Jump to content

Frangipane Revolute

MissFog

Recommended Posts

Aroma: Frangipane
Fabrikant: Revolute
Percentage: 10%
Geteste verhoudingen: 12mg, 50PG/50VG
Smaakomschrijving fabrikant: Almondboter

Om maar even met een disclaimer te beginnen, ik heb een licht trauma als het gaat om smaken met amandel/marsepein/amaretto. Om te eten en drinken ben ik echt dol op deze smaak en ik heb dan ook (telkens heel hoopvol) zeker een 6tal liquids geprobeerd waar deze smaak in terug zou moeten komen. Geen één voor herhaling vatbaar. Vooral de laatste twee amaretto aroma’s die ik heb geprobeerd geven mij nog de rillingen als ik eraan denk en waarschijnlijk deels door onbedoelde associatie hiermee is ook de Frangipane geen succesnummer voor mij.

Omdat de geur na mijn mix na een week nog wat plasticachtig was, besloten hier nog wat langer geduld mee te hebben. Na 2 weken steepen durfde ik het aan en mijn eerste indruk was: Oke, ik proef potentie. Ik proefde vooral bij het uitblazen een smaak die het meest in de buurt komt van amandelspijs. Niet echt de lekkere versie, maar meer die van het spul dat tussen oudbakken goedkope gevulde koeken zit. Om te eten vind ik zelfs deze overigens heel lekker, maar het plastic-achtige bijsmaakje zorgde na een paar hijsen toch dat ik mijn tankje even weg moest leggen. Als ik de smaak moest omschrijven zou ik zeggen: goedkope, licht bittere marsepein die je in een plastic bakje -dat daar totaal niet geschikt voor is- in de magnetron heb gezet, waarna je deze mix inclusief ‘zwetend’ plastic door een pakje boter mengt. (Sorry Revolute..)

Omdat ik deze smaak zó graag lekker wilde vinden, heb ik het van de week een nieuwe poging gegeven. Opnieuw proef ik wel de link met amandelspijs, maar het misselijkmakende is helaas gebleven. De liquid geeft na langer steepen wel echt een geslaagd botergevoel op de tong wat zeer bijdraagt aan de boterkoekbelevingl en dat vind ik wel een grote plus. Ook is de geur nu wel erg lekker en als de smaak hetzelfde zou zijn, zou ik dit een toparoma vinden.

Ik weet niet zo goed wat ik hier nou van moet vinden. Ergens heb ik het idee dat ik deze smaak heel lekker zou vinden als ik niet eerder de slechte ervaringen had gehad; met vooral de Flavormonks amaretto (hoe ik deze ook meng, deze heeft voor mij nog veel sterker de plastieken, bittere en misselijkmakende smaak die ik hier dus ook licht in terugvind). Nu kan ik niet anders concluderen dan dat voorlopig de ‘amandelspijssmaak’ tegen alle verwachtingen in niks voor mij is.

revolute-frangipane.jpg

• Like 3

Oh wat een fijne tip! Ik ken deze inderdaad niet. Ik zou het denk ik anders ook niet snel hebben bekeken/overwogen omdat ik niet zo weg ben van peer. Aan de hand van jouw review lijkt de smaak me echter precies in mijn straatje. Even op savevape gekeken en de prijs i.c.m. met de mengverhouding is ook precies in mijn straatje :clap

8 minutes ago, TheVapingRaven said:

Ken je deze?

Niet echt een pure amandelsmaak, maar als je iets in de amandelrichting zoekt een aanrader vind ik persoonlijk.

Dankjewel voor de suggestie!

• Like 1

Een evt. andere marsepeinachtige is bijv. de CdD Waldmeisterin, beetje vreemd, beetje (best) lekker. Zelf heb ik 'm rond Sinterklaas geproefd, weet niet of ik 'm in de lente zou mengen... (is hooggeconcentreerd, heb 'm zelf op 3% gemengd i.c.m. max VG, dus ga nog wat lager zitten als je meer PG gebruikt).

• Like 1

4 minutes ago, tsiis said:

Een evt. andere marsepeinachtige is bijv. de CdD Waldmeisterin, beetje vreemd, beetje (best) lekker. Zelf heb ik 'm rond Sinterklaas geproefd, weet niet of ik 'm in de lente zou mengen... (is hooggeconcentreerd, heb 'm zelf op 3% gemengd i.c.m. max VG, dus ga nog wat lager zitten als je meer PG gebruikt).

Jij ook bedankt voor de suggestie. Ik heb al eens getwijfeld over deze smaak, maar toen niet genomen omdat ik inderdaad bang was dat deze een beetje te vreemd zou zijn haha. En ik ben zelf ook erg seizoensgebonden in smaken, dus wellicht dat ik hem rond Sinterklaas toch eens probeer :duim

19 minutes ago, tsiis said:

Ik kan hem ook aanraden. Het is echt iets anders om te dampen. Zit wekelijks wel ergens in mijn roulatie schema. Heb niet het idee dat dit gaat veranderen met het wisselen van seizoen.

Zit momenteel iets hoger in het percentage waar ik het mee meng (2,5%), geeft een iets dieper, warmer en donkerde karakter, lager percentage (1 tot 1,5%) geeft een iets "luchtiger" smaakbeleving zonder dat de smaak ongrijpbaar wordt in mijn mening.

Ohh en ps, verwar de cdd "Waldmeister" niet met de cdd "WaldmeisterIN". Zit een verschil tussen de twee. 

Edited by TheVapingRaven
  • Like 1

1 minute ago, TheVapingRaven said:

Ik kan hem ook aanraden. Het is echt iets anders om te dampen. Zit wekelijks wel ergens in mijn roulatie schema. Heb niet het idee dat dit gaat veranderen met het wisselen van seizoen.

Zit momenteel iets hoger in het percentage waar ik het mee meng (2,5%), geeft een iets dieper, warmer en donkerde karakter, lager percentage (1 tot 1,5%) geeft een iets "luchtiger" smaakbeleving zonder dat de smaak ongrijpbaar wordt in mijn mening.

Klinkt goed! Is het een erg kruidige smaak? Of is de marsepein wel echt overheersend? Kruidig/droog kan mij nooit bekoren, maar de marsepein maakt me te nieuwsgierig om 'm niet te proberen denk ik..

Ik heb een liquid gehad die iedereen franchipanne noemt . nl marrachinokers  deze had ik tesamen met harvest Berry en kirsh gekocht omdat ik van fruitsmaken houd .

( Maar niet van franchipanne) misschien dat die iets voor jou is .

Ik heb hem toen verkocht maar je kan hem bij save vape nog krijgen.

• Like 1

Just now, MissFog said:

Klinkt goed! Is het een erg kruidige smaak? Of is de marsepein wel echt overheersend? Kruidig/droog kan mij nooit bekoren, maar de marsepein maakt me te nieuwsgierig om 'm niet te proberen denk ik..

Kruidig in de zin dat het Waldmeister is. Waldmeister kan ik nog steeds erg moeilijk omschrijven. Het is een zoete smaak. Waldmeister op zichzelf heeft al iets weg van marsepein. De extra marsepein/amandel in de Waldmeisterin maakt het nog iets meer in de richting van marsepein. 

Maar het is niet kruidig in de zin van peper, nootmuskaat, kruidnagel of iets anders in die richting.

14 minutes ago, TheVapingRaven said:

Kruidig in de zin dat het Waldmeister is. Waldmeister kan ik nog steeds erg moeilijk omschrijven. Het is een zoete smaak. Waldmeister op zichzelf heeft al iets weg van marsepein. De extra marsepein/amandel in de Waldmeisterin maakt het nog iets meer in de richting van marsepein. 

Maar het is niet kruidig in de zin van peper, nootmuskaat, kruidnagel of iets anders in die richting.

Ik heb nog nooit Waldmeister geproefd, kan me voorstellen dat dat soort smaken niet echt te beschrijven zijn.

Hij gaat in ieder geval op mijn verlanglijst!

18 minutes ago, Luc rafc said:

Ik heb een liquid gehad die iedereen franchipanne noemt . nl marrachinokers  deze had ik tesamen met harvest Berry en kirsh gekocht omdat ik van fruitsmaken houd .

( Maar niet van franchipanne) misschien dat die iets voor jou is .

Ik heb hem toen verkocht maar je kan hem bij save vape nog krijgen.

Ik zie dat savevape deze ook in eppievariant heeft; yes!

• 3 months later...

@tsiis en @TheVapingRaven Ik heb zojuist de Waldmeisterin geprobeerd en ik vind het een zeer interessante smaak! Eentje die ik uit mezelf niet zo snel zou bestellen, en eigenlijk is het sowieso echt fijn om eens buiten mijn standaardsmaakjes te gaan.
Het marsepein element is echt precies wat ik hoopte, zoet en zacht en totaal niet vergelijkbaar (gelukkig) met mijn eerdere zure, chemische en misselijkmakende 'trauma's' :roll Dat is dus een heel goede aanrader geweest! Het Waldmeister element moet ik even aan wennen. Helaas kreeg ik er gek genoeg al gauw de associatie van koeienmest bij, haha. Dat moet ik even uit mijn systeem krijgen, want nu lukt het niet meer om dat niet te proeven. (Ik hoop niet dat ik dit voor anderen nu ook verpest :e33). Desalniettemin ben ik heel blij met deze suggestie, fijn ook dat het als stand alone lekker te dampen is. Inderdaad een heel speciale smaak.

@Luc rafc Ik heb ook de maraschino kers gekocht en goddank was dit alleen een eppie. Echt een afschuwelijke, bittere, chemische en absoluut niet te dampen smaak wat mij betreft (zelfs na weken steepen, luchten en zeer sterk verdund gewoon niet weg te krijgen). Alsnog bedankt voor je suggestie natuurlijk, maar groot gelijk dat je jouw exemplaar verkocht heb :clap

Ook de Poire Amandine zat bij mijn laatste bestelling, maar die heb ik nog niet gemixt. Uiteraard wel aan het flesje geroken en dat was zéér veelbelovend. Hier ga ik denk ik heel blij mee zijn.

Edited by MissFog
  • Like 2

1 minute ago, Tamara said:

@MissFog lekker hè, die Waldmeisterin! Ik heb hem gekocht naar aanleiding van de review hier van @TheVapingRaven en het is nu één van mijn 3 ADV's. Ik mix hem op 2% met 50/50 PG/VG

Ja, heel fijn om eens iets anders te dampen, ik vind de smaak echt speciaal zonder dat het gelijk overheersend is en de marsepein is écht een marsepeinsmaak. Ik kan me alleen maar aansluiten bij de review van die je noemt. Ook ik heb 'm op 2% 50/50 gemaakt.

(Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd wat dan je andere 2 ADV's zijn :grins)