...ik denk dat de helft van de mensen het verschil niet proeven als je ze blind laat testen ;)

• Like 1

ik heb nu te dun draad, kanthal 32 en 34 ga, ik had idd bij zwoof al die kant en klare coils gekocht just in case.

ga mij nu meer verdiepen in de gehele materie, meer om gewoon eigen coils te maken, ik vind die speciale coils wel mooi hoor om te zien, maar ik zie mijzelf niet 2 uur knoeien voordat ik zon coil gemaakt heb.. ook mijn tijd is kostbaar :P

• Like 1

1 hour ago, rebelhearts said:

ik heb nu te dun draad, kanthal 32 en 34 ga, ik had idd bij zwoof al die kant en klare coils gekocht just in case.

ga mij nu meer verdiepen in de gehele materie, meer om gewoon eigen coils te maken, ik vind die speciale coils wel mooi hoor om te zien, maar ik zie mijzelf niet 2 uur knoeien voordat ik zon coil gemaakt heb.. ook mijn tijd is kostbaar :P

32 en 34 is aardig dun inderdaad. Wanneer je een coil daarmee maakt zit je al heel snel behoorlijk hoog qua weerstand. 

Ik gebruik zelf SS316L in 24 en 26ga het meest voor round wire coils. Het grootste voordeel van roestvrij staal is dat je zowel in power mode als in TC kan dampen. Op Steam-engine kan je van te voren uitrekenen hoeveel wraps je nodig hebt om een bepaalde weerstand te bereiken met zo'n beetje iedere draad die je kan bedenken. 

Voorbeeld: Om ca. 0.5ohm te bereiken met SS316L 26ga met een diameter van 3mm heb je 7 omwentelingen nodig, als je hetzelfde wil doen met 24ga heb je 10,5 wraps nodig.

Als je 10 wraps zou doen met je 32ga kanthal zou je ongeveer 5,0ohm! uitkomen. 

Zet die rolletjes eerst lekker aan de kant, misschien als je in de toekomst de smaak te pakken hebt van het maken van coils dat je er dan mee kan bouwen. 

ik had al eerst via steamengine gekeken, en ik kwam al uit dat ik 1 wrap nodig zou hebben met deze dikte.. dus ik had voor mijzelf al zoiets, leuk voor als ik ooit claptons ga maken :p

Ik kwam idd via die site ook uit dat ik beter 24 of 26 moet hebben met diameter 3 idd... hele handige site, lijkt eerst onduidelijk totdat je beter kijkt dan staat alles goed.

• Like 1

6 hours ago, rebelhearts said:

ik had al eerst via steamengine gekeken, en ik kwam al uit dat ik 1 wrap nodig zou hebben met deze dikte.. dus ik had voor mijzelf al zoiets, leuk voor als ik ooit claptons ga maken :p

Ik kwam idd via die site ook uit dat ik beter 24 of 26 moet hebben met diameter 3 idd... hele handige site, lijkt eerst onduidelijk totdat je beter kijkt dan staat alles goed.

Ik denk dat jij er wel uit gaat komen :)

Nog even terugkomend op die Claptons, ik heb er ook een doosje van liggen, maar had ik ze nog nooit gebruikt. Ik heb van 1 van die coils een halve wrap afgehaald zodat ie in de Serpent Mini past, dus de weerstand hoort dan omlaag te gaan, want minder draad = lagere weerstand, maar zelfs met die halve wrap minder is de weerstand nog 0.87ohm. Op 22W dampt ie nog best aardig, koele vape, geen gesputter, maar wel een lange opwarm tijd. Maar al met al geef ik toch de voorkeur aan een gewone coil in deze rta's

Maar de Alto zit toch ff anders in elkaar dan de Mini qua airflow en als je dan zo'n Clapton in de Alto doet kan ik me goed voorstellen dat ie niet fijn dampt.

ik heb die alto genomen omdat hij makkelijk te builden is, maar merk toch dat ik na een paar weken de hevige airflow van de big baby beast gewent ben... iets dat de alto minder heeft ( 1 airflow ipv 2 )

Klopt het dat de mini een grotere airflow heeft?? ( sorry als ik nu bot ben maar ik houd er gewoon van zwaar over mn longen te gieren :P )

1 minute ago, rebelhearts said:

ik heb die alto genomen omdat hij makkelijk te builden is, maar merk toch dat ik na een paar weken de hevige airflow van de big baby beast gewent ben... iets dat de alto minder heeft ( 1 airflow ipv 2 )

Klopt het dat de mini een grotere airflow heeft?? ( sorry als ik nu bot ben maar ik houd er gewoon van zwaar over mn longen te gieren :P )

De mini heeft inderdaad wat meer airflow, 2 slots ipv 1 en ook het gat in t midden is groter. Maar er zijn ook RTA's met nog veel meer airflow waarmee je dichter in de buurt komt van iets als de baby beast. Ook zou je een RDTA kunnen kiezen met side-airflow (bijvoorbeeld de iJoy limitless plus oid).