Chika Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 Wat wij al lang weten is dat de meeste jongeren die vapen niet de overstap maken naar roken én dat het gebruik van nicotine net zo 'schadelijk' is als het gebruik van cafeïne. Misschien opent dit filmpje wat ogen van onwetenden ;) 7 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 (edited) Goed stuk. Een inderdaad, als ik af ga op de jonge dampers die nooit gerookt hebben, zijn dat vrijwel allemaal, ik denk zelfs allemaal, mensen die ZONDER e-sigaretten inmiddels al een tijdje gewoon gerookt zouden hebben. Vooral voor die groep is het DL-gebeuren , waar eigenlijk niet zo mijn voorkeur ligt, belangrijk, want het stoer doen en experimenteren dat decennia lang voor menig jongere de reden was om te gaan roken, vinden ze in dampen. Daarmee is de kans dat ze NIET of pas veel later (alsnog) gaan roken vele malen groter. Een hoe ouder je begint, hoe kleiner de kans dat je je hele leven blijft roken. Ik zie dit bij mijn dochter en haar vriend, al is dat maar één klein voorbeeldje. Hij heeft ongeveer twee jaar gerookt, zij nooit (alleen een paar probeerpeukjes, en incidenteel een joint of waterpijp). Beiden dampen nu; hij de hele dag en is volledig van de peuk af, zij af en toe een paar trekkies zonder nicotine voor de gezelligheid, maar is totaal onafhankelijk van dat ding. Ik weet zeker dat ze zonder inmiddels al een paar maanden gerookt zou hebben, en vrijwel zeker ook al niet meer met 1a 2 per dag toe zou kunnen. Het risico bestaat dat ze met een eventuele andere rokende vriend alsnog het roken op gaat pikken, maar dat zou het hoe dan ook vroeg of laat gedaan hebben. Het is uitstel, geen afstel. Tenzij ze 'onder dampers' kan blijven. Wellicht kan ik over een half jaar een baantje voor haar regelen als het in dit tempo drukker blijft worden. ;-). In de dampwereld werken is heel motiverend om te blijven dampen. Edited October 29, 2017 by L33ntje Foute dubbele ontkenning gecorrigeerd 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
lageveld Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 59 minutes ago, L33ntje said: Daarmee is de kans dat ze NIET of pas veel later (alsnog) gaan roken vele malen kleiner. Uhhh... ik begrijp wat je probeert te zeggen maar er staat vlg. mij precies het omgekeerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 Haha ja je hebt gelijk, of niet moet een of kleiner moet groter zijn. Pas het even aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
valon Posted November 2, 2017 Share Posted November 2, 2017 Dan is dit ook wel interessant Spoiler 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted November 2, 2017 Share Posted November 2, 2017 Wat mij vooral aan zijn verhaal opviel, is dat ie zegt dat er 3 miljoen vapers zijn in de UK, waarvan de helft maar exroker is. Dat suggereert dus, dat die andere 1,5 miljoen zijn gaan vapen zonder ooit gerookt te hebben. Dat vind ik dan wel weer n heel hoog aantal. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chika Posted November 2, 2017 Author Share Posted November 2, 2017 Ik denk dat hij bedoelde dat de andere helft er nog steeds bij rookt ;) 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 Klopt., ze tellen de "dual users" er bij. En dat zijn er ook nogal wat, hoor. Of dat nu 50/50 is, gelegenheidsrokers die in gezelschap nog wel gewoon roken, of mensen die er nog een paar sigaretjes per dag bij opsteken. Er zijn ook wel dampers die nooit gerookt hebben, maar dat zijn mensen die zonder dampen vroeg of laat (vermoedelijk vroeg) zouden zijn begonnen met roken. Dat maakt van dampen GEEN opstapje naar roken voor jongeren, maar eerder juist een uitstel of zelfs afstel. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 10 hours ago, Madman said: Wat mij vooral aan zijn verhaal opviel, is dat ie zegt dat er 3 miljoen vapers zijn in de UK, waarvan de helft maar exroker is. Dat suggereert dus, dat die andere 1,5 miljoen zijn gaan vapen zonder ooit gerookt te hebben. Dat vind ik dan wel weer n heel hoog aantal. De andere helft rookt naast dat zij dampen. Goed zie net dat anderen dat ook al vermelden verder in dit lijntje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nijmegensmoke Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 @Chika Inderdaad, de meesten op dit forum weten dit al en hebben al verschillende van dit soort artikelen en video's voorbij zien komen. Toch kijk ik ze nog steeds. Om een of andere reden toch erg bevredigend om nog een keer bevestigd te krijgen. Ook zullen er in de loop van de tijd nieuwe cijfers en onderzoeksresultaten bij komen. Ik hoop dan ook dat mensen dit soort dingen blijven posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
elja Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 1 hour ago, L33ntje said: Klopt., ze tellen de "dual users" er bij. En dat zijn er ook nogal wat, hoor. Of dat nu 50/50 is, gelegenheidsrokers die in gezelschap nog wel gewoon roken, of mensen die er nog een paar sigaretjes per dag bij opsteken. Er zijn ook wel dampers die nooit gerookt hebben, maar dat zijn mensen die zonder dampen vroeg of laat (vermoedelijk vroeg) zouden zijn begonnen met roken. Dat maakt van dampen GEEN opstapje naar roken voor jongeren, maar eerder juist een uitstel of zelfs afstel. Ik heb daar ooit eens cijfers gezien van mensen die nooit gerookt hebben en regelmatig dampen, her en der. en dat waren dan altijd heel klein percentages. Weet niet meer waar, maar was toen stuk kleiner als 1%. Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 (edited) Ik denk dat het percentage wel iets hoger is dan dat, althans in de winkel wel (rond de 5 zo ongeveer) , maar nogmaals, dat zijn vooral jongeren (en met name jongens) die anders absoluut gerookt hadden, of dat zelfs al kort hebben geprobeerd (maar dan noem ik het nog niet meteen ex-rokers). Dat zeggen ze ook gewoon. Ze willen "iets stoers", meedoen, hebben vaak wel Shisha gerookt (dat is hier heel groot, geen idee hoe dat in nederland is) en vaak ook wel wiet, en dampen is een leuk alternatief waar je wel mee in de kijker loopt in plaats van meteen in het verdomhoekje kruipt. Dus ook elke niet-beginnende potentiele roker die al vóór de eerste peuk - of in elk geval voor de verslaving vorm heeft gekregen - overstapt op dampen, is een "zieltje gered". Pak ze de damper af, en ze gaan aan de peuk. Subiet. Is geen kwestie van "misschien". Edited November 3, 2017 by L33ntje 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nijmegensmoke Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 7 minutes ago, L33ntje said: Dat zeggen ze ook gewoon. Ze willen "iets stoers", meedoen, hebben vaak wel Shisha gerookt (dat is hier heel groot, geen idee hoe dat in nederland is) HIer heb je ook van die Shisha toko's. Ik weet niet of het nog hip is, volgens mij is die hype al grotendeels voorbij? Geen idee, ben niet zo trendy eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted November 3, 2017 Share Posted November 3, 2017 1 hour ago, Nijmegensmoke said: HIer heb je ook van die Shisha toko's. Ik weet niet of het nog hip is, volgens mij is die hype al grotendeels voorbij? Geen idee, ben niet zo trendy eigenlijk. Ik ook niet. Maar in Duitsland lopen ze wel met meer dingen een jaartje of tien, twintig achter (pinnen bijvoorbeeld, of computers op school) dus zou zomaar kunnen dat de rage in Nederland alweer voorbij is. Maar bij mijn dochter op school hangen ze in het weekend (nog) massaal aan de shisha. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
1EyedVaper Posted November 4, 2017 Share Posted November 4, 2017 Ik heb momenteel een poll lopen op een Vape Facebookpagina. Ik stelde de simpele vraag. Was je voor je begin te vapen een roker of geen roker. Stand momenteel is dat 426 personen rookte en slechts 20 niet voor ze begonnen te Vapen. Nu loopt de poll nog gewoon dus het kan nog veranderen. Wat me opvalt is dat van de 20 personen die nooit gerookt hebben het merendeel uit België komt. (Pagina is voor NL en BE) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faustius Posted November 4, 2017 Share Posted November 4, 2017 Ik heb momenteel een poll lopen op een Vape Facebookpagina. Ik stelde de simpele vraag. Was je voor je begin te vapen een roker of geen roker. Stand momenteel is dat 426 personen rookte en slechts 20 niet voor ze begonnen te Vapen. Nu loopt de poll nog gewoon dus het kan nog veranderen. Wat me opvalt is dat van de 20 personen die nooit gerookt hebben het merendeel uit België komt. (Pagina is voor NL en BE)En heb je enig ider wat de verrhouding is TSS nl en be leden op de fbpagina?Sent from my MI 6 using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
1EyedVaper Posted November 4, 2017 Share Posted November 4, 2017 Ik meen meer Belgen als Nederlanders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts