Jump to content

Batterijen omkleden

L33ntje

Recommended Posts

Ik heb inmiddels drie 18650- batterijen - jaja, het gaat hard - en heb van die nieuwe sleeves / krimpkous-dingetjes om er overheen te doen, zodat ik ze uit elkaar kan houden (en uit kleurtjes kan kiezen in mijn Tesla :lol: )

Maar nu is mijn vraag : hoe doe je dat precies ? 

Gewoon met een föhn neem ik aan, maar kun je dat het beste doen als ze vol zijn of leeg of maakt dat niet uit ? 
En moet je het oude plastic er eerst van af pellen ? Anders krijgt hij zo'n dikke jas denk ik.  Hoe doe je dat het veiligst ? Vast en zeker niet met een schaar.....

Wie kan me op weg helpen ? 

De oude sleeve zal er eerst af moeten, en daar heb je toch een scherp voorwerp voor nodig (zeker als de oude sleeve nog helemaal intact is). Begin daarom altijd aan de onderkant/min-pool, bij de andere kant moeten alle metalen voorwerpen uit de buurt blijven! Voorzichtig lospeuteren, en met de hand de rest verwijderen. Waarschijnlijk heb jij hier assistentie bij nodig, aangezien je handen niet erg meewerken.

Vol of leeg maakt niet uit, want ook in "lege" toestand zit er nog genoeg prik in om vervelende dingen te kunnen doen.

Bij het verwijderen zul je merken dat aan de bovenkant een los plat kunststof/papieren ringetje zit, bewaar die goed want die moet weer terug. Bij het aanbrengen zorg je dat de nieuwe sleeve aan beide kanten evenveel uitsteekt, en verwarm je het geheel met een haardroger zodat het weer netjes aansluit.

• Like 1

Okee, dat stelt inderdaad echt niks voor. Ik was bang dat je de blote batterij helemaal niet met je handen mocht aanraken ofzo, maar hij jast er gewooin een mes in.......

12 minutes ago, JaWa said:

Bij het verwijderen zul je merken dat aan de bovenkant een los plat kunststof/papieren ringetje zit, bewaar die goed want die moet weer terug. Bij het aanbrengen zorg je dat de nieuwe sleeve aan beide kanten evenveel uitsteekt, en verwarm je het geheel met een haardroger zodat het weer netjes aansluit.

Dat zie ik in het filmpje helemaal niet terug, maar ik zal het in de gaten houden ;-) 

Okee, weer iets wat op de baas moet wachten....onze föhn is niet heet genoeg en slaat steeds af als ik hem probeer netjes vast te houden (het is een föhn met beveiliging), en het ringetje blaast steeds weg...zucht. Ik word soms ZO moe van mijn eigen onvermogen.

*edit*

Ha, uiteindelijk toch gelukt - met een instrument waar ik een stuk beter mee om kan gaan : het gasstel. (Tip van de baas ;-) ) . Weer een uitdaging getackled. (Ik weet niet waarom het ZO belangrijk is dat ik dingen zonder hulp kan, maar dat is echt HEEL belangrijk voor me. ) 

Edited by L33ntje

17 minutes ago, L33ntje said:

Dat zie ik in het filmpje helemaal niet terug, maar ik zal het in de gaten houden ;-) 

Het zwarte of witte ringetje kan soms ook vastgeplakt zijn zie ik, even in de gaten houden als je de sleeve verwijdert en de nieuwe plaatst.

• Like 1

@JaWa Inderdaad, en de mijne zat dus los. Was wel een gepiel, vooral met die föhn. Ik heb hem uiteindelijk "geseald" met een aansteker, en hem verder mooi op maat gekrompen boven het gasstel. Werkte uiteindelijk prima. Met die föhn schoot niet op ; niet heet genoeg om het plastic te krimpen, wel heet genoeg om je handen te branden. Met de heat gun had waarschijnlijk ook goed gegaan, maar die kan ik op het moment eventjes niet vinden. Ach, ik hoef er maar drie, en dan als ik nieuwe batterijen heb of als deze kapot beginnen te gana pas weer.

Zou je eventueel dat ringetje zelf een beetje vast mogen plakken ? En zoja waarmee ? 

36 minutes ago, JaWa said:

Waarschijnlijk heb jij hier assistentie bij nodig, aangezien je handen niet erg meewerken.

Dat viel erg mee ; pulken met mijn nagels ging nog wel aardig, en ik heb een beetje gebruik gemaakt van een keramisch pincet , die hebben ook werhipte scherpe puntjes. Met metaal vind ik toch een beetje eng. 

Just now, BusdriverTheo said:

voor het geval dat:

https://www.fasttech.com/p/2157501

Haha, ja ik kwam ze net tegen in een ander topic en heb ze meteen in mijn karretje gegooid ;-) . 

9 minutes ago, L33ntje said:

@JaWa Inderdaad, en de mijne zat dus los. Was wel een gepiel, vooral met die föhn. Ik heb hem uiteindelijk "geseald" met een aansteker, en hem verder mooi op maat gekrompen boven het gasstel. Werkte uiteindelijk prima. Met die föhn schoot niet op ; niet heet genoeg om het plastic te krimpen, wel heet genoeg om je handen te branden. Met de heat gun had waarschijnlijk ook goed gegaan, maar die kan ik op het moment eventjes niet vinden. Ach, ik hoef er maar drie, en dan als ik nieuwe batterijen heb of als deze kapot beginnen te gana pas weer.

Zou je eventueel dat ringetje zelf een beetje vast mogen plakken ? En zoja waarmee ? 

Das eigenlijk niet nodig.
Ik leg de ring in de huls op de accu.
Dan gebruik ik deze https://www.fasttech.com/products/0/10029004/6348203-220v-300w-electric-hot-air-heat-gun-eu om kop en kont even te laten krimpen.
Daarna leg ik de accu vlak en verwarm gelijkmatig, omdat de accu gaat rollen.

• Like 1