Jump to content

CoilArt DPRO RDA Review

Dnns84

Recommended Posts

CoilArt DPRO RDA Review

Na een aantal dagen van uitvoerig testen (meerdere malen schoongemaakt en een ander soort liquid geprobeerd) met één coil, een 0.3ohm SS316L fused clapton (2x26ga + 40ga), zowel in drip modus als op een squonker heb ik vandaag de DPRO ook getest in dual coil en met een simpele round wire build. Ik heb em vooral als single-coiler aangeschaft, dus vandaar dat daar mijn focus lag.

DSC_0233.jpg

Het betreft een 24mm postless atomizer waarin je 1 of 2 coils kan monteren. De bouwkwaliteit lijkt dik in orde, de inbus schroefjes lijken vooralsnog niet het type die je zo kapot maakt en de O-ringen bieden voor mij precies de juiste weerstand, het voelt gewoon allemaal heel erg soepel. De topcap is overigens ook verkrijgbaar in geel Ultem en zwart aluminium, maar de Ultem schijnt nogal eens problemen te hebben met de O-ringen en de zwarte wordt nogal heet naar het schijnt.

DSC_0236.jpg

Bij de RDA krijg je 2 Ni80 fused claptons (2x26g + 40g), wat katoen, een inbus sleutel die op zowel de deck schroefjes past als op de BF pin die er bij zit. Verder een paar reserve O-ringen en inbus schroefjes. De 510 pin kan je los draaien met een willekeurige schroevendraaier en de BF pin laat zich eenvoudig plaatsen. Je hoeft hiervoor je build niet te verwijderen.

DSC_0234.jpg

Mooie 'bel-vormige' kamer voor een betere smaak en een deck waarin ruimte genoeg is voor een spaced fused clapton van 8,5 wraps waarna je met het katoen de kamer dusdanig verkleint dat het de smaak enorm ten goede komt. De airflow komt door 2 gaten, 1 aan elke kant die naar beneden gericht zijn zodat de lucht zoveel mogelijk op / onder de coil komt.

DSC_0238.jpg

Zoals je ziet, ruimte genoeg op het deck voor 2 coils. Dit zijn de bijgeleverde fused claptons met een binnendiameter van 3mm en je hebt nog relatief veel ruimte over. Je zou rustig een wat dikke build erin kunnen zetten. Twee coils is eigenlijk wel de beste opstelling als het gaat om smaak en dampproductie, maar het verschil met 1 coil vind ik dusdanig klein dat ik t toch daar bij houd.

DSC_0239.jpg

Een eenvoudige roundwire build met een 4mm ID werkt ook prima. Natuurlijk krijg je van andere type builds wat meer (of in ieder geval andere) smaak, maar ik moet zeggen dat deze SS316L coil me zeker niet tegen viel qua smaak.

DSC_0235.jpg

De 810 (goon formaat) drip tip is een beetje anders dan anders. Qua omvang lijkt het een redelijk standaard drip tip van tegenwoordig, maar zoals je kan zien is de DPRO drip tip (helemaal rechts) toch anders dan de andere Goon drip tips op de foto. Allereerst is er de veel kleinere binnendiameter, die is nauwelijks groter dan een 510 drip tip en de binnenrand is 'hol', ik weet niet wat het idee daar achter is, maar ik vind het niet het beste idee aangezien zich daarin best wel wat condensatie ophoopt. Verder een prima drip tip en de kleinere diameter komt de smaak ook weer ten goede.

DSC_0237.jpg

Squonken of drippen? Het kan natuurlijk beide, maar de juice well is zeer ondiep waardoor je heel vaak moet drippen. Squonken is wat dat betreft de betere optie: leren hoeveel kracht genoeg is, katoen nat en de overtollige liquid kan zo weer terug in het squonk flesje worden gezogen.

Voordelen:

+ Mooi eenvoudig design

+ Makkelijk op te bouwen en te wicken

+ kleinere diameter 810 drip tip

+ smaak in single-coil doet nauwelijks onder voor een dual-coil build

+ Bouwkwaliteit: alles voelt goed aan de RDA, geen scherpe randen en de schroefjes draai je niet zomaar kapot

+ Perfect om te squonken

+ Simpele roundwire build doet het ook erg goed, exotische coils zijn niet perse nodig.

Nadelen:

- Drip tip verzamelt condensatie

- Als dripper moet je vaak drippen vanwege de ondiepe juice well

- Bijgeleverde coils vergen wel veel werk om ze mooi gelijkmatig te laten gloeien (veel hotspots)

Conclusie:

Ik heb de DPRO gekocht om te squonken en dan t liefste met 1 coil en dat doet deze RDA uitstekend. De airflow is super, niet vol open, een beetje 'restricted'. Met 2 coils wordt de draw nog wat strakker doordat er minder ruimte is, maar de voordelen van 2 coils wegen niet op tegen de nadelen (100% persoonlijk, ik ben gewoon niet zo'n fan van dual coils en dan met name de extra warmte, hoger verbruik etc).

Ik kan deze RDA van harte aanraden aan een ieder die een mooie niet te dure dripper wil. In Nederland ligt de prijs zo rond de €37,50 en in China zo rond de €25. Wil je deze RDA op een gewone mod gebruiken en dus gaan drippen, houdt er dan rekening mee dat je vrij vaak aan het bijdrippen bent. Wil je de RDA op een squonker gebruiken, ff opletten dat je niet te veel squonkt en dan heb je aan de DPRO echt een geweldige atomizer, ik heb verschillende smaakprofielen (dessert, fruit, menthol, bakery) uitgetest en ze smaken zoals ze horen te smaken.

De CoilArt DPRO RDA krijgt van mij een score van 8,5/10.

Edited by Dnns84
  • Like 7

Ik wil nog even iets toevoegen over de driptip. Je hebt gelijk van die condens. Maar, ik heb ook andere 810 driptips getest met grotere binnen diameter dan van de dpro. En dan val het mij op dat de smaak wat weg valt. Doordat de driptip zo restrict is creëert dat volgens mijn mening juist de smaak. 

Verder mijn mening over de DPRO. Dit is wel mijn beste rda die ik gebruikt heb. Zowel damp ervaring, als de smaak, als het eigenlijk niet kunnen over drippen wat kan leiden tot spitback. De pulse wordt inmiddels niet meer door mij gebruikt en ik denk ook niet in de toekomst. Als ik binnenkort nog een squonker bij koop ga ik zeker nog 1 dpro bij kopen. Dit is de eerste keer dat ik een rda een tweede van koop. Het totaal plaatje is voor mij meer dan een plus. En tot op heden heb ik geen enkele minpunten gevonden. Wat ik mij nog wel afvraag. De foto van de dual coil heb je de coils vrij hoog staan. Ik heb de coil zo laag geplaatst dat ik er niet een coil jig buisje doorheen kan steken. Omdat de diameter van de coil onder de builddeck randje zit. Ik heb hoger ook nog niet geprobeerd wellicht het proberen waard. Ik weet wel te laag is troath hit en veel smaak. Te hoog is geen smaak. Maar dat zal ik één deze dagen nog testen. 

Ps. Perfecte review moet je eens vaker doen!

• Like 1

5 minutes ago, Jayjay said:

Ik wil nog even iets toevoegen over de driptip. Je hebt gelijk van die condens. Maar, ik heb ook andere 810 driptips getest met grotere binnen diameter dan van de dpro. En dan val het mij op dat de smaak wat weg valt. Doordat de driptip zo restrict is creëert dat volgens mijn mening juist de smaak. 

Verder mijn mening over de DPRO. Dit is wel mijn beste rda die ik gebruikt heb. Zowel damp ervaring, als de smaak, als het eigenlijk niet kunnen over drippen wat kan leiden tot spitback. De pulse wordt inmiddels niet meer door mij gebruikt en ik denk ook niet in de toekomst. Als ik binnenkort nog een squonker bij koop ga ik zeker nog 1 dpro bij kopen. Dit is de eerste keer dat ik een rda een tweede van koop. Het totaal plaatje is voor mij meer dan een plus. En tot op heden heb ik geen enkele minpunten gevonden. Wat ik mij nog wel afvraag. De foto van de dual coil heb je de coils vrij hoog staan. Ik heb de coil zo laag geplaatst dat ik er niet een coil jig buisje doorheen kan steken. Omdat de diameter van de coil onder de builddeck randje zit. Ik heb hoger ook nog niet geprobeerd wellicht het proberen waard. Ik weet wel te laag is troath hit en veel smaak. Te hoog is geen smaak. Maar dat zal ik één deze dagen nog testen. 

Ps. Perfecte review moet je eens vaker doen!

Dat de beperkte diameter van de drip tip de smaak ten goede komt noem ik ook in de review ;)
Als hoogte doe ik t zo dat je de coil jig er wel doorheen kan doen, op die hoogte raakt de airflow de onderzijde van de coil en gaat langs de zijkanten van de coil(s) omhoog je mond in, dat is voor mij de ideale manier van coilen, maar veel hoger dan dit moet je ook weer niet doen want dan mist de airflow de coil denk ik, lager en je raakt alleen de bovenzijde van de zijkant, niet getest maar lijkt me niet ideaal. Je zou er wel tussenin nog kunnen gaan zitten zodat je precies de zijkant raakt, maar het coilen wordt er dan niet makkelijker op en ik betwijfel of het betere resultaten oplevert.

Het is trouwens niet m'n eerste review hier, ik heb ook de VooPoo Drag en de OBS Cheetah 2 gereviewd. Verder krijg ik niet zo vaak interessant nieuw spul. Ik denk wel dat ik volgende week ergens een review maak van de Fogworx Slider, die verwacht ik maandag of dinsdag (is al aangekomen in NL) aangezien dat een nieuwe RTA is en voor veel mensen interessant gok ik.

• Like 1

2 hours ago, Jim said:

Geen idee hoe het komt maar deze RDA heeft tot nu toe mijn wishlists in China nog niet bereikt.

Misschien omdat het niet echt innoverend is en hetzelfde doet als de drippers die je al had? Misschien ook wel omdat je nu veel aan het squonken bent en dit soort 'grote'  jongens daar niet echt voor bedoeld zijn, ook al kan t wel

Ja ik heb hier alles bij elkaar al 36 RDA's, waarvan zeker 20 met squonkpin.

Ik moet keuzes maken en kan helaas niet alles wat uitkomt gaan kopen.

Daarom vind ik het leuk om reviews zoals dit te zien, van producten die ik niet heb.

FT verkoopt -clones-  van deze, misschien kan ik op die manier deze RDA binnenkort toch eens proberen.

• Like 2

6 hours ago, Madman said:

Misschien omdat het niet echt innoverend is en hetzelfde doet als de drippers die je al had? Misschien ook wel omdat je nu veel aan het squonken bent en dit soort 'grote'  jongens daar niet echt voor bedoeld zijn, ook al kan t wel

Dan zou ik graag van jou willen weten waarom deze rda niet echt geschikt is voor squonken volgens jou? Want dat vind ik echt flauwekul wat je nu zegt. Je hebt de rda niet eens geprobeerd? 

In principe is zowat iedere tank geschikt te maken voor squonken, maar dit is gewoon een dripper, waarmee je óók kan squonken, misschien door de ondiepe juicewell zelfs wel uitstekend daarvoor geschikt. Maar ik kan me voorstellen, dat @Jim m voorbij heeft laten gaan, omdat t niks nieuws is. En met een dual coil is het gewoon minder prettig squonken met al die single battery mods die er op dit moment zijn en die jim dus ook heeft. 

Neemt niet weg, dat het een mooie RDA is en waarschijnlijk bijzonder prettig zal dampen.

• Like 1

• 4 weeks later...
4 minutes ago, Jim said:

Dat heb je inderdaad met RDA's zonder rand, is condensatie dat tussen de o-ringen en topcap zit.

Heb er hier ook enkele die dat doen.

O thanks voor de uitleg, ik wist het niet zeker maar het leek mij de enige logische reden. Maar het kan geen kwaad want volgens mij is die hcigar aluminium plaatje volledig geseald door kit of wat dan ook.

23 minutes ago, Jayjay said:

O thanks voor de uitleg, ik wist het niet zeker maar het leek mij de enige logische reden. Maar het kan geen kwaad want volgens mij is die hcigar aluminium plaatje volledig geseald door kit of wat dan ook.

Iedere mod hoort daar wel tegen te kunnen want de meeste RTA's 'zweten' ook en idd wat @Jim zegt, het is idd wat condensatie, maar ik heb er eigenlijk nooit last van want ik haal mn topcap geregeld eraf (gaat ook heerlijk makkelijk bij deze RDA) en dan krijgt t niet eens de kans condensatie op te bouwen.

• Like 1

• 7 months later...
Guest Pflat

De dpro is mijn eerste rda. gekocht in combinatie met een pulse bf 80. Had er niet meteen een waauw gevoel bij. Smaak was niet wat ik ervan verwachtte. Lag waarschijnlijk aan mezelf want ben nog maar een goede maand aan het vapen, en had geen ervaring met zelf coils maken en wicken. Elke dag opnieuw wicken, opnieuw coils maken, en proberen ontdekken wat ik fout deed. Ik bouwde steeds dual coils omdat ik vooral te horen kreeg dat hij met single coil niet fantastisch zou zijn. Na het lezen van deze review toch maar eens geprobeerd. Eenvoudige roundwire ni80 4 wraps spaced met een 3mm diameter, en een scotish roll erdoor. Holy guacamoly, smaak smaak smaak, wat een verschil. Bedankt voor deze revieuw, ik had het bijna opgegeven.