Jump to content

Insane TM - Vape Fuel

MissFog

Recommended Posts

Aroma: Vape Fuel
Fabrikant: Insane TM
Percentage: 15%
Geteste verhoudingen: 12mg, 50PG/50VG
Smaakomschrijving fabrikant: Appeltaart, vanille ijs, caramel, zoete room

De eerste uitdaging bij het maken van deze liquid was om het flesje braaf een week met rust te laten. Zowel het aroma als de uiteindelijke mix roken meteen al heerlijk, maar mijn ervaring was dat eerder dan de aanbevolen steeptijd ‘proeven’ niet voor mij is weggelegd (als ik dan namelijk iets vervelends proef dat met steepen later is opgelost, kan de liquid toch een beetje onterecht blijven tegenstaan en dat vind ik zonde!)

Goed, een dikke week later mijn tankje voorzien van een nieuwe coil, gevuld, en vol verwachting nam ik mijn eerste hijs. Het eerste wat ik proefde was zoete vanille, ook wel iets van caramel en vooral de romigheid van deze liquid viel op. Het vanille element was vrij zwaar, bijna custard-achtig en het caramelelement deed me vooral denken aan caramelroomijs –dus niet per se de geconcentreerde, vloeibare caramelsaus die ik meer verwacht had n.a.v. de omschrijving. Er kwam ook duidelijk een sterke smaak naar voren die ik onmiskenbaar als cookie dough vond smaken, dus echt ongebakken deeg –meer dan een kruimige taartbodem.
Meestal kan ik een smaak pas beoordelen als ik alle elementen een plekje kan geven, na een hijs of 5 had mijn brein bepaald dat dit érg lekker was!

Nu hoor ik jullie denken..; “En de appel dan?” Tja, dat dacht ik zelf ook een beetje. Hoewel ik na een tijdje zeker wel de appel kon proeven, heeft deze appeltaart een vrij zuinige vulling zeg maar. Verwacht zeker geen fruitsmaak met een laagje taart, maar echt een zwaardere bakerysmaak met een warme appel-achtergrond. Zelf was ik hier juist blij mee, omdat ik met appeltaart-smaken altijd eerder bang ben dat ze te frissig zijn. Een grotere snuf kaneel had van mij dan wel weer gemogen, maar niks wat de Cinnamon Danish (die ik toevallig ook net had gemaakt) niet kan oplossen eventueel. Nu vind ik de smaak echter nog veel te lekker om ‘m al te gaan mengen, dus ik damp deze liquid zonder toevoegingen al met héél veel plezier! Hoewel ik normaliter mijn smaakjes graag vrij seizoensgebonden gebruik, gaat dit flesje aroma december zeker niet halen..

Als ik écht moet muggenziften, heeft deze liquid nog wel een klein minpuntje –dat tevens voor mij als beginnende doe-het-zelver een interessant fenomeen lijkt bloot te leggen.
De smaken zijn namelijk ontzettend ‘gemengd’ bij elke hijs, zover in balans dat het eigenlijk een beetje contrast mist dat bij een echte appeltaart toch wel cruciaal is. (Denk appeltaart uit de blender; je proeft alle smaken nog steeds en het smaakt lekker, maar je mist toch het contrast bij elke hap van het gebakken deeg-frisse appel-kruidig kaneel apart van elkaar.)
Mijn hypothese is dat dit wordt veroorzaakt -of op zijn minst versterkt- doordat alle elementen vooraf al gemixt zitten in dit flesje 'one shot' aroma. Ik kan me zo voorstellen dat een samengestelde smaak minder geblend zou smaken als elk aromaelement (appel, deeg, enz.) apart zou zijn gemengd met base, apart gesteept en later pas met elkaar gemixt zou zijn.
Ik durf te wedden dat er een hoop mensen zijn die dit al lang getest hebben met bepaalde aroma’s en recepten, dus aan de meer ervaren DIY-ers de vraag of jullie mijn hypothese kunnen bevestigen of ontkrachten! Waardevolle informatie bij het zelf ontwerpen en mixen van gelaagde liquids : )

Wat betreft dit aroma geef ik het een dikke 9. Als je een wat frissere, fruitigere appeltaartsmaak zoekt zal dit niet je favoriet zijn. Hou je echter van zoete bakerysmaken, custardsmaken en ben je dol op appeltaart met caramelijs? Dan zeg ik: Inslaan die handel!

insane-tm-vape-fuel.jpg

• Like 4

• 2 months later...

hey,

Bedankt voor je berict! ik heb mijne een 5 dagen geleden besteld en hij staat nu 2 dagen te steepen. is hij al eerder te roken of moet k m echt tot volgende week dinsdag laten staan en alleen maar af en toe aan ruiken?

Tom

43 minutes ago, Tommie98 said:

hey,

Bedankt voor je berict! ik heb mijne een 5 dagen geleden besteld en hij staat nu 2 dagen te steepen. is hij al eerder te roken of moet k m echt tot volgende week dinsdag laten staan en alleen maar af en toe aan ruiken?

Tom

Leuk dat je dit aroma ook heb, ruikt lekker he? :-D

De smaak wordt na een week absoluut beter, maar -ondanks dat ik dat dus niet zelf geprobeerd heb- ik schat in dat dit geen vieze, chemische smaak geeft bij eerder proberen. Meer dat de smaak na het steepen voller wordt.

Als je niet kan wachten zou ik lekker alvast een ml proberen (of als je een dripper heb; drippen! Nog beter.. Voor mij en mijn ongeduld is dat echt een uitkomst).

Het ergste wat er kan gebeuren is dat je wellicht dan zeker weet dat deze inderdaad langer moet steepen :e33

Laat je weten wat je ervan vindt?