Jump to content

Mijn DIY fused clapton jig

Thommylue
 Share

Recommended Posts

Aan de hand van mijn vorige topic waar ik mensen vroeg of ze ervaring hebben met de Daedalus, schrijf ik dit topic.

Ik wilde eigenlijk deze Daedalus kopen, maar omdat ik het systeem vrij simpel vond en ik gewoon een goede accuboormachine thuis heb, ben ik wat op internet naar ideeën gaan zoeken.

Waaruit dit het resultaat is, mijn eigen Fused Clapton Jig! En het werkt echt geweldig.

20170903_102748.thumb.jpg.05eff4d0690c4f507a2509637b3cb10e.jpg

Het resultaat:

59abc8130495b_WhatsAppImage2017-09-03at10_43_01.thumb.jpeg.62906dd121c92f7516853577978ea6a0.jpeg

video:

WhatsApp Video 2017-09-03 at 10.41.53.mp4

• Like 12
  • Thanks 3

Just now, Sub-Ωhm said:

@Thommylue, waanzinnig gemaakt, kost geen moer, en net zo goei.

Heb je topic verplaatst naar "modding" daar hoort hij thuis ?

Bedankt! Nee precies en het is ook nog leuk om te maken. Ik had er niet zo'n goed gevoel bij, ondanks dat het maar 36 euro is, een apparaat te bestellen waarvan je het grootste deel betaald voor een boormachine haha.

1 hour ago, Jayjay said:

Mooi gemaakt! Zag op yt ook al enige DIY deadalussen voorbij komen. Enige wat ik mij afvraag of het draad niet op den duur door het bami bakje heen snijdt. Dan nog is het geen probleem als je elke week minimaal 1x chinees besteld ?

Hahaha ja precies, ik zat daar ook al naar te kijken aangezien hij redelijk strak tegen de bovenkant van het gat aan wordt getrokken. Maar het valt wel mee, het is trouwens een diepvries bakje, wel iets dikker materiaal dan dat van de Chinees dus dat scheelt wel iets.

Dit bakje was toch niet meer in gebruik, mijn pa keek met meer zorgen naar zijn boormachine dan naar het bakje hahaha.

• Like 1
  • Haha 1

Mooi gemaakt! Het stelt inderdaad niet veel voor. Maar toch heb ik besloten er uiteindelijk eentje aan te schaffen omdat het toch wat voordelen heeft. 

Het voordeel van de Daedalus (wat je hier mist) is de variabele snelheid en het feit dat je tijdens het draaien je handen vrij hebt waardoor de draad leiden bij

een triple fused toch wel een stuk eenvoudiger is. Maar nogmaals, super idee!

• Like 1

On 4-9-2017 at 11:10, Chefferson said:

Mooi gemaakt! Het stelt inderdaad niet veel voor. Maar toch heb ik besloten er uiteindelijk eentje aan te schaffen omdat het toch wat voordelen heeft. 

Het voordeel van de Daedalus (wat je hier mist) is de variabele snelheid en het feit dat je tijdens het draaien je handen vrij hebt waardoor de draad leiden bij

een triple fused toch wel een stuk eenvoudiger is. Maar nogmaals, super idee!

Bedankt! En dat klopt ja, ik denk dat dat een stuk makkelijker gaat met een Daedalus. Ik had zelf nog geen behoefte aan een triple core fused Clapton dus voor mij werkt dit erg goed.

Als je er nou een hebt gemaakt met de Daedalus, zou je dan een foto kunnen sturen? Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Kleine tip: Ik zie nogal veel verdraaiing in de draad.   Wanneer je klaar bent met de wraps, hou dan met een platbek tang de draad bij de swivel vast en pulse de boormachine een aantal keer de tegengestelde richting op terwijl je spanning op de draad houdt. Zo trek je de meeste twist eruit en krijg je een ietwat rechtere draad. Coilt wat makkelijker!

Edited by Duplolas
platbel tank is geen woord
  • Haha 1

23 hours ago, Duplolas said:

Kleine tip: Ik zie nogal veel verdraaiing in de draad.   Wanneer je klaar bent met de wraps, hou dan met een platbek tang de draad bij de swivel vast en pulse de boormachine een aantal keer de tegengestelde richting op terwijl je spanning op de draad houdt. Zo trek je de meeste twist eruit en krijg je een ietwat rechtere draad. Coilt wat makkelijker!

Ik haal die verdraaiing uit de draad er nooit uit. Ik zie op YouTube lui met platbek tang alles rechttrekken ect. Maar dat is voor mij persoonlijk bullshit. Want als jij je draad pakt en een coil draait dan gaan deze verdraaiingen er wel zelf uit. Maar zoals je aangeeft is het wel makkelijk op te lossen door de uiteinde van de draad met een tang beet te pakken. En je boormachine/deadalus de andere kant op te laten draaien.

7 hours ago, Jayjay said:

Ik haal die verdraaiing uit de draad er nooit uit. Ik zie op YouTube lui met platbek tang alles rechttrekken ect. Maar dat is voor mij persoonlijk bullshit. Want als jij je draad pakt en een coil draait dan gaan deze verdraaiingen er wel zelf uit. Maar zoals je aangeeft is het wel makkelijk op te lossen door de uiteinde van de draad met een tang beet te pakken. En je boormachine/deadalus de andere kant op te laten draaien.

Tot een bepaalde dikte geef ik je gelijk, maar met tripple fused claptons of Aliens op 28 AWG gaat dat draaien een verdomde kutklus tot bijna onmogelijk zijn.

• Like 1

On 7-9-2017 at 16:17, Thommylue said:

Bedankt! En dat klopt ja, ik denk dat dat een stuk makkelijker gaat met een Daedalus. Ik had zelf nog geen behoefte aan een triple core fused Clapton dus voor mij werkt dit erg goed.

Als je er nou een hebt gemaakt met de Daedalus, zou je dan een foto kunnen sturen? Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Dit is een triple core fused clapton gemaakt met de Daedalus: 3x28ga + 38ga (je kan er aardig ver op inzoomen)

DSC_0202.jpg

Edited by Dnns84
  • Like 1

On 12-9-2017 at 16:23, Duplolas said:

Ja klopt, dit doe ik inderdaad ik. Wel bedankt voor de tip!

On 13-9-2017 at 17:08, vliegende.cisse said:

Pfff, het lukt hier niet ?
Bij mij gaat die zelf gefabriceerde deadalus na enkele wikkelingen steeds de verkeerde kant op. Kloteding ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mijn bakje loopt lichtelijk schuin af aan de zijkant, misschien zorgt dat ervoor dat de wikkeling de goede kant op geforceerd wordt, misschien kan je een klein blokje of iets dergelijks plakken boven het gat?

11 hours ago, Dnns84 said:

Dit is een triple core fused clapton gemaakt met de Daedalus: 3x28ga + 38ga (je kan er aardig ver op inzoomen)

DSC_0202.jpg

Jeetje dat zijn een paar mooie coils zeg! Vind je spaced coils fijner, ook bij fused claptons enzo? Dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd, wel met een normale clapton en ook met een juggernaut coil.

2 minutes ago, Thommylue said:

Jeetje dat zijn een paar mooie coils zeg! Vind je spaced coils fijner, ook bij fused claptons enzo? Dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd, wel met een normale clapton en ook met een juggernaut coil.

Ik gebruik bijna altijd spaced coils, vind het fijner dampen en het scheelt je weer wat geknoei om de coils mooi van binnenuit te laten gloeien en hotspots te verwijderen. Alleen in gevallen van echt ruimte tekort voor de coil die ik wil gebruiken (en niet bijvoorbeeld 30ga wil gebruiken) dan doe ik er contact coil in.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Handig gemaakt. Toevallig familie van Macgyver? :grins

Ben zelf een enkel draad damper (anders had ik er wel eentje gemaakt) maar hier nog wat inspiratie voor een DIY clapton coil jig.

Deze lijkt me redelijk eenvoudig na te maken van hout (of zelf 3D printen) en een klem uit de grabbelbak van je favoriete bouwmarkt (en je kan je eigen accuboor gebruiken).

PS: deze is al geruime tijd op de markt maar kennelijk nog niet ontdekt door onze Chinese vrienden.

• 2 months later...
  • 4 years later...
Posted (edited)

goede avond mijn damp vriendjes en vriendinnetjes 😊😊 

na uren Youtube en browsen nu hier op dit mooie forum terecht gekomen, en voel me gelijk thuis.

Ik ben doorgewinterde damper, al voor jaren, maar volgens mij altijd een beetje verkeerd gedaan hahaha, altijd met sub ohm tanks en fabrieks coils, mtl gedaan/geprobeerd😅🙃

Nu sinds een paar weekjes een echte (volgens mij) MTL RTA tank in het bezit, dit is de Yachtvape Pandora V2, en ik moet zeggen dit is echt heeeeeel fijn, wat vooral voor mij een shocker was, is hoeveel smaak en cloud production je wel niet kan krijgen met maar 10-15 watt (vroeger zat ik te zuigen op een sub ohm tank van .22 ohm met 60 watt 😆

iig nu wil ik zelf ook wat seriouze coils gaan draaien, tot nu toe alleen simpele spaced round wire coils gemaakt van 1.2 Ohm.

wil het ook gelijk vrij extreem aan gaan pakken door idd zelf zo een Clapton (fused) jig te DIY'en

Ik heb vandaag mijn draad binnen gekregen, mijn aim is een fused clapton 2x34 gauge Kanthal wrapped in een 42 gauge ni80 en een 1 -1.2 ohm 😇

Nogmaals ben nog erg nieuw hiermee, maar zoals ze zeggen Go Big, Or Dont Go At All (in mijn geval very small) hahaha.

is er iemand die denkt dat ik met deze draden setup de gewenste 1 tot 1.2 ohm kan gaan halen ?

Cheers my friends.

Foggylicious.

Edited by Foggylicious

Thx @Dnns84ik ga dit proberen dit weekend de Clapton jig te maken, ik laat jullie weten hoe het verder verloopt met het bouwen en of de fused clapton 2x34 kanthal +1x42 ni80 gelukt is, uiteraard met wat fotos 😊😊👌👌

• Like 2