Dnns84 Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 (edited) Beste mede-dampers, Ik heb mijn VooPoo Drag inmiddels een klein weekje in huis en ik dacht, laat ik mijn bevindingen tot dusverre maar eens opschrijven. Ik heb de mijne gekocht bij Gearbest voor iets van 40 euro en daarmee zit de Drag in hetzelfde prijssegment als bijvoorbeeld de populaire 2x 18650 mods als de Wismec Predator, Evic Primo of de Smok Alien (Chinese prijzen heb ik t dan over). Verpakking: Niets mis mee. De Drag komt in een stevige doos die een tikje luxueus aanvoelt, met behalve de mod een USB kabel voor data en laden, wat losse kaartjes (oa over batterij veiligheid) en een gebruikershandleiding. Snelle unbox video van mij: https://youtu.be/Y_FVHc6AbDM De mod zelf: Eerst maar wat foto's: Ik heb er geen gekke dingen mee gedaan (en dat ben ik ook niet van plan) en de mod verkeert nog in 100% nieuwstaat, geen krasjes of iets dergelijks dus. De mod zelf voelt ook echt stevig aan en is ook niet bepaald licht met 308 gram incl batterijen. Ik heb ook een Predator, en die voelt iets lichter (batterij in weegschaal leeg en uit de video van pbusardo heb ik de 308gr, maar ik kon geen gewicht van de Predator incl batterijen vinden helaas, hij is echter wel 28gr zwaarder dan de LostVape Therion die zo'n beetje de zelfde vorm heeft). Als ik flink schud met de mod hoor ik niets: geen batterijen, geen deurtje en ook de knoppen maken alleen geluid als je ze indrukt, een prima klik. De batterij deur zit stevig op de mod, maar met een lipje aan de onderkant kan je hem goed eraf halen, maar ook dan voel je hoe sterk de magneetjes zijn. Een paar vergelijkings foto's met andere mods in mijn bezit: De vormgeving van de mod vind ik nogal ongelukkig, als ze een aantal hoeken wat meer afgerond hadden, dan zou de mod vele malen beter in de hand liggen. Zoals hij nu is, is hij bepaald niet ergonomisch. Ook het aflopende randje aan de bovenkant vind ik een domme design keuze: als ze dat niet gedaan hadden zouden 24mm atomizers er perfect op passen, maar nu steken ze uit over dat aflopende randje (maar niet buiten de zijkant) en dat vind ik esthetisch zonde. Over esthetisch gesproken... hadden ze niet een andere naam voor de mod en het bedrijf kunnen kiezen? Intern is het gelukkig wel een fijne mod. Het is de snelst vurende gereguleerde mod en dat merk je. Vertraging tussen het indrukken van de knop en het daadwerkelijk vuren is niet merkbaar (0.025 seconde). De 510 lijkt goed stevig vastgeschroefd en de positieve pin is geveerd. Ook is het menu prima, makkelijk toegankelijk en duidelijk leesbaar door het heldere scherm, maar geen revolutionaire zaken. Wat deze mod in deze prijsklasse anders maakt dan de anderen is de Gene chip en de mogelijkheid om hem aan je computer te koppelen wat je de mogelijkheid geeft om verschillende zaken zelf in te stellen (ik weet dat je op veel toestellen ook een custom firmware kan zetten, maar dit is gewoon uit de fabriek). Zo kan je allerlei mededelingen op het scherm er makkelijk veranderen, kan je temperatuur en powercurves instellen, de scherm helderheid aanpassen etc. Zo heb ik bijvoorbeeld de TC's voor Nickel, NiChrome en titanium eruit gehaald omdat ik die materialen toch nooit gebruik. Mocht ik dat in de toekomst wel willen dan is dat geregeld in een paar seconden, als ik maar bij m'n laptop ben. In het 3e plaatje van de software kan je de coëfficiënten zien die gebruikt worden voor TC en de mensen die graag TC gebruiken valt misschien op dat deze coëfficiënten nogal afwijken van de normale TCR waarden voor bijvoorbeeld RVS (maar ook voor NC). Die staat standaard ingesteld op 1300 terwijl ik 880 tot 940 zou verwachten. Die waarde kan ik echter niet eens onder de 1000 instellen, vreemd (de 'vrije TCR' kan je wel gewoon op iedere waarde instellen). Maar op de standaard waarde van 1300 werkt de SS316 TC perfect. Ik heb 2 verschillende atty's met 2 compleet verschillende SS316L builds (1x 0.6ohm roundwire en 1x 0,19ohm fused Claptons) getest in deze stand en ik kreeg de beste TC vape die ik tot nu toe heb gehad, sterker nog, ik zou niet weten hoe ik die vape nog beter zou kunnen krijgen: perfectie in mijn ogen. Dus het lijkt mij dat ze een ander soort coëfficiënten hiervoor gebruiken dan normaal. Wel had ik graag gezien dat je nog iets meer met de software zou kunnen doen, zoals bijvoorbeeld meer van het scherm aanpassen dan alleen maar de speciale meldingen. Ik zou dan bijvoorbeeld willen kiezen voor een batterij percentage met daaronder de ampères die je trekt of een puffcounter o.i.d., maar wellicht is dit iets wat ze in de toekomst nog zullen toevoegen, ik hoop het in ieder geval. Pro's en Cons en de conclusie: + Erg Accuraat + Vuurt zeer snel + Gene chip: Aanpasbare instellingen via de PC + Temp Control + Erg stevig + Balanced charging (ca 1.8A) - Niet ergonomisch - De naam - zonder dat stomme aflopende randje zouden 24mm atty's perfect erop zitten. - Persoonlijk vind ik de mod gewoon niet erg mooi, dat nep carbon-fiber hoeft van mij echt niet. - Wat meer instellingen via de software zou een mooie toevoeging zijn. Ondanks de verschrikkelijke naam en slechte ergonomie is het een degelijke mod die boven z'n prijsklasse presteert. De TC voor RVS is in mijn ogen perfect, maar ook in wattage of voltage modus (komt met update 1.0.0.1) werkt de mod uitstekend, hij voelt erg accuraat en de verschillende mensen die dit kunnen meten bevestigen dit. Daarbij voelt dit echt als een mod die wel een stootje kan hebben. Als je interesse hebt in alle statistieken, metingen etc en je hebt een uurtje de tijd, dan moet je zeker de video van pbusardo checken waar ik eerder ook al naar linkte. Edited May 18, 2017 by Dnns84 typo 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Dank voor de interessante review. Ben onder de indruk; je krijgt een soort 'DNA light' mod voor een vriendenprijsje. Apart dat alle TCR waarden afwijken van de norm. Alleen de TCR voor NiCr (als NC voor NiCr/N80 staat) schijnt overeen te komen. De mod zelf is idd niet moeders mooiste (wel een fraai 510 ontwerp, maar die zie je alleen als er geen atty op zit). Ze hebben waarschijnlijk al een hit te pakken maar als ze het board in een mooiere mod stoppen, zullen ze de orders niet kunnen bijbenen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted May 18, 2017 Author Share Posted May 18, 2017 5 minutes ago, Bobby said: Dank voor de interessante review. Ben onder de indruk; je krijgt een soort 'DNA light' mod voor een vriendenprijsje. Apart dat alle TCR waarden afwijken van de norm. Alleen de TCR voor NiCr (als NC voor NiCr/N80 staat) schijnt overeen te komen. De mod zelf is idd niet moeders mooiste (wel een fraai 510 ontwerp, maar die zie je alleen als er geen atty op zit). Ze hebben waarschijnlijk al een hit te pakken maar als ze het board in een mooiere mod stoppen, zullen ze de orders niet kunnen bijbenen. Als NC idd voor NiCrome staat, wijkt dat ook nog aardig af van de TCR waarde die Steam-engine opgeeft: 112 en de waarde in de mod staat op 400. Vaag, maar t werkt wel. Titanium en Nickel zitten relatief een stuk dichter bij de opgegeven waardes op Steam-engine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 (edited) Hmm, de TCR van NiCr schijnt niet eenduidig te zijn. djlsbvapes geeft 0.00040 ( ≅400 ) aan. Edited May 18, 2017 by Bobby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted May 18, 2017 Author Share Posted May 18, 2017 Net m'n Hurricane V2 clone binnengekregen en opgebouwd met een 28g 0.8ohm spaced SS316L coil op de middelste van de 3 openingen en de airflow voor 1/3e open, m'n favo e-liquid erin, op de Drag geschroefd en heerlijk dampen op TC. Echt super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caved Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 16 hours ago, Dnns84 said: Niet ergonomisch - De naam - zonder dat stomme aflopende randje zouden 24mm atty's perfect erop zitten. - Persoonlijk vind ik de mod gewoon niet erg mooi, dat nep carbon-fiber hoeft van mij echt niet. - Wat meer instellingen via de software zou een mooie toevoeging zijn. "Beauty is in the eye of the beholder..." Ik vind het een mooi strak design idd jammer van de naam en de afgeronde zijdes voor de 25mm's maar t boardje wat er inzit maakt zeker zeer veel goed. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BurmaShave Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Thanks @Dnns84 voor deze eerlijke en nette review. Sinds die review van Phil uit is staat die Gene chip hoog op mijn most wanted lijstje ( is een erg kort lijstje overigens :-) Specs zijn errugh goed !!! Mijn vinger heeft dus ook al vaak boven de bestel knop gehangen. Waarom dan nog niet gedrukt.... @Bobby zei het al..... 3 hours ago, Bobby said: De mod zelf is idd niet moeders mooiste (wel een fraai 510 ontwerp, maar die zie je alleen als er geen atty op zit). Ze hebben waarschijnlijk al een hit te pakken maar als ze het board in een mooiere mod stoppen, zullen ze de orders niet kunnen bijbenen. Ik wacht dus nog even of ze die chip ook in een kleiner/ergonomischer format gaan proppen. Heb nu gelukkig wel al een persoon met Gene ervaring die ik tzt kan benaderen als ik tegen issues aanloop 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Hij zat hiervoor toch al in die Woody Vapes mod? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted May 18, 2017 Author Share Posted May 18, 2017 12 minutes ago, Madman said: Hij zat hiervoor toch al in die Woody Vapes mod? Klopt, maar is geloof ik wel een andere (eerdere) versie van die chip. Maar goed, Woodyvapes heeft VooPoo nu overgenomen en t zal een kwestie van tijd zijn tot de goede chip in een woodyvapes mod zal komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Ik denk niet dat er in chips heel veel verschil zit. Het zit m voornamelijk in de mogelijkheid om hem met software zelf in te kunnen stellen. (ook fabrieksinstellingen). Ik zie op de site van gene niet, dat je de software maar op 1 chip zou kunnen gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caved Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 57 minutes ago, Madman said: Ik zie op de site van gene niet, dat je de software maar op 1 chip zou kunnen gebruiken. Tuurlijk wel, die software is geschreven voor de chipset. Escribe of arcticfox gaat er echt niet mee werken. Lijkt mij dan ook weer compleet logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 No shit Sherlock. Maar Gene maakt zo'n 10 verschillende chipsets. En ik zie niet 10 verschillende softwarepakketten op hun site staan. Geloof niet dat we t over een ander merk hadden hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted May 18, 2017 Author Share Posted May 18, 2017 1 hour ago, Madman said: Ik denk niet dat er in chips heel veel verschil zit. Het zit m voornamelijk in de mogelijkheid om hem met software zelf in te kunnen stellen. (ook fabrieksinstellingen). Ik zie op de site van gene niet, dat je de software maar op 1 chip zou kunnen gebruiken. Ik heb nog even opnieuw een review gekeken van die goedkoopste Woody Vapes mod, de X200 (altijd nog dubbel de prijs van de Drag en als je een beetje zoekt en misschien een tientje erbij legt heb je al snel een DNA167 mod), en hoewel er veel gelijkenissen zijn, zitten er wel verschillen op die chip vergeleken met die in de Drag, maar die verschillen zouden puur softwarematig kunnen zijn. Maar die mod is bijvoorbeeld niet te customizen met de software van VooPoo, maar misschien komt dat nog achteraf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 45 minutes ago, Madman said: Gene maakt zo'n 10 verschillende chipsets. En ik zie niet 10 verschillende softwarepakketten op hun site staan Waar vind jij de site van Gene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Op t wereldwijde web 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 6 minutes ago, Madman said: Op t wereldwijde web Dank. Ik zocht niet naar een Chinese site maar tussen US bedrijven (zie onder) en kreeg een hoop DNA en gen sequencing bedrijven als zoekresultaten. Jammer dat er weinig productinfo staat op hun site. "USA made Gene Chip"?! Waarschijnlijk dan onder licentie geproduceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sledge Posted May 19, 2017 Share Posted May 19, 2017 Waarom moet ik als ik VooPoo lees steeds aan voopen denken Maar bedankt voor de super uitgebreide review 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted May 19, 2017 Author Share Posted May 19, 2017 (edited) 5 hours ago, Sledge said: Waarom moet ik als ik VooPoo lees steeds aan voopen denken Maar bedankt voor de super uitgebreide review Verscheidene youtubers vroegen zich dat ook al af, of VooPoo inderdaad van Vooping is afgeleid ^^ t blijft hoe dan ook een stomme naam lol Edited May 19, 2017 by Dnns84 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted June 1, 2017 Author Share Posted June 1, 2017 Ik kwam vandaag nog achter iets aparts in de TC van de Drag. Bij mijn andere mods als ik daar in de TC het wattage instel, dan is dat een beginwaarde, de TC bepaalt daarna welk wattage nodig is om op temperatuur te blijven, of dat wattage hoger of lager is dan de beginwaarde maakt niet uit. Echter op de Drag is het wattage dat je instelt het maximum wattage. Ik kwam er achter doordat ik bijna alleen een Hurricane V2 met een 0.8ohm coil heb gebruikt en het wattage stond op 20W, meer dan genoeg voor dat coiltje. Vandaag zette ik m'n nieuwe Vandy Vape Kylin RTA (vandaag gekregen en een build in gedaan, wat een heerlijke RTA!) erop met een 0.4ohm build (dual coil) en er kwam zo goed als geen damp uit. Ik eerst prutsen met de TCR (moet soms met een dual coil build), maar geen resultaat, toen merkte ik op dat tijdens t vuren hij aldoor stopte bij 20W, logisch dat t dan niet werkt. Vervolgens op 50W ingesteld en t werkt meteen prima, de TC doet zijn werk. Daarna de Hurricane er weer op en ook geen probleem, de TC werkt gewoon. Ik ben nog steeds een fan van deze mod. Het werkt allemaal net even anders dan je gewend bent, maar als je eenmaal weet hoe en wat, werkt ie wel perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 Als het goed is, doet bijna iedere mod dat. Je stelt het max wattage in bij tempcontrole en de mod blijft dat wattage handhaven, tot de gewenste temperatuur is bereikt en daarna zal ie m gaan 'knijpen'. Steeds meer afname om maar niet boven de ingestelde temperatuur te komen. Er is voor zover ik weet 1 chipset, die het andersom doet en dat is de chip van SMY in de Smy75 Wat ik me zou kunnen indenken waarom je deze ervaring hebt, is als je de preheat lager instelt dan het gewenste wattage. Dan begint ie lager en gaat daarna hoger (om even later weer lager te gaan als ie de gewenste temp bereikt) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted June 2, 2017 Author Share Posted June 2, 2017 9 minutes ago, Madman said: Als het goed is, doet bijna iedere mod dat. Je stelt het max wattage in bij tempcontrole en de mod blijft dat wattage handhaven, tot de gewenste temperatuur is bereikt en daarna zal ie m gaan 'knijpen'. Steeds meer afname om maar niet boven de ingestelde temperatuur te komen. Er is voor zover ik weet 1 chipset, die het andersom doet en dat is de chip van SMY in de Smy75 Wat ik me zou kunnen indenken waarom je deze ervaring hebt, is als je de preheat lager instelt dan het gewenste wattage. Dan begint ie lager en gaat daarna hoger (om even later weer lager te gaan als ie de gewenste temp bereikt) Verrek je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat die wattages in TC de preheat waren, dus wat je zegt, als je em laag instelt dat ie dan laag begint en omhoog gaat, maar dat is niet t geval (die optie zit er wel in zoals op veel mods), als ik em op 20W instel gaat ie niet langzaam naar de 30-40W, maar blijft ie op max 20. Nou, weer wat geleerd. Het is me eerder nooit opgevallen omdat ik dus dacht t een preheat boost achtig iets was en ik stelde de wattages daarom altijd vrij hoog in voor TC. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 49 minutes ago, Dnns84 said: Nou, weer wat geleerd. Als je het vermogen (te) laag instelt, damp je in feite hetzelfde als je doet met een mod zonder TC. Lees punt b. van deze (bejaarde) post maar eens door: https://www.dampforum.nu/topic/30929-waarom-stappen-zo-veel-weer-af-van-tc-dampen/?do=findComment&comment=717714 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted June 2, 2017 Author Share Posted June 2, 2017 @Bobby Doordat ik normaal het wattage hoog instel had ik t nooit door. Ik damp ook voornamelijk TC en ben langzaam wat Mods aan het vervangen voor Mods die een betere chip hebben (mn eerste dna mod is onderweg). Ik zag in die thread trouwens dat je voor SS316 een max weerstand van 0.5 aanbeveelt. Nu is die post van meer dan een jaar terug en zijn de TC Mods beter geworden dus ik weet niet of dat nog geldt. Ik damp sowieso meestal boven de 0.5, dus geen issue, maar in 1 atty heb ik een SS316L fused clapton build van 0,19 en eigenlijk al mn Mods kunnen er prima mee overweg. Bij de Drag zelfs zonder te knoeien met de TCR etc. Was letterlijk opschroeven en direct een goede vape. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 @Dnns84 Dat advies kwam volgens mij van Planetofthevapes.co.uk maar ik kan het niet meer precies herinneren. Ik kom met SS316L ook altijd veel lager uit. Ik heb nu een dual coil van 0,08 ohm en dat dampt best goed met TC maar de wick helemaal 'droog' dampen kan niet zonder verbrande bijsmaak. Met een weerstand van bv 0,2 ohm kan ik dat wel (op DNA mod's). Hier nog een plaatje met weerstandsuggesties van toen, dat ik gemaakt heb maar volgens mij nooit gepost: 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidV Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Ik heb die van mij vandaag gekregen. Maakt echt een superdegelijke indruk, qua bouwkwaliteit, en qua vape. Beetje curieus alleen dat de verpakking al open was (er zat ook geen cellofaantje om de doos), en geen plastic zakje om de mod (die ik wel zie bij de unboxings), en er zit een heel kleine beschadiging aan het lipje waarmee de batterijklep opengemaakt moet worden. De mod was ook een beetje vuilig. Lijkt erop dat ik een showmodelletje heb gekregen. Voor 37 euro ga ik dat ding niet terugsturen, maar (vermoedelijk) wel een slechte beurt voor Cigabuy. Jammer, want Cigabuy had me nog niet eerder teleurgesteld. De verzendverpakking was nog helemaal intact, dus het lijkt me geen douane-activiteit. Anyway, nu lekker verder stomen op de Drag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts