Jump to content

Review Taifun GT3

Ome Droogmole

Recommended Posts

Zoals de titel al aangeeft, een review van de taifun GT3.

Een kleine introductie.

Laten we beginnen met de verkrijgbaarheid van de tank. Deze is duidelijk niet in elke webshop te vinden, en vanuit Duitsland kon ik hem ook niet krijgen. Bij diverse webshops was de tank uitverkocht en heb ik dus uiteindelijk maar even genoegen genomen met een cloon uit china. Op deze manier kon ik alvast een indruk krijgen van de Taifun en was de druk om het origineel te verkrijgen een beetje minder. Na het testen en gebruiken van de cloons was ik toch wel heel erg gecharmeerd van deze tank. Dus het internet weer op gegaan om te zoeken. Na een kleine zoektocht kwam ik er achter dat de Fransen nog niet zo moeilijk doen over het verschepen van dit soort tankjes naar Nederland. In Frankrijk besteld dus en een goede 4 dagen later op de deurmat!

We zijn nu een goede 2 weken verder sinds ik het origineel heb mogen ontvangen. Daarvoor heb ik ook nog een paar weken met de cloon gehannest.

De review.

Omvang levering.

De Taifun wordt gepresenteerd in een mooi blikken doosje met een handgreepje er aan. Wanneer je het doosje open doet zie je dat de tank netjes in het schuim verpakt zit en dus niet snel zal beschadigen tijdens vervoer. Dit was dan ook niet het geval. Wat mij een beetje tegenvalt is dat de tank eigenlijk ook het enige is wat in het doosje zit, naast een bedank briefje van de fabrikant en een zakje O-ringen. Nou was ik hier al van op de hoogte maar ze hadden er op zijn minst nog een reserve glaasje bij mogen doen. Het reserve glaasje samen met de MTL AFC tube en 510 driptip adapter heb ik er dus los bij moeten bestellen.

IMAG0469.jpg

Onderdelen en bouwkwalitet.

Wanneer je de tank uit elkaar meubeld, voel je dat alles mooi in elkaar past. Het schroefdraad is soepel en schoon.

De onderdelen zijn allemaal mooi glad (Om deze oppervlakte gesteldheid te verkrijgen zijn er een heleboel manieren. Dus ik ga niet zeggen dat de onderdelen mooi gepolijst zijn, Het kan net zo goed gestraald of chemisch behandeld wezen) 

De behandeling zorgt ervoor dat je bijna geen bewerkings sporen meer ziet op de tank. Alleen in de base en builddeck zijn deze nog zichtbaar. Dit maakt dat de tank een zeer exclusieve uitstraling heeft. 

De tank is in zijn geheel gemaakt van RVS 304. Dit is een goed materiaal maar een beetje te goedkoop voor de prijs. Vooral als je bedenkt dat de Kayfun V5 geheel is gemaakt van

RVS 316 en hier krijg je nog een extra RVS tank bij. Hij kost je ook nog eens €20,- minder.

Met de tank samen gebouwd geven de AFC en JFC in mijn ogen precies genoeg weerstand. Het gaat niet overdreven zwaar ofzo, maar je hoeft ook niet bang te zijn dat je per ongeluk de AFC of JFC van de tank verdraait.

Een kleine kant tekening. In de chimney zie je nog duidelijk de sporen van de boor die er gebruikt is. Dit ziet er niet netjes uit, het lijkt er op dat er tijdens de productie iets fout is gegaan (botte boor, te weing koel middel, te hoge boor snelheid??) en dat de chimney door de QC is geslipt. Het heeft verders geen invloed op de trek van de tank of de werking ervan. Ik heb dan ook besloten hier verder geen actie op te ondernemen. De foto's die ik er van heb geprobeerd te maken zijn allemaal mislukt. Ik kreeg het niet voor elkaar met mijn telefoon.

IMAG0467.jpg

Build deck en coil.

Het builddeck is simpel en makkelijk maar bovenal erg goed uitgevoerd. Het deck is duidelijk niet geschikt voor exotische coils maar meer voor je simpele draad coiltjes.

Het dikste draad dat ik onder de schroefjes heb weten te klemmen is een clapton 32 over 26AWG en dit ging goed. Doorgaands gebruik ik 26AWG 316L en dit werk ook uitstekend.

de sap gaatjes zijn mooi groot en maken dat je prima een hoog VG kan verstoken in deze tank. De ruimte voor je wick is meer dan voldoende. Stiekem had het van mij wel iets krapper gemogen, want met een coil ID2.5 moet je je wick behoorlijk uitkammen om uiteindelijk lekken en zweten te voorkomen. Dit valt ook deels op te vangen door je JFC niet helemaal open te draaien. En nu we het toch over lekken en zweten hebben, De GT3 heeft hier nog wel eens last van. Maar dit ligt grotendeels aan je manier van wicken. Het vergt gewoon wat toewijding om je wick goed te krijgen. Ik merk dat er na verloop van tijd altijd wat liquid verzameld bij de AFC ring. Dit is condens dat waarschijnlijk vanuit je kamer terug loopt je lucht buisje in.

Dit is overigens minimaal en veel van mijn tanks hebben deze neiging. Het ligt ook aan de manier van dampen. Als je aan het einde van je trek de vuurknop los laat en nog een halve seconde door zuigt zul je hier nog minder last van hebben.

IMAG0480.jpg

Werking van de tank.

De tank is een topfill ontwerp. Dit wil zeggen dat je net als bij de meeste tanks tegenwoordig de deksel gewoon van de bovenkant af draait en daar je sap in plempt.

Dit geschiet zich door 2 grote gaten waar je makkelijk een pipet in kwijt kan. Hierdoor kun je snel vullen. De topcap is voorzien van  3 uitsparingen in het draad waardoor je de overdruk in de tank verminderd. En dus lekken ook minimaliseert. Op de topcap zit niet veel draad en deze zit dus vast met anderhalve omwenteling.

IMAG0493.jpg

Als je de tank gevuld hebt draai je de JFC open. Dit doe je door aan de driptip te draaien. Aan de onderzijde van de driptip zitten 2 nokjes die in 2 uitsparingen vallen die in de schoorsteen zijn gefreesd. Het draaien van de JFC werkt soepel. Het enige nadeel is dat er geen stoppertje op zit. Je moet dus door je glaasje heen kijken om te zien op welke stand je JFC staat.

Dit is goed zichtbaar door je glaasje maar had niet nodig geweest als er een stoppertje op je JFC zou zitten. Dit ontwerp zorgt er tevens voor dat je dus geen mogelijkheid hebt om een volledig RVS tank te kunnen toepassen. Laat ik hier nou toevallig een groot liefhebber van zijn. Dit vind ik dus best een nadeel van de tank. Gelukkig wordt deze tekortkoming gedeeltelijk gecompenseerd door een mooie RVS kooi om het glaasje. 

De meegeleverde driptip is een bedienings element van de tank. Doordat er 2 nokjes aan de onderzijde van de driptip zitten kun je dus met geen enkel andere driptip je JFC bedienen. Gelukkig heeft de mee geleverde driptip een 510 boring. Je kunt dus je eigen driptip in de driptip van de GT stoppen. Dit ziet er alleen wel een beetje vreemd uit. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de meegeleverde driptip, en heb hier dus een driptip adapter voor gekocht dit verandert het uiterlijk van de tank wel iets en maakt hem ongeveer 6mm hoger.

Hier een foto van de JFC gaatjes in de tank. De foto is erg wazig. Maarja....er is maar zoveel wat je kunt doen met een telefoon. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is om mijn verhaal te verhelderen.

IMAG0498.jpg

Driptip adapter en MTL insert.

IMAG0473.jpg

Mee geleverde driptip.

IMAG0496.jpg

Driptip adapter met eigen driptip.

IMAG0497.jpg 

De AFC ring.

Dit is het punt waar ik echt verbaasd over ben. De mannen en vrouwen bij Taifun hebben hier heel goed over na gedacht. De ring heeft 2 oneven lange uitsparingen en in de base zitten aan weerzijden 5 gaatjes en aan 1 zijde een heel klein gaatje voor MTL. Omdat de AFC ring 2 oneven lange sluiven heeft, heb je de mogelijkheid om je lucht toevoer met telkens 1 gaatje te vergroten, en niet met 2 tegelijk zoals je bij veel tanks ziet. Hiermee kun je je lucht toevoer heel goed fine tunen. Klein nadeeltje van de AFC is dat deze niet helemaal afsluit als je hem dicht draait. Je trek is wel ondoenlijk krap dan, maar toch. Ik vind ''dicht is dicht'' 

Wanneer je de MTL insert gebruikt heb je eigenlijk niet veel baad meer bij de AFC ring. Ik merk nog verschil op de eerste 3a4 AFC standen ze blijven allemaal echter MTL.

510 aansluiting.

De GT3 heeft een instelbare 510 aansluiting voor op je mod. Dit werkt middels een schroefje en een veertje, is goed te bedienen en heeft een ruim stel bereik.

Het nadeel is dat door de vele contactpunten en juist dat veertje, je weerstand wel eens wat wil fluctueren. Dit gaat maar om een paar tiende van een ohm en hier heb je in wattage modus geen last van.

Nou damp ik eigenlijk alleen op TC en is het me 1 keer overkomen dat mijn weerstand te hoog was. Dit heb ik op gelost door het schroefje verder in de 510 te draaien.

Hierna heb ik er geen last meer van gehad. 

IMAG0478.jpg

Damp opbrengst en smaak.

Allemaal harstikke leuk dat het ding makkelijk wicked, goed te bedienen is, en een beetje glimt. Maar hoe stoomt dit lel nou eigenlijk???

Nou. Dat zal ik eens even haarfijn toelichten. De tank is duidelijk georiënteerd op smaak. En dit doet hij erg goed. Van restricted DL tot een volle MTL de GT3 blijft een natte volle dikke wolk produceren (in DL natuurlijk veel meer dan in MTL) De airflow is alles behalve turbulent. Het is ook niet zo dat als je DL dampt, je bij elke teug het idee hebt dat er een straaljager bij je opstijgt of dat je fluitketel in paniek raakt. Het is gewoon over de hele bandbreedte van de lucht toevoer een stille soepele aanvoer van je gewenste hoeveel lucht. 

Dan hebben we nog een dingetje throathit. Met de MTL insert is deze net even wat beter te doen. Is iets minder scherp. Zonder MTL insert kun je nog wel eens een behoorlijke hoestbui krijgen als je een teug neemt in de krapste stand. Het is moeilijk de throathit te omschrijven, Maar met de Insert is hij me net wat aangenamer. Dat wil niet zeggen dat de throathit minder is overigens.

Voors en tegens.

Voors:

- Goede bouw kwaliteit en afwerking.

- Relatief makkelijk te wicken en coilen.

- Veel smaak.

- Geen turbulente lucht toevoer.

- Geruisloze trek.

- Grote bandbreedte aan lucht toevoer opties en daarvoor erg geschikt voor veel vormen van dampen.

- Goed en makkelijk bedienbare JFC.

- Mooie presentatie in een blikke doosje. 

- Instelbare 510 schroef.

Tegens.

- Slechte afwerking in de schoorsteen.

- Niet mee leveren van MTLinsert, 510 adapter en reserve glaasje want dit mag best voor dit geld.

- Slechte verkrijgbaarheid.

- Gemaakt van RVS 304 en niet van 316 want ook dat mag wel voor deze prijs! 

- Geen stopper op de JFC control waardoor een volledig RVS tank geen optie is.

- Potentieel fluctuerende weerstand door instelbare 510 schroef.

Conclusie.

Ik vind dit een onwijs goede tank met voldoende inhoud om mij een dag blij te houden zonder bij te vullen. Veel smaak en een soepele airflow.

De enige reden dat ik deze tank alleen na het werk en in het weekend gebruik is het ontbreken van een RVS tank.

de vraag of hij zijn geld waard is, is vrij retorisch..... ik heb em immers gekocht.

Specificaties:

- Hoogte met driptip en ex 510, 66,5

- Diameter, 23,6

- Diameter driptip, 10,6

- Gewicht, 83G

- Tank sectie, Borosilicate

- Materiaal tank, RVS304

- Inhoud tank, 5ML

- Prijs, €139,-

Bron specificaties en prijs: https://www.lepetitvapoteur.com/fr/

En tot slot nog een paar random plaatjes van mijn setup.

IMAG0500.jpg

IMAG0503.jpg

IMAG0499.jpg

groetjes, Droog 

• Like 10

Fijne review @Ome Droogmole :-)

Even een kanttekening bij de opmerking over de gekozen staalsoort: volgens sommige fabrikanten is RVS 304 een betere keuze dan 316 voor dampapparatuur omdat deze soort geen molybdeen bevat. De giftigheid van dit metaal is bekend maar wordt volgens veel bronnen overschat. 

• Like 1

nog even verder bordurend op de review. Hier ook nog een wicking toturial.

Heb je de GT3 nou liggen of krijg je hem binnen en weet je niet waar je starten moet? Dan heb ik hier een vrij simpel coiltje voor je die een goede smaak geeft en een prima damp productie als je een beetje MTL wilt dampen.

Te beginnen.

Schroef je deck op een ohm reader of iets waar je knap op knutselen kan.

IMAG0480.jpg

knip een centimetertje of 8 aan 26AWG 316L draad en draai deze om een 2.5mm staafje heen totdat je draadje er helemaal omheen gewikkeld zit. Pak nu met je nagels de laatste wikkeling vast en rek de wikkelingen uit elkaar. Vervolgens druk je ze weer allemaal naar elkaar toe. De coil zal weer een stukje op springen en tada je hebt een spaced coiltje. Wikkel nu van beide uiteinden van je draad een zootje wikkelingen af zodat je een mooi egaal gespaced coiltje krijgt van 8 wikkelingen.

Frutsel deze in je build deck. Draai de uiteindes van je coiltje om het schroefje heen en vervolgens om je 2.5mm staafje. Dit zorgt ervoor dat je coiltje mooi op zijn plek blijft zitten wanneer je de schroefjes aan draait.

IMAG0482.jpg

hier een plaatje van de coil in steam engine http://www.steam-engine.org/wirewiz.asp#

TFR%20model%20voor%20review%20GT3.jpg

Als je de schroefjes hebt aangedraaid knip je het overtollige draad weg en positioneer je de coil een beetje zodat deze mooi in het midden boven je lucht kanaal zit

als dit klaar is gloei je de coil heel even. Dit doe je niet om ervoor te zorgen dat de coil gelijkmatig gloeit (dat doet hij toch al want hij is immers spaced) maar om de vettige bende van je handen te verbranden. Blijf er daarna dan dus ook vanaf!

Klaar? dan ziet hij er ongeveer zo uit

IMAG0484.jpg

Tijd voor de wick. Ik gebruik zelf altijd Koh gen do cotton van UD knip een stukje van ongeveer 8 tot 10mm breed af met een lengte van ongeveer 40mm.

IMAG0485.jpg

Strip het voor en achterkantje van het wickje af. Rek vervolgens de wick helemaal uit todat je een dun vloeitje krijgt waar je doorheen kunt kijken.

IMAG0486.jpg

Rol hem vervolgens weer op en rijg hem door je coiltje heen. Als je het goed gedaan hebt gaat het wickje met een beetje weerstand door de coil heen. Je coiltje moet eigenlijk een heel klein beetje mee bewegen met je wick.

IMAG0489.jpg

Knip nu je wickjes op lengte (ongeveer de zijkant van je tank aan houden)en wapper ze lekker uit zodat de uiteindes lekker fluffig zijn. Verwijder alle zwevende haartjes.

IMAG0490.jpg

Vouw je wickjes nu naar hun positie. Zorg ervoor dat de wick mooi tegen de sap gaatjes aan zitten en voor de rest de hele ruimte vult. Dit verkleint de kans op lekken en verkleint ook het volume van je kamer waardoor smaak gemotiveerd wordt. Als je je wicks grofweg op positie hebt, doordrenk je je wicks met 1 van je heerlijk bevredigende sapjes, vervolgens fine tune je je wicks nog wat en heb je ongeveer dit resultaat.

IMAG0492.jpg

Schroef de tank in elkaar, giet hem vol met je mega saus  en knoop dat monster op je mod. Geniet vervolgens van een heerlijke vape op 245C

Groeten, Droog

• Like 2

26 minutes ago, Eelco said:

Even een kanttekening bij de opmerking over de gekozen staalsoort: volgens sommige fabrikanten is RVS 304 een betere keuze dan 316 voor dampapparatuur omdat deze soort geen molybdeen bevat. De giftigheid van dit metaal is bekend maar wordt volgens veel bronnen overschat. 

De vraag is in hoeverre de molybdeen uitloogt in de vloeistof. Hier een onderzoek m.b.t. waterleidingen van RVS en het uitlogen van de diverse metalen: https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/973/

Het lijkt dus enorm mee te vallen: "De uitloogproeven hebben aangetoond dat in verscheidene waterige oplossingen het vrijkomen van chroom, nikkel, molybdeen en ijzer verwaarloosbaar is en dat de onderzochte RVS-typen voldoen aan de in de Europese regels betreffende de kwaliteit van water dat is bestemd voor menselijke consumptie (Council Directive 98/83/EC)."

• Like 1

31 minutes ago, Eelco said:

goed dat je het zegt. Ik ga dit even verder uit zoeken. Heb zelf altijd gehoord dat RVS 304 eigenlijk min of meer de budget versie is van 316. Dit klopt in een aantal opzichten ook wel want RVS 316 is harder, slijt vaster en nog beter bestand tegen corrosie 

Van wat ik zojuist even gouw zag is dat er in RVS inderdaad 2% molybdeen zit. 

oww en @Eelco je bent te snel.... ik was nog niet klaar met me verhaal over de Taifun :p

Edited by Ome Droogmole
  • Like 1