Professor X Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Zoals de titel al zegt denk ik al een tijdje over na om op tc te dampen. Ik heb alle benodigdheden (mod) alleen nog ss316 draad/coil en gaan met die banaan. Maar nu dan toch de vraag. Ik heb al meerdere keren de wiki doorgelezen over tc dampen (zeer duidelijk beschreven, waarvoor dank). Maar ik merk bij het lezen 2 dingen waarvoor ik twijfel om het wel of niet te doen. Ik lees steeds weer mod en tank moeten op kamertemperatuur, dus dan denk ik dat omgevings temperatuur een heel grote rol speelt als je dampt op tc toch? Nou heb ik het ergens wel eens gelezen maar wat houdt dat in? Dat je constant aan het instellen bent? Volgende vraag is dus ook gelijk het instellen. Op de wiki wordt aangeraden om laag te beginnen en zo uit te zoeken hoe hoog je moet gaan. Ook zie ik zowel graden instellen als wattage. Maar is het niet zo dat je bij een mod als je de wattage instelt hij zelf de graden stelt? Althans ik zat een keer per ongeluk in de tc stand en toen viel het mij op als ik de wattage instelde, dat de mod de granden automatisch bijstelt. Tot slot: ik ben echt iemand van de smaak, ik ben continu bezig om nog betere smaak/dampproductie te krijgen. Maar is het dampen op tc wel de moeite waard? Als alles wat ik hierboven heb gevraagd klopt? Dus continue aan het bijstellen, en dat de omgeving temperatuur ook een grote rol speelt. Voor mij is het alleen maar ss316 draad kopen om het uit te proberen. Echter wil ik wel weten wat ik daarvoor moet doen dus de bovengenoemde vragen eerst een antwoord op zou moeten hebben. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wahanassatta Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Als je op TC dampt heeft de mod een 'uitgangstemperatuur' nodig. Dat is de kamertemperatuur. Je stelt dat dus 1x in voor een nieuwe coil. De mod weet dan dat de coil nu op dit moment (bij deze weerstand) ca 20 graden is. Hij moet immers ergens vanuit kunnen gaan. Voeg je vermogen toe dan loopt ook de weerstand op als gevolg van de verwarming. De mod berekent dan op basis van de ingestelde coëfficient of draadsoort én de toegenomen weerstand, hoeveel graden de coil warmer is geworden. Eigenlijk meet een TC mod dus nooit de temperatuur, maar enkel het verschil in weerstand. W.b.t. het wattage, dat is niet zo gek belangrijk meer. Je wilt een wattage dat je coil snel opwarmt, maar niet meteen te hoog is waardoor de TC ook weer hard op de rem moet trappen. Ik damp bijvoorbeeld met coils van rond de 0.8ohm. Mijn wattage is ingesteld op 24. Maar tijdens het dampen zie ik dat vaak zakken naar ongeveer de helft. Het hoge wattage wordt dus in het begin door de mod gebruikt om de coil snel te verwarmen en daarna stelt hij het vermogen naar beneden bij omdat er veel minder nodig is om die bereikte temperatuur ook vast te houden. TC dampen levert je de meest constante smaak op. Als je eenmaal weet op welke temperatuur je juice het lekkerst is, kun je daar dus je mod op instellen. Als je op gewoon wattage dampt zal de temperatuur blijven oplopen tot je de vuurknop loslaat. Je gaat dan dus door je sweet spot heen. Met TC kun je er gedurende de hele hijs precies op blijven zitten. Edit: ik vind TC dampen beter met SS304 draad dan met SS316 draad. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 8 minutes ago, wahanassatta said: Als je op TC dampt heeft de mod een 'uitgangstemperatuur' nodig. Dat is de kamertemperatuur. Je stelt dat dus 1x in voor een nieuwe coil. De mod weet dan dat de coil nu op dit moment (bij deze weerstand) ca 20 graden is. Hij moet immers ergens vanuit kunnen gaan. Voeg je vermogen toe dan loopt ook de weerstand op als gevolg van de verwarming. De mod berekent dan op basis van de ingestelde coëfficient of draadsoort én de toegenomen weerstand, hoeveel graden de coil warmer is geworden. Eigenlijk meet een TC mod dus nooit de temperatuur, maar enkel het verschil in weerstand. W.b.t. het wattage, dat is niet zo gek belangrijk meer. Je wilt een wattage dat je coil snel opwarmt, maar niet meteen te hoog is waardoor de TC ook weer hard op de rem moet trappen. Ik damp bijvoorbeeld met coils van rond de 0.8ohm. Mijn wattage is ingesteld op 24. Maar tijdens het dampen zie ik dat vaak zakken naar ongeveer de helft. Het hoge wattage wordt dus in het begin door de mod gebruikt om de coil snel te verwarmen en daarna stelt hij het vermogen naar beneden bij omdat er veel minder nodig is om die bereikte temperatuur ook vast te houden. TC dampen levert je de meest constante smaak op. Als je eenmaal weet op welke temperatuur je juice het lekkerst is, kun je daar dus je mod op instellen. Als je op gewoon wattage dampt zal de temperatuur blijven oplopen tot je de vuurknop loslaat. Je gaat dan dus door je sweet spot heen. Met TC kun je er gedurende de hele hijs precies op blijven zitten. Edit: ik vind TC dampen beter met SS304 draad dan met SS316 draad. Thanks voor je antwoord hier heb ik zeker wat aan. Maar jij neemt kamertemperatuur als voorbeeld, maar is het ook zo dat zodra ik naar buiten ga en daar is het warmer of kouder. Moet ik dan de temperatuur constant bij stellen? En dus je stelt het aantal wattage in dat je zou moeten hebben bij de coil en daarna stel je de temperatuur in of doet de mod dit ook zelf. Lijkt allemaal erg ingewikkeld maar denk het wel redelijk te snappen. Vond het proberen in ieder geval wel waard. Wellicht gaat er wel een nieuwe wereld voor mij open als ik damp op TC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 11 minutes ago, Jayjay said: Thanks voor je antwoord hier heb ik zeker wat aan. Maar jij neemt kamertemperatuur als voorbeeld, maar is het ook zo dat zodra ik naar buiten ga en daar is het warmer of kouder. Moet ik dan de temperatuur constant bij stellen? En dus je stelt het aantal wattage in dat je zou moeten hebben bij de coil en daarna stel je de temperatuur in of doet de mod dit ook zelf. Lijkt allemaal erg ingewikkeld maar denk het wel redelijk te snappen. Vond het proberen in ieder geval wel waard. Wellicht gaat er wel een nieuwe wereld voor mij open als ik damp op TC. Als het goed is niet, want je board meet dan een verhoging in de temperatuur terwijl je niet vuurt en stelt t dan zelf bij, maar dat zal ook afhankelijk zijn van de kwaliteit van t board in je mod. Als je met tc wil gaan spelen, begin dan met je VT Inbox met DNA board, dat voorkomt in ieder geval dat je er direct weer vanaf stapt doordat je een mod gebruikt met matige TC :) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 19 minutes ago, Dnns84 said: Als het goed is niet, want je board meet dan een verhoging in de temperatuur terwijl je niet vuurt en stelt t dan zelf bij, maar dat zal ook afhankelijk zijn van de kwaliteit van t board in je mod. Als je met tc wil gaan spelen, begin dan met je VT Inbox met DNA board, dat voorkomt in ieder geval dat je er direct weer vanaf stapt doordat je een mod gebruikt met matige TC :) Top! Dan ga ik dat ss304 bestellen en kijken hoe dit bevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Ik heb de beste ervaring met 316L trouwens, maar smaken verschillen blijkbaar. Dat vastzetten van de weerstand op kamertemperatuur zou in principe niet nodig moeten zijn, als je TC-ervaring goed is. Dit is alleen nodig, als de weerstand heel erg fluctueert normaliter. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dnns84 Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 3 minutes ago, Jayjay said: Top! Dan ga ik dat ss304 bestellen en kijken hoe dit bevalt. SS304 heeft wel een iets hogere TCR dan SS316L, wat gunstig is voor TC, maar groot is t verschil niet en 304 is 'kitchen grade' en 316L is 'surgical grade'. Ik geef zelf toch de voorkeur aan SS316L. 2 minutes ago, Madman said: Ik heb de beste ervaring met 316L trouwens, maar smaken verschillen blijkbaar. Dat vastzetten van de weerstand op kamertemperatuur zou in principe niet nodig moeten zijn, als je TC-ervaring goed is. Dit is alleen nodig, als de weerstand heel erg fluctueert normaliter. in een DNA mod niet nee, in veel andere mods is t wel nodig de weerstand te locken omdat de mod anders aldoor op een aangepaste weerstand vuurt. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwispelhond Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Ik ben vanaf het begin al hoofdzakelijk op TC aan het dampen en vind het zelf helemaal geen "gedoe". Je "locked" (begin weerstand vastleggen) de coil 1x op kamertemperatuur voordat je begint en klaar ben je, ikzelf gebruik eigenlijk altijd dezelfde coils die ook altijd op dezelfde weerstand uitkomen dus ik hoef zelfs dat niet meer te doen. Verder is het gewoon de temperatuur naar wens instellen en bij sommige Mod's moet je het wattage ook instellen, als dat moeilijk is kan je even beginnen op VW en het wattage wat in VW goed werkt is ook prima in TC. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 (edited) 1 hour ago, Jayjay said: Maar jij neemt kamertemperatuur als voorbeeld, maar is het ook zo dat zodra ik naar buiten ga en daar is het warmer of kouder. Moet ik dan de temperatuur constant bij stellen? Voor iets meer duidelijkheid (hopelijk): a. Met het inlezen van de referentieweerstand bij kamertemperatuur (~20°C) vertel je de elektronica de weerstand bij die temperatuur. Met de TCR waarde weet de elektronica nu, (dmv een berekening) welke weerstand hij zou moeten zien bij bv. 200°C. b. Ga je nu de vrieskou of de woestijn in dan verandert die referentie niet. De elektronica gebruikt nog steeds dezelfde ingelezen referentieweerstand en dus ook de berekende weerstand voor 200°C. Dus de ingestelde 200°C is nog steeds 200°C, onafhankelijk van de buitentemperatuur. c. Lees je de referentieweerstand bij 10°C meer (of minder) dan kamertemperatuur, zal de werkelijke temperatuur bij een instelling van 200°C, ook 10°C meer (of minder) zijn. d, Lees je de referentieweerstand met een niet-afgekoelde coil in, zal de temperatuur te hoog zijn. Bv: de coil is nog 100°C bij inlezen (80°C meer dan 20°C) dan zal de werkelijke temperatuur (bij een instelling van 200°C) dus 280°C bereiken. edit: c. gaat niet helemaal op voor mods die een omgevingstemperatuursensor hebben (zoals de DNA boards). Hierbij gebruikt de elektronica de werkelijke omgevingstemperatuur dus is alleen belangrijk dat de atomizer niet opgewarmd is. Edited August 6, 2017 by Bobby Toevoeging 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 Bedankt @kwispelhond en @Bobby het één e ander is wel wat duidelijker. Als ik het goed begrijp neem ik als voorbeeld een simpele kanthal coil van 0.5 ohm dikte 0.5mm en een id van 3mm. Dit zou ongeveer 5 wikkelingen zijn. Deze zou je moeten dampen tussen 15 en 30 watt. Als ik de mod dan op zo'n 22 watt instel dan heeft hij dus als uitgangspunt 22 watt toch? Dan begin je met 100° en dan ga je met stapjes van 10° omhoog totdat je een lekkere damp krijgt? Ik neem ook aan dat de ss316 zelfde ohm weerstand heeft als gewone kanthal? Dus 0.5 ohm kanthal of ss316 damp je beide keren tussen die 15 en 30 watt toch? Corrigeer mijn bovenstaande stukje mocht ik ernaast zitten. Nogmaals heel erg bedankt voor het mee denken en de tekst en uitleg! Ben op dit gebied niet maar het is me te interessant om het niet te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 (edited) @Jayjay Ik neem aan dat je weet dat je Kanthal niet kan gebruiken voor TC maar je tekst komt nogal verwarrend over. Lees het stappenplan van https://www.dampforum.nu/dampwiki/batterijdragers/tc-mods/tc-dampen-een-introductie-r123/ nog eens door. Je maakt van SS316 een soortgelijke coil als je met kanthal gewend bent; zelfde diameter, lengte en wikkelingen (liefst spaced dat werkt voor mij het best met TC en voorgloeien is dan niet nodig). - Weerstand is lager dan Kanthal maar is niet relevant zolang dat geen kortsluiting is. - Vermogen is ook niet echt interessant want deze wordt bijgeregeld. Suggestie; voorzichtig beginnen met 40W met single coil (of met DNA gewoon maximaal). - Temperatuur beginnen met 200°C (niet met 100°C) en dan met 10° omhoog of omlaag. - Damp te lauw: verhoog temperatuur, damp te warm: verlaag temperatuur, damp start te traag: verhoog vermogen Edited August 6, 2017 by Bobby 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 (edited) 6 minutes ago, Bobby said: @Jayjay Ik neem aan dat je weet dat je Kanthal niet kan gebruiken voor TC maar je tekst kom nogal verwarrend over. Lees het stappenplan van https://www.dampforum.nu/dampwiki/batterijdragers/tc-mods/tc-dampen-een-introductie-r123/ nog eens door. Je maakt van SS316 een soortgelijke coil als je met kanthal gewend bent; zelfde diameter, lengte en wikkelingen (liefst spaced dat werkt voor mij het best met TC en voorgloeien is dan niet nodig). - Weerstand is lager dan Kanthal maar is niet relevant zolang dat geen kortsluiting is. - Vermogen is ook niet echt interessant want deze wordt bijgeregeld. Suggestie; voorzichtig beginnen met 40W met single coil (of met DNA gewoon maximaal). - Temperatuur beginnen met 200°C (niet met 100°C) en dan met 10° omhoog of omlaag. - Damp te lauw: verhoog temperatuur, damp te warm: verlaag temperatuur, damp start te traag: verhoog vermogen Nee ik neem kanthal (ohm weerstand) als voorbeeld. En natuurlijk gebruik ik voor tc of ss316 of ss304. Edit: zoals jij het uitlegt is het wel heel erg simpel. Ik zal gelijk ff wat ss316 draad bestellen en dan gewoon wat mee spelen kijken wat het oplevert. Maar ik laat dus de coil op 40 watt en dan stel je dus alleen de temperatuur omhoog? Edited August 6, 2017 by Jayjay 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 6 minutes ago, Jayjay said: dus de coil op 40 watt en dan stel je dus alleen de temperatuur omhoog? Yep. gewoon rustig beginnen. Kan later altijd anders. NB: op al mijn mods heb ik met TC gewoon het vermogen op max staan zonder problemen. (De Efusion zelfs op 250W terwijl eCigStats aangeeft dat het gemiddelde vermogen 52W over ~40,000 puffs is. Damp daarop voornamelijk dual coil dus eigenlijk 26W per coil) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 1 minute ago, Bobby said: Yep. gewoon rustig beginnen. Kan later altijd anders. NB: op al mijn mods heb ik met TC gewoon het vermogen op max staan zonder problemen. (De Efusion zelfs op 250W terwijl eCigStats aangeeft dat het gemiddelde vermogen 52W over ~40,000 puffs is. Damp daarop voornamelijk dual coil dus eigenlijk 26W per coil) Heb inmiddels ss316 fused clapton besteld bij de chinees. Ben erg benieuwd hoe het mij gaat bevallen! Mocht ik er niet uitkomen zal ik in dit topic nog wat vragen stellen. Bedankt voor alle hulp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 1 minute ago, Jayjay said: Heb inmiddels ss316 fused clapton besteld bij de chinees Je hebt toch ook dat Inowire van Redchilly? Dat is SS304L dus daarmee kun je TC al proberen of heb je dat al gedaan?. enne oh ja, met dikke clapton coils is 40W ongetwijfeld te weinig, dat is meer voor enkeldraad coils. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 6, 2017 Author Share Posted August 6, 2017 17 minutes ago, Bobby said: Je hebt toch ook dat Inowire van Redchilly? Dat is SS304L dus daarmee kun je TC al proberen of heb je dat al gedaan?. enne oh ja, met dikke clapton coils is 40W ongetwijfeld te weinig, dat is meer voor enkeldraad coils. O ja wat stom zeg. Nooit aan gedacht zal ik dan eerst die inowire proberen deze ligt al enige tijd stof te happen. Maar waarom zou 40w te laag zijn voor een fused clapton? Als ik dit in wattage met kanthal kan dampen waarom zou het dan met de ss316 niet kunnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 1 minute ago, Jayjay said: Maar waarom zou 40w te laag zijn voor een fused clapton? Omdat een dikkere clapton coil met 40W trager opwarmt dan een enkeldraads coil en je wilt snel op de vape temperatuur komen om daarna weer omlaag te gaan in vermogen (en dus die temperatuur vast te houden). Zie plaatje: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sub-Ωhm Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 @Jayjay, heb je topic ff verplaatst naar "Temperatuur Gereguleerd (TC)" net ff te interessant voor een eerste e sigaret vraag. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 (edited) Nog even een plaatje betreft TC vs TL (Temperature Limiting ofwel TC met een (te?) laag vermogen). Sommige dampers vinden VW dampen lekkerderderder dan TC maar willen wel dryhits vermijden en dat kan eventueel op deze manier. Edited August 6, 2017 by Bobby 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 korte update. Ik heb Inowire (0,5mm draad dikte) 8 wikkelingen uitkomend op 0,59ohm in de Hadley gedaan om te kunnen squonken met de Hcigart vt inbox. instellingen om op tc te dampen kom ik de volgende setup tegen. relax nickel 200, no preheat nickel 200, preset 1 nickel 200, preset 2 nickel 200, preset 3 ss316, preset 4 titanium1, preset 5 nickel 200. Omdat ik niet weet waar de Inowire op moet staan heb ik hem op ss316 gezet. deze staat standaart op 55watt, ben begonnen op 200 graden en oplopend naar 300 verder wil de hcigar niet. Als je dan boven de 300 gaat staat er off. Kreeg gisteren steeds een Warning melding met nog iets weet zo niet meer wat het was. Vandaag weer geprobeerd en kan gewoon dampen. Ik heb er Mothersmilk in waarbij ik op wattage totaal niet meer een smaak kreeg. Echter op TC krijg ik heel andere smaak een soort van berry achtige smaak. Echter is dit nog lang niet genoeg ik krijg er totaal geen voldoening uit. Ik weet ook haast zeker dat ik iets verkeerds doe maar wat? Wellicht dat iemand hier een antwoord heeft? Inowire is geen SS316 maar SS304L zoals jij al aangaf @Bobby alleen staat deze er niet tussen. Moet de mod op Escribe om iets toe te voegen en- of te veranderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesjanklootviool Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 (edited) 13 minutes ago, Jayjay said: korte update. Ik heb Inowire (0,5mm draad dikte) 8 wikkelingen uitkomend op 0,59ohm in de Hadley gedaan om te kunnen squonken met de Hcigart vt inbox. instellingen om op tc te dampen kom ik de volgende setup tegen. relax nickel 200, no preheat nickel 200, preset 1 nickel 200, preset 2 nickel 200, preset 3 ss316, preset 4 titanium1, preset 5 nickel 200. Omdat ik niet weet waar de Inowire op moet staan heb ik hem op ss316 gezet. deze staat standaart op 55watt, ben begonnen op 200 graden en oplopend naar 300 verder wil de hcigar niet. Als je dan boven de 300 gaat staat er off. Kreeg gisteren steeds een Warning melding met nog iets weet zo niet meer wat het was. Vandaag weer geprobeerd en kan gewoon dampen. Ik heb er Mothersmilk in waarbij ik op wattage totaal niet meer een smaak kreeg. Echter op TC krijg ik heel andere smaak een soort van berry achtige smaak. Echter is dit nog lang niet genoeg ik krijg er totaal geen voldoening uit. Ik weet ook haast zeker dat ik iets verkeerds doe maar wat? Wellicht dat iemand hier een antwoord heeft? Inowire is geen SS316 maar SS304L zoals jij al aangaf @Bobby alleen staat deze er niet tussen. Moet de mod op Escribe om iets toe te voegen en- of te veranderen? Kan je niet via tcr en dan de waarde van ss304l gebruiken? https://www.e-cigarette-forum.com/forum/threads/the-ultimate-tcr-list.721201/ Oh ik zie dat het om een DNA chip gaat... helaas geen ervaring mee... dus weet ook niet of er een tcr mogelijkheid opzit zonder extra handelingen Edited August 8, 2017 by keesjanklootviool extra link 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 3 minutes ago, Jayjay said: Inowire is geen SS316 maar SS304L zoals jij al aangaf @Bobby alleen staat deze er niet tussen. Moet de mod op Escribe om iets toe te voegen en- of te veranderen? ??? Volgens mij heb ik je dat al een keer verteld: 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 47 minutes ago, Bobby said: ??? Volgens mij heb ik je dat al een keer verteld: Klopt helemaal. Ik zal dat eens proberen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor X Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 ik hou ermee op. Ik ben al een ruime uur aan het kloten met escribe. De link die je kunt downloaden is een exel bestand en dus kun je niet een profiel invoeren hiermee. Maar handmatig aanpassen? Ik heb geen flauw idee waar je dit allemaal in moet voeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesjanklootviool Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 (edited) Heb je geen mod (b.v. joyetech chip) die tcr ondersteunt? Al is het maar om te proberen... Edited August 8, 2017 by keesjanklootviool 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts