Jump to content

Dampen op TC

Recommended Posts

Ik heb wel een primo of een aspire nx75 maar wilde het proberen met een squonker. Anders moet ik inderdaad maar een obs engine gebruiken op ee aspire. De primo 2.0 pakt mijn obs tankjes sinds kort niet meer iets met 510 connectie. Heb net een klein stukje ss316 van een kameraad gekregen. Maar krijgt met de hcigar steeds een temperture warning dit had ik eerder met de Inowire ook maar ging later weg. Ik had hem maar op 40 watt en 230 graden. Ik zal morgen weer eens prutsen met het spul.

Ik had hier nog wat ss316l notch coils liggen en met behulp van deze thread heb ik TC toch een keer geprobeerd. Er ging een nieuwe smaakwereld voor me open. Waar ik met andere coils nooit echt tevreden was over m'n serpent mini, is dit tankje omgetoverd tot een echt smaakbommetje. Ik ga me toch maar eens ss draad aanschaffen denk ik! 

• Like 1

1 minute ago, Madman said:

@Jayjay Als je er echt niet uit komt, kan ik je wel via skype of hangouts laten zien, hoe t moet. 

Laat maar horen of t nodig is

Dat is nog eens een leuk voorstel! Dan zou het in het weekend moeten omdat ik dan tijd heb. Ik zou het graag willen leren. Alhoewel ik de ss316 stand gebruikte voor de inowire die ss304 kwam er uit mijn mothers milk nu in een keer hele andere smaken doorheen. Terwijl ik al weken niks van de mothersmilk proef weet niet eens wat erin zit. Dus dat tc geeft een veel beter smaak lijkt het wel dan gewoon draad.

Smaak zit vaak ook in de beleving en niet alleen in de damp zelf.

Als ik met 3 fotomodellen in een bubbelbad zou zitten, zou mijn liquid een stuk beter bevallen, dan wanneer ik de kattenbak aan t verschonen ben :tong

3 minutes ago, Jayjay said:

Dat is nog eens een leuk voorstel! Dan zou het in het weekend moeten omdat ik dan tijd heb. Ik zou het graag willen leren.

Binnen het half uur weet je alles joh. Stelt echt niet zo veel voor. Als zo'n Redneck als Riptrippers het kan, moeten wij het toch zeker ook kunnen 

• Like 2

1 hour ago, Jayjay said:

ik hou ermee op. Ik ben al een ruime uur aan het kloten met escribe. De link die je kunt downloaden is een exel bestand en dus kun je niet een profiel invoeren hiermee.

Klopt. Het is dan ook een file voor het materiaal SS304 en niet een ecig file met instellingen.

Als je in de materialen tab in EScribe op het 2e icoontje klikt (materiaal laden) dan kun je het csv bestand (lees materiaal) laden. Daarna in een van de profielen (in de algemeen tab) die SS304 als materiaal uitkiezen, de andere instellingen eventueel aanpassen, uploaden naar mod en op je mod het juiste profiel uitkiezen (met plus/min vasthouden en daarna 2x plus (of min).

10 minutes ago, Bobby said:

Klopt. Het is dan ook een file voor het materiaal SS304 en niet een ecig file met instellingen.

Als je in de materialen tab in EScribe op het 2e icoontje klikt (materiaal laden) dan kun je het csv bestand (lees materiaal) laden. Daarna in een van de profielen (in de algemeen tab) die SS304 als materiaal uitkiezen, de andere instellingen eventueel aanpassen, uploaden naar mod en op je mod het juiste profiel uitkiezen (met plus/min vasthouden en daarna 2x plus (of min).

Dat heb ik dus gedaan. Maar dan staat er dat het bestand niet ondersteund wordt (fout melding).

38 minutes ago, Jayjay said:

Maar dan staat er dat het bestand niet ondersteund wordt

Net geprobeerd (met een vers gedownloade file) en ik krijg geen foutmelding maar kan hem gewoon laden en gebruiken.

Ik weet niet wat er bij jou aan de hand is.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je toevallig misschien een Windowsversie met een aparte systeeminstelling voor getal notaties, e.d. hebt? Open de csv file eens met notepad. Open dan ook een andere csv file (die wel werkt) in notepad en kijk of je verschillen kan zien in de manier in de getal notatie.

5 minutes ago, Bobby said:

Net geprobeerd (met een vers gedownloade file) en ik krijg geen foutmelding maar kan hem gewoon laden en gebruiken.

Ik weet niet wat er bij jou aan de hand is.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je toevallig misschien een Windowsversie met een aparte systeeminstelling voor getal notaties, e.d. hebt? Open de csv file eens met notepad. Open dan ook een andere csv file (die wel werkt) in notepad en kijk of je verschillen kan zien in de manier in de getal notatie.

Ik heb van jou link zowel de bovenste als onderste geprobeerd beide keren geeft het bestand een exel icoon aan. Deze kun je dus ook met exel openen. Maar als ik het in de hcigar probeer te plaatsen pakt hij het bestand dus niet. Verder gebruik ik idd een Windows maar wat bedoel je met windows versie? Besturingssysteem van mijn computer toch?

@Jayjay notepad (kladblok) openen en de csv file er naar toe slepen of csv file rechtsklikken en 'openen met..' kiezen.

Met versie bedoel ik Windows pakketten met verschillende standaardinstellingen (voor bv taal en regio).

Zit degelijk verschil in informatie. De getallen klopen met exel en kladblok. Maar de bovenste download link de "der .csv kurve" heb ik deze gegevens.

7awkuxvr2bmql.jpg

En de onderste linkje "dampfersofas kurve" geeft dit weer. Lijkt ook alsof hier info mist snap niet waarom er 2 verschilde download linkjes zijn.y6rbknhnyhiml.jpg

De eerste is een TFR curve de tweede een TCR.

Open nu eens een csv file die werkt; ('in Escribe -> materiaal tab' materiaal uitkiezen en opslaan daarna openen in notepad en kijken of je daar ook de 'komma' als scheidingsteken en de 'punt' als decimaalteken ziet.

edit:

Korte uitleg getallen in materiaal bestand:

"Temperature (degF)","Electrical Resistivity"
-148,0.8412
68,1
212,1.0909
302,1.1426
392,1.1917
482,1.2388
572,1.2844
932,1.4445

Het staat er al in Engels boven:

Eerste getal is temperatuur in °F

Tweede getal is relatieve weerstandverandering tov kamertemperatuur (68°F = 1).

Edited by Bobby
Korte uitleg getallen materiaal:

• 1 month later...

Omdat ik het een beetje onzin vond om er een nieuw topic over te openen, hoop ik dat @Jayjay het niet erg vindt als ik hier mijn vraag even stel.

Ik ben me wat aan het inlezen over TC dampen en hoewel alle getallen, instellingen en mogelijkheden me nu duizelen, wil ik het misschien toch nader onderzoeken. Ik heb echter alleen simpele modjes die ik tot nu toe alleen in VW mode gebruik en ik vroeg me af of TC hiermee uitproberen de moeite waard is. Ik wil er zeker geen nieuwe mod voor aanschaffen, als het met mijn huidige apparatuur lukt wil ik het eens een kans geven. (Ik ben namelijk in VW mode een beetje aan het kloten de laatste tijd als het gaat om opwarmtijd, dan weer te warme damp, dryhits door te hoog wattage en geen 'stabiele' hijsen. Dit door  mijn blijkbaar vrij ongewone voorkeuren).

De mods die ik nu heb die TC als optie hebben zijn een Eleaf ipower 80w -of iStick power, kan blijkbaar allebei- en een Pico 75w. 

Als het niet zou kunnen zou de optie er niet op zitten neem ik aan, maar ik kan me voorstellen dat de ervaring hiermee wel dusdanig anders kan zijn (ten opzichte van de DNA chip mods van 100+ euro) dat ik dat uitproberen beter kan bewaren voor een volgende mod bijvoorbeeld. Iemand die deze mods succesvol in TC mode gebruikt?

Daarnaast vraag ik me nog af of TC dampen voor tootlepuffers nog anders is, of andere bijzonderheden behoeft? Het in te stellen wattage als startpunt zal misschien nauwer luisteren (of in ieder geval veel lager liggen), maar zijn er nog andere dingen waar ik dan aan moet denken? In de meeste TC-gerelateerde teksten gaat het vaak over subohmen en bijbehorende coils en draad, ik kan me zo voorstellen dat er naast draaddikte en gewenste weerstand/coil ook nog andere dingen verschillen of belangrijk zijn.

Ik ben benieuwd!

• Like 1

Ik neem aan dat je de wiki heb doorgelezen?

Introductie: https://www.dampforum.nu/dampwiki/batterijdragers/tc-mods/tc-dampen-een-introductie-r123/

Dieper TC geneuzel: https://www.dampforum.nu/dampwiki/batterijdragers/tc-mods/temperature-control-tc-r115/

Het makkelijkste startpunt is een coil van TC draad te gebruiken die qua massa en vorm gelijk is aan de coils die je voor VW gebruikt (dus zelfde coil- en draaddiameter en aantal windingen). Mocht je nu met contactcoils dampen zou ik de TC coil wel spaced maken (-> geen hotspots dus geen voorgloeien).

Weerstand is minder relevant zolang je binnen de specificaties van de mod zit. Vermogen is ook minder relevant omdat deze gereduceerd wordt zodra de temperatuur bereikt is.

(Fabriekscoils gebruiken die voor TC geschikt zijn, is natuurlijk ook een goede optie om te beginnen (duhh...).

Over je Eleaf weet ik weinig maar zal het ongetwijfeld naar behoren doen in TC. De Pico heeft, volgens Djlsb, een goede TC functie:

Edited by Bobby
  • Like 1
  • Thanks 1

Bedankt @Bobby hier kan ik zeker wat mee. Ook het diepere geneuzel zal ik nog wat aandachtiger doornemen, het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer je voor welk materiaal kiest, of wat de voor- en nadelen hiervan kunnen zijn (behalve dat SS bijv. ook in VW kan worden gebruikt?).

Fijn dat ik het in ieder geval alvast goed op de Pico kan uitproberen, ik ga er vanuit dat de andere Eleaf mod wel vergelijkbaar zal zijn.

1 hour ago, MissFog said:

SS bijv. ook in VW kan worden gebruikt?).

Ss316 draad kun je inderdaad in zowel tc als vw gebruiken.

het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer je voor welk materiaal kiest, of wat de voor- en nadelen hiervan kunnen zijn 

Dit zou je toch zel moeten ondervinden. Zo gebruik ik al vanaf het begin verkeerde draad soorten, omdat ik er vanuit ging het aantal ohm en wattage genoeg te zijn voor een goede smaak. Zo ben ik sinds kort achter gekomen dat verschillende draad soorten te combineren een geweldig smaak/dampproductie geven. Maar nogmaals je zou moeten experimenteren om hier achter te komen.

• Like 1

het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer je voor welk materiaal kiest, of wat de voor- en nadelen hiervan kunnen zijn (behalve dat SS bijv. ook in VW kan worden gebruikt?).

Zoals @Jayjay zegt is dat meer een persoonlijke voorkeur maar hier een paar verschillen:

- Je kan met SS evt. ook contactcoils voor TC maken omdat je ze kunt voorgloeien (met nikkel en titanium is dat niet aan te raden vanwege veranderingen in het materiaal (wordt broos) en/of mogelijke schadelijke oxides bij die hoge temperaturen). 

- Verder is het zo dat de stugheid van het materiaal verschilt; titanium is meer springerig, nikkel is weer zachter en dus minder springerig en SS zit er ergens tussenin.

- Bij titanium en nikkel neemt de weerstand meer toe per graad temperatuurverhoging dus die leveren een accuratere TC.

- Nikkel kan een allergische reactie veroorzaken bij het verwerken zonder handschoenen en sommige dampers hebben ook klachten ondervonden bij het dampen.

- Een aantal dampers klagen over een bijsmaak bij sommige materialen maar weer andere hebben nergens last van dus daar is alleen je eigen ervaring valide.

Naast SS316L, Ti en Ni zijn er tal van andere materialen die je kunt gebruiken voor TC coils, zie:

https://www.dampforum.nu/topic/26721-temperatuur-gereguleerd-dampdraad/ maar SS316(L) is het meest populair vanwege de beschikbaarheid ervan en de eerder genoemde voordelen. Dus heeft je mod heeft een instelling voor SS (en de Pico heeft dat) is SS316(L) een goed begin voor TC dampen.

Edited by Bobby
  • Like 2

38 minutes ago, Bobby said:

Zoals @Jayjay zegt is dat meer een persoonlijke voorkeur maar hier een paar verschillen:

- Je kan met SS evt. ook contactcoils voor TC maken omdat je ze kunt voorgloeien (met nikkel en titanium is dat niet aan te raden vanwege veranderingen in het materiaal (wordt broos) en/of mogelijke schadelijke oxides bij die hoge temperaturen). 

- Verder is het zo dat de stugheid van het materiaal verschilt; titanium is meer springerig, nikkel is weer zachter en dus minder springerig en SS zit er ergens tussenin.

- Bij titanium en nikkel neemt de weerstand meer toe per graad temperatuurverhoging dus die leveren een accuratere TC.

- Nikkel kan een allergische reactie veroorzaken bij het verwerken zonder handschoenen en sommige dampers hebben ook klachten ondervonden bij het dampen.

- Een aantal dampers klagen over een bijsmaak bij sommige materialen maar weer andere hebben nergens last van dus daar is alleen je eigen ervaring valide.

Naast SS316L, Ti en Ni zijn er tal van andere materialen die je kunt gebruiken voor TC coils, zie:

https://www.dampforum.nu/topic/26721-temperatuur-gereguleerd-dampdraad/ maar SS316(L) is het meest populair vanwege de beschikbaarheid ervan en de eerder genoemde voordelen. Dus heeft je mod heeft een instelling voor SS (en de Pico heeft dat) is SS316(L) een goed begin voor TC dampen.

Plus dat als je er een SS-coil in doet en je vindt het maar niks dat tempdampen dan kun je zo weer terug naar wattage zonder de coil te vervangen en het dampt nog eens beter dan kanthal (is mijn ervaring).

• Like 1

25 minutes ago, balling said:

Plus dat als je er een SS-coil in doet en je vindt het maar niks dat tempdampen dan kun je zo weer terug naar wattage zonder de coil te vervangen en het dampt nog eens beter dan kanthal (is mijn ervaring).

Ben ik het helemaal mee eens, SS 316L is voor Heren met Smaak :duim

• Like 1
  • Thanks 1

Ik heb van de week een rolletje SS gehaald (24) om de Pico Squeeze te wikkelen, waarvan het opwarmen van de kanthal me te lang duurde ;-)

En inderdaad, naast dat het in no time op temperatuur is, is de  damp (en de smaak) in mijn beleving ook beter. Wat mij betreft zou dit wel eens mijn favoriete materiaal kunnen worden, en ik kon het vrij makkelijk met de handen buigen. Ook niet onbelangrijk.  En dan heb ik het nog niet eens op TC geprobeerd....ook maar eens aan wagen. 

• Like 1

Ik weet niet hoe het de andere SS gebruikers vergaat maar ik kan een SS-coil van 0.35 Ohm prima op 11-14 watt dampen. Meer dan genoeg wolken en aardig voor de accuduur.

Ik vindt het echt veel fijner dan Kanthal en het switchen tussen RC TC en Wattage is een bijkomend voordeel.

Edited by balling
Op bevel van @Bobby gewijzigd
  • Like 2

55 minutes ago, balling said:

het switchen tussen RC en Wattage is een bijkomend voordeel.

Heb je met RC dampen een app op je telefoon om de vuurknop van je mod op afstand te besturen? Lijkt me knap ingewikkeld maar ieder zijn manier...:clap

• Haha 1

4 minutes ago, Bobby said:

Heb je met RC dampen een app op je telefoon om de vuurknop van je mod op afstand te besturen? Lijkt me knap ingewikkeld maar ieder zijn manier...:clap

Ik heb m'n damper onder een quadcopter gemonteerd.