Jump to content

Review Taifun BT

Steamboy

Recommended Posts

Vorige week een nieuwe tank binnen gekregen. De Taifun BT.

Dat wil zeggen, echt nieuw is hij niet. Taifun heeft deze tank al zo'n anderhalf jaar geleden gelanceerd, maar de tank sloeg niet echt aan.

Nu is hij schijnbaar weer opnieuw gelanceerd, voor de prijs van € 139,=. De Chinese kopie machine heeft alweer op volle toeren gedraaid,

hij is nu bij GB te krijgen voor € 10,32. En "cheap charlie" als ik ben, heb ik natuurlijk de goedkope versie gekocht.

2j0h1xe.jpg

De Taifun BT

Deze tank is redelijk revolutionair te noemen, hij wijkt af van de gevestigde standaard, want hij heeft geen coils.

Misschien schop ik wel een open deur in, maar voor mij was het helemaal nieuw, had het nog niet gezien.

De verdamping vindt plaats via een zeer dunne strook mesh 400 van SS316L en een enorme prop wick. Deze wick alleen al, neemt 2,5ml liquid op.

De strook mesh wordt tussen de plus en min pool geplaatst in een boogje, dit boogje moet worden opgevuld wick materiaal.

2itjxnq.jpg

De mesh 400 SS316L

De wick wordt gevoed via 3 staalkabel stukjes van 4 mm die in de voorraadtank steken. De bovenkant van de staalkabel stukjes eindigen in de prop wick materiaal.

Het is een "Genesis type" tank. Door de capilaire werking van de liquid trek je deze tank tot de laatste druppel leeg.

2nbhked.jpg

De staalkabel stukjes

Wat belangrijk bij het opbouwen is, is dat het mesh lint goed gevuld wordt. Het wick materiaal moet echt elke tiende millimeter van de mesh raken.

Neem hier absoluut de tijd voor, want ga je hierin slordig te werk, wordt dit meteen bestraft met een hotspot, met de daaraan gekoppelde branderige smaak.

En er gaat echt heeeeeeeeel veel wick in. Echt een heel precies geduld werkje. 

bjfi9e.jpg

De wick

Wat ook apart is, is dat de tank gevuld wordt via gaatjes in de plus en min pool. Werkt echt perfect. Aan de ene kant vullen, aan de andere kant ontluchting.

akevjd.jpg

Eenmaal goed opgebouwd, dampt hij heerlijk. Geen gespetter, geen geknetter, gewoon ontzettend smooth het verdampen van liquid.

Ook mooi is, dat je elke vermogen er op los kunt laten. Wilt iemand lekker rustig puffen op 30 of 40 Watt, is dat geen probleem.

Wil je liever op 125 of 150 watt vapen, ook geen probleem. Allemaal met dezelfde setting.

"Men zegt", dat zowel de mesh, alsook de wick ontzettend lang mee gaan. De mesh sowieso, die gaat niet stuk en raakt niet vervuild.

Maar, dat is niet mijn bevinding, ik heb dit vernomen uit de verschillende tutorial filmpjes op YouTube.

Even ter referentie : De setting op de foto's is een week oud en heeft reeds zo'n 30 tankvullingen van 4,5ml verorberd.

Euh.....dat moet ik ook vertellen........op hoog vermogen slurpt hij als een dikke V8 motor.

De tank kan niet lekken, is volledig gesloten, heeft alleen top airflow. Deze top airflow is niet volledig open, je blijft weerstand voelen,

maar dat kan ook zo zijn omdat het een goedkope kopie is. Ik heb begrepen dat de originele Taifun BT een ruimere airflow heeft.

Maar de airflow is verder geen beletsel voor een heerlijke vape.

De afwerking is redelijk. De schroefdelen lopen lekker smooth in elkaar. Toch wel hier en daar wat kleine ruwheden en oneffenheidjes.

Maar, voor € 10,= mag je het daar eigenlijk niet over hebben.

Ik vind het een hele leuke, rare, excentrieke tank. Of ik hem voor m'n dagelijkse vape blijf gebruiken, weet ik niet.

Ik hou toch meer van een gigantische airflow.

Toegevoegd 11/7/17 om 16:55 :  

Helemaal vergeten te vermelden, door het gebruik van de mesh heb je GEEN ramp-up time. Binnen een 1000-ste seconden is hij op temperatuur.

Ook nagloeien, bij loslaten van de vuurknop, behoort tot de verleden tijd. Zo snel als de mesh warm is, zo snel is hij ook weer koud.

Edited by Steamboy
  • Like 9

Leuke review:duim

Een product dat al een tijdje in mijn wishlist op FT zit, maar toch is er iets dat mij steeds weerhoud om te bestellen.

Heb meerdere Youtube video's moeten bekijken om te kunnen bevatten hoe het nu juist allemaal werkt.

Met wat kan je de smaak vergelijken, of met wat soort atomizer?

RTA, RDTA, RDA?

• Like 1

NIET BIJ FT BESTELLEN !!!  Van FT heb ik ook eentje gekocht, waardeloze kopie die absoluut niet goed werkt. https://www.fasttech.com/p/7837800

Gewoon voor dezelfde prijs bij GB, werkt perfect..  http://www.gearbest.com/vapor-styles/pp_641522.html

@Jim, smaak is niet te vergelijken. Op heel laag vermogen weinig smaak. Op wat hoger vermogen smaak kanonnetje.

Edited by Steamboy
  • Like 2

Bij GB staat in de beschrijving:

Packing Contents

Package Contents: 1 x Atomizer, 1 x Nickel Wire Mesh, 3 x Stainless Steel Oil Guiding Rope , 4 x Insulated Ring, 1 x Screwdriver

Kun jij zeggen of dit echt nickel is, of dat ze in de war zijn en dat het gewoon SS is?

Ik heb de SXK Taifun BT Style RTA Rebuildable Tank Atomizer - Silver, 316 Stainless Steel, 5ml, 23mm Diameter als pre-order gekocht bij 3fvape.

Heb nog geen tijd gehad om hem op te bouwen.

TBT.jpg

patat2.gif

Edited by SanSiro
  • Like 1

• 3 weeks later...

Nou vooruit dan maar.
Heb net de Taifun BT SXK uitvoering van FT opgebouwd.
Opbouw valt 100% mee.
Eigenlijk heb ik 'm alleen gekocht, omdat ik 'm uniek vind qua build.
Waar anderen het een smaak kanon vinden, blijf ik bij dezelfde mening qua DL dampen.
DL is voor mij gewoon iets, wat niet genoeg diepte aan smaak geeft.
Dat doet verder niks af aan het concept van de BT, die is gewoon geweldig.

Het reepje mesh geeft bij mij 0,37 ohm.
Voordeel van dit concept is, dat het stookgedrag zeer rekbaar is.
Ik ben begonnen op een 40 watt, wat een prettige damp geeft.
Bij 50 watt is de damp merkbaar warmer, en slaat wat heftiger op het strotje.
Mijn gebruikte liquid is een eigen 3mg maaksel met 50/50 verhouding.
Hoe hoger het wattage hoe hoger de damp productie.
60 watt geeft ongeveer hetzelfde effect.
70 watt hakt er aardig in en verkort mijn inhaleer duur.
Bij iedere 10 watt stijgt de warmte en de dampopbrengst, en ik zoek grenzen op.
90 watt gat nog steeds prima, maar ik begin blafbektekkel neigingen te krijgen.
De 3mg hakt er nu aardig in.

Na een tussenstop op 110 watt zit ik nu op 120 watt te hoesten, maar het kreng blijft naar behoren werken.
Hetzelfde heb ik nu tot 140 watt gedaan, en heb al een aanbieding gekregen om in een discotheek te komen blazen.
Uche uche, ik haak nu af bij 160 watt, omdat mijn longen smeken om te stoppen.
En mijn lippen krijgen nu enige last van blaarvorming :gek
Maar, geen enkele verbranding, en de wick ziet er nog fantastisch uit.
Voor de wolkenblazers onder ons, een waarlijke topper.
Ik hou het op een brave 50 watt om te pesten.
Dit word een heuse vervanger voor mijn TFV4 met dual deck RBA.
En uiteraard alleen maar om mijn vrouw eens terug te pesten met haar geblaas.

En ter bevestiging, als je niet zelf je sapjes maakt, zal deze tank je behoorlijk arm maken.
Hij zuipt als een tierelier, en ik meende zelfs een kolk te zien :wink

• Like 10

2 hours ago, Cyber_Huub said:

Nou vooruit dan maar.
Heb net de Taifun BT SXK uitvoering van FT opgebouwd.
Opbouw valt 100% mee.
Eigenlijk heb ik 'm alleen gekocht, omdat ik 'm uniek vind qua build.
Waar anderen het een smaak kanon vinden, blijf ik bij dezelfde mening qua DL dampen.
DL is voor mij gewoon iets, wat niet genoeg diepte aan smaak geeft.
Dat doet verder niks af aan het concept van de BT, die is gewoon geweldig.

Het reepje mesh geeft bij mij 0,37 ohm.
Voordeel van dit concept is, dat het stookgedrag zeer rekbaar is.
Ik ben begonnen op een 40 watt, wat een prettige damp geeft.
Bij 50 watt is de damp merkbaar warmer, en slaat wat heftiger op het strotje.
Mijn gebruikte liquid is een eigen 3mg maaksel met 50/50 verhouding.
Hoe hoger het wattage hoe hoger de damp productie.
60 watt geeft ongeveer hetzelfde effect.
70 watt hakt er aardig in en verkort mijn inhaleer duur.
Bij iedere 10 watt stijgt de warmte en de dampopbrengst, en ik zoek grenzen op.
90 watt gat nog steeds prima, maar ik begin blafbektekkel neigingen te krijgen.
De 3mg hakt er nu aardig in.

Na een tussenstop op 110 watt zit ik nu op 120 watt te hoesten, maar het kreng blijft naar behoren werken.
Hetzelfde heb ik nu tot 140 watt gedaan, en heb al een aanbieding gekregen om in een discotheek te komen blazen.
Uche uche, ik haak nu af bij 160 watt, omdat mijn longen smeken om te stoppen.
En mijn lippen krijgen nu enige last van blaarvorming :gek
Maar, geen enkele verbranding, en de wick ziet er nog fantastisch uit.
Voor de wolkenblazers onder ons, een waarlijke topper.
Ik hou het op een brave 50 watt om te pesten.
Dit word een heuse vervanger voor mijn TFV4 met dual deck RBA.
En uiteraard alleen maar om mijn vrouw eens terug te pesten met haar geblaas.

En ter bevestiging, als je niet zelf je sapjes maakt, zal deze tank je behoorlijk arm maken.
Hij zuipt als een tierelier, en ik meende zelfs een kolk te zien :wink

Hmm jou korte review heeft me laten overwegen om ook eentje te kopen. Ik meende juist dat je met een mesh op lage wattage zou gaan moeten dampen, dit is dus niet waar.

Echter resteert mij nog de vraag is er ook verschil in mesh qua dikte? Dus net als bij kanthal? En als ik het goed begrijp zet je de mesh vast daar doe je katoen binnen in en je kunt zelf bepalen hoeveel wattage je dampt? Zonder enige dryhit? Interessant tankje wellicht dat ik zelf ook eentje aanschaf puur om het feit dat het een DL tankje is. 

hallo Jaya

ik heb in mijn drippers en sqonker ook Mesh zitten.

er zij wel verschilde soorten van dikte structuur en weerstand.

ik gebruik Mesh 200 SF staat voor zeer fijn 

heb toen volgens mij een vel besteld bij( modmakers of stealvape) besteld uit Engeland

weet het niet zeker meer moet je even hun website bekijken.

• Like 1

7 minutes ago, Johannes Koning said:

hallo Jaya

ik heb in mijn drippers en sqonker ook Mesh zitten.

er zij wel verschilde soorten van dikte structuur en weerstand.

ik gebruik Mesh 200 SF staat voor zeer fijn 

heb toen volgens mij een vel besteld bij( modmakers of stealvape) besteld uit Engeland

weet het niet zeker meer moet je even hun website bekijken.

De meeste mesh die ik zie zijn nickel. Zijn ze ook zonder nickel te krijgen?

1 hour ago, Jayjay said:

Hmm jou korte review heeft me laten overwegen om ook eentje te kopen. Ik meende juist dat je met een mesh op lage wattage zou gaan moeten dampen, dit is dus niet waar.

Bij de BT wordt de mesh als coil gebruikt. Bij traditioneel mesh gebruik (dus als wick) wil je niet op hoog vermogen dampen en dat is meer

een MTL gebeuren. Een dryhit met mesh schijnt (heb ik van horen zeggen) echt het meest gruwelijke ooit te zijn op dampgebied. Ik wil nog

eens ooit die mesh RBA bridge voor de Billetbox hebben.

Edited by Caved
  • Like 1

Interessant.

Ik gebruikte mesh voornamelijk als wick in de 'oude' Taifun.

Werkte perfect. Je kunt maandenlang met dezelfde wick en coil doen.

Ik de Nextgen kun je vrijwel alleen maar een meshwick gebruiken.

Toch eens een keertje als coil uitproberen.

Al lijkt het vastzetten wel een eindeloos geklooi met mn tremor :grins (hmm, misschien toch eens de  BT proberen?).

35 minutes ago, Foggy said:

Interessant.

Ik gebruikte mesh voornamelijk als wick in de 'oude' Taifun.

Werkte perfect. Je kunt maandenlang met dezelfde wick en coil doen.

Ik de Nextgen kun je vrijwel alleen maar een meshwick gebruiken.

Toch eens een keertje als coil uitproberen.

Al lijkt het vastzetten wel een eindeloos geklooi met mn tremor :grins (hmm, misschien toch eens de  BT proberen?).

Stelt echt niks voor.
Een smal reepje knippen ter hoogte van de zaagsnede waar ie in valt.
Zal tegen de 8-10mm zijn.
Die schuif je in de zaagsnede, en zet je vast d.m.v. een prop die klemt(tevens vuldop).
Andere zijde idem en overtollige mesh weg knippen.
Er is geen gepruts met kleine schroefjes, dus stelt niks voor.

• Like 1

1 hour ago, Jayjay said:

De meeste mesh die ik zie zijn nickel. Zijn ze ook zonder nickel te krijgen?

De meeste zijn zelfs zonder nikkel.
De bestaande mesh word ook niet specifiek voor ons gemaakt, maar voor verschillende industriën.
Ik heb die bijvoorbeeld in een vijverfilter zitten.
Verschillen zijn er in aantal mazen per meeteenheid.
Dat kan 200 300 of 400 zijn.
Natuurlijk veranderd dan ook de weerstand.
Maar waarom nog gekker doen, als ik van 40 watt tot 160 watt kan stoken?

• Like 1

3 minutes ago, Cyber_Huub said:

Stelt echt niks voor.
Een smal reepje knippen ter hoogte van de zaagsnede waar ie in valt.
Zal tegen de 8-10mm zijn.
Die schuif je in de zaagsnede, en zet je vast d.m.v. een prop die klemt(tevens vuldop).
Andere zijde idem en overtollige mesh weg knippen.
Er is geen gepruts met kleine schroefjes, dus stelt niks voor.

Thanks Huub, maar ik doelde meer op het gebruik van Mesh als coil in de Kaifun mini v3.

Daarin lijkt het me wel een gedoe.

De BT had ik al in een vroeg stadium (zonfder de build gezien te hebben) naast me neer gelegd, aangezien ik om kwam in m'n preppersvoorraad van de eerdere Taifuns).

Maar zowel de review van Steamboy als die van jou hebben me toch geprikkeld om een BT te bestellen.

1 hour ago, Foggy said:

Thanks Huub, maar ik doelde meer op het gebruik van Mesh als coil in de Kaifun mini v3.

Daarin lijkt het me wel een gedoe.

De BT had ik al in een vroeg stadium (zonfder de build gezien te hebben) naast me neer gelegd, aangezien ik om kwam in m'n preppersvoorraad van de eerdere Taifuns).

Maar zowel de review van Steamboy als die van jou hebben me toch geprikkeld om een BT te bestellen.

In tegendeel, het is geen gedoe.
Ik denk zelfs dat een reepje mesh knippen makkelijker is dan een coil wikkelen..
Geen dilemma's over draadkeuze, maar knippen.

1 hour ago, Jayjay said:

40 a 60 watt is voor mij meer dan voldoende. Maar dan moet je wel weten welke je hebben moet. 200, 300 of 400.

Niet over nadenken.
Er zitten een paar lapjes mesh bij, die jaren meegaan.
Vraag het gerust over een paar jaar nog eens :gek

• Like 2

1 hour ago, SanSiro said:

Deze had ik ook gezien in een review. Dacht leuk die moet ik hebben. Totdat ik op een stukje kwam dat de reviewer zei dat er bijna 6ml liquid in ging. Bij het squonken spuit je de liquid omhoog waar bij deze rda de katoen ervoor zit. Ik vraag me dan af of het katoen de liquid wel snel genoeg absorbeert. Ik denk persoonlijk dat het voor squonken niet echt weggelegd is maar goed kan het mis hebben.