Jump to content

Aromamizer Supreme V2

Leo Bak

Recommended Posts

De Aromamizer Supreme V2 kreeg ik gisteren binnen en heb er een paar builds op losgelaten. Hieronder wat eerste indrukken.

Unboxing

o4JZUL5.jpg

Standaard doosje met inbus, reserveglas, o-ringen en postschroefjes. Een van de schroefjes in de post had een rare braam waardoor hij diverse draden doorsneed, direct vervangen. Behalve een zware oliegeur ook een heel bizarre kortsluitinglucht, alsof het hele pakje in een rookoven met pvc had liggen garen: in heet water met dreft en na een half uur weken en toen grondig spoelen was alles lekker schoon.

ihYa6eC.jpg

Super solide gemaakt allemaal. Alle schroefdraad gaat zo soepel dat een tiener met een spinner er nog jaloers op zou worden. Glas voelt stevig aan en is lekker dik. Behoorlijk wat o-ringen links en rechts en onder en boven, alles even goed ingesmeerd met kale VG.

Ter vergelijking, hieronder vlnr de Augvape Boreas, Aromamizer V2 en de Supreme V2:

j48WhbC.jpg

Niet al te hoog dus, 25mm doorsnee en een vrij korte driptip (iets te kort naar mijn smaak) die wel lekker wijd is.

Build

Volgens mij hetzelfde deck als van de Supreme V1, niet al te veel ruimte dus. Vrij kleine juiceholes die trouwens 20/80 juice makkelijk aankunnen. De postholes zijn redelijk groot, ik kon er met gemak wat half staggered fused clapton doorheen krijgen.

sHNuI3Q.jpg

Daarna wat SS316L builds gedaan. 4mm had ie toch wat moeite mee ( of misschien had ik er moeite mee), 3,5mm paste makkelijk. Vervolgens een Kanthal 26G | 3mm | 7/6 wraps build ingezet die op 0,48 Ohm uitkwam en op 38W enorm lekker dampt. Als je de coils precies tussen de postholes zet qua hoogte zitten ze exact voor de luchtgaten.

OHQjBtG.jpg

Lekker kammen (daarna nog iets korter gemaakt)

QqQ1ksT.jpg

Vuren en wicken en boetseren

YvQiiZH.jpg

Gebruik

De juiceflow is een enorme verbetering t.o.v. de V1 met die stomme staafjes. Een half staggered fused clapton van 3mm op 0,2 Ohm trok met gemak 20/80 juice naar binnen. Bij bovenstaande Kanthal build kan de juiceflow echt een eindje dicht zelfs.

De airflow is gigantisch, doet denken aan de Griffin 25, maar kan ook lekker 'dicht'. Samen met een nauwere driptip is er zelfs bijna sprake van een restricted direct lung hit. Wat erg slim is aan deze airflow is de vernauwing waardoor er met minder lucht toch nog steeds lucht over je hele coil stroomt, en dat wil je, ik dan tenminste.

De damp is bevredigend en met bovenstaande bescheiden build krijg ik toch al enorme wolken. Met de airflow en driptip kun je het ook nog enigszins concentreren zodat het wat dikker wordt.

En dan de smaak. Sja... mwah... ik heb er 5 builds in gehad en die allemaal wel twee volle tanks geprobeerd. Ik ben nu op dag twee ook echt een beetje gaargedampt. Ter vergelijking pak ik er steeds even een Hadaly, Boreas, Aromamizer V1 en V2 of Merlin bij en dan blijkt dat ik op zich nog steeds wel iets proef. Of beter gezegd, bij die tanks beduidend meer proef. De smaak valt me tot nu toe eigenlijk ontzettend tegen. De Supreme V2 doet me heel erg aan de Griffin 25 denken of de TFV8: veel damp, heel veel lucht en weinig smaak.

Voorlopige conclusie

Ik moet er vast even ingroeien, het ding moet vast nog wat indampen, we moeten nog vriendjes worden. Ik moet diverse builds nog wat meer tijd geven. De tank is zonder meer uitstekend gemaakt. De juiceflow en airflow zijn verbeterd tov de V1. Hij ziet er ook best kek uit. Maar de smaak... Ik damp er een weekje mee door en ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

• Like 10
  • Thanks 1

Mooie review kerel :duim

Ik denk dat ik deze aan me voorbij laat gaan,

Heb de supreme en de + en denk niet dat deze een meerwaarde gaat hebben t.o.v. de andere 2.

Eerlijk gezegd staat de supreme hier een beetje te verstoffen sinds ik de + heb.

• Like 1

Heb ook vorige week mijn exemplaren binnen gekregen.

Prima technische verbeteringen tov de V1 (jfc is beter, geen condensatie meer, airflow is ietsje smoother dan de V1) maar qua dampen niet echt heel anders als de V1, wellicht vind de V1 wel ietsje meer smaak hebben.

Dus een prima tank die ik iedereen kan aanraden, maar als je al een V1 hebt niet perse de moeite om te upgraden.

Ach de Supreme is mijn meest gebruikte tank (3 supreme, 1 lite and 1 plus in vaste roulatie) dus deze extra 2 komen echt wel van pas , zeker geen spijt, goede tank :-)

• Like 1

Dag 4

Bij een nieuwe build met SS316L de coil ietsje hoger gezet zodat de lucht net iets meer van onderen komt, de smaak wordt steeds beter, eigenlijk al bijna acceptabel. Daarnaast moet zo'n tank ook altijd even indampen. 

Verder een genot om bij te vullen, ondanks de 5ml capaciteit. Nul lekkages of condensatie, op dat punt verslaat ie mijn all time favorite Boreas al met diens omslachtige vulmethode wil je lekken voorkomen.

De vorm van de driptip is erg fijn en de bore is perfect, alleen is ie net iets te kort. Ik gooi er weer een paar cl tegenaan. Morgen wat alien wire gebruiken.

• Like 2

2 hours ago, Leo Bak said:

Daarnaast moet zo'n tank ook altijd even indampen. 

Ik mag toch hopen dat het gevoelsmatig is. Alle onderdelen zitten al op zijn plaats. Niets wat zich moet vormen ofzo.

Enige wat in het begin anders kan smaken, is de machine-olie die er misschien inzit als je m net ontvangt. 

Normaliter dampt bij mij alles op dag 1 hetzelfde als na 2 weken hoor. (mits dezelfde build)

Maar als ik het goed begrijp, is het een aanrader voor iemand die de supreme of de plus nog niet heeft?

• Like 1

1 hour ago, Madman said:

Ik mag toch hopen dat het gevoelsmatig is. Alle onderdelen zitten al op zijn plaats. Niets wat zich moet vormen ofzo.

Enige wat in het begin anders kan smaken, is de machine-olie die er misschien inzit als je m net ontvangt. 

Normaliter dampt bij mij alles op dag 1 hetzelfde als na 2 weken hoor. (mits dezelfde build)

Maar als ik het goed begrijp, is het een aanrader voor iemand die de supreme of de plus nog niet heeft?

Sssssttt! Natuurlijk is het volkomen inbeelding, maar als het werkt...

De Aromamizer V1 had een stomme airflow met vapeband, bij mij vol open dus die band niet nodig.

De Aromamizer V2 had de airflow opgelost met een metalen ring maat was verder vrijwel identiek. Estetisch nog steeds mijn fav van alle steamcraves.

Zowel de V1 als de V2 zijn echter bottomfill, groot nadeel toch wel, en klein builddeck.

De Plus is met 30mm te wijd voor me, ik heb denk ik geen mod waar die op past.

De Supreme V1 had stomme juiceflow met losse pinnetje die er om stonden te springen te verdwijnen in je afvoer. Daarnaast was de airflow niet super en het builddeck vrij klein, hoewel ik altijd wel uitkwam met mijn builds. Ik heb het postless deck besteld dat meer ruimte heeft maar volgens sommigen is de airflow niet goed, ik begrijp niet helemaal waarom, maar ik ga het zien. Verder waren er wat condensatieprobleempjes.

De Supreme V2 heeft veel van de Plus overgenomen en de condensatie issues en airflow maar ook de juiceflow zijn grondig aangepakt. Blijft nog steeds het beperkte builddeck, maar voor mij geen probleem want ik gebruikt liefst 26G Kanthal. Met exotisch draad zou je in de knel kunnen komen.

Mocht je nog geen Aromamizer bezitten dan zou ik zeker de Supreme V2 aanraden, gesteld dat mijn smaakervaring nog ietsje bijtrekt. Tussen de oortjes meer dan in de mond vermoed ik.

Ik heb 2x de eerste versie en die bevallen me qua smaak en airflow (zonder cockring) prima. Maar ivm dat beperkte builddeck en de bijbehorende verticale builds die ik nu moet doen,  was ik al wel aan t loeren naar deze Supreme V2. 

Voordeel van de eerste versie is dat ie op iedere mod past, met zijn 22 mm

• Like 1

• 3 weeks later...

Na ruim 3 weken

Diverse build gedaan, de meesten qua smaak meh. Een dual coil half staggered op 0,25 Ohm gaf enorm veel damp op 65W al, maar weinig smaak, zelfs 90W was nog best koel. Wil je de airflow optimaal benutten dan moet je er wel heel dikke builds inzetten, terwijl het velocity deck daar niet echt geschikt voor is. In mijn ogen toch wel een design flaw.

Nu een week het postless deck erin met draad wat volgens de omschrijving Alien was, maar er niet zo uitziet. Als je er (een) coil(s) in zou zetten zodat de wick rechtstreeks in de bakjes valt, dus zoals het deck eigenlijk bedoeld is, dan zou de airflow tegen je wick aanblazen en niet tegen je coil, supervreemd. Als je een singlecoil dwars zet dan moet je behoorlijk lange wick erin stoppen om de bakjes voldoende af te dekken, je kunt dan niet te hoog gaan met de positie van je coil want anders wickt ie niet meer goed, maar een lagere coil gaat helaas ten koste van de smaak met de side-airflow. Een ruckdeck dus. Desondanks betere smaak al dan met het velocity deck.

Even een vies NSFW plaatje, niet voor tere maagjes:

Spoiler

AEijbRB.jpg

3,5 mm coil op 0,52 Ohm en met 30W volle damp en acceptabele smaak, dit is na 80 ml ongeveer. De wick is een vrij strakke roll die ik enorm heb lopen uitkammen aan de uiteinden, maar was eigenlijk nog net iets teveel bij de staartjes. Je ziet dat de wick een beetje gekleurd is omdat het teveel tegen de chamber aanzat.

Pluspunten

• zeer goed gefabriceerd
  • perfecte threading
  • giga airflow, fluit in geen enkele stand
  • absoluut lekvrij, zelfs geen condensatie meer
  • vulbaar zonder JFC of AFC dicht te zetten
  • niet lelijk
  • verbeterde JFC
  • niet te hoog
  • singel coil in postless deck is acceptabel qua smaak

Minpunten

• te korte driptip
  • muted flavour
  • velocity deck te klein
  • postless deck in mijn ogen verkeerd gemaakt, kwartslag verkeerd t.o.v. airflow.
  • giga airflow is ook een minpunt icm beschikbare decks.

Deze Aromamizer gaat voor nu mijn archief in, Boreas ik haal je vanmiddag weer uit je doosje, rustig maar! Er schijnt een singlecoil velocity deck in ontwikkeling te zijn, die ga ik tzt nog wel eens proberen. De Aromamizer Supreme V2 doet me nog het meest denken aan een verbeterde versie van de Griffin 25, die ligt ook ergens in een la. Nu een weekendje knutselen met de OT22 terwijl ik wacht op mijn Skyline en Moradin.

• Like 3

1 hour ago, /Marc/ said:

Mooie review kerel,

jammer dat hij niet zo goed is mee gevallen...

Nou, niet bevallen valt wel mee hoor. Hij staat zeker in mijn top 5 van dual coil rta's. Dat smaakargument is eigenlijk het enige echte nadeel dat ik kon vinden, en dan nog was het niet belabberd maar gewoon (nog) niet perfect. Zou je de looks, airflow en smaak van de Boreas weten te combineren met de machining/threading/jfc/vulbaarheid van de Supreme 2 dan zou je de voor mij perfecte tank hebben. (Op basis van mijn ervaring met een beperkt aantal tanks), De Boreas kostte me ook zeker een twintigtal builds voordat de smaak perfect was.

• Like 1

• 6 months later...

Update

Deze Supreme V2  lag al een tijd in de kast. Na een tip van @drugarth het single coil deck gekocht en deze vorige week ontvangen. Hier een paar foto's:

6IGf3Dn_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

85y0Wwo_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

hRpVbLf_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

Wo1iju5_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

J2x8Ezc_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&f

De vijfde build was een 0,6 Ohm rvs coil met 8/7 wraps, damp ik op 24W. Met de airflow bijna dicht (paar mm. open) en een driptip met aanmerkelijk kleinere bore (zie linker drip tip hierboven) is de airflow acceptabel in balans met de build. Maar dit is ongeveer het pad: eerst een klein gat van de afc, dan recht op de coil die enorme chamber in, vervolgens door een knots van een chimney door een kleine bore van de driptip. Enorme turbulentie, vertraging, versnellling, vertraging, niet goed.

Op de tweede foto zie je hoe de coil hier wél correct voor het luchtgat zit. Dat was met het postless deck niet mogelijk, die was verkeerd ontworpen.

Maar dan, en hier gaat het me om, de smaak. Mjah, mwah, kweenie, teleurstellend, erg vlak, bijna smakeloos. Enorme teleurstelling eigenlijk. Dit deck is voor mij helaas niet de oplossing die ik zocht. De Supreme V2 is in mijn ogen geschikt voor stevige dualcoil builds met flink wat draadoppervlak en -massa. Als je dan ergens in het gebied tussen de 45-65 W of zelfs hoger dampt slaat die enorme airflow en het grote builddeck en chamber ergens op. Mocht je per se een singlecoil Aromamizer willen dan raad ik je de Aromamizer V1 en V2 aan, maar niet de Supremes. Terug in de kast dit.

• Like 2
  • Thanks 1

• 2 weeks later...

Update Single Coil Deck na 2 weken

Het liet me toch niet los, nog een aantal Fused Clapton builds geprobeerd: viel een beetje tegen. Daarna een half staggered op 0,4 Ohm, rond de 35W, airflow vrij dicht (4mm in het smalle stuk), juiceflow vol open, een 50/50 sapje met 4,5mg en 4% INW aroma, en verdraaid, super- maar dan ook superlekker! Maar dan heb je wel een DL monster waarmee je na vijf halen ongeveer even veel damp als drie uur met een KF Prime binnenslurpt.

Ik vermoed dat de airflow een grote rol speelt bij het gebruik van deze tank.

• Als je het standaard deck neemt moet je het uiterste uit de (krappe) ruimte van het builddeck halen m.b.v. dualcoils met veel massa.
  • Neem je het postless deck, dan heb je meer ruimte maar moet je de coils vrij raar plaatsen, met lange wick als gevolg, omdat de airflow anders tegen je wick aanblaast.
  • Als je het single coil deck gebruikt moet je veel massa in je coil (en een grote coil) hebben omdat je anders in verhouding teveel airflow hebt; de AFC dichtdraaien en een smalle driptip is geen oplossing omdat dat beetje lucht teveel om de coil heen zwabbert en verdwaalt in de grote chamber en wijde chimney.

Top tank dus, voor mij momenteel iets té DL. Voor nu even terug in de kast, maar ik kan me voorstellen: laat 's nachts in de kroeg, helemaal lam van teveel bier, dan komt 'ie wel aan. Hey ik stop hem in mijn zak, ga zo even vrijdagborrelen.

• Like 4

• 9 months later...

Mijn Supreme RTA v2 net binnen, postless deckje. Is mijn 2e rta (na m'n 'stop met roken' vapefly galaxies MTL), maar was toch vrij makkelijk te bouwen voor een beginner. Net mijn 2e tankje 70VG/30PG erdoor gejaagd, en ik ben dik tevreden. Zelfgewikkelde 3.5 mm dual clapton, 5 wraps, totaal 0.4-en-een-beetje ohm, 35 watt, wick was geen probleem na twee youtube filmpjes. Like a charm. Dank je voor je review (beetje laat na schrijven, maar toch), dat gaf voor mij toch genoeg doorslag om het ding te kopen. Hier kan ik me aardig mee vermaken de komende tijd... en ja, DL inderdaad, veel airflow, maar ik merkte bij het vapen met de galaxies toch al dat ik meer die kant op begon te neigen. Smaak is top wat mij betreft.

• Thanks 1

Ik vind de airflow van dit ding toch echt wel een probleem. Ik krijg er totaal geen restrictie in zonder dat ie gaat fluiten of de smaak gewoon naar null gaat.

Alleen als ik de bovenste en onderste rijen gaatjes afstop met watten is ie enigszins te pruimen. Dat ga ik dus moeten modden.

Die dunne snee doet het gewoon niet omdat er nog een hele luchtkamer achter zit. Je hebt dan gewoon nog 90% open.

Ja klopt, dit is echt een vanhakkesteinetank. Een build zoals @Tzunix of in mijn post daarboven werkt goed. Restricten gaat echt niet werken.

Airflow blijft hét struikelblok bij het maken van een goede tank. Topflow hou ik al helemaal niet van, dat is meer iets voor mensen met een wick-beperking.

Just now, Dr.Smoke said:

Ik heb toch wel een zwak voor de Augvape Intake met anti incontinentie Top airflow :ja

Ja, en diezelfde Intake heb ik wel lekkend gekregen :grins maar dan wel richting schoorsteen uiteraard. Nooit last gehad van een wick beperking maar bij deze de eerste keer iets te goed naar Mike Vapes geluisterd vrees ik en de wick wel erg kort gehouden.

Top tankje trouwens, erg blij mee

• Like 1

1 hour ago, Leo Bak said:

Hoe is de smaak vergeleken met de Merlin 1? 

De Oer Merlin was natuurlijk zijn tijd ver vooruit, en heeft bij mij lange tijd op nr.1 gestaan vooral voor de custards & de tabakjes :ja

Op het moment genieten fruitjes & desert smaakjes mijn voorkeur, en daar blinkt de Intake weer in uit :duim

• Thanks 1