Jump to content

Coppervape Skyline RTA review

Jim

Recommended Posts

@Jim toch even een vraagje over de airflow disk. Zijn deze nou van rubber?? Ik zie jou coil build van 3mm hoog vanaf de airflow disk, zorgt dit niet voor verbranding van de disk? Ik weet nog wel toen ik de IJOY combo rdta had en daar een disk voor gebruikte om te kunnen dampen met een single coil dat ik vaak een verbrand rubber smaak kreeg. En dat is dan ook nog eens raar want dat zit aan de andere kant van de posts. Heb jij dit ook ondervonden? Mooie revieuw btw!!!!

• Thanks 1

De airflow disks zijn uit peak, zelfde wat ze gebruiken als isolator tussen de posts in zowat elke atomizer.

Als die rubber plug bij een rdta verbrand komt dat meestal omdat je de uiteinden van coil niet kort genoeg hebt afgeknipt.

Edited by Jim
  • Like 1

43 minutes ago, Jim said:

De airflow disks zijn uit peak, zelfde wat ze gebruiken als isolator tussen de posts in zowat elke atomizer.

aha dus geen probleem.

43 minutes ago, Jim said:

Als die rubber plug bij een rdta verbrand komt dat meestal omdat je de uiteinden van coil niet kort genoeg hebt afgeknipt.

Dit snap ik niet helemaal. Ik gebruikte 1 coil waar de katoen van afgeknipt werd net onder de buiddeck en het katoen stak net een millimeter uit dus niet te lang. Maar wat heeft zon disk die aan de andere kant van de posts zit dan die je gebruikt? En het is een verbrande rubber smaak niet verbrande katoen (dryhit). Maar ieder geval weet ik nu dat bij de Skyline dat probleem niet voorkomt. Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik deze tank nu ook een tijdje, was er aanvankelijk niet heel enthousiast over, heb hem weggelegd en toen weer in gebruik genomen, om hem een tweede kans te geven.

Vond ik hem aanvankelijk vlak qua smaak, nu na twee weken opnieuw gebruiken moet ik mijn mening bijstellen. Zonder airdisks is de airflow voor mij net te doen, vergelijkbaar met de Coppervape KF5 die ik ernaast gebruik (ik moet ivm een dreigend smaakblock momenteel steeds minstens twee tanks met verschillende aroma's doorelkaar gebruiken).

De tank is erg goed gemaakt, zeer goed schroefdraad, zeer goede JFC, goede o-ringen, sluit af als een tierelier: je hoort echt een plop als je de topcap eraf trekt. Ik vind hem er ook erg mooi uitzien en past goed op mijn pico.

Hij geeft zonder airdisk met zijn restricted DL airflow een vrij compacte damp die voor mij steeds meer smaak krijgt, eigenlijk is het al bijna echt lekker. Wel proef ik heel andere dingen in bepaalde aroma's dan in mijn all time favourite singlecoil tank de Merlin, maar toch ben ik inmiddels echt onder de indruk van deze Skyline.

Enige nadeeltje vind ik de postholes die op gelijke hoogte zitten waardoor beide pootjes van de coil een klein beetje moet buigen. Verder is het builddeck gewoon goed met voldoende ruimte. Wicken is een eitje en je krijgt hem met gemak lekvrij. In tweede instantie dus echt een absolute aanrader!

• Like 2
  • Thanks 2

@Leo Bak ik weet niet of je enkel DL dampt, maar ik ben erg benieuwd wat je van de (MTL) draw van de Skyline vindt ten opzichte van je Merlin. Ik heb nu namelijk toevallig de Merlin Mini veel in gebruik en hoewel ik erg onder de indruk ben van deze tank, is de airflow wel te los voor mij. De Skyline staat nu bovenaan mijn verlanglijstje en ik ben erg benieuwd hoe de airflow is met bijvoorbeeld de kleinste airdisk erin. Weet natuurlijk niet of je die heb (gebruikt), maar het is vrij lastig om echte MTL-reviews en filmpjes/ervaringen te vinden van RTA's. Wie weet!

@Jim ik lees dat jij ook meer een DL-er ben, maar wellicht kan jij iets zeggen over de airflow met een kleine(re) airdisk erin? Dat is wellicht lastig te zeggen als MTL dampen jou sowieso niet echt voldoening geeft, maar is de airflow redelijk 'smooth'?
De airflow van een KFL is bijvoorbeeld wel strak af te stellen, maar geeft mij altijd een vrij frustrerende hijs. Ik ben er inmiddels wel aan gewend en het fluiten is er nu ook uit, maar ik vind de airflow hiervan het gevoel geven van valse lucht/gaatje in een rietje zeg maar.  Ik ben benieuwd!

Sorry voor mijn vragen, maar wie weet kan ik hiermee mijn zoveelste onnodige aankoop voorkomen -en accepteren dat wat ik wil niet samen gaat (of juist mijn ideale tank vinden natuurlijk :grins

• Like 3

@MissFog Als ik Leo goed begrijp, heeft hij zonder een airdisk gedampt en vond ie dat vergelijkbaar met de KF5. De draw van de KF5 is vergelijkbaar met die van de Merlin Mini.

Dus daaruit concludeer ik, dat je als je wel airdisks erin gebruikt, de draw veel en veel strakker kunt krijgen.

Ik krijg de mijne komende week binnen, dus ik ben in ieder geval nog nieuwsgieriger geworden. Ik vind de draw van een KF5 heel fijn, maar een strakkere zoals bijvoorbeeld bij een Nautilus ook. Ik denk dat ik er heel veel plezier mee ga hebben

• Like 2
  • Thanks 2

39 minutes ago, Madman said:

@MissFog Als ik Leo goed begrijp, heeft hij zonder een airdisk gedampt en vond ie dat vergelijkbaar met de KF5. De draw van de KF5 is vergelijkbaar met die van de Merlin Mini.

Dus daaruit concludeer ik, dat je als je wel airdisks erin gebruikt, de draw veel en veel strakker kunt krijgen.

Ik krijg de mijne komende week binnen, dus ik ben in ieder geval nog nieuwsgieriger geworden. Ik vind de draw van een KF5 heel fijn, maar een strakkere zoals bijvoorbeeld bij een Nautilus ook. Ik denk dat ik er heel veel plezier mee ga hebben

Leuk! En bedoel je met de draw van de MM dan die zonder restrictor erin? Ik heb namelijk echt de kleinste (1.5mm geloof ik) hiervan nodig om überhaupt te kunnen MTL-en, en dat is voor mijn smaak dus helaas toch te los. Daarnaast moet ik de airflowring dan ook helemaal dichtdraaien en mijn wick is -uiteraard- in no time zwart.

Ik heb geen nautilus, maar wel een Justfog S14 die ik heel graag gebruik. Op het tweede airflow gaatje is de hijs voor mij perfect. Ik denk (en verwacht) echter niet dat er een RTA bestaat waarbij ik dezelfde draw kan realiseren als met deze clearo met inimini coils.

Veel plezier alvast met je nieuwe aanwinst!

6 hours ago, MissFog said:

@Leo Bak ik weet niet of je enkel DL dampt, maar ik ben erg benieuwd wat je van de (MTL) draw van de Skyline vindt ten opzichte van je Merlin. Ik heb nu namelijk toevallig de Merlin Mini veel in gebruik en hoewel ik erg onder de indruk ben van deze tank, is de airflow wel te los voor mij. De Skyline staat nu bovenaan mijn verlanglijstje en ik ben erg benieuwd hoe de airflow is met bijvoorbeeld de kleinste airdisk erin. Weet natuurlijk niet of je die heb (gebruikt), maar het is vrij lastig om echte MTL-reviews en filmpjes/ervaringen te vinden van RTA's. Wie weet!

@Jim ik lees dat jij ook meer een DL-er ben, maar wellicht kan jij iets zeggen over de airflow met een kleine(re) airdisk erin? Dat is wellicht lastig te zeggen als MTL dampen jou sowieso niet echt voldoening geeft, maar is de airflow redelijk 'smooth'?
De airflow van een KFL is bijvoorbeeld wel strak af te stellen, maar geeft mij altijd een vrij frustrerende hijs. Ik ben er inmiddels wel aan gewend en het fluiten is er nu ook uit, maar ik vind de airflow hiervan het gevoel geven van valse lucht/gaatje in een rietje zeg maar.  Ik ben benieuwd!

Sorry voor mijn vragen, maar wie weet kan ik hiermee mijn zoveelste onnodige aankoop voorkomen -en accepteren dat wat ik wil niet samen gaat (of juist mijn ideale tank vinden natuurlijk :grins

Ik ben wel een uitgesproken DL damper. De gewone Merlin is veel meer een DL tank dan de Skyline en niet echt geschikt voor MTL. Als ik de airflow restrictor in de Merlin stop, de afc vrij dicht draai en een wat nauwere driptip erop zet dan is het wel heel licht tegen MTL aan qua hoeveelheid lucht, maar er komt meer bij kijken.

De airdisks kunnen de airflow en smaak enorm beïnvloeden en die blijft smooth met elke disk. Je kunt niet slechts minder of meer lucht door een even groot gat laten gaan zoals bij de meeste tanks, maar ook veel lucht door een klein gat laten gaan. Of drie kleine gaten gebruiken icm coils met meer wikkelingen. Of een vrij groot enkel gat icm met een coil met grote diameter. Of geen airdisk, afc vol open, dikke coil erin en 30W erdoor voor restricted DL

De bottomairflow gaat vervolgens naar een vrij grote ruimte. Als je daar een heel klein coiltje inzet op laag wattage dan krijg je vrij veel loze lucht (wat jij ook met je Kayfun ervaart), ongeacht welke airdisk je gebruikt, die vervolgens weer geconcentreerd wordt door de vorm van de cap en de nauwte van de schoorsteen en de driptip, met als gevolg vlakke smaak. Zet je er een redelijke coil in met redelijk wat watts en je draait de jfc tot een minimum dan krijg je al best compacte damp, zet je de jfc op max icm genoeg Watts dan krijg je superdikke (niet superveel) damp. Dat zal niet elke mtl'er lekker vinden, maar kun je bij de Skyline dus vrij goed afstellen. Ik zou sowieso spaced coils erin zetten ivm de beperkte airflow. Als je echt wilt mtl'en, tegen tootlepuffen aan, dan moet je een tank nemen met een klein builddeck en kleine cap en nauwe korte schoorsteen, maar de Skyline is absoluut geschikt voor echt MTL, sterker nog DL lukt je niet eens ermee, en de smaak is zeker acceptabel (niet top).

• Like 1

@Leo Bak zeer duidelijk verhaal! Zoals ik het lees is de Skyline echt wel uitermate geschikt voor een fijne MTL-trek, maar is de verdere bouw niet uitermate geschikt wat betreft optimalisatie van smaak. (Zijn er in ieder geval tanks die deze 2 wat beter combineren.)

Ik neem het mee in mijn overwegingen, bedankt :duim

Ik heb toch een wat andere ervaring met smaak met SkyLine, en dan in positievere zin. Nu moet ik op voorhand wel vermelden dat ik een exclusieve MTL damper ben.

Qua smaak is deze damper voor mij niet of nauwelijks te onderscheiden van bijvoorbeeld de KayFun V3 mini.  Een vrij vlakke smaak kan ik er niet in ontdekken om eerlijk te zijn. De dampkamer is qua grote vergelijkbaar met die in de KF V4 en V5. Niet de kleinste, maar zeker ook geen grote. Ik gebruik de disk met de 3 kleine gaatjes erin en gebruik mijn standaard setup qua coil erin: Spaced, 0.4mm, 2.5mm diameter en 5/6 wikkelingen.

Eigenlijk de enige MTL-Tank waar ik nog net een beetje meer smaak uit krijg is de Siren, maar die is dan weer niet helemaal lekvrij op de manier waarop ik hem gebruik (in jaszak, broekzak, tas, etc., waardoor deze meer op zijn kant ligt dan rechtop staat). 

De SkyLine is iets lastiger in gebruik dan de KF V3 Mini (ik heb de plus versie waar wel 4ml ofzo in kan), doordat je een extra ring moet losdraaien om hem te vullen. Maar waar de KF V3 zo af en te nog wel eens een klein druppeltje wil laten lopen is de SkyLine in de maand dat ik hem gebruik gewoon 100% lekvrij gebleken.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze tank en is het zo ondertussen naast de KF V3 mijn dagelijkse go-to tank geworden.

• Like 3
  • Thanks 2

Ik hoop niet dat ik het topic kaap met mijn vragen, maar hopelijk hebben andere lezers ook iets aan deze bijdragen.

@Chasepoes je zal met jouw genoemde build zo rond de 0.80 ohm uitkomen denk ik? Als ik zie dat je daarbij de kleine 3gaatjes-disk gebruikt vind ik dat wel hoopvol. Momenteel heb ik namelijk geen tanks die met (zeer) smal afgestelde airflow boven de 15 watt kunnen (zonder dat de wick na een paar uur dusdanig verkleurt, dat de smaak smerig is, vrij logisch ook). Meer aiflow vind ik dan weer te los, dus dat werkt niet lekker. Maar op een lager wattage (met wat hogere weerstand) lijkt de kamer/schoorsteen echter weer te groot voor een goed verzadigde damp -een beetje wat @Leo Bak aanhaalde dus. 

Draai je daarbij de airflowring nog dicht, of komt daar wel nog 'veel' lucht door?

4 hours ago, MissFog said:

Ik hoop niet dat ik het topic kaap met mijn vragen, maar hopelijk hebben andere lezers ook iets aan deze bijdragen.

@Chasepoes je zal met jouw genoemde build zo rond de 0.80 ohm uitkomen denk ik? Als ik zie dat je daarbij de kleine 3gaatjes-disk gebruikt vind ik dat wel hoopvol. Momenteel heb ik namelijk geen tanks die met (zeer) smal afgestelde airflow boven de 15 watt kunnen (zonder dat de wick na een paar uur dusdanig verkleurt, dat de smaak smerig is, vrij logisch ook). Meer aiflow vind ik dan weer te los, dus dat werkt niet lekker. Maar op een lager wattage (met wat hogere weerstand) lijkt de kamer/schoorsteen echter weer te groot voor een goed verzadigde damp -een beetje wat @Leo Bak aanhaalde dus. 

Draai je daarbij de airflowring nog dicht, of komt daar wel nog 'veel' lucht door?

De stand van de airflow-ring maakt geen zier uit. De kleinste opening in het luchtkanaal bepaald toch de hoeveelheid lucht die er door het hele systeem kan. Bij mij staat die dan ook permanent vol open. Qua build kom ik inderdaad rond de 0.75 uit. Ik damp daarmee op ongeveer 15.5~17.5Watt. Voor mij geeft dat genoeg verzadigde damp. Maar dat is heel persoonlijk. Het is niet zo'n volledig ondoorzichtige dichte damp die je zowat met een mes in tweeën kunt snijden. Hangt natuurlijk ook heel erg af van de hoeveelheid VG in je liquid. Ik zit meestal zo rond de 50/50. Ook een beetje afhankelijk van de liquid natuurlijk, maar de wick gaat bij mij gemiddeld een tank of 3 á 4 mee.

• Like 1

27 minutes ago, Chasepoes said:

De stand van de airflow-ring maakt geen zier uit. De kleinste opening in het luchtkanaal bepaald toch de hoeveelheid lucht die er door het hele systeem kan. Bij mij staat die dan ook permanent vol open. Qua build kom ik inderdaad rond de 0.75 uit. Ik damp daarmee op ongeveer 15.5~17.5Watt. Voor mij geeft dat genoeg verzadigde damp. Maar dat is heel persoonlijk. Het is niet zo'n volledig ondoorzichtige dichte damp die je zowat met een mes in tweeën kunt snijden. Hangt natuurlijk ook heel erg af van de hoeveelheid VG in je liquid. Ik zit meestal zo rond de 50/50. Ook een beetje afhankelijk van de liquid natuurlijk, maar de wick gaat bij mij gemiddeld een tank of 3 á 4 mee.

Ah mooi om te weten (bij mijn Merlin Mini met 1.5 mm insert onder de coil, merk ik nog vrij veel verschil in trek of ik de airflowring al dan niet ook nog dichtdraai). Jouw build is geloof ik ook precies degene die ik PBusardo zag maken, en ook hij -als MTLer- had aan zo'n 15 watt al genoeg hiermee. Zowel qua smaak als throathit en damp. 

Ach, ik ga 'm denk ik maar gewoon aanschaffen :lach

1 hour ago, MissFog said:

Jouw build is geloof ik ook precies degene die ik PBusardo zag maken, en ook hij -als MTLer- had aan zo'n 15 watt al genoeg hiermee. Zowel qua smaak als throathit en damp. 

Volgens mij dampt die PBusarda net als Grimmgreen ook nog keihard op 18mg/ml, dus die throathit krijgt ie al, als ie aan t flesje ruikt

• Haha 1

8 minutes ago, Madman said:

Volgens mij dampt die PBusarda net als Grimmgreen ook nog keihard op 18mg/ml, dus die throathit krijgt ie al, als ie aan t flesje ruikt

:shock Meen je dat? Dan heb je weinig nodig voor wat 'hit' inderdaad. Nu ik steeds vaker op 6mg damp, merk ik dat 12mg soms al best flink aankomt rond of boven de 15 watt. 

18mg met een dergelijke build laat ik aan me voorbij gaan in ieder geval :grins

Ik heb de video niet gekeken, dus kan goed zijn dat ie met deze een andere liquid gebruikt, maar er staat me iets van bij, dat ie op 18mg/ml dampt. Van Grimmgreen weet ik t zeker in ieder geval

Die zit altijd reclame te maken voor de Mi One die hij met 18mg/ml dampt

26 minutes ago, Madman said:

Ik heb de video niet gekeken, dus kan goed zijn dat ie met deze een andere liquid gebruikt, maar er staat me iets van bij, dat ie op 18mg/ml dampt. Van Grimmgreen weet ik t zeker in ieder geval

Die zit altijd reclame te maken voor de Mi One die hij met 18mg/ml dampt

Alleen maar erger; Grimm subohmt in mijn beleving alleen maar?! Dan moet je verdorie toch eelt op je amandelen hebben zitten.

Die van mij heb ik nu ook een poosje in huis, en hij dampt nu wel prima, gewoon op wattage, dampen op TC werkt vooralsnog niet goed. Ik heb verschillende SS316L builds geprobeerd, 26ga en 28ga spaced coiltjes zo rond de 0.7-0.8ohm, alles goed vast, maar op m'n DNA mods aangesloten op e-scribe geeft ie in de atomizer analyzer flinke schommelingen in de weerstand (terwijl hij gewoon koud is). Alle schroefjes etc zit allemaal goed vast, en ik ga wanneer ik em weer moet rewicken, maar gelijk helemaal uit elkaar halen weer, kijken of dat iets uithaalt. 

De JFC perst bij mij als t ware de liquid de kamer in waardoor deze flood en dus gaat lekken, als ik em bij vul zonder de JFC te sluiten is er niets aan de hand... De JFC was sowieso niet te doen in eerste instantie, ik had de o-ring goed 'gesmeerd' maar ik had nog bijna een tang nodig om de JFC te verstellen. Een iets dunnere o-ring was hier voor mij de oplossing.

Om te vapen vind het zeker een fijn ding, voor mij een fijne draw met de grootste airdisk opening en ik hoop dat wanneer ik em nog een keer goed uitelkaar heb gehaald dat hij dan wat beter werkt en anders koop ik er misschien nog 1, de kwaliteit van clones is bepaald niet constant, dus misschien heb ik nu een slechte te pakken.

off-topic: heb je deze al gepre-ordered? 

20 hours ago, Madman said:

20 hours ago, MissFog said:

:shock Meen je dat? Dan heb je weinig nodig voor wat 'hit' inderdaad. Nu ik steeds vaker op 6mg damp, merk ik dat 12mg soms al best flink aankomt rond of boven de 15 watt. 

18mg met een dergelijke build laat ik aan me voorbij gaan in ieder geval :grins

Dat valt allemaal heeeel erg mee. Ook ik damp op 18mg/ml. Het schijnt ineens de hype te zijn dat je vooral maar heel weinig nicotine moet gebruiken als je dampt. Maar waarom, dat heeft nog niemand mij kunnen uitleggen. Het is vooral een hype voor velen lijkt het mij, omdat toch iedereen dat lijkt te doen.

Ja ik snap het als je DL dampt op idioot hoge wattages met enorme wolken, maar goed, die manier van dampen snap ik sowieso niet :e33

Veel mensen die ik mijn damper laat proeven die vooraf heel geschokt reageren op 18 mg/ml nicotine, moeten toegeven dat het eigenlijk allemaal best wel meevalt. En er is ook wel degelijk een reden waarom ik mijn nicotine opzettelijk niet omlaag wil brengen:

Toen ik rookte maakte ik mij niet druk om mijn verslaving. Dat was tenslotte het aantrekkelijke deel van het roken. Maar de schadelijkheid van het roken maakte ik mij wel in steeds toenemende mate zorgen over. Toen ik overstapte op dampen bijna 4 jaar geleden wilde ik dan ook niet de éne schadelijke gewoonte vervangen door een andere. Maar 1 ding was wel duidelijk, mijn verslaving wilde ik helemaal niet aanpakken.

Van Nicotine is inmiddels genoegzaam bewezen dat dit niet aantoonbaar schadelijk is bij gebruik op lange termijn. Dit in tegenstelling wat men ons jaren volledig onterecht heeft voorgespiegeld. Van zowel PG als VG weten we inmiddels ook dat bij gematigd gebruik de schadelijkheid daarvan voor de mens te verwaarlozen is. De grote onbekende, vooral op het gebied van schade op lange termijn, zijn de smaakstoffen die in de liquid zitten.

Nu is dampen zonder smaak voor mij geen pretje en niet goed vol te houden, dus smaak wil ik wel hebben. Maar zoals we ook allemaal weten is het de dosis die het gif maakt. Teveel van iets kan het schadelijk maken. Als ik DL ga dampen op hoge wattages, dan jaag ik er tientallen milliliters per dag door doorheen (en dus veel PG/VG/Smaakstoffen)en daarnaast heb je bij DL ook simpelweg minder smaak ervaring (niet dat je geen smaak hebt, maar je moet veel en dikke wolken produceren wil je een beetje goede smaak hebben). Dat is ook wel verklaarbaar aangezien je smaakpapillen in je mond zitten en niet in je longen. Bij MTL zijn die papillen langer in aanraking met de damp dan bij DL.

Dus ik damp MTL. Maar als ik met MTL dampen mijn nicotine-gehalte omlaag breng, dan ga ik vanzelf meer dampen. Dat is een bekend fenomeen bij heel veel dampers. Dat komt omdat mensen met een verslaving doen aan autotitratie, wat zoveel wil zeggen als dat ze er automatisch voor zorgen dat het nicotine-gehalte in hun bloed op een bepaald niveau blijft. Dus minder nicotine in de liquid betekent meer dampen om dezelfde hoeveelheid binnen te krijgen. Als ik naar 12mg/ml ga, dan hangt de damper zowat permanent op mijn lippen en stijgt mijn liquid gebruik met het dubbele en dat wil ik niet. Ik heb ook nog andere dingen te doen. En dus damp ik 18mg/ml. En daardoor gebruik ik ongeveer 3ml liquid per dag en als ik het gek maak hooguit 5ml. Daardoor krijg ik ook niet zoveel PG/VG en vooral smaakstoffen binnen. En op die manier houdt ik de schadelijkheid op een zo laag mogelijk niveau terwijl ik toch prettig kan dampen. Want ondanks dat PG & VG als niet erg schadelijk worden gezien, zijn die beide ook verdacht als je ze dagelijks in grote hoeveelheden door je longen jaagt, naast de smaakstoffen die je ook binnen krijgt.

En als ik dan terug denk aan de tijd dat ik rookte, dan komt mijn dampgedrag heel erg overeen met hoe ik vroeger rookte. Ik wilde vroeger ook niet continue met een peuk op de lip lopen, dus ik rookte als ik daar behoefte aan had gewoon 2 of 3 sigaretten achter elkaar, zodat ik ook weer een uurtje of 2 zonder kon. En toen ik rookte maakte ik mij ook absoluut niet druk over hoe groot mijn rookwolken waren. Dus waarom zou ik dat als damper wel doen.

Het is niet zo dat ik andere manieren van dampen afraad of zeg dat mensen dat niet moeten doen, nog zal ik beweren dat mijn manier de beste is. Dat moet iedereen lekker zelf weten. Maar je moet het wel bewust doen en weten aan welke risico's je jezelf bloot stelt. En vaak zie je dat beginners (de overstappers van het roken) direct beginnen met TVF Beast o.i.d. op hoge vermogens en dan hooguit 6mg/ml gebruiken. En die overstappers, zie je op een enkeling na, na een paar weken weer vrolijk roken, want dat dampen beviel niet. Van diegenen die op 18mg/ml met MTL zijn overgestapt, zijn er in ieder geval veel meer succesverhalen. Die manier van dampen sluit veel meer aan bij hun oude manier van roken. Maar ja, tegenwoordig lijkt het wel of MTL niet stoer en spannend genoeg meer is en moet je dus vanaf dag 1 al door het leven kunnen als een serieuze mist-machine. En als ik dan mensen op Facebook hoor schreeuwen dat het ze niet lukt om over te stappen en ik zie dan de reacties, dan komt er langzaam iets zuurs bij mij omhoog. 'Volhouden', 'Je kunt het wel', 'Niet opgeven, doorzetten', 'Ik kon het ook, dus jij ook!'. Allemaal dezelfde argumenten die je hoorde toen je gewoon wilde stoppen met roken! En dat terwijl het overstappen op het dampen voor de meeste heel eenvoudig en zonder al teveel moeite kan gebeuren (als het moeilijk wa, was het ook nooit zo'n succes geworden). En als er dan al eens iemand het lef heeft en voorstelt om gewoon wat hoger in de nicotine te gaan, dan worden die vaak uitgemaakt voor idioot, want 6mg/ml is echt hoog genoeg voor iedereen! Meestal nog aangescherpt met het argument dat de apparatuur tegenwoordig veel efficiënter is in de afgifte van nicotine. Ook al zo'n drogreden. We dampen met coiltjes die vloeistof verdampen en aan die techniek is niets veranderd. Er wordt dus niet ineens meer nicotine verdampt dan anders. We hebben de luchttoevoer verhoogd en de wattages opgeschroefd, waardoor we meer damp per hij produceren dan we vroeger konden., maar dat is dan ook het enige. Ik ben begonnen met een CE4 en damp nu KayFuns en de Skyline. En ik krijg echt niet meer nicotine binnen tegenwoordig dan toen, mijn liquid verbruik is ook min of meer gelijk gebleven in die 4 jaar. Het enige verschil is dat ik met de CE4 wat meer hijsjes moest nemen omdat die gewoon per hijs wat minder damp produceerde door de slechte luchttoevoer en het lage vermogen.

Ik geloof dat ik een beetje doorschiet in mijn ergernis :e33. Maar goed, buiten een paar enkelingen die er echt niet tegen kunnen, kun je prima 18mg/ml dampen en dat is echt niet scherp of bijtend in je keel. Dat hangt voornamelijk af van hoe je dampt en met welke setup.. Sterker nog, ik heb nog 36mg/ml liquid die ik af en toe gebruik als ik echt ff en shot wil. Tegenwoordig heet dat base-liquid, vroeger was dat sterke liquid voor de zware roker! De side-kick (die ouwe) van Vapertrails-TV dampt zelfs gewoon met 54mg/ml liquid. Maar ook hij neemt geen diepe hijsen en blaast geen grote wolken, Hij neemt kleine pufjes, zoals hij vroeger pijp rookte.

Edited by Chasepoes
  • Like 7
  • Thanks 1

@Chasepoes I raad mensen die veel roken en willen overstappen op een echte mtl tank/pen ook 18mg aan en zelfs is dat is vrij weinig in vergelijking met hoeveel nicotine je binnenkrijgt uit een sigaret en vooral hoe goed dit wordt opgenomen door je lichaam, dus zelfs 18mg is nog afkicken als je een flinke roker was. En als jij geen reden ziet om je nic gehalte af te bouwen, dat is dan jouw keuze: het is niet of nauwelijks schadelijk, voor mij persoonlijk is t grootste nadeel dat je alsnog een verslaving in stand houdt en daarom heb ik afgebouwd van 18 naar 0 in ca 2,5 maand tijdens t stoppen met roken. Dampen doe ik nu uit gewoonte (voorkomt dat ik terug ga naar peuken), voor de smaakjes (geen behoefte aan snacken) en de hobby kant ervan.

Maar als je dus gewend was om veel te roken dan is 18mg niet eens heel veel en afbouwen is een keuze, geen must...(behalve misschien als je naar DL overgaat :P )