Jump to content

Fotoreview: Origen Little (kloon) FastTech sku: 5789000

TheVapingRaven

Recommended Posts

Het gaat om -> https://www.fasttech.com/p/5789000

Onderstaande is geen "unboxing". Ik heb deze Origen Little in handen gekregen door een ruil met een Velocity mini.

Ik heb de Little nu een paar weken in gebruik, heb meerdere coil setups geprobeerd (enkele coil niet centraal gemonteerd, dubbele coils en met weerstanden tussen de 0,5 en 1,2 Ohm). Ik heb nu geloof ik de voor mij beste setup gevonden, en heb besloten de Little nu een kleine review te geven tijdens een recoil, met een goedbedoelde handreiking hoe ik het meeste uit deze Atty haal.

In de eerste plaats kan ik alleen aanraden niet de meegeleverde driptip te gebruiken (de witte op de foto). Ik vind deze driptip te dik (dat is een persoonlijke voorkeur) en te kort (te kort betekend dat het makkelijker voor de lippen is het metaal van de Atty te raken, en dit metaal wordt HEET bij een beetje intensief gebruik!). Een iets langere (en smallere) driptip is dus erg comfortable om mee te bestellen. De mijne heb ik te danken aan @tsiis -> https://www.fasttech.com/p/2192709 (Stingray X driptip).

2OvL6AF.jpg

zTEOBJD.jpg

Ik gebruik de Origen Little met enkele coil, centraal gemonteerd, twee luchtgaten open, de luchtgaten zijn de op één na kleinste.

y5abtSv.jpg

bqVDkbV.jpg

Mocht je deze atty willen kopen, bestel dan ook meteen een verloop ring van 22 naar 16 millimeter (de diameter van deze Atty!!) mee. https://www.fasttech.com/p/6667400 

XsIbpzD.jpg

Anders ziet het er zo uit 

AzdmEvb.jpg

De top cap is afgerond van binnen, schijnt de smaak te concentreren.

PHasoZs.jpg

De topcap bestaat uit drie onderdelen. Het bovenste gedeelte (met de "koel"ribben) moet je losschroeven om de luchttoevoer regelring te verstellen, of er af te halen. Het gebruikte schroefdraad draait mooi soepel op die van mij.

zHRV2LP.jpg

De luchttoevoer kun je op 8 manieren instellen. De lucht toevoergaten gaan van erg klein, tot groot in vier stappen. Je kunt zowel een enkel als dubbele luchtgaten openzetten.

A1HBnu4.jpg

MQ3wwjT.jpg

eCV8XzD.jpg

OYExljl.jpg

Onderkant van de Atty is voorzien van de kloon lasergravering.

Uq5xKBe.jpg

De wikkeling die ik met veel plezier gebruikt heb.

Er is bijna geen ruimte in de Atty aanwezig om liquid op te slaan. Je bent dus afhankelijk van hoeveel liquid in de watten zit. Het is een erg kleine Atty, maar als je de coil centraal monteert heb je behoorlijk wat ruimte om de watten weg te werken.

OJ2YiKZ.jpg

X3EvKXQ.jpg

kcYzJyD.jpg

De gaten in de montageposten zijn denk ik niet echt geschikt voor zaken als Clapton's en dergelijke. Deze Atty is ontworpen met een bepaalde manier van dampen in gedachte.

Er zitten in totaal 4 gaten in één montagepost (8 in totaal). Geeft iets meer flexibiliteit bij het bouwen.

p4P3Alm.jpg

Mijn persoonlijk favoriete coil voor deze Atty. NiChrome 80, 26 AWG (0,4mm).

Mv88Vbx.jpg

Om een 2,5mm wikkelhulp. Bij een centraal gemonteerde coil kun je niet echt een grotere diameter gebruiken, raak je denk ik al snel de montageposten.

5Wt9MPA.jpg

Ik doe tussen de 7 en 9 wikkelingen. Dit keer verkies ik de gulden middenweg van 8 getelde wikkelingen. Ik hou de beentjes van de coil iets langer omdat je dat nodig hebt voor de centrale montage.

rZDIM79.jpg

Het monteren van een centrale geplaatste coil is een beetje een gemier, maar prima te doen als je er even rustig voor gaat zitten. Je begint met één been.

IieiJiA.jpg

Dan moet je het tweede been helemaal terug buigen (hiervoor moet je de beentjes van de coil iets langer houden) om het door de gaten van de andere montagepost te krijgen.

vaWJHul.jpg

Dan trek ik met een tang het draad van het net helemaal teruggebogen beentje strak tegen de montagepost aan. En schroef het beentje vast.

IGDcNKH.jpg

Dan trek ik het andere beentje strak en schroef die ook vast.

ORdsQx2.jpg

Geeft het volgende resultaat, een coil die een beetje diagonaal tussen de montageposten zit.

wDggQr2.jpg

De weerstand komt met een beetje droogbranden en samedrukken op 0,8Ohm, precies waar ik wil zijn voor mechanisch dampen op een enkele batterij (ik gebruik deze Atty op mijn FrankenSkull squonker).

4,2 Volt (volle batterij) / 0,8 Ohm (Coil weerstand) = 5,25 Ampere

5,25 Ampere (Net berekend) * 4,2 Volt (Volle batterij) = 22,05 Watt

Niet te veel vermogen dus, heeft als voordeel dat ik lang met een batterij doe. Ik krijg ongeveer anderhalf squonkflesjes leeg met één batterij, zonder te veel prestatie verlies. Geeft een mooie beveiliging tegen te ver ontladen van de batterij. Squonk flesje leeg, even nieuwe liquid EN nieuwe batterij pakken.

ZR80sfz.jpg

xXeeXkp.jpg

oXjntfR.jpg

ZT28sOG.jpg

De watten leg ik met een soort S bogen in de Atty. Het is zaak genoeg watten te gebruiken om redelijk wat liquid in kwijt te kunnen. 

Je moet de luchttoevoer wel een vrij houden (voor luchttoevoer gebruik ik twee gaten open die een beetje schuin tegen de coil gericht zijn, hoop dat de foto's duidelijk maken wat ik bedoel).

Ook moet het squonkgat open blijven als je een squonker gebruikt, anders krijg je problemen dat het gat "verstopt" gaat zitten.

1y5xgGM.jpg

umjFuXf.jpg

uuiwuj1.jpg

xpj0J2m.jpg

RDpoK61.jpg

Squonk flesje in de mod, één keer flink doordrukken en .....

WBrSkR7.jpg

x99mLcx.jpg

FcUg7k2.jpg

Doet het.

Topcap monteer ik op zo'n manier dat de luchtgaten een beetje diagonaal de coil raken.

2rOsYEv.jpg

De verdampkamer is erg klein. De driptip komt waarschijnlijk met de onderkant maar een paar millimeter van de coil te zitten. Je zuigt de damp dus echt linea direct van de coil af, en dat geeft een fantastische smaak!!

De temperatuur van de damp kun je regelen met de luchttoevoer. De twee één na grootste luchtgaten die ik open zet geven een lekker warme damp, zonder te heet te worden (het metaal van de Atty is een andere verhaal)

jZNorGo.jpg

52XeZV6.jpg

Nog even de manier waarop ik de verloop ring monteer. Eerst de ring plaatsen, en dan de topcap vastdrukken op het bouwdek.

rYKQkB1.jpg

MKfU9Ld.jpg

Ik ben zeer, zeer tevreden met de Origen Little kloon. Ik damp dan ook het liefst op de manier waar deze Atty voor ontworpen is. Niet al te losse luchttoevoer, niet te lage weerstand.

Minpunten:

- Beetje prutsen met de coils inbouwen (maar is kwestie van gewenning)
- Topcap wordt HEET (op te lossen met een goede driptip)
- Druppelen kan, maar het ding heeft weinig ruimte voor liquid. Wordt dus kettingdruppelen (op te lossen met een squonk mod!)

Pluspunten:

+ Luchttoevoer erg strak in te stellen (maar ook flink open)
+ Smaak is .... WAUW
+ Goede afwerking

Gewenpunten.

? Squonken moet met beleid gedaan worden. Je drukt al snel te hard en te veel. Echt lekken doet de Little niet bij over-squonken, maar prettig dampen is het niet met te veel liquid.

Edited by TheVapingRaven
  • Like 6

Guest defonz

Fijn gedetailleerde uitleg met scherpe bijgaande foto's , prima .

Heb ook een Origen Little op komst , ben eens benieuwd .