Jump to content

SXK The Flave RDA review


Jim

Recommended Posts

Oorspronkelijk komt deze The Flave RDA van de makers uit het kleine Franse bedrijfje Alliancetech Vaper.

De eerste keer dat ik met deze RDA in aanraking ben gekomen was een 2tal weken geleden.

De eigenaar van mijn lokale vapeshop zat voor de winkel aan deze RDA te lurken op een mechanical squonker.

Hij had natuurlijk wel de echte versie, verkoopt die ook in de shop.

Omdat de RDA er uiterlijk zeer goed uitzag moest ik dat zelf eens kunnen inspecteren, ik mocht de RDA testen en was onmiddelijk verkocht.

Maar eens in de shop toen ik de prijs zag volgde de ontgoocheling, de prijs voor de echte versie was 85€.

Had net een 3D geprinte squonker en nog wat spullen gekocht, dus dat bedrag kon er niet meer bij.

Dan maar speuren op internet of het ergens goedkoper kon, maar helaas.

Tot ik deze 1:1 clone van SXK zag bij FT:

https://www.fasttech.com/p/8020800

 

SXK is volgens mij één van de beste op gebied van clones, heb enkele van hun producten (Hadaly, NarDa,...) en allemaal zijn ze zeer goede 1:1 clones.

Ik wist dus al op voorhand hoe de smaakbeleving en afwerking van de echte RDA was, en kon niet wachten tot ik deze SXK in huis had.

Een flavor chasing RDA van 24mm met squonk pin, daar zat ik al even op te wachten.

.

Wat krijg je:

- De gekende SXK verpakking

- De RDA uiteraard

- Reserve schroefjes en o-ringen

- Squonk pin

- Schroevendraaier

qT9Pr6F.jpg

 

De RDA ziet er uiterlijk zeer mooi uit vind ik persoonlijk, sober en mooie vormen.

Enkel de kleine gravure van het Alliancetech Vaper logo vooraan op de RDA, meer hoeft dat echt niet te zijn.

Afwerking is perfect.

8zxEKbl.jpg

 

Onderaan identiek dezelfde info als je op de echte versie zou vinden, en je ziet dat ik de sqounk pin al gemonteerd heb.

eFICjkd.jpg

 

De driptip is een unieke maat, heb echt veel driptips liggen maar geen enkele van dit formaat.

Dat is dan ook het enige minpuntje dat ik heb.

2uyoblc.jpg

 

Het build deck is vanbinnen zeer compact, net zoals bij alle flavor chasing RDA's.

De totale binnenruimte van deze RDA zal niet veel groter zijn die van een 22mm, hoe kleiner je die ruimte kan houden hoe beter de smaak.

Net zoals bij de echte versie staat er een serienummer gedrukt boven op het build deck.

e4svPML.jpg

Een zeer grote peak insulator en een squonk pin die boven het deck uitsteekt.

Dat de squonkpin zo uitsteekt is een groot pluspunt, zo word niet al het overtollige liquid terug in het squonkflesje gezogen.

u9rAMWK.jpg

 

De airflow is bijna hetzelfde als bv. een NarDa of O-atty, via het gat gaat het lichtjes naar beneden naar de coil.

zeRyOj3.jpg

 

In deze RDA ga je geen enorm grote build kunnen bouwen, dus van de platte tripple core aliens ofzo gaat niet lukken.

Maar dat is eigenlijk ook helemaal niet de bedoeling bij dit type RDA.

De ruimte onder de schroefjes is beperkt, maar je zal zien dat ik toch een nette coil kan plaatsen.

fMfZab1.jpg

 

Het is je misschien opgevallen dat links en rechts in het build deck 2 halve cirkels zijn uitgefreest, wel deze hebben een handige functie.

Met een coil rod plaats je zo je coil perfect in het midden van het build deck en ook tegelijk op de ideale hoogte voor de airflow.

Fpj7eSz.jpg

6lV3qYd.jpg

Lekker makkelijk toch.

 

Heb gekozen voor een 3mm platte NI80 clapton coil, voornamelijk om te gebruiken op een mechanical squonker.

Mooi pulsen en hottlegs verwijderen:

XaQaesV.jpg

5mUM4g4.jpg

0.27ohm is zo goed als perfect.

0.25ohm is persoonlijk voor mij de ideale build op een mech., veilig en niet al te warm.

 

Wicked en klaar voor gebruik:

OS3SSLX.jpg

 

Even een vergelijk met enkele andere flavor chasing RDA's die ik heb:

CAHmQwt.jpg

Links de NarDa, midden de Hadaly en rechts The Flave

Allemaal hetzelfde type, compact build deck en chamber en zelfde zijdelingse airflow.

 

De RDA op een gereguleerde DNA squonker, de VT inbox.

j8aePGT.jpg

 

En op een mechanical squonker:

76ZqdhM.jpg

 

Mijn bevindingen:

- Een echte topper!

- Bouwkwaliteit is zeer zeer goed

- O-ringen zijn soepel, topcap gaat er vlot op en af.

- Build deck is meer dan degelijk en makkelijk om te builden

- Smaak is absoluut eerste klas, kan perfect in het rijtje van de grote flavor chasing RDA's geplaatst worden

- Airflow is heel "smooth", je kan toch een DL hit krijgen van deze RDA

- Eindelijk eens een 24mm flavor chaser

- Persoonlijk zou ik deze enkel gebruiken op een squonker, manueel drippen gaat ook maar dan ga je wel erg vaak drippen

- Enige minpunt is dat je niet je eigen driptip kan gebruiken, en ik kan er ook nergens een geschikte driptip voor vinden online

 

Een echte aanrader deze The Flave RDA, maakt de naam helemaal waar!

Na talloze producten te hebben getest, is het voor mij niet zo makkelijk meer om echt enthousiast te raken over een nieuw product

En voor de prijs is het zonde om deze niet aan te kopen.

 

 

 

 

Edited by Jim
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

@Jim ben wel erg benieuwd naar jou ervaring als je deze vergelijkt met de Hadlay. Ik vind de Hadlay namelijk geweldig, de smaak is meer dan goed en hij dampt ook erg lekker. Enige 2 dingen die ik mis zijn; brede driptip en ietsje meer airflow. Als ik the Flave bekijk lijkt de driptip veel groter dan de Hadlay (moeilijk te zien op een foto). Ook lijken de airflow holes groter dan de Hadlay. Kun je deze 2 dingen voor me bevestigen?

Link to comment
Share on other sites

De airflow is makkelijk het dubbele van de Hadaly, ik kan een goede DL hit krijgen van The Flave.

En door de zeer compacte chamber heel goede smaak en mooie volle wolken.

Vergelijk het met bv. de Pulse met 1 airflow gat open, maar omdat de airflow bij The Flave echt 100% gericht is op de volledige coil is het nog iets beter.

De driptip opening is maar een heel klein beetje kleiner dan de Pulse driptip.

Hopelijk komt er nog een zwarte versie van deze RDA, daar moet ik geen seconde over nadenken om die ook te bestellen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jayjay said:

@Jim ben wel erg benieuwd naar jou ervaring als je deze vergelijkt met de Hadlay. Ik vind de Hadlay namelijk geweldig, de smaak is meer dan goed en hij dampt ook erg lekker. Enige 2 dingen die ik mis zijn; brede driptip en ietsje meer airflow. Als ik the Flave bekijk lijkt de driptip veel groter dan de Hadlay (moeilijk te zien op een foto). Ook lijken de airflow holes groter dan de Hadlay. Kun je deze 2 dingen voor me bevestigen?

Heb je al eens gekeken naar de Oumier Wasp Nano? Hoor ik goede dingen over, is ook een kleine 22mm dripper (met squonk pin erbij), maar heeft een stuk meer airflow dan de Hadaly, kan je best mooie coils in kwijt. Die RDA kost trouwens ook geen drol, zelfs in Nederland voor maar 25 euro te krijgen bij vapexperience:

(foto komt uit een facebook groep is een 3,5mm ID fused clapton (3x28ga / 39) )

19894811_10209636241969140_3576166032477127495_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jim said:

De airflow is makkelijk het dubbele van de Hadaly, ik kan een goede DL hit krijgen van The Flave.

En door de zeer compacte chamber heel goede smaak en mooie volle wolken.

Vergelijk het met bv. de Pulse met 1 airflow gat open, maar omdat de airflow bij The Flave echt 100% gericht is op de volledige coil is het nog iets beter.

De driptip opening is maar een heel klein beetje kleiner dan de Pulse driptip.

Hopelijk komt er nog een zwarte versie van deze RDA, daar moet ik geen seconde over nadenken om die ook te bestellen.

Dankje dat is wat ik wilde weten. Deze ga ik ook maar bestellen denk dat het helemaal bij mijn behoefte past. De Hadlay vind ik echt goed hoor, alleen de airflow had ik niet zo verwacht. Het geeft je een bijna mtl hit in plaats van een dikke bak DL wolkjes. 

 

3 minutes ago, Dnns84 said:

Heb je al eens gekeken naar de Oumier Wasp Nano? Hoor ik goede dingen over, is ook een kleine 22mm dripper (met squonk pin erbij), maar heeft een stuk meer airflow dan de Hadaly, kan je best mooie coils in kwijt. Die RDA kost trouwens ook geen drol, zelfs in Nederland voor maar 25 euro te krijgen bij vapexperience:

(foto komt uit een facebook groep is een 3,5mm ID fused clapton (3x28ga / 39) )

19894811_10209636241969140_3576166032477127495_n.jpg

Lijkt veel op de rda de flave rda. Ik zal eerst de flave bestellen denk dat deze voor mij super is

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De build uit de review was aan vervanging toe, deze heeft nu ruim 200ml liquid verwerkt.

wRBRE9m.jpg

Heb er nu eens een 3.5mm, Ni80 Flatwire coil in geplaatst, en een iets hogere ohm waarde.

pVa0aXS.jpg

lrvuq0o.jpg

9DpIIyf.jpg

 

Ik gebruik deze RDA dagelijks sinds de review in combinatie met de VT inbox, deze setup gaat 5 dagen per week mee naar mijn werk.

Als iemand een perfecte 24mm single coil RDA zoekt, dan zou ik toch niet twijfelen en deze bestellen :ja

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mijn bevindingen hierover zijn als volgt, wellicht dat je wat advies kunt geven. 

 

Pluspunten:

- smaak (maar niet altijd)

- driptip

- lekker losse topcap 

- geen flooding zoals bij de Wasp of de Hadlay 

 

Minpunten:

- Coil plaatsen 

- Wicken

- Dikke throat hit

- Als je de airflow helemaal open zet is de smaak ook compleet verdwenen. 

- koele damp

 

De smaak is goed maar niet altijd. Ik heb er nu liquid in zitten die vandaag net pas 2 weken gesteept is en dus net iets langer moet wachten. Maar ik heb de ene keer super smaak en andere keer denk ik mah gaat wel. 

Wat me opvalt is dat deze rda een koele damp geeft. Als je mij eigen vraagt, is het voor mij te koel. Ik heb in mijn Dpro dezelfde coil zitten op zelfde aantal ohm's. En de Dpro geeft me een warme bevredigende damp. Daarin tegen blijft de Flave een koele damp geven. Ik heb er een flapton in zitten met een id 3.5 dit gebruik ik niet veel maar dacht dit te doen zodat de builddeck wat meer gevuld wordt. 

 

Driptip is het beste wat er is aan deze rda. Qua maat is het alsof de driptip gemaakt is voor mij. Het gekke is dat de topcap ook niet warm wordt waardoor je je lippen soms kunt verbranden. Dit komt denk ik mede doordat de driptip wat doorloopt naar de topcap.

 

Losse topcap vind ik persoonlijk een dikke plus. Als ik deze vergelijk met de vandy vape Pulse dan is de pulse zo strak dat ik de topcap er niet eens op krijg na een wasbeurt zonder deze eerst grondig in te smeren met liquid waarbij het vaak een kliederboel wordt.

 

Negatieve puntjes zijn er voor mij toch best veel. Coil plaatsten en wicken vind ik persoonlijk echt niet prettig het is goed te doen hoor. Maar je kunt een coil zo mooi draaien dat het een schoonheidsprijs wint. Maar na het vast schroeven van de coil wordt de coil toch vaak gespaced waarbij je deze door middel van instrumenten moet modelleren. Ik gebruik altijd bij het plaatsen van de coil het opstaande randje van een coil jig of een schroevendraaier om de coil bijelkaar te drukken. Dus eerst van links naar rechts en visa versa. Door het gootje dat in de flave is gemaakt maakt het dat wel moeilijker. Je kunt de coil ook bijelkaar drukken door te verhitten en dan met een keramische pincet bijelkaar drukken. Toch vervormt hierdoor de coil altijd wat als deze heel erg gespaced is wat ik persoonlijk niet mooi vindt (ben wat dat betreft perfectionistisch). Dit zelfde geldt voor het wicken. Als je dikke vingers hebt (wat ik niet heb) is het niet een ideale rda om er mee te beginnen. 

 

Throath hit. Deze rda geeft me een onwijze throat hit wat ik niet prettig vindt. Ik heb de coil met een coil jig helemaal tot aan het uiteinde van het gootje gedrukt. Hierbij is de onderkant precies gecentreerd tot aan het midden/tussen in van de airflow. Ik persoonlijk heb altijd de onderkant van de coil altijd tot aan de bovenkant waar de airflow stopt. Ik heb deze rda net pas 1.5 dag dus moet nog experimenteren.

 

De airflow helemaal open zetten mist deze rda de smaak. Ik proef dan werkelijk niks meer. Dus wellicht voor mensen die deze rda graag helemaal open hebben tijdens het dampen een minpuntje is. Ook valt het mij op dat deze rda een koele damp geeft zelfs als ik hem bijna helemaal dicht heb staan. Dat vind ik persoonlijk een dikke minpunt. Het is alsof je damp inhaleert van een luchtbevochtiger met een smaakje erdoorheen. 

 

Al met al niet een miskoop maar ik ben nog niet helemaal om zoals jij dat bent @Jim wellicht dat dit in de toekomst gaat veranderen. 

 

Ps ik zie nu dat jij ook de id 3.5mm hebt geprobeerd. Ik ben er gelijk mee begonnen ivm ruimte meer te drukken. Wellicht moet ik ook eens een 3.0mm proberen. 

Edited by Jayjay
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je nog wat moet experimenteren.

Coil spacing heb ik nooit last van, ik bouw mijn coils altijd naargelang het build deck.

Ik draai de coil en pas deze eerst om te kijken of alles mooi uitkomt zodat ik geen extra werk heb om te coil te positioneren, als ik dan de schroefjes aandraai zal de coil niet meer bewegen.

Wicken is zo een beetje hetzelfde als bij alle compacte build deck RDA's, ik duw de wick aan 1 kant erdoor en aan de andere kant trek ik met de pincet de wick door de coil.

De airflow staat bij mij altijd volledig open.

Koele damp dat heb ik juist graag, maar als de damp te koel is zet je er toch gewoon meer power op niet?

Het is niet omdat je diezelfde coil gebruikt op een bepaalde manier in een andere RDA dat het een universeel gegeven word voor elk type RDA.

Ik gebruik nu nog uitsluitend 3mm coils in deze RDA, meestal gewone simpele 22awg Ni80 flatwire core met twisted messes 38awg Ni80 mantel.

Ik denk dat je de coil iets te hoog in het deck hebt zitten waardoor je meer valse lucht trekt dan iets anders.

Hieronder de build die ik de voorbije week heb gebruikt in The flave, je ziet ook hoe ik de coil heb in combinatie met de airflow.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

@Jim de negatieve punten zoals het wicken en coilen is niet erg. Maar werk vriendelijk vind ik het niet. Ik denk ook dat ik te enthousiast was omdat jij deze rda zo goed vondt. Smaken verschillen blijkbaar. Ik blijf hem gewoon gebruiken en we zullen wel zien hoe het uitpakt. Al met al voor zo weinig geld ben ik wel tevreden. Overigens mijn coil staat hetzelfde als die van jou. Wellicht dat de troath hit dan wel door de liquid komt hoor. Ik heb deze clone namelijk nog niet eerder gedampt.

Link to comment
Share on other sites

Ja zo is het ook, smaken zijn en blijven persoonlijke meningen en bijna iedereen heeft een andere mening (die ik ook respecteer natuurlijk).

Maar voor de 10€ dat deze RDA kost doe je inderdaad zeker geen miskoop want ik heb veel duurdere producten die veel minder presteren.

 

Denk dat het beter is om toekomstige reviews gewoon als show & tell voor te stellen, dus enkel wat plaatjes van het product met de specificaties bij.

En het building gedeelte achterwege laat alsook de mening wat ik van het product vind, zo blijft het neutraal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Jim said:

Ja zo is het ook, smaken zijn en blijven persoonlijke meningen en bijna iedereen heeft een andere mening (die ik ook respecteer natuurlijk).

Maar voor de 10€ dat deze RDA kost doe je inderdaad zeker geen miskoop want ik heb veel duurdere producten die veel minder presteren.

 

Denk dat het beter is om toekomstige reviews gewoon als show & tell voor te stellen, dus enkel wat plaatjes van het product met de specificaties bij.

En het building gedeelte achterwege laat alsook de mening wat ik van het product vind, zo blijft het neutraal.

Ik heb voorheen veel producten gekocht wat revieuwers op YT de beste producten vonden. 9 van de 10 producten zijn hierdoor miskoop geworden. Ik heb veel geleerd in de afgelopen tijd. Vaak kan ik aan de builddeck ect wel zien of het wat is of niet. Moet zeggen dat ik persoonlijk rda's met airflow van onderkant heerlijk vindt. Dat is voor mij de beste smaak. Enige minpunt is oversquonken. Airflow onder de coil is het beste voor een rdta. Maar goed ik ga dit weekend even experimenteer met de flave.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Jim said:

Denk dat het beter is om toekomstige reviews gewoon als show & tell voor te stellen, dus enkel wat plaatjes van het product met de specificaties bij.

En het building gedeelte achterwege laat alsook de mening wat ik van het product vind, zo blijft het neutraal.

Neen doen hoe je bezig bent, is veel beter, heb veel aan je reviews :duim

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Jim said:

Denk dat het beter is om toekomstige reviews gewoon als show & tell voor te stellen, dus enkel wat plaatjes van het product met de specificaties bij.

En het building gedeelte achterwege laat alsook de mening wat ik van het product vind, zo blijft het neutraal.

:nee

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bedankt maar ik zal mezelf wat moeten verduidelijken want dit was absoluut geen "cry for attention" ofzo want zo ben ik totaal niet.

Zowat 90% van de reviews hier komt tegenwoordig van mij en ik wou de reviews wat veranderen en iets meer richten naar een ruimer publiek of beginners.

Want veel van de mensen die beginnen met dampen en rebuilden zoeken eerst info op via forums omdat er hier meer info te verkrijgen is dan via Youtube video's.

Youtube is zeer handig voor info maar het word al snel teveel voor nieuwe mensen, zo was ik in het begin ook snel de kluts kwijt.

En dan zien veel mensen mijn reviews op het forum ook waar ik bijna uitsluitend lage ohm builds gebruik en tri-core fused clapton coils en toestanden...

Denk dat veel mensen hier niks aan hebben en het kan hun ook afschrikken om zelf te beginnen.

En ik geef ook in atomizer reviews altijd mijn mening over smaak en airflow gebaseerd op het gebruik met mijn builds, en van 90% van de reviews die ik maak kan ik ook totaal niet zeggen hoe de ervaring is met gewone microcoils of andere types van coils.

Ik gebruik zelden een microcoil tenzij het even niet anders kan, krijg zelden voldoening van zo een coil omdat ik nu de andere builds gewoon ben.

Daarom dacht ik gewoon de review te maken zoals anders maar mijn persoonlijke meningen in te perken op gebied van smaak en beleving, en ook het building gedeelte simpel te houden.

Zal het eens proberen in een review en dan zie ik wel of het iets is.

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ik heb de flave nu ook even in gebruik en moet zeggen, veel minder dan hadaly in vergelijk.
Inderdaad heel koele vape (ik hou van warm) en weinig smaak. Airflow ongeveer half.
Met dezelfde coil (triple core fused clapton ni80 0,28 ohm) als in de hadaly proef ik bijna niets. Had beide op exact dezelfde frankenskull setup en de flave produceert weinig smaak, weinig damp.
Hij oversquonkt wel veel minder makkelijk.
Wanneer ik hem op mn regulated squonker zet met genoeg vermogen (45W) is het een serieus verschil. Dan dampt ie goed en heeft wat meer smaak en temperatuur. Maar nog steeds niet zeer overtuigend.
Hij blijft nog ff om met andere coils te testen.
Qua build vind ik m wel zeer goed.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jim hoe gebruik jij m dan exact?
Ik heb een coil van 28*4/40 ni80 fused clapton van zo 0,29 ohm zitten. Spaced, legs aan de buitenkant van de post screws. Airflow holes half open.
Vapen op 45W geeft wel damp en temp maar niet veel smaak..
46576299c06ec395e448451d0fd85bd9.jpg
Let niet te nauw op de kleur, ‘t is een donkere chocolade-liquid ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ik constateer precies hetzelfde als jij @vliegende.cisse. Koele damp en weinig smaak. Veel minder in vergelijking met de Hadaly. Maar wat mij heel erg opvalt is dat als je er een grote coil in zet en dan met name de breedte dat de smaak minder wordt. Omdat de posts ver uitelkaar zitten heb ik er van het weekend een 8 wraps Alien coil (eerder flapton want er zit een brede platte binnendraad in, met 40ga ni80 buitendraad). En de smaak is compleet weg ik proef nul comma nul. Daarin tegen mij zelf gemaakte flapton die veel korter was gaf meer smaak. Ik heb verschillende hoogtes geprobeerd maar het is niet een rda waarvan ik zeg WOW! dat zeg ik de Hadlay is stukken beter. Ik vind het best raar want @Jim vind hem wel goed. Ik kan er ook haast niet bij dat het aan mijn wicken of coilen ligt. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...